VW ID.7

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

garpen0

Re: VW ID.7

Inlägg av garpen0 »

SwedishAdvocate skrev: 02 maj 2026 21:11
En bekant är intresserad av en GTX Tourer (kombin) för max ~600K. Momssmittade är också aktuella.

Har man koll på hela utbudet om letar på Blocket, Bytbil och auktionssidor som Kvd och dylikt? Eller kan det finnas exemplar även på andra webbsidor än de här nämnda?
Blocket och bytbil.com är mina sidor som jag bevakar. Kvd har också men säljer mest äldre elbilar vad jag har sett. Men på kvd kan man göra fynd.
Jag såg id7 gtx tourer i vintras som lagerbilar för 650k så räkna bakåt med 100k värdeminskning per år för att inte överbetala. Nu ser jag 2026 lagerbilar på Id7 tourer gtx för 675k som säljs inför lansering av 2027-modellen som bjuder på en hel del fina funktioner med Android OS.

Räknar med att fler begagnade id7 tourer gtx kommer att synas till hösten/vintern i år. Då har bilen funnits ute i två år och de tvååriga tjänstebilarna ska returneras.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

garpen0 skrev: 15 maj 2026 09:10
SwedishAdvocate skrev: 02 maj 2026 21:11
En bekant är intresserad av en GTX Tourer (kombin) för max ~600K. Momssmittade är också aktuella.

Har man koll på hela utbudet om letar på Blocket, Bytbil och auktionssidor som Kvd och dylikt? Eller kan det finnas exemplar även på andra webbsidor än de här nämnda?
Blocket och bytbil.com är mina sidor som jag bevakar. Kvd har också men säljer mest äldre elbilar vad jag har sett. Men på kvd kan man göra fynd.
Jag såg id7 gtx tourer i vintras som lagerbilar för 650k så räkna bakåt med 100k värdeminskning per år för att inte överbetala. Nu ser jag 2026 lagerbilar på Id7 tourer gtx för 675k som säljs inför lansering av 2027-modellen som bjuder på en hel del fina funktioner med Android OS.

Räknar med att fler begagnade id7 tourer gtx kommer att synas till hösten/vintern i år. Då har bilen funnits ute i två år och de tvååriga tjänstebilarna ska returneras.
Tack för svar. Vi får se om hen avvaktar till hösten/vintern eller skaffar ngt tidigare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Var inne och provsatt id7 Tourer i veckan och tycker att den känns väldigt trevlig, stolarna är bekväma och i tyg i gtx som jag vill ha och höjden på sätet i baksätet är också bra. Helt ok räckvidd och bra pris för vad man får och from-27 så är det riktiga knappar på ratten. Men nu till den viktiga frågan hur är det med mjukvaran och ev buggar, har det blivit stabilare?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
manneson

Inlägg av manneson »

Dafro skrev: 05 jul 2026 08:20
Var inne och provsatt id7 Tourer i veckan och tycker att den känns väldigt trevlig, stolarna är bekväma och i tyg i gtx som jag vill ha och höjden på sätet i baksätet är också bra. Helt ok räckvidd och bra pris för vad man får och from-27 så är det riktiga knappar på ratten. Men nu till den viktiga frågan hur är det med mjukvaran och ev buggar, har det blivit stabilare?
Nog minst lika bra som din BMW.
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

Mjukvaran är ny från årsmodell -27, Androidbaserad i grunden. Man kan hoppas att den är bra, men har inte sett några riktiga tester ännu. Den tidigare mjukvaran (den som fanns i ID7 och i ID4 i MY25 och MY26) är helt okej men inte fantastisk, i denna buggar Spotify tyvärr ur i tid och otid, men annars inga direkta problem.
Senast redigerad av toppo, redigerad totalt 1 gånger.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

toppo skrev: 05 jul 2026 21:18
Mjukvaran är ny från årsmodell -27, Androidbaserad i grunden. Man kan hoppas att den är bra, men har inte sett några riktiga tester ännu. Den tidigare mjukvaran (den som fanns i ID7 och i ID4 i MY25 och MY26) är helt okej men inte fantastisk, i denna buggar Spotify tyvärr ur i tid och otid, men annars inga direktsända problem.
Ok, tack för svar. Då är det väl klokt att ge det minst 6 månader så man vet hur det utvecklar sig.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
SwedishAdvocate

Har en bekant som köpte en ~1 år gammal beg. GTX Tourer för några veckor sedan. Hen jobbar som IT-konsult med programmering, och har på en direkt fråga så här långt inga anmärkningar på mjukvaran.

Mobilappen har dock inte lika mkt funktioner som Teslas app.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
lawe

Inlägg av lawe »

Jag tror vi värderar olika saker olika mycket. Jag är också inom IT, gillar smarta-hem-prylar etc, men när det gäller bilar är jag ganska ointresserad av det digitala. Visst är automatiskt helljus och adaptiv farthållare trevligt, men ungefär där tar min kravlista slut. Mobilapp är bra för att förvärma bilen. Det finns andra aspekter av en bil jag värderar högre.

Därför tycker jag min Q8 är toppen! Kanonbil men med rätt gammal digital plattform (som dock funkar och gör det den ska).
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

SwedishAdvocate skrev: 05 jul 2026 22:44
Har en bekant som köpte en ~1 år gammal beg. GTX Tourer för några veckor sedan. Hen jobbar som IT-konsult med programmering, och har på en direkt fråga så här långt inga anmärkningar på mjukvaran.

Kan hjälpa honom på traven med att använda Spotify-appen. På en körning på fyra timmar i förra veckan så ville den inte hoppa igång alls. Dagen efter fungerade den som vanligt. Men jag har inte märkt några direkta buggar i övrigt i mjukvaran. Tillfälliga störningar har enbart varit relaterat till bilens uppkopplade funktioner.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

lawe skrev: 06 jul 2026 07:29
Jag tror vi värderar olika saker olika mycket. Jag är också inom IT, gillar smarta-hem-prylar etc, men när det gäller bilar är jag ganska ointresserad av det digitala. Visst är automatiskt helljus och adaptiv farthållare trevligt, men ungefär där tar min kravlista slut. Mobilapp är bra för att förvärma bilen. Det finns andra aspekter av en bil jag värderar högre.

Därför tycker jag min Q8 är toppen! Kanonbil men med rätt gammal digital plattform (som dock funkar och gör det den ska).
”Det digitala” handlar inte bara om funktionalitet, jag har tex ytterst svårt för designen av det digitala i VAG’bilar.
Ful lågupplöst grafik, oergonomiska knappar (tex ej upplysta och dålig feedback)
Kanonbil annars, liksom eTron som är en favorit!!
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

Jag tror vi värderar olika saker olika mycket. Jag är också inom IT, gillar smarta-hem-prylar etc, men när det gäller bilar är jag ganska ointresserad av det digitala.
För mig är det precis tvärt om; jobbar med IT (som IT-chef och liknande roller), men är totalt ointresserad av att installera alla appar som alla nya prylar i hemmet kräver.

Tex. vår tvättmaskin (har inte alla program om man inte installerar appen), vår diskmaskin (kan inte köra speciellt rengöringsprogram om man inte har appen), och tom. vår nyaste spisplatta och nya köksfläkt (!), kräver app och WiFi för full funktionalitet.

Har blivit galet dumt med alla "smarta" appar som krävs nu för tiden. Har gått inflation och överflöd i alla appar man måste ha. Sällan hemmet heller blir speciellt "smartare". Bara mer krångligt och känsligt mer alla konstruerade beroenden till appar och Internet. :(

Däremot så tycker jag att det för bilar, och speciellt för elbilar, är en enormt stor och praktiskt avgörande skillnad i verklig användbarhet med en bra eller en dålig app. Där gör det verklig nytta (till skillnad från IMO helt meningslösa "smarta"-hemmet-prylar).

Jag väljer absolut inte bil enbart efter det, men det är en stor del av ekvationen måste jag erkänna. Inte så att bilen med bästa app vinner, men bilar utan OK app stryks från listan, och bra app ger extra poäng i min bok.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
SwedishAdvocate

Sportbilsentusiasten skrev: 06 jul 2026 11:14

”Det digitala” handlar inte bara om funktionalitet, jag har tex ytterst svårt för designen av det digitala i VAG’bilar.
Ful lågupplöst grafik, oergonomiska knappar (tex ej upplysta och dålig feedback)
Kanonbil annars, liksom eTron som är en favorit!!
Som jag förstått det är alla knappar och reglage upplysta i ovan nämnda bekants beg. ID.7 GTX Tourer. Har för mig att det var tidiga årsmodeller av ID.3 och ID.4 (och kanske även ID.5?) där vissa värmereglage(?) inte var bakgrundsupplysta, men att detta ändrats sen dess. Dock osäker på när brytpunkten inföll. Det är dock rätt mycket touchreglage i ID.7, ja, men det verkar dom ju nu ändra på i samband med årmodell -27.

Mittskärmen i både ID.7 och t.ex. Cupra Tavascan tycker väl jag är lika högupplöst som i t.ex. en '19 Model 3 om nu inte minnet sviker fullständigt. Skärmen bakom ratten samt ev. HUD minns jag inte. Var för länge sedan jag själv provsatt/testade.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag bytte nyligen telefon och behöver synka med min polestar2 innan appen fungerar igen. Jag behöver ta med mig bägge nycklarna ut till bilen. Men det blir inte av. Jag använder appen till att värma bilen på vintern. Viktigare är den inte för mig.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev: 06 jul 2026 20:15
Jag använder appen till att värma bilen på vintern. Viktigare är den inte för mig.
Även för den saken så är det enormt olika med olika bilar och appar. Skiljer enormt.

I vår Mini så kan jag bara slå på värmen med appen. Inte kontrollera vad det är före utetemp (viktigt på vintern när man skall avfrosta bilen), inte se vad aktuell interiörtemp är (man vet inte när bilen är tillräckligt varm eller kall för att gå ut och sätta sig i den), och kan inte ens ändra börvärdet på tempen från appen (det är nog det mest idiotiska). Dessutom tar det 30-60 sekunder på vår Mini att slå på värmen/kylan från appen. På våra Teslor går det på ca 0,5-1 sekund.

Enormt stor skillnad mellan olika bilar/appar hur en sådan, som man tycker enkel sak, som klimatiseringsfunktion skiljer sig. Från uselt till underbart. Spannet är enormt stort. Bara där på den funktionen.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
SwedishAdvocate

toppo skrev: 06 jul 2026 08:35
SwedishAdvocate skrev: 05 jul 2026 22:44

Kan hjälpa honom på traven med att använda Spotify-appen. På en körning på fyra timmar i förra veckan så ville den inte hoppa igång alls. Dagen efter fungerade den som vanligt. Men jag har inte märkt några direkta buggar i övrigt i mjukvaran. Tillfälliga störningar har enbart varit relaterat till bilens uppkopplade funktioner.
Hen använder Spotify-appen i sin Äppletelefon via Carplay.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev: 06 jul 2026 20:41
Jag använder appen till att värma bilen på vintern. Viktigare är den inte för mig.
Även för den saken så är det enormt olika med olika bilar och appar. Skiljer enormt.

I vår Mini så kan jag bara slå på värmen med appen. Inte kontrollera vad det är före utetemp (viktigt på vintern när man skall avfrosta bilen), inte se vad aktuell interiörtemp är (man vet inte när bilen är tillräckligt varm eller kall för att gå ut och sätta sig i den), och kan inte ens ändra börvärdet på tempen från appen (det är nog det mest idiotiska). Dessutom tar det 30-60 sekunder på vår Mini att slå på värmen/kylan från appen. På våra Teslor går det på ca 0,5-1 sekund.

Enormt stor skillnad mellan olika bilar/appar hur en sådan, som man tycker enkel sak, som klimatiseringsfunktion skiljer sig. Från uselt till underbart. Spannet är enormt stort. Bara där på den funktionen.
Yttertemperaturen brukar ju hämtas från väderspparna. Finns ingen poäng att väcka bilen för det. Brukar stämma bra. Om inte bilen står i garage förståss. Förvärmningen har jag på timer varje morgon/kväll på vintern.
Men jag kommer väl lägga in bilen i appen till semestern när man vill kunna kyla innan även om det går betydligt fortare att kyla ner bilen från ”varmstart” på sommaren än att värma upp den från kallstart på vintern.
benke_berguv

Inlägg av benke_berguv »

martinot skrev:

Allt det där du nämner är på pluskontot för mig.
Man (och frun) behöver inte bry sig om nåt, bara slå på så blir den varm/kall på en kvart oavsett -30 eller +30 ute.
Ser inget som helst syfte i att kunna ändra tex tempen i bilen och varför spelar det roll om kommandot tar 1 sek eller 1 min när man inte ska iväg förrän tex 15 min senare?

//Benke
manneson

Inlägg av manneson »

benke_berguv skrev: 07 jul 2026 09:39
martinot skrev:

Allt det där du nämner är på pluskontot för mig.
Man (och frun) behöver inte bry sig om nåt, bara slå på så blir den varm/kall på en kvart oavsett -30 eller +30 ute.
Ser inget som helst syfte i att kunna ändra tex tempen i bilen och varför spelar det roll om kommandot tar 1 sek eller 1 min när man inte ska iväg förrän tex 15 min senare?

//Benke
Vet inte hur du är men själv kommer jag sällan på att starta förkonditionering förrän jag är på väg till bilen typ.
Dvs om det då startar på 1 sek vs 1 minut så är det skillnaden på att sätta sig i en bil som hunnit bli varm/kall medan jag gick till den. Vs en bil där inget hänt.

Eller med andra ord, mitt liv är inte så inrutat att jag vet att jag ska köra om tex 15 min.
Jag kör när det passar mig helt enkelt. Dvs bilen behöver alltid vara tillgänglig ASAP.
benke_berguv

Inlägg av benke_berguv »

Kanske vanan från 20 år med vanlig motorvärmare och kyla (använder i princip bara appen för att värma elbilen, kör cab på sommaren) men oftast är planeringshorisonten längre än 1 minut då en vanlig bensin/dieselbil gärna uppskattar längre tid att hinna värmas av motorvärmaren så säkert användarvanan som skiljer (som i de flesta fall iof).

Slut OT:)

//Benke

Skickat från min iPhone med Tapatalk