Man läser ju ganska ofta en massa påståenden från folk som hävdar att vårt elnät inte skulle klara av belastningen när alla fossilbilar ersätts med elbilar. Vi vet att detta är en myt.
Men det finns ändå ett scenario som jag kan tänka mig skulle sätta elnätet på prov. När alla kommer hem från jobbet på kvällen och kopplar in sina elbilar och alla ska börja ladda ungefär samtidigt. Två eller tre timmar senare har alla laddat klart och belastningen går tillbaka till vanliga nivåer. Känns ganska onödigt och skulle kräva en del reglerkraft.
Detta skulle lätt kunna åtgärdas utan några som helst smarta nät eller andra komplicerade apparaturer.
Elbilar har idag en inställning för tiden när man vill börja ladda, max strömstyrka som man vill belasta nätet med, och max laddnivå för batteriet. Tänk om man utöver detta talar om för bilen när man vill att den ska vara klar med laddningen.
Typ såhär.
Börja ladda kl 22:00
Ta max 10 A
Ladda till 80%
Klart senast kl 7:00 på morgonen.
Då vet bilen att den har 9 timmar på sig för att uppnå den önskade laddnivån och skulle kunna minska laddeffekten till några få kW. Om alla gör så skulle belastningen av elnätet smetas ut över hela natten, behövet för reglerkraft skulle minska betydligt.
Varför görs inte det? Är jag ute och el-cyklar? Eller finns inte behovet ännu kanske?
Idé om optimerad laddning
Moderator: Redaktion
Idé om optimerad laddning
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Idé om optimerad laddning
Bra tankar tycker jag. Det skulle också vara bättre för hushållet om bilen inte laddade med mer effekt än vad som behövs för att vara färdigladdad på morgonen när man behöver den. Problemet är väl att kunder inte efterfrågar det, att behovet inte är jättestort ännu (blir större när hushållen har fler elbilar som ska laddas samtidigt) och att en del av vinsten gäller varken bilägaren eller biltillverkaren utan kraftnätsägaren som inte ger tillbaka något ifall man nyttjar nätet smartare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag har timern inställd på att vara färdig kl 7 på morgonen (Nissan Leaf 30kWh). Det gör att laddningen inte går igång förrän framåt kvällen eller natten. Det gör att bilen laddar när resten av huset sover och på det sättet klarar vi oss med en huvudsäkring på 16A.
Förmodligen skulle det inte behövas mer smarthet i nätet än att man betalar olika för olika saker. Nu är det nästan ingen skillnad att ha 16A säkring eller 25A tex. Det är inte heller någon jätteskillnad på energikostnaden på natten eller dagen. Om det blir obalans i nätets så att systemet får problem så kan de här skillnaderna förtydligas och då jämnar förbrukningen ut sig. Fördelen är ju att det är ett batteri som laddas och det kan ju med lite godvilja (ekonomiskvinning) ske när som helst.
Bra sida att ha med i diskutionen med FUDare är http://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/ , där ser du hur elkonsumtionen varierar under tiden.
Förmodligen skulle det inte behövas mer smarthet i nätet än att man betalar olika för olika saker. Nu är det nästan ingen skillnad att ha 16A säkring eller 25A tex. Det är inte heller någon jätteskillnad på energikostnaden på natten eller dagen. Om det blir obalans i nätets så att systemet får problem så kan de här skillnaderna förtydligas och då jämnar förbrukningen ut sig. Fördelen är ju att det är ett batteri som laddas och det kan ju med lite godvilja (ekonomiskvinning) ske när som helst.
Bra sida att ha med i diskutionen med FUDare är http://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/ , där ser du hur elkonsumtionen varierar under tiden.
Jag laddar från midnatt hemma, fast utan egentliga incitament att göra det, mer än att jag vet att belastningen är lägre då, och jag har inget behov av att stressa systemet. Behöver jag ladda så startar jag den såklart manuellt på andra tider också. Men långt från alla kommer ju göra så.
Jag kan mycket väl tänka mig att det kommer elavtal där du får klart billigare el ur laddboxen om du går med på att låta elbolagen styra när din bil ska laddas, med vissa garantier att du kommer få ladda åtminstone ett visst antal kWh inom en viss tid. Om du vill ladda på andra tider får du betala extra för det.
Jag kan mycket väl tänka mig att det kommer elavtal där du får klart billigare el ur laddboxen om du går med på att låta elbolagen styra när din bil ska laddas, med vissa garantier att du kommer få ladda åtminstone ett visst antal kWh inom en viss tid. Om du vill ladda på andra tider får du betala extra för det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Problemet med det blir att då ser staten att du laddar en elbil och vill lägga skatt på den...bylund skrev:...

Men annars är det en utmärkt idé, tala om att Svenska kraftnät skulle få en snabb reglerkraft eller vad man ska kalla det. De skulle kunna göra regleringar av förbrukningen sekundsnabbt.
Jag gör likadant av samma skäl som du. Jag sänker även laddeffekten för att undvika onödig belastning på elnätet. De flesta som har elbil idag är förmodligen hyfsat insatta och laddar mer eller mindre på detta vis. Men när gemene man skaffar elbil tror jag att vi kan få problem med överbelastning på vissa ställen och vid vissa tider. Då måste bilen vara smart nog att ta hand om detta själv. Alternativet är en (dyr) laddbox, men det var precis den jag vill ersätta med en enkel mjukvara i bilen, där det är möjligt. Därav mitt första inlägg.bylund skrev:Jag laddar från midnatt hemma, fast utan egentliga incitament att göra det, mer än att jag vet att belastningen är lägre då, och jag har inget behov av att stressa systemet. Behöver jag ladda så startar jag den såklart manuellt på andra tider också. Men långt från alla kommer ju göra så....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14