Min Model Y Long Range AWD från 2024 känns väldigt stötig. Förra året hade jag problem med att skummet inuti mina Hankook-däck lossnade, vilket orsakade kraftiga vibrationer. Jag tog bort skummet i alla däck, balanserade dem och gjorde en hjulinställning. Kort därefter körde jag utomlands och bilen gick då mycket bra, den rullade mjukt utan vibrationer eller stötighet.
I år, efter att jag bytt till sommardäck, upplever jag att bilen aldrig riktigt “sätter sig” på vägen (däcktryck, 2.9 kallt och 3.1 varmt). Det finns inga vibrationer som vid obalans, men den känns stötig på alla typer av underlag, även på nyasfalterade vägar. Jag har kontrollerat både fram- och bakvagn utan att hitta några fel.
Jag ska snart köra utomlands igen och får då svar på om det kan bero på den hårda asfalten här hemma. Om inte, vad kan orsaken vara? Bör jag byta däck?
Stötig
Moderator: Redaktion
-
TobbeW
- Teslaägare
Re: Stötig
Model Y (pre Juniper) är väl kanske inte bilen som är mest känd för att ha en mjuk och följsam fjädring.
Det du upplever är sannolikt bara att sommardäcken har en annan gummiblandning som gör att bilen upplevs som stötig, framförallt vid lite lägre temperatur/kalla däck. En annan däcktyp kan möjligen reducera problemet en aning, men är däcken i övrigt ok är det kanske onödigt med att byta.
Ljuddämpningsskum som släppt borde inte upplevas som ökad stötighet, däremot kan vibrationer/obalans möjligen skapas av det problemet.
Känner du dig ändå osäker, be en vettig verkstad kika på bilen, en fullständig bedömning kan endast göras på det sättet.
Det du upplever är sannolikt bara att sommardäcken har en annan gummiblandning som gör att bilen upplevs som stötig, framförallt vid lite lägre temperatur/kalla däck. En annan däcktyp kan möjligen reducera problemet en aning, men är däcken i övrigt ok är det kanske onödigt med att byta.
Ljuddämpningsskum som släppt borde inte upplevas som ökad stötighet, däremot kan vibrationer/obalans möjligen skapas av det problemet.
Känner du dig ändå osäker, be en vettig verkstad kika på bilen, en fullständig bedömning kan endast göras på det sättet.
Model 3 Performance Highland
-
Freez
- Teslaägare
Vilken storlek på fälgar har du? Jag upplever mina 21” som mer stötiga medans min fd RWD med 19” mindre stötig.kf93 skrev: ↑05 maj 2026 18:39Min Model Y Long Range AWD från 2024 känns väldigt stötig. Förra året hade jag problem med att skummet inuti mina Hankook-däck lossnade, vilket orsakade kraftiga vibrationer. Jag tog bort skummet i alla däck, balanserade dem och gjorde en hjulinställning. Kort därefter körde jag utomlands och bilen gick då mycket bra, den rullade mjukt utan vibrationer eller stötighet.
I år, efter att jag bytt till sommardäck, upplever jag att bilen aldrig riktigt “sätter sig” på vägen (däcktryck, 2.9 kallt och 3.1 varmt). Det finns inga vibrationer som vid obalans, men den känns stötig på alla typer av underlag, även på nyasfalterade vägar. Jag har kontrollerat både fram- och bakvagn utan att hitta några fel.
Jag ska snart köra utomlands igen och får då svar på om det kan bero på den hårda asfalten här hemma. Om inte, vad kan orsaken vara? Bör jag byta däck?
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
MY RWD -23 (såld)
-
kf93
Tack! Jag misstänker också temperaturen, får se hur de känns när det blir lite varmare snart.TobbeW skrev: ↑05 maj 2026 19:10Model Y (pre Juniper) är väl kanske inte bilen som är mest känd för att ha en mjuk och följsam fjädring.
Model Y LR AWD 2024
Model 3 RWD 2022 (såld)
Model 3 RWD 2022 (såld)
-
kf93
Har 19” GeminiFreez skrev: ↑05 maj 2026 21:40Vilken storlek på fälgar har du? Jag upplever mina 21” som mer stötiga medans min fd RWD med 19” mindre stötig.kf93 skrev: ↑05 maj 2026 18:39Min Model Y Long Range AWD från 2024 känns väldigt stötig. Förra året hade jag problem med att skummet inuti mina Hankook-däck lossnade, vilket orsakade kraftiga vibrationer. Jag tog bort skummet i alla däck, balanserade dem och gjorde en hjulinställning. Kort därefter körde jag utomlands och bilen gick då mycket bra, den rullade mjukt utan vibrationer eller stötighet.
Model Y LR AWD 2024
Model 3 RWD 2022 (såld)
Model 3 RWD 2022 (såld)
-
Liqwid78
- Teslaägare
Sänk däcktrycket för att få en mjukare körning. Sänk så att när däcken blir varma blir det 2.9 i tryck.
Tesla MY RWD grå/svart 20"