Första elbil
la min order 13/4.
LR RWD Premium black.
Första lev info
29 maj - 30 juni
Andra Juli- Aug
Idag 8/5 blev det helt plötslig 22-27 Maj.
har fått VIN i TOAST men ej i Tesla app.
hur mycket kan man lita på det här.
Moderator: Redaktion
Samma härWeineswede skrev: ↑08 maj 2026 14:57Bara jag som uppdaterar webbläsaren till denna tråd i hopp om att min Tesla blir levererad snabbare... ?![]()
Som att det hade någon korrelation i verkligheten...![]()
Mottaget vin i tost betyder att det byggs åt dig, när vinet visas i appen är det på väg till dig
Jag har alltid haft skärmskydd på Teslas skärmar.T3sl4M0d3lY skrev: ↑08 maj 2026 17:20Riktigt nicevärt och vänta på!
Behöver man skärmskydd fram verkligen![]()
Glöm inte ta på sentry läste att den är avstängd från start om det fortfarande stämmer!
Spid3r skrev: ↑08 maj 2026 19:07Jag har alltid haft skärmskydd på Teslas skärmar.T3sl4M0d3lY skrev: ↑08 maj 2026 17:20Riktigt nicevärt och vänta på!
Glöm inte ta på sentry läste att den är avstängd från start om det fortfarande stämmer!
Jag kör med ett matt skärmskydd. Det minskar fingeravtryck rejält och gör skärmen mindre blank och reflekterande. Utan skydd kan den nästan kännas som en spegel i vissa ljus.
Tack snälla.certel skrev: ↑08 maj 2026 20:10Spid3r skrev: ↑08 maj 2026 19:07Jag har alltid haft skärmskydd på Teslas skärmar.T3sl4M0d3lY skrev: ↑08 maj 2026 17:20Riktigt nicevärt och vänta på!
Jag kör med ett matt skärmskydd. Det minskar fingeravtryck rejält och gör skärmen mindre blank och reflekterande. Utan skydd kan den nästan kännas som en spegel i vissa ljus.
Grattis till nya bilen!
Hoppas du blir nöjd!
Såg att det var en RWD LR du köpt, vet du om den har 4680-batteriet (8L-beteckning) eller om de fortfarande levereras med 5M-batteriet?
Ja och det är ju jävligt märkligt att någon som beställt 2 månader efter mig får sin bil snabbare. Såg detta också i TOST och påpekade detta för Tesla. De hävdade starkt att enligt deras allokering så kan detta inte hända. Då jag skickade bild på en exakt likadan bil med exakt konfigurering så svarade de ” Intressant, detta måste vi kolla upp”. Bullshit, jag vet, men batteriändringen har en jävla påverkan då jag misstänker att min får det gamla och de för tillfället spottar ut bilar med det nya batteriet.
Det sjukaste är nästan hur Tesla lyckats få folk att tro att avsaknad av CarPlay/Android Auto är framtiden när resten av bilvärlden haft det som standard i flera år.Vispen74 skrev: ↑03 maj 2026 23:21Har beställt en Y premium awd., men...
Kommer jag bli nöjd? Ju mer jag tänker på det ju mer tvekar jag. Jag har vetat hela tiden att den är bullrig och laddar långsamt.
Nu börjar jag fundera på basala saker som att lyssna på ljudbok, använda Waze, svara på WhatsApp, lyssna på poddar etc. Inget av detta går vad jag förstår att göra i Teslas bilar, saker som jag använder dagligen i bilens gränssnitt sedan flera bilbyten tillbaka. Det kan ju inte vara meningen att man ska köpa en telefonhållare och sätta upp fult i bilen helt stand alone (via Bluetooth) som man gjorde 2010 innan Apple Carplay och Android Auto fanns. Spotify finns vad jag förstår i Tesla, alltid något.
Nä jag vet inte, det känns som ett kliv tillbaka i tiden. Ni som har Tesla sedan tidigare, vad säger ni? Jag funderar på att ångra min beställning, men lyssnar gärna på hur andra gör.
förmodligen färg- och fälgalternativ. Hennes konfiguration är grå lack, svart interiör och 20-tumsfälgar. uppskattning 25-29 majHultend skrev: ↑08 maj 2026 22:46Ja och det är ju jävligt märkligt att någon som beställt 2 månader efter mig får sin bil snabbare. Såg detta också i TOST och påpekade detta för Tesla. De hävdade starkt att enligt deras allokering så kan detta inte hända. Då jag skickade bild på en exakt likadan bil med exakt konfigurering så svarade de ” Intressant, detta måste vi kolla upp”. Bullshit, jag vet, men batteriändringen har en jävla påverkan då jag misstänker att min får det gamla och de för tillfället spottar ut bilar med det nya batteriet.
Tesla hanterar flera exteriöra färger samtidigt i deras flöde så det spelar mindre roll. Däremot fälgarna på 20” är ju inte standard. Men likväl får hon leverans före en helt vanlig vit premium RWD. Ska tilläggas att mitt estimat är Maj-Juni…cchvuth skrev: ↑08 maj 2026 23:38förmodligen färg- och fälgalternativ. Hennes konfiguration är grå lack, svart interiör och 20-tumsfälgar. uppskattning 25-29 majHultend skrev: ↑08 maj 2026 22:46Ja och det är ju jävligt märkligt att någon som beställt 2 månader efter mig får sin bil snabbare. Såg detta också i TOST och påpekade detta för Tesla. De hävdade starkt att enligt deras allokering så kan detta inte hända. Då jag skickade bild på en exakt likadan bil med exakt konfigurering så svarade de ” Intressant, detta måste vi kolla upp”. Bullshit, jag vet, men batteriändringen har en jävla påverkan då jag misstänker att min får det gamla och de för tillfället spottar ut bilar med det nya batteriet.
Fördelen med TOST är att informationen från Teslas API visas snabbare. Ibland vecka/veckor innan det dyker upp i Tesla appen.Weineswede skrev: ↑09 maj 2026 06:25Varför använder ni TOST applikationen?
Jag tanka ner och kolla status, är ju exakt samma information som listas i appen?
Lev aug-sep![]()
Har däremot inte mottagit mitt Vin nr ännu.
Tyvärr?Spid3r skrev: ↑08 maj 2026 22:42Tack snälla.certel skrev: ↑08 maj 2026 20:10Spid3r skrev: ↑08 maj 2026 19:07Jag har alltid haft skärmskydd på Teslas skärmar.T3sl4M0d3lY skrev: ↑08 maj 2026 17:20Riktigt nicevärt och vänta på!
Grattis till nya bilen!
Hoppas du blir nöjd!
Såg att det var en RWD LR du köpt, vet du om den har 4680-batteriet (8L-beteckning) eller om de fortfarande levereras med 5M-batteriet?
Tror tyvärr att jag har 5M varianten
Då skulle jag säga grattis!Spid3r skrev: ↑08 maj 2026 22:42Tack snälla.certel skrev: ↑08 maj 2026 20:10Spid3r skrev: ↑08 maj 2026 19:07Jag har alltid haft skärmskydd på Teslas skärmar.T3sl4M0d3lY skrev: ↑08 maj 2026 17:20Riktigt nicevärt och vänta på!
Grattis till nya bilen!
Hoppas du blir nöjd!
20-tumsfälgar borde vara anledningen eftersom folk som köpt bakhjulsdrift sannolikt inte köper större fälgar. Tesla producerar inte enligt beställning.De batchar olika konfigurationer. De flesta bilar som fanns i lager har 20-tumsfälgarHultend skrev: ↑08 maj 2026 23:55Tesla hanterar flera exteriöra färger samtidigt i deras flöde så det spelar mindre roll. Däremot fälgarna på 20” är ju inte standard. Men likväl får hon leverans före en helt vanlig vit premium RWD. Ska tilläggas att mitt estimat är Maj-Juni…cchvuth skrev: ↑08 maj 2026 23:38förmodligen färg- och fälgalternativ. Hennes konfiguration är grå lack, svart interiör och 20-tumsfälgar. uppskattning 25-29 majHultend skrev: ↑08 maj 2026 22:46Ja och det är ju jävligt märkligt att någon som beställt 2 månader efter mig får sin bil snabbare. Såg detta också i TOST och påpekade detta för Tesla. De hävdade starkt att enligt deras allokering så kan detta inte hända. Då jag skickade bild på en exakt likadan bil med exakt konfigurering så svarade de ” Intressant, detta måste vi kolla upp”. Bullshit, jag vet, men batteriändringen har en jävla påverkan då jag misstänker att min får det gamla och de för tillfället spottar ut bilar med det nya batteriet.
Bara som tillägg att så brukar det vara. Enligt Tesla när jag beställde min bil i slutet av april är det princip on demand just nu och därav av de längre leveranstiderna.cchvuth skrev: ↑09 maj 2026 10:3020-tumsfälgar borde vara anledningen eftersom folk som köpt bakhjulsdrift sannolikt inte köper större fälgar. Tesla producerar inte enligt beställning.De batchar olika konfigurationer. De flesta bilar som fanns i lager har 20-tumsfälgarHultend skrev: ↑08 maj 2026 23:55Tesla hanterar flera exteriöra färger samtidigt i deras flöde så det spelar mindre roll. Däremot fälgarna på 20” är ju inte standard. Men likväl får hon leverans före en helt vanlig vit premium RWD. Ska tilläggas att mitt estimat är Maj-Juni…cchvuth skrev: ↑08 maj 2026 23:38förmodligen färg- och fälgalternativ. Hennes konfiguration är grå lack, svart interiör och 20-tumsfälgar. uppskattning 25-29 majHultend skrev: ↑08 maj 2026 22:46Ja och det är ju jävligt märkligt att någon som beställt 2 månader efter mig får sin bil snabbare. Såg detta också i TOST och påpekade detta för Tesla. De hävdade starkt att enligt deras allokering så kan detta inte hända. Då jag skickade bild på en exakt likadan bil med exakt konfigurering så svarade de ” Intressant, detta måste vi kolla upp”. Bullshit, jag vet, men batteriändringen har en jävla påverkan då jag misstänker att min får det gamla och de för tillfället spottar ut bilar med det nya batteriet.
Jaså, trodde att det 8L alla väntade på.certel skrev: ↑09 maj 2026 09:49Då skulle jag säga grattis!Spid3r skrev: ↑08 maj 2026 22:42Tack snälla.certel skrev: ↑08 maj 2026 20:10Spid3r skrev: ↑08 maj 2026 19:07Jag har alltid haft skärmskydd på Teslas skärmar.T3sl4M0d3lY skrev: ↑08 maj 2026 17:20Riktigt nicevärt och vänta på!
Grattis till nya bilen!
Hoppas du blir nöjd!
8L verkar vara ett nerköp.
Nej, snarare vilja hålla sig borta ifrån.Spid3r skrev: ↑09 maj 2026 21:21Jaså, trodde att det 8L alla väntade på.certel skrev: ↑09 maj 2026 09:49Då skulle jag säga grattis!
8L verkar vara ett nerköp.