Som flera andra här väntar jag med spänning på P85D som för tillfället är estimerad till slutet av februari. Jag beställde med 19" fälgar, dels för att jag tycker det är onödigt att öka på förmånsvärdet genom att beställa den med Teslas 21" och dels för att jag är sugen på att sätta på Monoblock fälgar som är frästa ur ett stycke och därför får fördelaktig styrka/viktförhållande.
Har fått ett förslag från WWW.forgeline.com
De vill sätta följande;
Fram:20 X 8.5 GT1-5LUG 5 X 120 CB 74.1 ET 32
Bak: 20 X 10 GT1-5LUG 5 X 120 CB 74.1 ET 37
USE 235 40 20 AND 275 40 20 TIRES
Personligen är jag okunnig i detta område. Är det någon här som har kunskapen om detta fungerar och är vettigt? Fälgarna kostade en hel del så jag skulle bli väldigt ledsen om det inte fungerade.... Tacksam för svar!
Monoblock fälgar
Moderator: Redaktion
Re: Monoblock fälgar
intressant att du vill hålla nere förmånsvärdet, vet du öht var det kommer att bli på p85d?
Jag har Teslas 21 tummare både på sommar och vinter och tycker det är kanon!
Jag har Teslas 21 tummare både på sommar och vinter och tycker det är kanon!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Varför vill de jag ska ha 235 fram och 275 bak? Original är väll 245 fram och 265 bak? Hur påverkar det köregenskaperna? Tror 9 eller 9,5 är standard bak. Varför föreslår de 10? Får de plats utan att skrapa? ET och CB säger mig inget. Frågan är väll helt enkelt om uppsätt är något som verkar vettigt som ni själva skulle kunna tänka er köra på?
Niclas;
Tror inte förmånsvärdet för 2015 P85D är satt ännu. Däremot så gör 21" fälgarna att bilen blir några 10 tusenlappar dyrare på toppen vilket höjer förmånsvärdet och du får skatta för det så länge du har bilen. Lägger du istället samma summa på eftermarknadsfälgar betalar du inget förmånsvärde samt att du får lyfta hela momsen istället för halva
Tror inte förmånsvärdet för 2015 P85D är satt ännu. Däremot så gör 21" fälgarna att bilen blir några 10 tusenlappar dyrare på toppen vilket höjer förmånsvärdet och du får skatta för det så länge du har bilen. Lägger du istället samma summa på eftermarknadsfälgar betalar du inget förmånsvärde samt att du får lyfta hela momsen istället för halva

Angående förmånsvärde så ska även eftermonterad utrustning förmånsskattas till anskaffningsvärdet om man inte betalar den privat för redan skattade pengar förstås. Om man byter standardhjulen mot nya hjul så kan man kanske komma undan med att slå på mellanskillnaden om man inte använder standardfälgarna för att sätta vinterdäck på för då används de fortfarande (och vinterdäcken är också förmånsgrundande).
Fälgdimensionerna verkar lite mysko. Du får nog nogrant kolla om 10 tum bredd går på bak. Tänk på att det med angivet ET kommer att sticka ut ca 1,5 cm mer jämfört med original 9 tums bredd.
Däckdimensionen fram verkar också mysko.
Jag skulle nog försöka klämma ur dem varför de gör på detta viset. Kan de inte svara så vänd dig någon annanstans.
Fälgdimensionerna verkar lite mysko. Du får nog nogrant kolla om 10 tum bredd går på bak. Tänk på att det med angivet ET kommer att sticka ut ca 1,5 cm mer jämfört med original 9 tums bredd.
Däckdimensionen fram verkar också mysko.
Jag skulle nog försöka klämma ur dem varför de gör på detta viset. Kan de inte svara så vänd dig någon annanstans.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Jag pratade med dom och det visade sig att det mer eller mindre berodde på "coolness" factor då deras kunder i regel vill ha en mer aggressiv set-up.
Jag förklarade att jag föredrar funktion över utseende och att jag är rädd att de bredare bakdäcken minskar range vilket jag inte vill på min första EV.
Nu har jag beställt 20" med 8,5 fram och 9,0 bak så det borde bli samma egenskaper som original fast med starkare och lättare fälgar (under 9kg per fälg jmf med 15,9 kg för 21" original).
http://www.forgeline.com/products/one-p ... 5-lug.html
Jag förklarade att jag föredrar funktion över utseende och att jag är rädd att de bredare bakdäcken minskar range vilket jag inte vill på min första EV.
Nu har jag beställt 20" med 8,5 fram och 9,0 bak så det borde bli samma egenskaper som original fast med starkare och lättare fälgar (under 9kg per fälg jmf med 15,9 kg för 21" original).
http://www.forgeline.com/products/one-p ... 5-lug.html
Vad kostade det hela? Jag kör på gråa 21" orginal för jag tycker de passar perfekt på bilen. Får se om jag behåller mina nuvarande vinterdäck eller gör någon rokad till hösten. Personligen gillar jag Vossens fälgar.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.