Spricka i glastaket, måste man byta?
Moderator: Redaktion
-
Andrea1
Spricka i glastaket, måste man byta?
Jag fick en spricka i främre och en i bakre glastaket. Vet inte hur det har hänt alls. Har anmält till försäkring och varit hos en verkstad som kan fixa det. Men det kan lätt bli självrisk på 4500 kr gånger 2. Och då funderar jag om det finns något alternativ. T.ex. att limma är något sånt. Om vi ska ha bilen tills den är slut, typ, och inte ska sälja den - vad spelar det för roll att det finns två sprickor i taket? De syns ju inte ens utifrån. Bara inifrån.
-
dstr
- Teslaägare
Re: Spricka i glastaket, måste man byta?
Borra i änden av sprickan och gör en stenskottsfyllning, så slutar den växa.
-
Pius
-
Andrea1
Stenskottsfyllning? Är det något slags lim? Vad skulle man borra med då? Är lite rädd att det skulle kunna bli värre då.
-
TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jag fick spricka i glastaket på min Model 3.
Tesla byter dem på garanti om det är spricka på grund av spänning. Om taket sprack pga fel montering. Men det blir självrisk om det är pga stenskott. Jag tror att tom mer självrisk än 4500 iom att glastaket räknas inte som vindruta utan som kaross.
Kolla noga om sprickorna uppstått pga stenskott. Finns det synlig krater där sten krossat rutan? Eller är sprickan bara där "av sig själv"?
För mig tog de in bilen, hittade inget som tydde på stenskott och bytte därför på garanti.
Tesla byter dem på garanti om det är spricka på grund av spänning. Om taket sprack pga fel montering. Men det blir självrisk om det är pga stenskott. Jag tror att tom mer självrisk än 4500 iom att glastaket räknas inte som vindruta utan som kaross.
Kolla noga om sprickorna uppstått pga stenskott. Finns det synlig krater där sten krossat rutan? Eller är sprickan bara där "av sig själv"?
För mig tog de in bilen, hittade inget som tydde på stenskott och bytte därför på garanti.
-
Andrea1
-
Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Garantin är fyra år har jag för mig så du har ingen kvar. Du har inte heller vagnskadegaranti (som inte är en garanti utan en försäkring). Det är i det här fallet väldigt positivt då självrisken för glastaket är 13500 kr eller något sådant de första tre åren!
Glastaket går på vagnskada så det blir säkert självrisk 4500, bakrutan tas väl på glasförsäkringen? Den borde inte alls ha så hög självrisk.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
-
BrooklynS
- Teslaägare
Har de gått sönder vid samma tillfälle (stenskott) så är det bara en självrisk, vagnskada.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
-
jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
"bakre" glastaket = bakrutan på Model 3 så det går på glasförsäkringen som brukar ha mkt lägre självrisk, typiskt 1000 eller 1500 kr.
Model Y LR AWD 2022