BMW iX3

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

bmwixxdrive50

Re: BMW iX3

Inlägg av bmwixxdrive50 »

Det är inte 8 segment utan det är lite mer komplicerat än så. Dock trodde jag faktiskt att alla BMW hade samma teknik som i min iX.
carlf

Inlägg av carlf »

bmwixxdrive50 skrev: 02 maj 2026 20:13
Det är inte 8 segment utan det är lite mer komplicerat än så. Dock trodde jag faktiskt att alla BMW hade samma teknik som i min iX.
Det är ju en fördel att det faktiskt är rätt bra helljus i iX3. Jag provkörde bara en kort stund men det är märkbar skillnad mot Tesla Y/3.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Tesla Björn har ett test på ljuset på iX3:an.
Han var väldigt imponerad och ljusautomatiken funkade bra. Men som ni säger har den inte BMWs laserlyktor utan är istället indelad i flera zoner. Men bilen verkar ha riktigt bra helljus från fabrik.
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

AAKEE skrev: 01 maj 2026 16:56
Teslas Matrix är i klass med de bästa, i vart fall på model S.
Jag jämför främst med en Model Y 2024 mot vår Polestar 4. Då är det ändå många som klagar på att PS4:an har sämre matrix än PS2:an.
Teslan är långsammare, framförallt att tända upp efter zoner har varit nedsläckta. På sträckor där man ser mötande bil på långt håll bländar den även av senare. Kör man bakom en annan bil lämnar de större marginal runt bilen framför. Den slår inte heller av helljuset på gator med gatubelysning.
Sedan har jag för mig att vissa här har klagat på att helljuset inte slås på ibland när det är mycket snö.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Anderzzon skrev: 02 maj 2026 23:07
AAKEE skrev: 01 maj 2026 16:56
Teslas Matrix är i klass med de bästa, i vart fall på model S.
Jag jämför främst med en Model Y 2024 mot vår Polestar 4. Då är det ändå många som klagar på att PS4:an har sämre matrix än PS2:an.
Teslan är långsammare, framförallt att tända upp efter zoner har varit nedsläckta. På sträckor där man ser mötande bil på långt håll bländar den även av senare. Kör man bakom en annan bil lämnar de större marginal runt bilen framför. Den slår inte heller av helljuset på gator med gatubelysning.
Sedan har jag för mig att vissa här har klagat på att helljuset inte slås på ibland när det är mycket snö.
Jag har haft kontakt med en model : highlandägare där den bilen uppenbarligen bländade av på ~ 1/3-1/4 av min bils avstånd.

Min bländar av på ungefär det avstånd man tycker den borde. Personbilar blinkar aldrig på mig men det händer att lastbilar/bussar gör det men då har min bil redan bländat av den zonen men kanske inte tillräckligt högt upp.

Påbländning efter möte sker dynamiskt utan fördröjning. (Fördröjning som folk klagar på har generellt med rätta vart de gamla automatiska hel- halvljuset och inte adaptivt “matrix”.)
De nya lysena jag har har vart sämre på aktivera helljus i skymning men det löste sig med en uppdatering.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Nu har Björn Nyland testat ljudnivån i BMW iX3 och resultatet förvånar: 69,3 db i 120 km/h med ANR på och 69,9 utan. Tycker det är lite märkligt för jag upplever den inte alls speciellt bullrig i motorvägsfart.
carlf

Inlägg av carlf »

tesla newbie skrev: 03 maj 2026 08:40
Nu har Björn Nyland testat ljudnivån i BMW iX3 och resultatet förvånar: 69,3 db i 120 km/h med ANR på och 69,9 utan. Tycker det är lite märkligt för jag upplever den inte alls speciellt bullrig i motorvägsfart.
Ja det var knepigt. Jag upplevde bilen som tystare än model Y Juniper och med en ganska behaglig frekvens på bullret. Men det är ingen iX eller S-klass.
Helt klart spelar det roll vilka frekvenser man är känslig för och vad man har för hjul/asfalt/hur mycket det blåser etc. Som med de flesta bilar. Det kan variera upp till 10dB beroende på förutsättningarna.

För övrigt hittar jag inte Björns test?
Model 3P 2025 (privat)
Model 3 LR 2020 (såld)
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

carlf skrev: 03 maj 2026 08:49
Ja det var knepigt. Jag upplevde bilen som tystare än model Y Juniper och med en ganska behaglig frekvens på bullret. Men det är ingen iX eller S-klass.
Helt klart spelar det roll vilka frekvenser man är känslig för och vad man har för hjul/asfalt/hur mycket det blåser etc. Som med de flesta bilar. Det kan variera upp till 10dB beroende på förutsättningarna.

Kolla i fliken ”Noise” rad 68-69
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Dafro skrev: 01 maj 2026 16:42
mikebike skrev: 01 maj 2026 10:41
Nicke Nyfiken skrev: 01 maj 2026 10:37
bmwixxdrive50 skrev: 30 apr 2026 13:22
BaronHellJug skrev: 30 apr 2026 13:12

Vi har nog lite olika uppfattning om huruvida 124k/16% är att klassa som "aningen dyrare" (jämför jag mitt faktiska pris på iX3 med den offert jag samtidigt hade på 7x är det snarare 102k/14% diff men gör ingen skillnad för hur jag ser det) och visst, jag hoppas givetvis att min tysk håller priset bättre, men inte helt säker på att diffen kvarstår i kronor om 3 år och oavsett ska ju pengarna man ligger ute med finansieras (/ha en alternativintäkt).

ang. "men kom igen. Kinesiskt eller BMW?" - det var ju precis det jag sa, jag är glad att jag hade utrymme att välja BMW, min poäng var snarare att det kanske inte alla har och då har jag full förståelse för att man väljer 7x (eller Juniper) - vilket jag från mina provkörningar tycker båda är utmärkta bilar, även om jag tyckte iX3 var ännu bättre.
Ca 15% kan mycket väl ätas upp av sämre andrahandsvärde. Dessutom är iX3 antagligen en bättre bil än Zeekern.

Folk har i alla tider betalat mer för en BMW än för en Volkswagen eller en Toyota eller liknande. Är konstigt att nu ställa krav på att BMW även ska konkurrera med priset. Jag tycker att man är tillräckligt nära för att göra valet väldigt lätt.

Har man verkligen inte råd med iX3 så ska man nog fundera på om man har råd med en Zeekr...
Med ditt resonemang så finns det exakt noll marknad för Zeekr 7X.
Antingen köper man en iX3 eller så avstår man nybilsköp.
iX3 är mitt förstaval, 7X är mitt andraval.
Nu är det flera som beställt iX3 före mig som fått ny uppskattad leveranstid till början av 2027.
Om ungefär två veckor skall jag få mitt leveransbesked. Om det blir senare än oktober beställer jag en 7X.
Nu kommer jag inte ihåg när du beställde men är väl nu ca 7 månader lev tid iallafall enligt underlag på jobbet för våra bilar så slutet av året men möjligt att det är 2027. Jag förstår dock inte hur du kan välja mellan en 7x och en ix3, för mig finns inte den på banan och är helt säker på att du skulle bli väldigt missnöjd på sikt och andrahandsvärde vara markant sämre. Jag har fortfarande lite svårt för utseendet på ix3, tycker ex60 är mer tilltalande men vi får se.
Jag beställde i början av februari och fick aug/sept som preliminär lev.tid. Om två veckor skall jag få ett säkrare datum.

Ja, 7X är mitt andraval. EX60 var mitt förstaval innan jag såg den IRL. Utseende är personligt, men EX60 ser ut som alla andra eldrivna Volvo, iX3 har åtminstone personlighet. Leveranstiden för EX60 gör dessutom att den är helt ointressant.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

lawe skrev: 01 maj 2026 18:31
mikebike skrev: 01 maj 2026 10:37
carlf skrev: 01 maj 2026 10:18
Earplugged skrev: 01 maj 2026 09:37
Anderzzon skrev: 30 apr 2026 22:37

Hur man kan prioritera någon av detta över regnsensor, parkeringshjälp, radar och ordentliga Matrix ljus är helt galet.
Kan mycket väl tänka mig en BMW som nästa bil och har ingen illusion om att Tesla är bäst på allt men vet inte riktigt vad du menar med att tex matrix inte fungerar?
Har hitills inte kört någon annan bil som haft bättre Matrix än jag har i Teslan, tex fick jag i min förra Passat stänga av helljuset manuellt på motorvägarna då den inte skärmade av för mötande lastbilar som började ljustuta, aldrig hänt med Teslan.
Har inte rört den automatiska ljusinställningen sen vi fick Matrixuppdateringen.
Vad är problemet med parkeringshjälpen? Bara trycka på den parkeringsruta du vill ha och trycka start? Och vill man parkera själv så finns högupplösta kameror som visar riktiga bilder och inga förvrängda fågelperspektiv.
Verkar som en del i den här tråden aldrig haft en Tesla eller jämför en splitter ny modell ifrån BMW med sin gamla Tesla ifrån 22.
Just matrisljuset är väl helt ok men knappast i klass med premiumtyskarna. Jag märker stor skillnad mot min Q4 tex.

Parkeringshjälpen i Tesla är fantastisk på många sätt så länge det inte är alltför skitigt men jag saknar noskamera i min Model 3 Highland. Det finns ju i Juniper såklart.

Man kan ju lista features som man gillar bättre i olika bilar men för min del blev det primärt att välja bort sentry, camp mode, fantastisk app och infotainment mot en bil där jag uppskattar sittpositionen/stolarna och körkänslan lite mer. IX3 har ett magiskt mysigt enpedalsläge och slår t o m Tesla i hur smooth bilen startar och stoppar. Förutom vid backning då det av någon anledning krävs bromspedal…

Jag kommer säkert svära både en och två gånger över puckade designmissar eller buggar i BMWn men än så länge känns det som rätt val. För mig.
Vissa saker kan man vänja sig vid och acceptera.
Jag har inte lyckats vänja mig vid eller lärt mig acceptera spökbromsningar ännu.
4-5 gånger åt vardera hållet till och från landet nu senast.
I den situationen skulle jag redan ha beställt en annan bil....
Det har jag ju gjort, vi är i iX3-tråden.😉

Jag avvaktade presentationen av EX60, annars hade jag beställt redan i höstas.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare

Inlägg av Rennwagen »

Morgonens tur på 10 mil i gles trafik med iX3 gav nytänd nästan euforisk bilkörningskänsla:

- Man sitter fantastiskt fint i M-stolarna, bekväma men fasta och ger bra kommunikation till rumpan - långt mycket bättre än Tesla S
- Bromsarna (röda oken) biter otroligt bra och har bra pedalkänsla - till skillnad mot tvättsvampen man trampar på i Tesla
- Stereon har jättebra ljudspridning och bas samt diskanter - ja man lyssnar på högre volym än i Teslan och sjunger mer
- Sist men inte minst är det chassieteknologiskt trolleri hur man kan få så mycket G-krafter ur Nexen 255-or - nej understyr inte som Tesla S med död-fisk känsla i ratten

Detta gör att det går att ha överseende med att ratten ställs in mekaniskt, infotainment är sämre än Tesla och att det vore önskvärt med dubbelglas i sidorutorna och 200 hästar till.

Det som avgör helt och hållet är att jag VILL köra bil igen. Kan nån hämta XXX? YES! Jag gör det! Kör gärna en extrasväng också bara för att det är kul.

Morgonens regnblöta vägbanor avslöjade också hur välbalanserat chassiet är där det går att pendla mellan över och understyrning med gaspedalen. Och ja, antisladd och -spinn går att koppla ur.

Trevligt att Autopiloten inte längre bestraffar mig som i Tesla då autopiloten stängs av till nästa omstart bara för att man råkat gasa upp lite i fart. Och märkligt att BMW lyckats göra en autopilot som är bättre än Tesla som haft så många års försprång. Det går att byta fil utan pling plong och ryck, BMWn fortsätter bara mjukt och snyggt efter ett filbyte.

För er som mäter bagageutrymme i kubikcentimetrar och puttrar runt i sakta mak så är Tesla nog fortsatt ett bra alternativ. Men har ni lite känsla för bilkörning så är det dags att tänka nytt.
BMW iX3, 2026, Model S Plaid 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
comfort46
Teslaägare

Inlägg av comfort46 »

Som säkert nämnts tidigare så är Björn den enda personen/ägaren/recensenten bland alla youtubare, forum och FBare hittills som påstår sig höra skillnad med ANR av/på. Samtliga andra som provat och jämfört hör absolut ingen skillnad alls, oavsett fart, vindriktning, hjulstorlek, däcksfabrikat, asfaltskvalitet o.s.v.
Om det är positivt eller negativt har jag fortfarande inte bestämt mig för. Det skulle kunna innebära att BMW slår på funktionen i en framtida OTA och det vore ju bra...men det skulle också kunna innebära att funktionen är så dålig att den inte ens märks, av någon...

Har någon av er som kör IX3 provat slå av/på och ...??
carlf

Inlägg av carlf »

comfort46 skrev: 03 maj 2026 11:48
Som säkert nämnts tidigare så är Björn den enda personen/ägaren/recensenten bland alla youtubare, forum och FBare hittills som påstår sig höra skillnad med ANR av/på. Samtliga andra som provat och jämfört hör absolut ingen skillnad alls, oavsett fart, vindriktning, hjulstorlek, däcksfabrikat, asfaltskvalitet o.s.v.
Om det är positivt eller negativt har jag fortfarande inte bestämt mig för. Det skulle kunna innebära att BMW slår på funktionen i en framtida OTA och det vore ju bra...men det skulle också kunna innebära att funktionen är så dålig att den inte ens märks, av någon...

Jag testade bara kort under provkörning men upplevde att funktionen främst påverkade frekvenserna som upplevs som störande, särskilt vägljud och inte vindbrus. Ett mindre vasst och irriterande bakgrundsbrus. Den här typen av frekvensmodulering brukar inte främst attackera den totala ljudnivån, utan sikta på att göra bakgrundsbrus mjukare och mer dämpat. En vanlig decibelmätare kommer inte mäta särskilt stor skillnad. Men om man som jag har bra hörsel så upplevs kupén lugnare än vad den kanske är, mätt i rena decibel. Kupén är inte skramlig eller högljudd oavsett, och jag som är rätt petig kände inte att det var en grej alls.
Jag tycker dock att funktionen har rätt lite värde och hade hellre sett dubbelglasade rutor.
Model 3P 2025 (privat)
Model 3 LR 2020 (såld)
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare

Inlägg av BaronHellJug »

comfort46 skrev: 03 maj 2026 11:48
Ja och jag märkte ingen skillnad med ANR av/på. Har iof bara testat det en gång, sen lämnade jag den på och har inte tänkt på det sen dess
iX3 50 xDrive -26, DS3 etense -22
prev/sold: MY LR -22, i3s 120ah -19
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

tesla newbie skrev: 03 maj 2026 09:22

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... 2069101638
[Min edit i form av URL istället för embed.]

Bilen Björn körde i det testet hade 21"-fälgar. Som jag förstår det så upplevs 20"-fälgar ofta lite mindre bullriga. Och iX3 går även att få med 20"-fälgar från fabrik.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
carlf

Inlägg av carlf »

SwedishAdvocate skrev: 03 maj 2026 13:35
tesla newbie skrev: 03 maj 2026 09:22

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... 2069101638
[Min edit i form av URL istället för embed.]

Bilen Björn körde i det testet hade 21"-fälgar. Som jag förstår det så upplevs 20"-fälgar ofta lite mindre bullriga. Och iX3 går även att få med 20"-fälgar från fabrik.
Att gå ned en tum i fältstorlek, allt annat lika, gör oftast 2-4 dB i lägre ljudnivå. Särskilt märkbart blir det på den typen av grövre asfalt som vi har här i Sverige. Och i Norge.
Dessutom får man en bättre komfort.

Jag gillar feta fälgar precis som alla andra men jag är inte så fåfäng att jag offrar komforten. Det blir 20” gubbspec på min beställda iX3 😄
Model 3P 2025 (privat)
Model 3 LR 2020 (såld)
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

mikebike skrev: 03 maj 2026 09:50
Dafro skrev: 01 maj 2026 16:42
mikebike skrev: 01 maj 2026 10:41
Nicke Nyfiken skrev: 01 maj 2026 10:37
bmwixxdrive50 skrev: 30 apr 2026 13:22

Ca 15% kan mycket väl ätas upp av sämre andrahandsvärde. Dessutom är iX3 antagligen en bättre bil än Zeekern.

Folk har i alla tider betalat mer för en BMW än för en Volkswagen eller en Toyota eller liknande. Är konstigt att nu ställa krav på att BMW även ska konkurrera med priset. Jag tycker att man är tillräckligt nära för att göra valet väldigt lätt.

Har man verkligen inte råd med iX3 så ska man nog fundera på om man har råd med en Zeekr...
Med ditt resonemang så finns det exakt noll marknad för Zeekr 7X.
Antingen köper man en iX3 eller så avstår man nybilsköp.
iX3 är mitt förstaval, 7X är mitt andraval.
Nu är det flera som beställt iX3 före mig som fått ny uppskattad leveranstid till början av 2027.
Om ungefär två veckor skall jag få mitt leveransbesked. Om det blir senare än oktober beställer jag en 7X.
Nu kommer jag inte ihåg när du beställde men är väl nu ca 7 månader lev tid iallafall enligt underlag på jobbet för våra bilar så slutet av året men möjligt att det är 2027. Jag förstår dock inte hur du kan välja mellan en 7x och en ix3, för mig finns inte den på banan och är helt säker på att du skulle bli väldigt missnöjd på sikt och andrahandsvärde vara markant sämre. Jag har fortfarande lite svårt för utseendet på ix3, tycker ex60 är mer tilltalande men vi får se.
Jag beställde i början av februari och fick aug/sept som preliminär lev.tid. Om två veckor skall jag få ett säkrare datum.

Ja, 7X är mitt andraval. EX60 var mitt förstaval innan jag såg den IRL. Utseende är personligt, men EX60 ser ut som alla andra eldrivna Volvo, iX3 har åtminstone personlighet. Leveranstiden för EX60 gör dessutom att den är helt ointressant.

För mig växer ex60 utseendet men har lite svårt för ix3 front, ex60 går att få med snygg tygklädsel och det går ju inte med ix3 men tyvärr för man en ljus ratt men det får man väl överleva. Kan falla på att mätaren döljs av ratten men det får vi se. Hon provsatt ix3 med vanliga stolarna och nackstödet satt lite högt och lite långt fram och öven jag upplevde att man får lätt gamnacke med hur jag sitter. P10 räckvidd räcker för mig och tyvärr kommer ju ingen 40 med xdrive smådum kommer det ju gör 1-2000 i skillnad per månad.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
Användarvisningsbild
comfort46
Teslaägare

Inlägg av comfort46 »

Ja, jag valde 20" av komfortskäl eftersom jag kommer från luftfjädrad IX50. Komfortmässigt utöver däcksbuller är jag mer än nöjd. På släta vägar upplever jag ganska liten skillnad mot IX:en - det är bara farthinder, kullersten och liknande som märks mycket mer. Men IX3an har samma sorts lite magiskt stabila flytkänsla som annars Mercedes är så bra på. Men är såklart ett helt annat djur när man leker på kurviga småvägar. Och det är verkligen så att man letar i minnet efter den krångligaste vägen hem bara för att... ;) Den känslan har man nästan glömt bort.

Dock är det ju så att vid mer än 80-90 km/h börjar däcksdrönet bli påträngande och 120 på motorväg avnjutes med fördel med ANC-lurarna på eftersom bilens eget ANR hjälper noll.
carlf

Inlägg av carlf »

comfort46 skrev: 03 maj 2026 14:25
Ja, jag valde 20" av komfortskäl eftersom jag kommer från luftfjädrad IX50. Komfortmässigt utöver däcksbuller är jag mer än nöjd. På släta vägar upplever jag ganska liten skillnad mot IX:en - det är bara farthinder, kullersten och liknande som märks mycket mer. Men IX3an har samma sorts lite magiskt stabila flytkänsla som annars Mercedes är så bra på. Men är såklart ett helt annat djur när man leker på kurviga småvägar. Och det är verkligen så att man letar i minnet efter den krångligaste vägen hem bara för att... ;) Den känslan har man nästan glömt bort.

Dock är det ju så att vid mer än 80-90 km/h börjar däcksdrönet bli påträngande och 120 på motorväg avnjutes med fördel med ANC-lurarna på eftersom bilens eget ANR hjälper noll.
Alltså om man på riktigt tycker att man behöver ANC-lurar på motorvägen så ska man nog inte köra några andra bilar än MB S-klass eller RR… själv hade jag aldrig valt en bil som gav mig denna känsla.
Model 3P 2025 (privat)
Model 3 LR 2020 (såld)
Användarvisningsbild
comfort46
Teslaägare

Inlägg av comfort46 »

Precis, det har varit S-klass, 7-serie och nu sist IX men av olika skäl behövde vi växla ner till en mindre bil och förhoppningen med ANR var att det skulle bli en dräglig kompromiss trots flera steg ner i hierarkin. Och som sagt, det är på flera sätt en extremt bra kompromiss. Vi kör inte så mycket motorväg i Sverige nu längre och jag ser fram emot semester på vissa danska vägar och tyska AB där IXen gick löjligt tyst i 130. Hoppas att IX3an känner sig mer hemma därnere...