Jag har haft en VW med Android Auto i fem år och bytte till Tesla för en månad sedan.
Var också orolig över bytet, men att koppla upp sig via bluetooth känns faktiskt rätt stenålders när man vant sig vid hur det funkar i Teslan.
Använde också Whatsapp ibland, så den funktionen saknar man när man skulle vilja svara snabbt.
Använde aldrig Waze, utan körde Google Maps.
Om de inte lagts till till nu kommer de väl tyvärr antagligen aldrig komma heller antar jag.
Upplevelsen efter att ha levt med Teslan i en dryg månad, och som jag inte fattade vid en snabb provkörning, är hur otroligt enkelt livet med bilen är.
Jag, frun och äldste sonen har varsina förarprofiler. (Man kan ha upp till 10 stycken).
De är kopplade till mobilen, så när man kommer fram till bilen låser den upp sig och allt ställs om till den personen, stol, speglar samt även inställningar i bilen, som auto shift, vilken typ av farthållare, sentry mode etc. (Har tvingat sonen att köra med Chill mode)

När man lämnar bilen så knäpper jag bara upp bilbätet och då lägger den i P, sedan är det bara att gå ut och den låser sig och rutor stängs.
Lyssnar på poddar och musik i Spotify, så det jag lyssnade på senast startar automatiskt, även om man lyssnat på mobilen eller datorn innan. När frun ska köra startar det hon lyssnade på i sin Spotify och när sonen ska köra startar hans hiphop.
Navigatorn funkar helt perfekt och har en mycket mer behaglig röst är googles. Den tjatar dessutom inte samma info femtio gånger innan en avfart.
Med auto shift sätter jag foten på bromsen och så vet bilen att jag ska backa för att jag står framför garaget. Svänger sedan om ute på gatan och då lägger den i Drive.
Stolsvärme och värme i ratten är satt på auto så det sköter sig också helt själv. Man blir nästan lite apatisk av att inte behöva göra något...
Laddar hemma så laddtid var ingen faktor för mig personligen. Körde dock långresa i helgen och navigatorn tillsammans med superchargers fungerar magisk bra. Innan vi beställt burgaren hade den fyllt på 40%, har ju inget att jämföra med men tycker den laddar på bra. Sedan bara att åka fram till laddaren, sätta i den och gå iväg ingår också i den där magiska Tesla-enkelheten man vant sig vid nu.
Angående buller så är den i paritet med min gamla Passat. Jag är ingen premiumgubbe, så det finns säkert tystare bilar. Har 18 tum, så det hjälper säkert också.
Hade även önskat lite mjukare fjädring, Passaten var skönare här. Teslan är dock mycket roligare att köra, känns som en gokart.

Används dock som en familjefraktare, så jag kör inte med fokus på racing. Är det viktigt ska man nog snegla på BMW, i iX3-tråden verkar man jaga banrekord på vägen till jobbet.

Som familjefraktare är den fantastisk, utrymmena är enorma. Barnen gillar baksätet mer än Passaten, rymligare och luftigare med stora rutor. Jag gillar att man sitter högt, bättre överblick över trafiken.
Största negativa hittills är att det är något fel på handsfreen, på ljudet för den man pratar med. Den jag pratar med hör enormt mycket vägljud, så det nästan överröstar mig. Personen hör även eko, hör sig själv högre än mig med en halv sekunds fördröjning. Måste vara något fel, när man pratar med svågern och han sitter i sin Model Y låter det som han sitter i soffan hemma. Ska kollas upp.
Överlag så är det upp till personliga behov som avgör om man blir nöjd med bilen eller inte. Jag var inte beredd på hur mycket enklare och behagligare det vardagliga livet med Teslan är. Helnöjd!