@Tibor ?vrid_i_skogen skrev: ↑08 maj 2026 19:57Hur taggar man någon i ett inlägg? T ex om jag vill tagga Tibor i ett inlägg i denna tråd?
Uselt besiktningsresultat för Tesla igen - åtgärder?
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Re: Uselt besiktningsresultat för Tesla igen - åtgärder?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
vrid_i_skogen
- Teslaägare
Funkar inte så. Han taggas aldrig i inlägget på det viset likt på andra forum....
Min tankte jag ville framföra var att vi på detta forum borde samla fristående Tesla verkstäder sorterat per kommun så att man kan gå in och finna de som förutom Tesla själva är kunniga och har den utrustning det krävs för att serva Teslor. Vore inte det en bra idé? Det förekommer nämligen massvis med trådar där folk runt hela landet frågar vart de kan fixa skador eller serva sina Teslor.
Min tankte jag ville framföra var att vi på detta forum borde samla fristående Tesla verkstäder sorterat per kommun så att man kan gå in och finna de som förutom Tesla själva är kunniga och har den utrustning det krävs för att serva Teslor. Vore inte det en bra idé? Det förekommer nämligen massvis med trådar där folk runt hela landet frågar vart de kan fixa skador eller serva sina Teslor.
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Visst kanske du har rätt i till en del i din analys att Tesla tjänar mer på detta och att det är rätt väg för de, men jag är inte helt övertygad som du är.AAKEE skrev: ↑07 maj 2026 13:45Hela Teslas koncept på att tillverka bilar billigt bygger på på aktivt slarv. Det är knappast en nyhet.
-Att Teslor kommit med dålig karosseripassning är ett av tecknen.
-Att hjulinställningen ofta är så dålig att däcken förstörs i förtid en annan. Man skulle kunna hoppas att de blivit bättre, jag hade nyligen en lånebil (M3P Highland, 2024) där ratten stod snett när man körde rakt fram, ungefär som när jag köpte min M3P ’21.
- Att ljusinställningen ofta är fel från fabrik både på framlyktor och dimljus är ett annat tecken.
Teslas ide är att korta tiden och spara pengar genom att bokstavligen slänga ihop bilen och då inte ha ett system som kontrollerar att hjul- och ljusinställning blir rätt.
Man arbetar garanterat dagligen med att tjäna tiondels sekunder per bil och då ligger troligen en kontroll av ljusinställningen och hjulinställningen väldigt långt från Teslas väg framåt.
Hela konceptet bygger på att slarvar man med två miljoner bilar per år, kanske 200.000 klagar och behöver få något fixat, så nekar man hälften och fixar 100.000 bilar vilket är mycket billigare än att göra allt rätt i fabrik.
Det har ju gått så långt att tex VW’s VD var avundsjuk på Teslas slarv och undersökte hur även de skulle kunna korta byggtiden avsevärt, dvs lära sig hur man slänger ihop en bil och hur man slarvar tillräckligt mycket.
Jag tror att de faktiskt skulle kunna skippa en del dyra garantijobb, dåligt rykte på marknaden, dålig statistik, genom att arbeta med att förbättra kvalitet och tester redan vid tillverkningen.
Visst är tid pengar, men borde inte vara så enormt svårt och dyrt att tex. kunna automatisera både inställning och kontroll av dimljusen som de missar idag. Att de dessutom efter hand med åren och med nya fabriker förbättrat tex. karossanpassningar, visar ju på att även Tesla har sett fördelen att förbättra sig.
Men oavsett så tror jag att vi är i grunden helt överens om att problemet inte är tvingande serviceavtal från Teslas sida (dvs. att försämra garantierna för oss kunder genom att tvinga oss till service hos deras verkstäder). Problemet, iaf. för mig som kund, och som syns i statistiken vid bilprovningen, är som sagt deras slarv vid tillverkningen, samt bristande kvalitetskontroller.
Där misstänker jag att vi är 100% överens (även om vi har olika syn på om de borde förbättra sig eller inte).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Nu kanske du skriver runt lite i cirklar tycker jag att det lite känns som, eller om det är jag som kanske var otydlig. Gör iaf. ett nytt försök och satsar på det senare (att jag inte var tillräckligt tydlig för att du skulle förstå mig):TobbeW skrev: ↑08 maj 2026 19:36martinot skrev: ↑07 maj 2026 12:35Jag förstår att en förbesiktning, som tex. Toyota ofta erbjuder gratis av strategiska skäl (får upp statistiken för den riktiga efterföljande bilprovningen, samt möjlighet till merförsäljning av service som är en stor intäktskälla) kan reducera anmärkningar hos bilprovningen.
Men kan du förklara hur en standardservice på elbilar, iaf. som jag sett utföras på av BMW/Mini och andra elbilar (kanske att andra tillverkare jag inte känner till har enormt mycket mer omfattande kontroller?) skulle gör det?
Köper inte riktigt det argumentet utan vidare substans/fakta. Men är öppen för mer fakta i saken.
Lösningen för Tesla tror jag är snarare bättre kvalitet på montering och QA-checkar redan i sina fabriker, och/eller att ta Toyota-spåret (som är taktiskt rätt smart) med att erbjuda gratis förbesiktning inför när den ordinarie bilprovningen skall ske.
Det skulle bli extremt krångligt att försöka diskutera specifika märkens olika serviceprogram vid olika ålder/miltal på bilarna, så det avstår jag. Det får vara mer generellt än så.
En seriös service/kontroll (kontroll kan ju även inkludera en sk förbesiktning) innefattar såklart en så enkel sak som tex kontroll och justering av ljusinställning eller kontroll av glapp i spindelleder/bussningar. Det skulle sannolikt påverka Teslas besiktningsstatistik i positiv riktning, vilket det är som tråden handlar om.
Jag tycker du skall skilja på att Tesla skall försämra garantivillkoren; ie. att tvinga oss kunder till obligatorisk service hos deras verkstäder för att vi skall få lov att ha kvar garantierna (vilket tex. Kia och Hyundai gör). Det är IMO inget positivt.
Det bästa, som jag tycker är positivt, är om de kan förbättra kvaliteten, och även kvalitetskontrollerna, redan vid tillverkningen.
Skall de i efterhand lösa det (istället för vid tillverkningen, som jag föredrar), så är det bättre att de erbjuder gratis för-besiktningskontroll som Toyota gör. Observera att det inte är i sig något som automatiskt måste försämra garantivillkoren för oss kunder (som du förespråkar).
Men du undviker att svara på frågan genom att säga att du inte kan svara för hur alla tillverkare gör; men jag frågor hur din tillverkare gör och hur den fungerar för din egna bil?
Det kan du väl ändå svara på, då du skriver så enormt mycket om hur Tesla gör. Är detta verkligen för mycket begärt?
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Vi är 100% överens om att de borde förbättra sig.
Men jag tror (är ganska säker) inte att man vill, eftersom det blir (mycket) dyrare. *Dyrare* är inte Teslas grej.
Man har haft ganska lång tid på sig att förbättra sånt här, model 3 närmar sig 10 år sedan första leverans.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
TobbeW
- Teslaägare
martinot skrev: ↑10 maj 2026 23:35Nu kanske du skriver runt lite i cirklar tycker jag att det lite känns som, eller om det är jag som kanske var otydlig. Gör iaf. ett nytt försök och satsar på det senare (att jag inte var tillräckligt tydlig för att du skulle förstå mig):TobbeW skrev: ↑08 maj 2026 19:36martinot skrev: ↑07 maj 2026 12:35Jag förstår att en förbesiktning, som tex. Toyota ofta erbjuder gratis av strategiska skäl (får upp statistiken för den riktiga efterföljande bilprovningen, samt möjlighet till merförsäljning av service som är en stor intäktskälla) kan reducera anmärkningar hos bilprovningen.
Men kan du förklara hur en standardservice på elbilar, iaf. som jag sett utföras på av BMW/Mini och andra elbilar (kanske att andra tillverkare jag inte känner till har enormt mycket mer omfattande kontroller?) skulle gör det?
Köper inte riktigt det argumentet utan vidare substans/fakta. Men är öppen för mer fakta i saken.
Lösningen för Tesla tror jag är snarare bättre kvalitet på montering och QA-checkar redan i sina fabriker, och/eller att ta Toyota-spåret (som är taktiskt rätt smart) med att erbjuda gratis förbesiktning inför när den ordinarie bilprovningen skall ske.
Det skulle bli extremt krångligt att försöka diskutera specifika märkens olika serviceprogram vid olika ålder/miltal på bilarna, så det avstår jag. Det får vara mer generellt än så.
En seriös service/kontroll (kontroll kan ju även inkludera en sk förbesiktning) innefattar såklart en så enkel sak som tex kontroll och justering av ljusinställning eller kontroll av glapp i spindelleder/bussningar. Det skulle sannolikt påverka Teslas besiktningsstatistik i positiv riktning, vilket det är som tråden handlar om.
Jag tycker du skall skilja på att Tesla skall försämra garantivillkoren; ie. att tvinga oss kunder till obligatorisk service hos deras verkstäder för att vi skall få lov att ha kvar garantierna (vilket tex. Kia och Hyundai gör). Det är IMO inget positivt.
Det bästa, som jag tycker är positivt, är om de kan förbättra kvaliteten, och även kvalitetskontrollerna, redan vid tillverkningen.
Skall de i efterhand lösa det (istället för vid tillverkningen, som jag föredrar), så är det bättre att de erbjuder gratis för-besiktningskontroll som Toyota gör. Observera att det inte är i sig något som automatiskt måste försämra garantivillkoren för oss kunder (som du förespråkar).
Men du undviker att svara på frågan genom att säga att du inte kan svara för hur alla tillverkare gör; men jag frågor hur din tillverkare gör och hur den fungerar för din egna bil?
Det kan du väl ändå svara på, då du skriver så enormt mycket om hur Tesla gör. Är detta verkligen för mycket begärt?
Jag har aldrig skrivit om någon tvingande service där får du nog läsa texten igen, det jag skrivit om handlar om hur statistiken hos bilprovningen skulle kunna förbättras med enkla medel för Teslas del, bla annat en så enkel sak som ljusinställning, en väldig onödig anmärkning som drar ned statistiken. Sedan får givetvis var och en avgöra hur man väljer att göra med sin bil.
"Men kan du förklara hur en standardservice på elbilar, iaf. som jag sett utföras på av BMW/Mini och andra elbilar (kanske att andra tillverkare jag inte känner till har enormt mycket mer omfattande kontroller?) skulle gör det?"
Det var ovan du frågade, jag kan kolla upp ett antal märken bla Mercedes, Nissan, Subaru, men det ser olika ut hos samtliga märken och jag är tveksam till om det skulle tillföra så mycket till diskussionen? Ljusinställning är något som i många fall ingår, ja.
Om frågan var riktad till hur JAG själv gör med mina bilar så har jag hittills löst det mesta på egen hand
Model 3 Performance Highland
-
andyswed75
- Teslaägare
Jag besiktigade min M3 LongRange AWD 2021 som gått 10500 Mil och den gick igenom utan problem vilket inte är illa , vad jag vet är inget bytt av länkarmar mm . jag har själv bytt hjul mellan sommar / vinter och kollat bromsar mm de ca 4500 mil jag haft den. Håller man lite koll bör man undvika bli underkänd.