Det går ju att rationalisera det mesta med att det beror på körmönster eller preferenser.bmwixxdrive50 skrev: ↑05 maj 2026 16:20Det fina med en iX3 och den räckvidden är att du kan stanna utan att ladda. Galet va? Den blir i allt väsentligt mer som en bensinare. Du får tillbaka mycket av den frihet som gått försakad med elbil. Jag vet mycket väl att det går bra idag också. Har själv gjort 4 vändor till Medelhavet med min förra Model S. Det går bra men det är inte optimalt. Nu kan man återigen välja matställe efter vad man vill ha utan att det ska ligga nära en laddare och att det ligger i rätt tid för att ladda osv osv. För att inte nämna risk för kö runt lunchtid eller middagstid.holden skrev: ↑05 maj 2026 16:11Våra barn skulle aldrig stå ut med att åka 55 mil i sträck, inte jag heller förresten. Lyckas man med 25 mil får man vara nöjd innan det ska gås på toa eller köpas glass.bmwixxdrive50 skrev: ↑05 maj 2026 16:02Skönt att kunna åka Stockholm - Sälen utan att behöva köa i Malung. 42 mil uppför på vintern... Och liknande sträckor där man helst inte vill stanna och ladda.
I övriga fall så kan du ju välja var du stannar på ett annat sätt. Säg att du ska åka 100 mil en dag. Med en Model Y får du stanna 3-4 ggr i praktiken. Första etappen klarar du dig ca 35 mil motorväg, sen 25 mil i stöten... Med en iX3 så tar du 55 mil i första etappen och sen 45 till efter ett stopp på 20-30 minuter. Den är lätt en timme snabbare på 100 mil om du nu inte krypkör.
Nej det är inte hela världen men det är ju skönt att ha flexibilitet. Med en iX3 behöver man inte ens tajma laddstopp med naturliga pauser. Du kan lätt ladda 30-40 nya mil på en enkel pisspaus.
Själv ser jag fram emot att min absolut vanligaste resa kommer gå från att ha ett nödvändigt laddstopp, till att inte behöva något stopp alls.