Hej, vår Tesla är 6 år gammal, har haft den i 1 1/2 år. Och först så upptäckte jag en spricka i främre delen, började i kanten längst fram och blev längre. Sedan ännu en spricka i bakre taket som började också från kanten men från sidan. Sedan bytte den riktning och sprack liksom runt hörnet framåt. Vad gör jag? Jag har Trygg-Hansa helförsäkring. Vagnskada kan gälla där, självkostnad är 4500.
Jag frågade AI, Gemini, som rådde mig att inte kontakta försäkringsbolaget utan glasmästare och låta de sköta det med försäkringen. Risken är att man kan få betala självrisk två gånger, men om man har tur gör de ett ärende av det. Och risken finns att försäkringsbolaget nekar betala om det verkar sannolikt att det inte hände genom yttre omständingheter. Jag har ingen aning hur det hände. Har inte gjort något särskilt. Min man funderade redan på om det kan ha varit fel att byta däck själv (förra gången vi bytte hos däckbytterna hade de sönder batteriet, därför bytter vi nu själva). Kan det bli för sned belastning om man lyfter ett hörn i taget? Vi gjorde ju som man skulle, dvs. i de hålen som finns under bilen, och med gummigrejen som man ska använda. Tankar?
Spricka i glastaket
Moderator: Redaktion
-
Jojo
- Teslaägare
Re: Spricka i glastaket
Osannolikt att skadan orsakades at lyft vid däckbyte. Skulle gå den officiella vägen och anmäla till försäkringsbolaget, som sedan tar hand om ärendet. Självrisken kommer Du inte ifrån ändå.
-
Autonom
- Teslaägare
Det är ändå en glasmästare som måste göra jobbet, så börja där.
Glasmästarna har redan upparbetade kanaler med försäkringsbolagen och vet hur man ska hantera det. Glasmästaren har dessutom ett intresse av att kunden blir nöjd, så det är troligen en fördel om de förhandlar med försäkringsbolaget, som frågan om det är en eller två självrisker (dvs. om det är samma skada).
Om försäkringsbolaget inte köper glasmästarens bedömning osett så har de inspektörer som kommer ut och skadebesiktigar på verkstäderna.
Och, nej, det orsakas inte av däcksbyte.
Glasmästarna har redan upparbetade kanaler med försäkringsbolagen och vet hur man ska hantera det. Glasmästaren har dessutom ett intresse av att kunden blir nöjd, så det är troligen en fördel om de förhandlar med försäkringsbolaget, som frågan om det är en eller två självrisker (dvs. om det är samma skada).
Om försäkringsbolaget inte köper glasmästarens bedömning osett så har de inspektörer som kommer ut och skadebesiktigar på verkstäderna.
Och, nej, det orsakas inte av däcksbyte.
-
Andrea1
Tack, jag ska göra så. Det sa Gemini också, att man ska gå till carglass eller liknande direkt.
-
Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/thomas36594
Det har du säkert koll på men försäkringsmässigt är taket ingen glasskada utan en vagnskada. Dvs det är de självrisker och regler som beskrivs i avsnittet vagnskada i din försäkring som gäller. Skriver av egen erfarenhet, jag lät Tesla byta mitt tak.