Repig vindruta
Moderator: Redaktion
-
MY_piraya
- Teslaägare
Repig vindruta
Tycker att vindrutan nu redan efter tre år är väldigt repig efter torkarna. Är det välkänt? Kan man få det åtgärdat av tesla , med tanke på all torrvift genom åren... Måste slita hårt .
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Re: Repig vindruta
Såklart att Tesla inte står för det, men du har väldigt rätt i att okynnestorkning på torr ruta inte är bra.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
vrid_i_skogen
- Teslaägare
Du kan undvika den typen av ökat slitage genom att sätta torkarna i serviceläget och lyfta dem och torka längs med med en våt trasa. Vintertid behöver man göra detta minst en gång i veckan. Då funkar torkarna bättre och nötandet mot rutan minskar.
-
Ebenezer Kinnersley
Bytte min ruta igår pga sprickor och stenskott, då märkte man den tre år gamla rutan var minst sagt dålig, med tanke på att den tagit allt stryk som en vindruta får efter 8000 mil tycker jag den har stått bra mot tidens tand.
-
MY_piraya
- Teslaägare
Usel kvalité på vindrutan
tydligen väldigt vanligt . får sätta ett stenskott i synfältet...
-
Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
Hur många mil har du avverkat på dessa tre år?
Enligt en bedömning av VTI, NTF och GBF så är en vindruta redan efter 7 500 mil så sliten att sikten kraftigt försämras, den utgör en trafikfara och bör bytas. Referens: Riktlinjer för skadade och slitna vindrutor
Jag körde på rutan som bilen levererades med fram till 7 200 mil, bytte p.g.a. stenskott med efterföljande spricka rätt genom kameravyn. Upplevde den inte mer sliten än andra rutor givet miltalet. Rutan som monterades vid 7 200 mil är den jag kör på idag, flertalet stenskott på passagerarsidan och drygt 8 000 mil senare upplever jag den inte som speciellt sliten.
Sjukt irriterad på torrkörningarna av torkarna men upplever inte att det nött rutan, mer att torkarbladen inte håller så som de borde.
Så min bil har inte haft usel kvalité på vindrutan.
Tesla Model Y Performance
-
MY_piraya
- Teslaägare
4000 så ingen långmilare
-
BaronHellJug
- Teslaägare
imponerande att ha kvar originalrutan efter 7500 mil, jag hade min MY LR i 3,5 år och 8200 mil - på den tiden bytte jag ruta 3, eller om det till och med var 4, gånger pga sprickor och det trots att jag var notorisk på att göra stenskottslagning så fort det bara var möjligt. min MY var den största stenskottsmagnet jag någonsin haft, eller om det var "big glass" som under samma period lobbade för att vinterväghållarna skulle använda extra vasst grus
.
Till teslas försvar kan jag iof säga att den första rutan var den som höll längst, drygt 1,5 år - så kanske är en del av problemet undermålig kvalitet på ersättningsrutorna, på slutet kändes det som att det räckte att titta på rutan så sprack den.
Till teslas försvar kan jag iof säga att den första rutan var den som höll längst, drygt 1,5 år - så kanske är en del av problemet undermålig kvalitet på ersättningsrutorna, på slutet kändes det som att det räckte att titta på rutan så sprack den.
iX3 50 xDrive -26, DS3 etense -22
prev/sold: MY LR -22, i3s 120ah -19
prev/sold: MY LR -22, i3s 120ah -19
-
SwedishAdvocate
Har inte själv ngn Tesla, men antar att följande går bra oavsett bilmodell: Har man ingen trasa kan man även dra längs torkarbladen med fingrarna utan att sätt upp dom i serviceläge. Man blir lite skitig, men i gengäld känner man att inte inte finns något smågrus som ligger an mot bladen. Har dock inte testat på en SUV/Crossover. Det kanske är svårare att nå bladet i mitten på en högre bil…vrid_i_skogen skrev: ↑06 maj 2026 19:53Du kan undvika den typen av ökat slitage genom att sätta torkarna i serviceläget och lyfta dem och torka längs med med en våt trasa. Vintertid behöver man göra detta minst en gång i veckan. Då funkar torkarna bättre och nötandet mot rutan minskar.
Någon på forumet har citerat Farbror Barbro vid tillfälle.
"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet."
Själv har jag väl varit lite för nitisk med ovanstående procedur. Parkerar sen en tid tillbaka bilen utomhus. Och tyvärr så händer det att det blåser upp smågrus och lägger sig på torkarbladen. Är rutan skitig brukar jag i princip alltid borsta av framrutan med en mjuk borste, samt dra av torkarbladen med fingrarna. Och skulle vilja påstå att det fungerar. Har en bil från VAG, så det lär väl inte vara världens bästa kvalitet på glasrutan. Eller så är det samma kvalitet som typ övriga bilmärken. Är lekman inom ämnet. Efter ~8 år och ~16,5K mil så var den nog i princip helt repfri. Tills slut fick jag dock byta efter ett ’freak event’ där en lastbil sköt värsta rätt stora stenen snett bakåt åt sidan under omkörning på motorväg. Trodde inte rutan skulle hålla så bra som den gjorde. Vart en j***a smäll. Efter ett tag sprack rutan upp så det blev ogörligt att köra vidare utan att byta.
Just det… Torrtorkningar är tämligen ovanliga på min bil.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 4 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
SwedishAdvocate
Kör visserligen inte lika mkt nu som jag gjorde för lite drygt ~4 år sedan, men har sen en tid tillbaka blivit nitisk med att hålla lite mer än 3 sekunders avstånd till framförvarande bil, och tycker faktiskt att det fungerar för att undvika stenskott. Sen kan man ju alltid ha otur och få ett från sidan, men dom kommer man nog inte helt kunna undvika hur man än bär sig åt. I alla fall om man har en 'benägenhet' att köra om* lite bilar då och då…BaronHellJug skrev: ↑07 maj 2026 12:38imponerande att ha kvar originalrutan efter 7500 mil, jag hade min MY LR i 3,5 år och 8200 mil - på den tiden bytte jag ruta 3, eller om det till och med var 4, gånger pga sprickor och det trots att jag var notorisk på att göra stenskottslagning så fort det bara var möjligt. min MY var den största stenskottsmagnet jag någonsin haft, eller om det var "big glass" som under samma period lobbade för att vinterväghållarna skulle använda extra vasst grus. […
*Jag håller avstånd framåt även vid omkörningar. Går därmed ut till vänster tidigt…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Olten
- Teslaägare
Jag kör med originalruta ännu med just nu 11965 mil, lite sliten är den men har haft bilar med värre rutor efter färre mil.BaronHellJug skrev: ↑07 maj 2026 12:38imponerande att ha kvar originalrutan efter 7500 mil, jag hade min MY LR i 3,5 år och 8200 mil - på den tiden bytte jag ruta 3, eller om det till och med var 4, gånger pga sprickor och det trots att jag var notorisk på att göra stenskottslagning så fort det bara var möjligt. min MY var den största stenskottsmagnet jag någonsin haft, eller om det var "big glass" som under samma period lobbade för att vinterväghållarna skulle använda extra vasst grus.