En viss skillnad att sitta på motorvägen och harva och att åka runt utanför förskolor och övergångsställen.TiborBlomhall skrev: ↑11 maj 2026 14:27Alla "förstod" att folk som sitter och åker med Autopiloten heller inte skulle vara alerta när den infördes 11 år sedan. Det var samma farhågor om folk som skulle slappna av och inte orka ta över i tid. I takt med att allt fler bilmärken införde liknande system tystnade den kritiken.bmwixxdrive50 skrev: ↑11 maj 2026 14:16TiborBlomhall skrev: ↑11 maj 2026 13:44Hur kan vanliga farthållare tillåtas i EU, de kan ju ställas in att hålla 80 km/h på isiga 70-vägar med långsamt körande bilar framför en?!
För att inte tala om att ratten kan vridas till vänster även på platser där det inte finns någon väg till vänster!
FÖRBJUUUUD!!!
Alla förstår att folk som sitter och åker med ett sånt här förarstöd inte kommer vara lika alerta som de borde vara. Reaktionstiden blir längre osv.
Självkörande Teslor i EU: var god dröj
Moderator: Redaktion
-
bmwixxdrive50
Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj
-
FinaFisken
- Teslaägare
Tack.RareEarth skrev: ↑11 maj 2026 10:53"Från nordiskt håll märktes skepticism kring vinterväglag, bland annat.
– Introducerar de verkligen ett system som tillåter körning utan händerna på ratten även på isiga vägar i 80 km/h? undrade Jukka Juhola, representant på Finlands transportmyndighet.
...
Hans Nordin, utredare på Transportstyrelsen, skrev i ett mejl att han var ”ganska förvånad” över att Tesla FSD medgav fortkörning, och att det inte borde vara tillåtet.
– Det är viktigt att säga att det var en tolkning av initial publik information mot gällande regelverk, där sådana funktioner inte är tillåtna. Det var inte en tolkning av en officiell svensk position, säger Hans Nordin till Ny Teknik om hur han formulerade sig i mejlet.
...
Trycket är högt på deltagarna i processen. European Transport Safety Council (ETSC) har skickat ett öppet brev till nederländska RDW, med ett antal frågor. ETSC ifrågasätter bland den nederländska myndigheten slutsats att FSD Supervised ger ett positivt bidrag till vägsäkerheten, och menar att det är svårt att förena med tillgänglig kunskap.
Det som förvånar mig att att de som har som yrke att jobba med just dessa frågor själva blir förvånade, när de när som helst kunnat delta i Teslas provkörningar både i Sverige och Finland.
-
Justin Time
- Teslaägare
Knappast de skarpaste hjärnorna på myndighetsposterna och sen "vi såg det inte komma"-mentalitetenFinaFisken skrev:Tack.RareEarth skrev: ↑11 maj 2026 10:53"Från nordiskt håll märktes skepticism kring vinterväglag, bland annat.
– Introducerar de verkligen ett system som tillåter körning utan händerna på ratten även på isiga vägar i 80 km/h? undrade Jukka Juhola, representant på Finlands transportmyndighet.
...
Hans Nordin, utredare på Transportstyrelsen, skrev i ett mejl att han var ”ganska förvånad” över att Tesla FSD medgav fortkörning, och att det inte borde vara tillåtet.
– Det är viktigt att säga att det var en tolkning av initial publik information mot gällande regelverk, där sådana funktioner inte är tillåtna. Det var inte en tolkning av en officiell svensk position, säger Hans Nordin till Ny Teknik om hur han formulerade sig i mejlet.
...
Trycket är högt på deltagarna i processen. European Transport Safety Council (ETSC) har skickat ett öppet brev till nederländska RDW, med ett antal frågor. ETSC ifrågasätter bland den nederländska myndigheten slutsats att FSD Supervised ger ett positivt bidrag till vägsäkerheten, och menar att det är svårt att förena med tillgänglig kunskap.
Det som förvånar mig att att de som har som yrke att jobba med just dessa frågor själva blir förvånade, när de när som helst kunnat delta i Teslas provkörningar både i Sverige och Finland.
Model Y LR 2024
Model 3 RWD 2022
Model 3 RWD 2022
-
krabbanidag
- Teslaägare
Du tror nog lite för högt om EU. Hur stor Teslaandel går till EU? 20%?Maetlarv skrev: ↑11 maj 2026 12:39Du skriver: ” Förstår inte ens att Tesla pallar hålla på med EU”.krabbanidag skrev: ↑11 maj 2026 11:19Jag tycker Tesla ska prata ihop sig med Trumpadministrationen om att strunta i EU och istället fokusera på att förhandla med Kina, asiatiska länder och ME om FSD. På administrationsnivå. Om inte EU vill ligga i framkant finns det säkert andra mer öppensinnade nationer.
Så får vi bakåtsträvare i EU nöja oss med Mercas ” självkörning”.
Förstår inte ens att Tesla pallar hålla på med EU. Det här blir bevisligen en lång kamp och frågan är om den ens är värd att ta. Låt EU reglera bort sig själva. De gör ett ypperligt jobb redan.
Det kan ju vara pga att man har stor tillverkning och försäljning inom EU och tjänar pengar på det kanske? Vilket är ett företags uppgift.
Oavsett vad man tycker om reglerna så gäller de ju alla andra biltillverkare också så det är ju inget speciellt för Tesla.
Vad de skall prata ihop sig med Trump om är obegripligt, de kan väl själva besluta sig att dra sig tillbaka från EU om de ”inte pallar”, men de har troligen en företagsledning som ”pallar”.
Finns det någon region som strular lika mycket med regleringar, Teslakritik och destruktiv fackaktivism.
Snacka om att ”jaga tiondelar” för Tesla. Klipp bandet helt så får EU fortsätta reglera bort sig själva.
Eller koppla in administrationen. Tröttsamt med det här anti-USA-företag sentimentet. Helt galet hur EU politruker och myndigheter kan vara så motsträviga mot just Tesla utan konsekvenser.
Tesla Model S Pläd ’23
HW4.
HW4.
-
krabbanidag
- Teslaägare
https://www.placera.se/telegram/nvidia- ... e-20260512
Kanske inte är ute och cyklar trots allt.
Om inte regleringsbesatta EU vill anamma ny teknik och om de vill reglera bort sig själva - kör hårt. Finns gott om andra progressiva regioner som Kina som gärna adopterar teknik från USA.
Så får EU fortsätta hoppas på att europeisk bilindustri klarar sig när de tillverkar dåliga och dyra bilar, fortsätta diskutera ”trafiksäkerhet” in i absurdum och fortsätta innovera nya varianter av fastsittande plastkorkar
Kanske inte är ute och cyklar trots allt.
Om inte regleringsbesatta EU vill anamma ny teknik och om de vill reglera bort sig själva - kör hårt. Finns gott om andra progressiva regioner som Kina som gärna adopterar teknik från USA.
Så får EU fortsätta hoppas på att europeisk bilindustri klarar sig när de tillverkar dåliga och dyra bilar, fortsätta diskutera ”trafiksäkerhet” in i absurdum och fortsätta innovera nya varianter av fastsittande plastkorkar
Tesla Model S Pläd ’23
HW4.
HW4.
-
Daniel R
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel77041
Hej,
Enligt Google AI-läge (källa fsdtracker.eu) har RDW ännu inte delat all information (tusentals sidor) kring deras 18 månader och 1,6m km utvärdering av FSD ännu. Det ska ske i god tid innan mötet dem 30 juni. Eftersom det innehåller affärshemligheter från Tesla kommer det dock inte offentliggöras.
Förhoppningsvis kommer då Sveriges och andra länders invändningar besvaras och försvinna.
Daniel
Enligt Google AI-läge (källa fsdtracker.eu) har RDW ännu inte delat all information (tusentals sidor) kring deras 18 månader och 1,6m km utvärdering av FSD ännu. Det ska ske i god tid innan mötet dem 30 juni. Eftersom det innehåller affärshemligheter från Tesla kommer det dock inte offentliggöras.
Förhoppningsvis kommer då Sveriges och andra länders invändningar besvaras och försvinna.
Daniel
2024 MY LR EAP AI4
2022 MY LR EAP
-
Autonom
- Teslaägare
De har vad jag förstått delat med sig av hela underlaget till Belgien.
Som jag förstår det så kan alla motsvarande myndigheter inom EU få detta från RDW om de bara hör av sig direkt till dem.
Som jag förstår det så kan alla motsvarande myndigheter inom EU få detta från RDW om de bara hör av sig direkt till dem.
-
tnjo
- Teslaägare
Snabba bud från tesla att tvinga in holländare i fsd prenumeration
Bra för Elons bonus
Bra för Elons bonus
-
Autonom
- Teslaägare
Nja, det är nog så att Elon vill stoppa engångsköp för att kunna förändra prenumerationsmodellen.
Det är rätt lätt att förutse att man kommer att vilja ha olika avgifter för FSD (Supervised) där ägaren har ansvaret och FSD (unsupervised) där Tesla kommer att vara delvis ansvariga och det är ett frågetecken hur man ska finansiera administrationen runt detta. Vilket kommer att ställas på sin spets när man börjar sälja CyberCab tlll konsumenter, så jag misstänker att detta även har med CyberCab att göra, för man måste ganska säkert göra om försäljningsmodellen innan den börjar säljas till konsumenter.
Det är rätt lätt att förutse att man kommer att vilja ha olika avgifter för FSD (Supervised) där ägaren har ansvaret och FSD (unsupervised) där Tesla kommer att vara delvis ansvariga och det är ett frågetecken hur man ska finansiera administrationen runt detta. Vilket kommer att ställas på sin spets när man börjar sälja CyberCab tlll konsumenter, så jag misstänker att detta även har med CyberCab att göra, för man måste ganska säkert göra om försäljningsmodellen innan den börjar säljas till konsumenter.
-
tnjo
- Teslaägare
Jag missade kontexten där, tesla tar bort standard ap i holland på nya bilar och kommer bara ha prenumeration på fsdAutonom skrev: ↑13 maj 2026 18:19Nja, det är nog så att Elon vill stoppa engångsköp för att kunna förändra prenumerationsmodellen.
-
bmwixxdrive50
Så man måste prenumerera på FSD om man vill ha adaptiv farthållare? Not cool...tnjo skrev: ↑13 maj 2026 19:21Jag missade kontexten där, tesla tar bort standard ap i holland på nya bilar och kommer bara ha prenumeration på fsdAutonom skrev: ↑13 maj 2026 18:19Nja, det är nog så att Elon vill stoppa engångsköp för att kunna förändra prenumerationsmodellen.
-
Autonom
- Teslaägare
Nej, det är fel uppfattat. Traffic-aware cruise control är standard.bmwixxdrive50 skrev: ↑13 maj 2026 19:34Så man måste prenumerera på FSD om man vill ha adaptiv farthållare? Not cool...
-
Autonom
- Teslaägare
-
Autonom
- Teslaägare
Från Belgiens parlamentet, det verkar vara bra tryck där, hittat via kommentarer av Kees Roelandschap:
Youtubes automatiska transkription matad genom Goolgle transkript, jag har bara tagit bort radbrytningar mitt i meningar och lagt till lite extra radbrytningar i stora stycken för ökad läsbarhet (expandera, allt är läsvärt):
Youtubes automatiska transkription matad genom Goolgle transkript, jag har bara tagit bort radbrytningar mitt i meningar och lagt till lite extra radbrytningar i stora stycken för ökad läsbarhet (expandera, allt är läsvärt):
Detta är avgjort, kollegor. Frågan från kollega van de Nede och kollega Rogeman till minister de Ridder står på dagordningen angående eventuellt godkännande av licensierade autonoma fordon i Flandern.
Det är er kollega, herrar. Tack, fru ordförande.
Fru minister. Igår tillkännagav ni att Tesla får testa självkörande bilar på våra flamländska vägar. Det är en första i vårt land och ett ämne som verkligen förtjänar nödvändig uppmärksamhet här idag. Men framsteg handlar inte bara om den nya tekniken i sig. Det handlar också om hur människor säkert måste ta sig från punkt A till punkt B.
Trafiksäkerhet måste verkligen vara centralt i denna debatt. För varje år ser vi hundratals människor dö på våra vägar och tusentals människor blir allvarligt skadade. Och mänskliga fel ligger ofta till grund för det. Såsom användning av alkohol och droger, distraktioner bakom ratten. Eh, men jag kan fortsätta upprepa det. Vi måste verkligen sikta på noll dödsfall och allvarliga skador i vår trafik. Och självkörande teknik kan mycket väl hjälpa oss med det.
Men sedan behöver utrullningen verkligen tänkas igenom. För bara på det här sättet gynnas alla av innovation.
Och det måste helt enkelt vara säkert för alla. Inte bara för de människor som sitter i den där Teslan, utan också för fotgängaren, cyklisten, eh, barnet som går över gatan. Så min eh, specifika fråga till er, fru minister: hur ska ni säkerställa att trafiksäkerhet för alla – det vill säga inklusive den mest utsatta trafikanten – är central för utrullningen av denna teknik i Flandern?
Tack, kollega Rogeman.
God eftermiddag, eh, kollegor. Fru minister. Sektorn för självkörande fordon utvecklas blixtsnabbt. Den tekniska utvecklingen är enorm. Det som var ren science fiction för 10 år sedan är verklighet idag. Självkörande bilar finns och de kör runt i olika eh, skepnader och skepnader. Idag befinner vi oss på en automatiseringsnivå, nivå 2, vilket innebär att det fortfarande är nödvändigt, eh, att fordon följs av en uppmärksam förare, men också nivå 3. Nästa steg är redan under full, eh, förberedelse av europeiska biltillverkare.
Och i det sammanhanget ser vi naturligtvis också, eh, tillämpningen av, eh, Tesla FSD Supervised, den nya tekniken som redan existerar och finns på allmänna vägar i Östasien, i Nordamerika och i Australien. Europa är traditionellt lite mer försiktigt, men jag blev glad över att se att Nederländerna för några veckor sedan också blev den första EU-ID-staten att ta steget mot homologering. Eh, vilket naturligtvis öppnar dörren för, eh, erkännande i andra europeiska medlemsstater också.
Fru minister, ni hoppade faktiskt på det direkt. Ni sa att, eh, vi måste göra detta också. Jag tycker att det är logiskt: det som är möjligt i Nederländerna borde också vara möjligt i Flandern. Nu har er administration instruerat att utreda det, eh, påskyndat.
Och, eh, om vi ska tro pressen, så är de första signalerna positiva. Det verkar alltså som att vit rök redan börjar komma fram där. Så idag, eh, därav min fråga om en förklaring. Hur långt har det kommit och när kan vi välkomna denna terminologi på våra flamländska vägar?
Ordet är ert, minister.
Tack. Ja, kollegor, om mina sociala medier kan vara en mätare för eh, aptiten i Flandern att börja arbeta med det där FSD, då måste jag säga att, eh, mätaren går helt ur kurs. Eh, och jag delar den entusiasm som tydligen är mycket, eh, aktuell och mycket närvarande för att börja arbeta med dessa system i Flandern också.
Och vad handlar det om? För vi måste göra skillnad. Detta är inte ett helt autonomt fordon där man kan sitta i baksätet som förare och glatt läsa tidningen. Det handlar om ett system där ett faktiskt avancerat förarassistanssystem låter bilen göra alla rörelser den måste övervaka, eh, kunna göra, men att du som förare förblir ansvarig och måste kunna ingripa när som helst.
Och av de nyheter som nådde mig från Nederländerna, där de i praktiken genomförde den där tidigare homologeringen efter ett och ett halvt års tester som för övrigt föregick den, och därmed få ett försprång mot europeiskt godkännande.
Så snart det meddelandet nådde mig gjorde jag omedelbart två saker. Först och främst frågade jag min administration: hur snabbt kan vi göra detta i Flandern också?
Och för det andra kontaktade jag även Tesla själva med begäran om att lämna in ett dossier även i Flandern. Det som framkom av granskningen som administrationen sedan påskyndade var att ytterligare tester fortfarande krävdes, eftersom det också med rätta hänvisas till trafiksäkerhet. Nu är jag verkligen övertygad om att eh maskinerna och tekniken kommer att kunna göra det mycket bättre och säkrare än människor.
Vi vet att mer än 90 % av trafikolyckorna orsakas av mänskliga fel. Så jag tror att detta är en bra utveckling för trafiksäkerheten också.
Men om administrationen naturligtvis indikerar att ytterligare tester behövs för att korrekt och tydligt förstå skillnaden mellan Nederländerna och oss då måste man naturligtvis gå med på det.
Och så bad jag omedelbart kollega Krukke att arbeta tillsammans med det. För samfattningsvis är Flandern ansvarigt för homologering. Flandern ansvarar också för att genomföra testerna, men tillståndet att testa måste komma från federal nivå. Så kollega Krukke, som är lika stor anhängare av innovation, hoppade omedelbart på tåget med det under vår fredagskväll.
Han ordnade det tillståndet, vilket innebär att normalt sett, någon gång mellan dessa tider idag, kommer registreringsskylten att levereras, försäkringen kommer att ordnas och folk kommer att kunna börja testa i Flandern idag eller imorgon bitti.
Jag bad administrationen: börja inte från början. Ni kan väl utgå från de beprövade fallen, eller vad ni nu kallar det, den beprövade tekniken i Nederländerna och de tester som genomfördes där. Och göra det riktigt konkret var skillnaden ligger. Det har att göra med till exempel prioritering av spårvagnar här, vissa förslag på eh-cyklar, körfält etc., och dessutom kommer de att genomföra mycket begränsade ytterligare eh-tester på dessa.
Ehm, avsikten är att om dessa tester fortskrider smidigt och säkert, kan det förhoppningsvis också leda till en mycket snabb homologering av Teslas teknik även i Flandern.
Vad vi gör när vi beviljar flamländsk homologering är att det automatiskt innebär homologering för hela belgiskt territorium. Så jag vill också betona att det inte stannar vid gränserna till denna region. Så, kollegor, för att sammanfatta: Vi är också skyldiga oss själva som Flandern att agera snabbt med detta. Vi är en region som vill vara pionjärer inom eh inom innovation, en region som också anser att trafiksäkerhet är mycket viktig, och det förpliktar oss nu att visa ledarskap, att inte vänta, att inte vänta på Europa, och att redan ge det utrymmet till innovation själva. Att stå still är att gå bakåt, och det gäller även rörlighet i vår region. Ordet är öppet för kollegan van de Neden.
Tack, fru minister, för ert svar. Eh, jag tror att vi är överens om att en väl genomtänkt utrullning är nödvändig. Ni hänvisar själv till Nederländerna. Eh, men vi måste verkligen vara ärliga om det också. Eh, Nederländerna ser väldigt annorlunda ut än Flandern. Så det är bra att ytterligare tester fortfarande återstår. Framöver ser vi verkligen möjligheter i ny teknik.
Eh, särskilt när den används kollektivt. Eh, som med den självkörande bussen i Leuven. Eh, sådana projekt säkerställer verkligen att fler människor kan delta i samhället, personer med funktionsnedsättning, äldre och människor i områden som är dåligt försörjda med kollektivtrafik. Eh, så låt oss också se till att innovation och teknik ger kollektiva lösningar. För oss får det inte bara vara en rusning att implementera något snabbt, utan det måste handla om innovation som gynnar alla. Att blint följa Elon Musk är aldrig en bra plan. Eh, jag kanske har en ytterligare fråga till er, fru minister. Hur ska ni se till att den här tekniken verkligen gynnar alla?
Kollega Reman, tack så mycket, fru minister, för er svar. Ja, det är väldigt spännande att se detta, eller hur, för det här är framtidens mobilitet som lanseras här idag. Eh, det är inte bara ett stort steg framåt för mobiliteten i sig, utan också för trafiksäkerheten och för vår ekonomiska potential. Vi ser detta även i andra transportsätt. Eh, det innovativa nya dekretramverket som ni införde förra året tillsammans med oss för autonom navigering tillämpas idag. Det är ett flamländskt företag som är en internationell pionjär i detta avseende. Eh, vi ser samma sak med en flamländsk stormarknad som denna månad börjar med autonoma självkörande vagnar för att leverera matvaror direkt till människors dörrar.
Så, tjänsteleveransen för de mindre rörliga har också tagit ett stort steg framåt. Och det där initiativet från De Lijn, eller hur? Och så ser vi att den privata sektorn arbetar väldigt, väldigt hårt med det. Det är utmärkt.
Men även den offentliga sektorn, kollektivtrafiken. De Lijn har haft detta initiativ igång i flera månader nu gällande autonoma bussar i centrala Leuven. Det har pågått i några månader nu. Vilka är de interimistiska resultaten där, och kommer vi att kunna se det i andra städer och kommuner snart?
Kollega Poelard kan ansluta sig.
Ja, minister, naturligtvis välkomnar vi innovation inom mobilitet. Eh, Flandern skulle säkert kunna ta en pionjärroll för en gångs skull. Vi måste dock också förbli tillräckligt kritiska till detta, eftersom denna acceleration främst väcker säkerhetsproblem bland både medborgare och trafiksäkerhetsexperter.
Är våra vägar faktiskt redo för detta? Är våra polismyndigheter tillräckligt förberedda? Och vem är ansvarig när saker går fel? Är det föraren eller biltillverkaren? År 2023 inrättade vi arbetsgruppen för autonoma transporter för att gå samman gällande regleringar, data och infrastruktur. För det är vår plikt att inte bli åskådare i vårt område. Vi får inte släppa taget om ratten när det gäller vår politik.
Och det är därför jag har följande fråga. Som minister, förväntar ni er att Flandern kommer att behöva göra investeringar och justeringar av vår väginfrastruktur på kort sikt för att tillåta sådana fordon att köra säkert, eller måste tekniken anpassas till den befintliga infrastrukturen för att självständigt kunna känna igen alla komplexa trafiksituationer?
Kollega Pellen kan ansluta sig.
Tack, ordförande. Fru minister. Globala tekniska utvecklingar. Vi kommer inte att stoppa det i Flandern. Inte heller vill vi stoppa det alls i eh Flandern eh autonom körning. Det är naturligtvis en del av den framtiden. Och om ni pratade om trafiksäkerhet, kollega, har ministern redan sagt att nio av tio olyckor orsakas av mänskliga fel. Om vi kan göra något åt det, då är vi på rätt väg.
Så Flandern, som en innovativ kunskapsregion, som en toppregion, kan inte låta några möjligheter gå förbi här. Och åtgärder vidtogs snabbt, fru minister. Åtgärder vidtogs snabbt av er och av er administration, och med andra fraktioner stöder vi er också i det. Men samtidigt måste vi våga gå längre. Vi måste våga ta ytterligare steg.
Till exempel, när det gäller teknik som faktiskt har bevisat sin effektivitet på andra håll i Europa, har bevisat sin tillförlitlighet, har bevisat sin effektivitet för att faktiskt ta bort dessa hinder ännu snabbare än vad som redan är fallet. Fru minister, vad planerar ni att göra åt det konkret? Ni blev hänvisade; vi bygger vidare på exemplet från Nederländerna. Så vad tänkte ni göra med andra exempel i framtiden? Tack. Bra sagt, minister.
Tack. En hel del ytterligare frågor, och med rätta; det är ett nöje att arbeta med detta eftersom ni också känner en mycket stor aptit, mycket bred, mycket brett stöd inom administrationen på olika nivåer, att verkligen vara en föregångare i detta från Flandern. Och det är bra. Jag är mycket nöjd med de ytterligare frågorna och kommentarerna från kollegorna från Vooruit och N-VA. För i slutändan är faktum att vi nu har tagit de första stegen med pilotprojektet i Leuven också, men det är verkligen avsikten att fortsätta med det.
Och jag skulle gärna vilja presentera en konceptanteckning för regeringen, men naturligtvis måste jag diskutera det inom regeringen för att göra detta ytterligare möjligt inom kollektivtrafiken och även inom kollektivtrafiken. För jag tror att man kan göra mer med samma resurser när det gäller att tillhandahålla tjänster till medborgarna. Angående nivån – jag tror att kollega Pillenaar också syftar på detta – av autonom eller självkörande kontroll. Så detta är inte riktigt autonom körning. Du är alltid ansvarig här.
Det var också en fråga från kollegan Poelaard. Hur är det med föraren eller tillverkaren? Vem är ansvarig? Föraren. Du måste kunna ingripa hela tiden.
Ehm, om man tittar på det, så händer det naturligtvis redan mycket mer. Och från eh nivå tre och högre anses fordon juridiskt vara autonoma. Och den FSD vi pratar om nu är nivå 2, eftersom där måste du som förare fortfarande kunna ingripa ständigt. Och för den verkligt autonoma, eh, körningen från nivå 3 och framåt gäller väldigt olika regler gällande typgodkännande, ansvar och även justeringar av väglagen, och vi arbetar med det tillsammans med kollegan Krukke, som också har befogenhet att göra justeringar av väglagen. Och det står också högt på vår, eh, agenda.
Angående frågan då, eh, jag tror att jag tittar på teknik eller att anpassa vägen. Den tekniska utvecklingen går så otroligt snabbt. Vi ser redan vad som händer i USA och Kina, där man ser helt autonoma fordonsflottor köra omkring.
Till exempel inom taxisektorn. Då, eh, måste man engagera sig i det för att testa, investera och lansera. Men vi kommer inte anpassa hela vårt vägnät till en specifik typ. Den tekniken blir självlärande. Den tränas också för att lära sig känna igen alla de situationerna.
Så, helt kortfattat, vi ska nu genomföra ytterligare tester. Jag hoppas att det inom några veckor, eh, kommer att vara helt implementerat och slutfört. Att det då kommer att bli uppenbart att detta verkligen är ett bra system och även representerar en förbättring för trafiksäkerheten, och att vi sedan verkligen kan gå vidare till den definitiva homologeringen i Flandern och därmed också vara en pionjär och vara stolta över att vi förverkligar detta i vår region som det andra landet vid den tidpunkten, förhoppningsvis i Europa.
Kollegaer, tack fru minister för era svar. Eh, vi ser verkligen idag, ser vi inte – ni anger det själv – en tsunami av ny teknik som är på väg mot oss och som regering får vi inte stoppa dem. Vi måste omfamna dem för att göra människors liv bättre.
Smart mobilitet måste vara säker mobilitet för alla på vägen. Så för människorna i den där Teslan, cyklisten, fotgängaren, för barnet som går i skolan med färre trafikstockningar. Men smart mobilitet tar också hänsyn till jobb. Vad betyder detta för, eh, de nuvarande taxichaufförerna, busschaufförerna?
Lastbilschaufförer. Ni måste verkligen inkludera det i er plan också. Innovation får inte vara en berättelse om ett fåtal utvalda som drar nytta av den. Nej, smart mobilitet måste hjälpa alla att gå framåt.
Kollega Rogeman, fru minister, kära kollegor, Flandern är en progressiv, innovativ region. Autonoma bussar, autonoma fartyg, autonoma bilar.
Det är den vägen vi måste följa. Och det som verkligen slår mig här, fru minister, är att det verkligen är Flandern som, eh, drar vagnen här, eller hur? För jag är mycket nöjd med entusiasmen hos er federala kollega och det konstruktiva, snabba samarbetet från FOT. Men låt oss vara ärliga, vi såg samma entusiasm och brist på samarbete i andra automatiseringsärenden, för att inte tala om robotaxin. Och det blir bara verkligt slående när man tittar på de transportsätt, eh, som Flandern absolut inte har något att säga till om, såsom självkörande tåg. Den tekniken är helt redo. Den utvecklas till och med i detta land. Men stegen framåt är absolut obefintliga där. Så det är Flandern som driver det. Det är Flandern som sätter oss på kartan.
Vi har också allt på plats för att forma framtidens mobilitet här, och jag är mycket glad att ni tar steg framåt i det avseendet. Tack.
Tack så mycket. Den aktuella frågan har behandlats, och vi går nu vidare till den aktuella frågan från kollegan Van Hoof till minister Diependalen angående problemen på Zaventem flygplats.
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Är det inte så att Tesla är i färd att ta bort det på nya bilar i samband med att de får FSD godkänt? (Det påstås nog i någon av de andra trådarna.)Autonom skrev: ↑13 maj 2026 19:45Nej, det är fel uppfattat. Traffic-aware cruise control är standard.bmwixxdrive50 skrev: ↑13 maj 2026 19:34Så man måste prenumerera på FSD om man vill ha adaptiv farthållare? Not cool...
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Autonom
- Teslaägare
Det är Autosteer och EAP som försvinner, dvs. all styrassistans som litar på linjer.
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
”Farthållaren” kvar med andra ord?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5