Tesla Model Y Juniper – Recension som jag använde AI för att hjälpa till med att sammanfatta, så plus och minus är mina erfarenheter inte AI.
Ser fram emot era egna erfarenheter och bedömningar efter att haft bilen minst två månader.
Jag är riktigt supernöjd med min Tesla Model Y Juniper. När det ryktades om att man inte längre skulle kunna köra med en-pedal-körning blev jag lite orolig, men det funkar utmärkt och jag tror det blev bättre med en uppdatering i vintras.
Det bästa med bilen
• Tystnad och vägegenskaper
Bilen är otroligt tyst och glider fram som en svävare på 70-vägar. Helhetskänslan är riktigt fin – klart bättre än både min gamla XC60 och 2021 års Model 3.
• Växling och reglage
. Den nya blinkersspaken är betydligt trevligare än på den gamla Model 3. Att de tog bort rattväxelspaken och införde automatisk växling är ett av de bästa förbättringarna. Jag störde mig alltid på att behöva växla manuellt i M3:an – nu vill jag aldrig tillbaka.
• Komfort
Ventilationen i stolarna trodde jag inte skulle vara något för mig, men efter en längre körning testade jag den och blev positivt överraskad. Det blir faktiskt kallt ända upp på ryggen – underbart!
Fjädring och stötdämpare hanterar både slingriga och guppiga vägar riktigt bra. Men av någon anledning så blev jag inte heller lika svettig i rumpan i min M3.
• Praktiska detaljer
Auto-öppning av bakluckan är en grymt smidig funktion som jag använder hela tiden. Baksätet är också ett stort steg upp jämfört med Model 3 – man kan till och med justera ryggstödets lutning, vilket är skönt för vuxna.
• Lacken
Sist men inte minst: Quicksilver premium lack. Den känns verkligen lyxig med en tjock, glasartad klarlack ovanpå. Tvättsvampen glider nästan för lätt över lacken. Jag är supernöjd med färgen.
Det som kan förbättras
• Bromsarna känns lite sega, speciellt när man behöver bromsa hårt i låg fart – då får man ta i lite extra.
• Bältet sitter lite väl långt bak när man hoppar in, lite awkward att greppa.
• Trösklarna innanför dörrarna blir snabbt smutsiga – behöver extra uppmärksamhet vid tvätt.
• EU-varningen för fortkörning triggar alldeles för tidigt. Den borde aktiveras senare (typ efter 10 km/h över), annars måste man stänga av den manuellt varje gång.
• Spökbromsning förekommer ibland (mestadels mjuka inbromsningar när den ser något vid vägkanten). Inte alls lika illa som de gamla hårda bromsningarna på Model 3, men det finns fortfarande.
• Vid parkering nära vägg varnar bilen tidigt och kameran zoomar in snabbt på de sista centimetrarna. Jag är inte helt säker på om bilen skulle stanna av sig själv om man fortsätter.
• Stolarna känns kortare än i Model 3. Det är som att byta från en skön fåtölj till en vanlig köksstol – inte lika skönt på långa resor.
• Blinkersljudet är alldeles för högt. Jag stänger av det ibland när jag står still vid rödljus, det blir jobbigt i längden. -Jo Blinkersljudet är det mest störande med hela bilen då det är väldigt högt och ger ont i öronen.
Sammanfattning:
Trots några små irritationsmoment är jag väldigt nöjd med Model Y Juniper. Den är tyst, bekväm, praktisk och ger en lyxig känsla – särskilt med Quicksilver-färgen. Ett klart lyft jämfört med både min gamla XC60 och tidigare Model 3.
Men det höga blinkersljudet är den största nackdelen hittills på min model y
Tesla Model Y Juniper – Recension - AI sammanfattad
Moderator: Redaktion
-
M3170
- Teslaägare
-
leolulz
- Teslaägare
Re: Tesla Model Y Juniper – Recension - AI sammanfattad
Har du provat Joe-mode? Det sänker väl blinkersljudet, utöver en del andra ej kritiska varningsljud
QS lacken är grym!
QS lacken är grym!
M3P -26
-
Krasche
"Bältet sitter lite väl långt bak när man hoppar in, lite awkward att greppa"
Man kan ställa in Easy Entry så stolen åker bak när man ska i och ur.
Man kan ställa in Easy Entry så stolen åker bak när man ska i och ur.
MY RWD -26
-
M3170
- Teslaägare
Sist jag testade Joe-mode på andra Teslan så sänkte det ljudet även på stereon, alltså på samma sätt som när man öppnar dörrer och därför stängde jag av Joe.
-
Freez
- Teslaägare
Inte på min bil.
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
MY RWD -23 (såld)
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det är väl bara att höja i så fall.
Jag har haft Joe Mode sedan dag ett och jag tycker blinkersljudet blir för lågt, men "vingelvarningen" dämpas inte alls.
Apropå ljudet på stereon så är det rejält irriterande att ljudnivån skiljer mellan FM och DAB.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
Electron
Trodde väl att man nu kommit tillrätta med spökbromsning?
En sak som jag störde mej på rejält när det begav sig.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
-
M3170
- Teslaägare
Men nu är det ganska milda spökbromsningar vi pratar om, men på min gamla M3 när radarn var inkopplad så typ tvärnitade bilen och dessa hårda spökbromsningar var en helt annan sak.
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Min tvärbromsade aldrig innan våren 2023. Det var alltså ett halvår efter att radarn kopplades ur, så knappast relaterat.M3170 skrev: ↑14 maj 2026 21:57Men nu är det ganska milda spökbromsningar vi pratar om, men på min gamla M3 när radarn var inkopplad så typ tvärnitade bilen och dessa hårda spökbromsningar var en helt annan sak.
De milda inbromsningarna har också blivit fler, irriterande.
Här ett exempel. Hastighetsbegränsningen är 80, vilket bekräftas av skärmen. Jag har satt +5, så 85 km/tim alltså.
Plötsligt ändrar bilen vald hastighet till 40.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Volvo PV 544 Special 1963
-
M3170
- Teslaägare
Har bara kört ca 500 mil + och inte stört mig på dessa inbromsningar, endast hänt när jag tex kört up på motorvägen och det stod en bil vid vägrenen.. bara att gasa på manuellt så inget jag stör mig på direkt och det är inget somhönder dagligen heller. Spökbromsningar med M3 radar var tydligen läskiga enligt frugan som råkade ut för det några gånger. Får se om några hundra mil till om det är ett problem,mikebike skrev: ↑15 maj 2026 11:53Min tvärbromsade aldrig innan våren 2023. Det var alltså ett halvår efter att radarn kopplades ur, så knappast relaterat.M3170 skrev: ↑14 maj 2026 21:57Men nu är det ganska milda spökbromsningar vi pratar om, men på min gamla M3 när radarn var inkopplad så typ tvärnitade bilen och dessa hårda spökbromsningar var en helt annan sak.
De milda inbromsningarna har också blivit fler, irriterande.
Här ett exempel. Hastighetsbegränsningen är 80, vilket bekräftas av skärmen. Jag har satt +5, så 85 km/tim alltså.
Plötsligt ändrar bilen vald hastighet till 40.
20260514_072110.jpg
Hur som helst min kompis som aldrig haft en Tesla, men tydligen är expert på att berätta för alla hur många problem Tesla har och framställer det som att Tesla bilar är på verkstaden varje månad, nu köpte han en VW ID.7 samtidigt som mig och hans bil har redan vart på verkstad två gånger, och senaste var att den gick i limp mode på motorvägen . Ska följa våra bilar framöver. Vi har samma körmönster och bor nära varandra och jobbar på samma arbetsplats.
Hur som helst jag är verkligen supernöjd med bilen.
-
Electron
Ok trist att spökbroms de finns kvar. Min nuvarande bil, Mercedes EQE SUV har inte problem med spökbroms. Skönt att kunna lita på grundläggande säkerhetsfunktioner.M3170 skrev: ↑14 maj 2026 21:57Men nu är det ganska milda spökbromsningar vi pratar om, men på min gamla M3 när radarn var inkopplad så typ tvärnitade bilen och dessa hårda spökbromsningar var en helt annan sak.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21