Nu får man inte med Autopilot längre, kostar 995:- per månad
Moderator: Redaktion
-
current
Nu får man inte med Autopilot längre, kostar 995:- per månad
Hej, jag noterade att man inte längre får med autopiloten i Tesla och man behöver nu betala 995:- bara för att få tillgång till Autopilot. Tycker det är en dålig lösning eftersom att 995:- motsvarar kostnaden för full självkörning vilket inte finns i Sverige än. Bilar som beställs nu får bara grundläggande autopilot = adaptiv farthållare.
Model 3 Highland 2024
BMW M2 CS 2026
Beställd: Model Y AWD Juniper, Svart med 20" fälgar
BMW M2 CS 2026
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Re: Nu får man inte med Autopilot längre, kostar 995:- per månad
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Autonom
- Teslaägare
Grundläggande Autopilot har styrning, vilket inte den adaptiva farthållaren har.
Så det är f.n. ingen skillnad på den punkten jämfört med tidigare, dock med undantaget att det nu står en fotnot "Funktionerna kan komma att ändras".
Skillnaden är att man inte längre kan göra engångsköp av EAP.
Så det är f.n. ingen skillnad på den punkten jämfört med tidigare, dock med undantaget att det nu står en fotnot "Funktionerna kan komma att ändras".
Skillnaden är att man inte längre kan göra engångsköp av EAP.
-
AAKEE
- Teslaägare
Det är så grymt sniket att ta bort basic AP så jag kan inte med ord som lämpar sig för tryck beskriva det jag tycker.
Det här handlar bara om att tvinga folk att betala för FSD för att dra in mer pengar.
De hade givetvis kunnat ta 990:-/månad för FSD, det är okey.
Men steget att ta bort AP för att tvinga folk in i prenumeration är rikskass. Kräk-känslor
!
Jag hade börjat fundera på ersätta fossilbilen/andrabilen med något. Nu kan tesla fetglömma att det blir något nyköp av något med ett T på bilen.
Det här handlar bara om att tvinga folk att betala för FSD för att dra in mer pengar.
De hade givetvis kunnat ta 990:-/månad för FSD, det är okey.
Men steget att ta bort AP för att tvinga folk in i prenumeration är rikskass. Kräk-känslor
Jag hade börjat fundera på ersätta fossilbilen/andrabilen med något. Nu kan tesla fetglömma att det blir något nyköp av något med ett T på bilen.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Pete
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mattias397333
Kanske jag som missat något men Autopilot är fortfarande med vid beställning av ny bil?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Pete, redigerad totalt 1 gånger.
-
TeslaLeo
- Teslaägare
Jag har AP idag men med tanke på hur dåligt den fungerar jämfört med t ex Skoda så skulle aldrig betala några 995kr/mån för AP. Som AP funkar idag vågar man nästan inte använda den annat än på motorväg.
När FSD kommer kan jag tänka mig att betala 995kr/mån för den. Men då för FSD.
När FSD kommer kan jag tänka mig att betala 995kr/mån för den. Men då för FSD.
-
Autonom
- Teslaägare
Hela den här tråden verkar bygga på ett missförstånd.
Det är för att få EAP, inte AP, som man nu måste betala för FSD för att få den som delleverans.
Det är för att få EAP, inte AP, som man nu måste betala för FSD för att få den som delleverans.
-
Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Kom igen nu Åke, nu får du pudla och beställa en Tesla 
Y Performance FSD -27 Beställd / $ Plaid -23 / 3P -19 / Peugeot e-208 -22 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
-
krabbanidag
- Teslaägare
För en som kört Tesla snart 20 000 mil över 5 år undrar jag vad AP, EAP, FSD egentligen är? Har både haft Teslor med och utan men inte märkt skillnad. Har aldrig ens vetat hur dessa funktioner aktiveras. Nån enstaka gång har jag använt farthållare som verkat nerfad till max 150 knyck men övriga funktioner har jag aldrig ens haft koll på.
Det är väl inget jätteproblem att funktionerna nu kostar. Tesla måste ju ha betalt för att folk inte vill köra.

Det är väl inget jätteproblem att funktionerna nu kostar. Tesla måste ju ha betalt för att folk inte vill köra.
Tesla Model S Pläd ’23
HW4.
HW4.
-
carlf
Det är fanimig en bedrift att inte ha snappat upp detta efter så mycket tid i Teslan...krabbanidag skrev: ↑22 maj 2026 13:12För en som kört Tesla snart 20 000 mil över 5 år undrar jag vad AP, EAP, FSD egentligen är? Har både haft Teslor med och utan men inte märkt skillnad. Har aldrig ens vetat hur dessa funktioner aktiveras. Nån enstaka gång har jag använt farthållare som verkat nerfad till max 150 knyck men övriga funktioner har jag aldrig ens haft koll på.
![]()
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
Krasche
Precis, jag kollade samma, det står "Autopilot inkluderat". Mod borde deleta den här tråden.
MY RWD -26
-
bmwixxdrive50
carlf skrev: ↑22 maj 2026 13:20Det är fanimig en bedrift att inte ha snappat upp detta efter så mycket tid i Teslan...krabbanidag skrev: ↑22 maj 2026 13:12För en som kört Tesla snart 20 000 mil över 5 år undrar jag vad AP, EAP, FSD egentligen är? Har både haft Teslor med och utan men inte märkt skillnad. Har aldrig ens vetat hur dessa funktioner aktiveras. Nån enstaka gång har jag använt farthållare som verkat nerfad till max 150 knyck men övriga funktioner har jag aldrig ens haft koll på.
![]()
![]()
Det är ju ingen större skillnad i Sverige. Byta fil med blinkers istället för ratt och nån automatisk parkering?
-
current
Från alltomelbil.se
"Tesla förändrar också funktionaliteten i den grundläggande Autopiloten som ingår som standard. Nya Tesla-bilar kommer istället att levereras med aktiva säkerhetsfunktioner och trafikmedveten farthållare, det som Tesla kallar Traffic Aware Cruise Control."
https://alltomelbil.se/tesla-flyttar-ad ... i-sverige/
Jag ser som ni säger att det ingår på Teslas sida, där står det att det ingår Grundläggande Autopilot:
"Gör att din bil kan styra, accelerera och bromsa automatiskt för andra fordon och fotgängare i samma körfält."
Som jag tolkar det är att den kan undvika hinder?
För själva "autostyrningen" står under dom 995:-
"Autostyrning, Adaptiv farthållare, Filbyte, Navigera med Autostyrning, Dumb Summon, Actually Smart Summon, Autoparkering och Trafikljus- och stoppskyltsassistans."
Vad tror ni gäller? Enligt artikeln så försvinner styr-assistansen.
"Tesla förändrar också funktionaliteten i den grundläggande Autopiloten som ingår som standard. Nya Tesla-bilar kommer istället att levereras med aktiva säkerhetsfunktioner och trafikmedveten farthållare, det som Tesla kallar Traffic Aware Cruise Control."
https://alltomelbil.se/tesla-flyttar-ad ... i-sverige/
Jag ser som ni säger att det ingår på Teslas sida, där står det att det ingår Grundläggande Autopilot:
"Gör att din bil kan styra, accelerera och bromsa automatiskt för andra fordon och fotgängare i samma körfält."
Som jag tolkar det är att den kan undvika hinder?
För själva "autostyrningen" står under dom 995:-
"Autostyrning, Adaptiv farthållare, Filbyte, Navigera med Autostyrning, Dumb Summon, Actually Smart Summon, Autoparkering och Trafikljus- och stoppskyltsassistans."
Vad tror ni gäller? Enligt artikeln så försvinner styr-assistansen.
Model 3 Highland 2024
BMW M2 CS 2026
BMW M2 CS 2026
-
Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Det är ju lite svårt att gissa, men på Tesla's support sida står det faktist
Men... det kan ju ändras snabbt!
https://www.tesla.com/sv_se/support/aut ... %C3%B6rare.Funktionerna Autopilot och Total Självkörningsförmåga
Autopilot är en uppsättning förarassistansfunktioner som kommer som standard med köpet av en ny bil och ger din Tesla nya funktioner som gör körningen säkrare och mindre stressig. Tillgängliga paket inkluderar:
Autopilot
Adaptiv farthållare: Anpassar bilens hastighet till den omgivande trafiken
Autostyrning: Hjälper till att hålla bilen inom ett tydligt markerat körfält och använder sig av den adaptiva farthållaren
Men... det kan ju ändras snabbt!
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
-
AAKEE
- Teslaägare
Det finns en annan tråd här där man klarade ut att cruisecontrol blir kvar och att autostyrning försvinner från standardnivån…
Vad gäller eg?
Vad gäller eg?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
manneson
-
Autonom
- Teslaägare
I Sverige ska påpekas.
Det skiljer mellan olika länder, i Nederländerna så har Autopilot utgått, där är det bara Traffic Aware Cruise Control.
Så, man kan förvänta sig att Autopilot försvinner strax efter att FSD blivit godkänt i Sverige.
Det skiljer mellan olika länder, i Nederländerna så har Autopilot utgått, där är det bara Traffic Aware Cruise Control.
Så, man kan förvänta sig att Autopilot försvinner strax efter att FSD blivit godkänt i Sverige.
-
AAKEE
- Teslaägare
Vad står det? (Jag frågar normalt inte saker som jag har svar på själv, så svaret var inte till jättestor hjälp.)
Jag hade givetvis kollat i länken som Tesla har på beställningssidan också:
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Autonom
- Teslaägare
1) Välj "Visa & Jämför funktioner"
2) Välj "Jämför modeller"
3) Scrolla ner till "Ingår med alla varianter", och ner till 6:a stycket under det.
2) Välj "Jämför modeller"
3) Scrolla ner till "Ingår med alla varianter", och ner till 6:a stycket under det.
-
Joho
- Teslaägare
Man ser även vad som ingår i exakt den bilen man ska köpa om man trycker på beställ-knappen:
-
TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Efter mycket diskussion med Tesla är det så här:
Tesla kallar adaptiv farthållare + säkerhetsfunktioner för "Basic Autopilot". Som trots namnet alltså INTE inkluderar autostyrning, filhållare.
Vill man ha det folk brukar kalla för Autopilot, det vill säga filhållare, att bilen följer filen den åker i MÅSTE man prenumerera på Fullständig Självkörningsförmåga.
Som bäddat för förvirring, besvikna kunder och stämningar.
Tesla kallar adaptiv farthållare + säkerhetsfunktioner för "Basic Autopilot". Som trots namnet alltså INTE inkluderar autostyrning, filhållare.
Vill man ha det folk brukar kalla för Autopilot, det vill säga filhållare, att bilen följer filen den åker i MÅSTE man prenumerera på Fullständig Självkörningsförmåga.
Som bäddat för förvirring, besvikna kunder och stämningar.
-
AAKEE
- Teslaägare
TiborBlomhall skrev: ↑22 maj 2026 17:24Efter mycket diskussion med Tesla är det så här:
Som bäddat för förvirring, besvikna kunder och stämningar.![]()
Nu är vi säkra på det, eller?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Pete
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mattias397333
Så här står det på Teslas hemsida:AAKEE skrev: ↑22 maj 2026 17:46TiborBlomhall skrev: ↑22 maj 2026 17:24Efter mycket diskussion med Tesla är det så här:
Nu är vi säkra på det, eller?
Funktionerna Autopilot och Total Självkörningsförmåga
Autopilot är en uppsättning förarassistansfunktioner som kommer som standard med köpet av en ny bil och ger din Tesla nya funktioner som gör körningen säkrare och mindre stressig. Tillgängliga paket inkluderar:
Autopilot
Adaptiv farthållare: Anpassar bilens hastighet till den omgivande trafiken
Autostyrning: Hjälper till att hålla bilen inom ett tydligt markerat körfält och använder sig av den adaptiva farthållaren
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Vilka jävla sopor!TiborBlomhall skrev: ↑22 maj 2026 17:24Efter mycket diskussion med Tesla är det så här:
Hur fan kan man skriva att Autopilot ingår när man avser den lagstadgade filhållningsassistansen som bara studsar från sida till sida mellan linjerna?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
holden
- Teslaägare
Jag använder nästan aldrig autostyrning, men när jag tillfälligtvis gjorde det i helgen funkade det som det alltid gjort.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld