Model Y Standard eller Model 3 Standard?
Moderator: Redaktion
-
Tisky
Model Y Standard eller Model 3 Standard?
Tjo!
Ska åka med sambon i eftermiddag och titta på MY samt M3 standard varianterna.
Vi har rätt till elstödet så någon av dom är aktuella. Jag gillar MY men har svårt för hur dom har bantat ner den, medan M3 är lite mindre nedbantad.
Vi är två personer av modell längre (197 + 182), samt 3 barn varav 2 st är utflugna snart. Så vi siktar på att ha en bil där vi kommer vara 2 vuxna samt ett barn, varav M3 är aktuell.
Hur ska man tänka? Har ni några tips på pros and cons?
Vi har rätt till elstödet så någon av dom är aktuella. Jag gillar MY men har svårt för hur dom har bantat ner den, medan M3 är lite mindre nedbantad.
Vi är två personer av modell längre (197 + 182), samt 3 barn varav 2 st är utflugna snart. Så vi siktar på att ha en bil där vi kommer vara 2 vuxna samt ett barn, varav M3 är aktuell.
-
Freez
- Teslaägare
Re: Model Y Standard eller Model 3 Standard?
För mig är MY givet för en familj med barn. MY är väldigt rymlig medans M3 är lite mer gocart feeling.Tisky skrev: ↑22 maj 2026 10:09Tjo!
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
MY RWD -23 (såld)
-
Vindens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Har man bara ett barn och ej barnvagn och ej behov av större utrymme är M3 givet.
Gillar man mer förvaring och vill ha högre insteg är Y att föredra.
Vägar körglädje tungt så är M3 ett givet val om man kan kompromissa med utrymmet.
Gillar man mer förvaring och vill ha högre insteg är Y att föredra.
Vägar körglädje tungt så är M3 ett givet val om man kan kompromissa med utrymmet.
Model Y RWD, 2026
Model 3 LR AWD, 2020, SÅLD
Model S 75D, 2018 SÅLD
Model S 75D, 2018 SÅLD
-
Tisky
Faktum att de inte bantat M3 lika mycket gör den ju väldigt mycket mer lockande, samt däck/fälg kostnad. Får hoppas den känns bra 
-
Vindens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Ni är ju långa så ska någon av er sitta bak blir det tight. Har ni långa barn kan det också bli lite gnäll.
Jag hade provkört båda och tagit med familjen som ska sitta i bilen.
Model Y RWD, 2026
Model S 75D, 2018 SÅLD
Model S 75D, 2018 SÅLD
-
carlf
Jag är 187 och kör Model 3 just nu.Tisky skrev: ↑22 maj 2026 10:09Tjo!
Du är 10 cm längre och kommer förmodligen uppleva Model 3 som att du får solskyddet i pannan...
I övrigt är Model 3 rymligare än den ser ut, både i kupén och som laståsna, så länge man inte behöver en kombilucka.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
manneson
Tycker man om att köra inspirerat är Model 3 mkt roligare.
Men Y är ju mer bil för pengarna, särskilt nu när den kostar samma som 3an.
Så vill man ha en praktisk bil är det enorm skillnad.
Kort sagt kör du ofta långt och snabbt = Model 3.
Annars Y.
Men Y är ju mer bil för pengarna, särskilt nu när den kostar samma som 3an.
Så vill man ha en praktisk bil är det enorm skillnad.
Kort sagt kör du ofta långt och snabbt = Model 3.
Annars Y.
-
SwedishAdvocate
Eller halvkombibacklucka.carlf skrev: ↑22 maj 2026 13:28Jag är 187 och kör Model 3 just nu.Tisky skrev: ↑22 maj 2026 10:09Tjo!
Du är 10 cm längre och kommer förmodligen uppleva Model 3 som att du får solskyddet i pannan...
I övrigt är Model 3 rymligare än den ser ut, både i kupén och som laståsna, så länge man inte behöver en kombilucka. [Min u.]
Jag är också ~187. Har dock inte suttit i den här senaste Highland-versionen, endast den första versionen av M3 som kom 2019. Vill minnas att jag då, när den här bilen var ny, kunde sitta bakom en man som var 200 lång. Kan för övrigt inte minnas att han klagat på det där med solskyddet. Men här är det skumma: Idag kan jag inte sitta raklång bak i den bilen. Vet inte, men det känns som stoppningen i sätet bak blivit mindre elastisk.
Men oavsett hur det nu är med det… Kvinnor har väl i medel lite kortare torso än män, fast längre ben. Det är nog inte omöjligt att din fru kan sitta bakom dig i den här senaste 3 Highland ifall du sitter fram bakom ratten. Däremot skulle jag bli förvånad ifall du kan sitta raklång bak.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
SwedishAdvocate
Hos en del andra bilmärken blir det ju dyrare att eftermontera drag jämfört med att köpa bil som har drag monterat från fabrik. Vet inte ifall det är dyrare än 14K att eftermontera drag på en 3 Highland Standard.
Och för eventuella andra som är inne och läser i tråden:
Det ovanstående gäller enbart Highland. Tidigare Model 3 som inte har drag monterat från fabrik går det så vitt jag vet inte att eftermontera drag på som man får dra lagligt med*.
*Skulle i så fall vara ifall det har ändrats på sistone. Men det har jag inte sett ngt om på det här forumet.
Och för eventuella andra som är inne och läser i tråden:
Det ovanstående gäller enbart Highland. Tidigare Model 3 som inte har drag monterat från fabrik går det så vitt jag vet inte att eftermontera drag på som man får dra lagligt med*.
*Skulle i så fall vara ifall det har ändrats på sistone. Men det har jag inte sett ngt om på det här forumet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
mussla
- Teslaägare
Jag tycker att man skall titta på vad man får för pengarna och vilken bil som passar ens behov bäst. Hur mycket eller lite de är nedbantade tycker jag är underordnat. Det var en video länkad i en annan tråd om my standard. Den var sevärd tycker jag. Mycket bil för pengarna är det.
Model Y LR AWD -24
-
SwedishAdvocate
Har för mig att det skrivits lite på forumet om mindre bra helljus. I alla fall på MY Standard. Så det kan du ju kolla upp. Men är väl inte svårare än att det går att lösa med eftermonterad ledramp gissar jag. Fast då kanske Tesla i värsta fall kan bråka vid ngt slags garantianspråk. Inte tillräckligt insatt i det.
-
SwedishAdvocate
Forts.
Teslas bilar har inte vanliga parkeringssensorer. Som jag förstått det så har de bilar du nu är intresserad av varsin kamera monterad i fronten. Och då kanske Tesla optiska parkeringshjälp har börjat fungera. Vet inte… Har inte läst något om det här optiska systemet sen bilarna fick kamera i fronten (istället för enbart uppe i överkanten på vindrutan). Kameror kan ju bli igensatta när det finns snö och slask på vägarna… Men det går ju att lösa med typ sprayflaska med spolarvätska och en mjuk borste. Eller har de här bilarna inbyggd kameraspolning?
Ytterligare en grej är framkomlighet vid extrem halka och branta backar/garageuppfarter el. dylikt – både uppför och nerför. Finns lite olika bud på forumet om vad folk vill ha/behöver vid div. värstafallsscenarior ang. AWD vs. RWD samt dubb vs. nordiska dubbfria vs kontinentala dubbfria. Rent generellt har ju elbilar och även Teslas elbilar rätt mkt bättre gasmoderering och antispinn än fossiloljeförbrännare vid halka, men trots det så är alltså inte alla på forumet alltid nöjda med RWD vintertid…
EDIT:
Fast om du kör tvåhjuldriven fossilbil idag så lär väl en sån här Tesla klara samma vinterväglag som din nuvarande bil klarar – och mer därtill…
Teslas bilar har inte vanliga parkeringssensorer. Som jag förstått det så har de bilar du nu är intresserad av varsin kamera monterad i fronten. Och då kanske Tesla optiska parkeringshjälp har börjat fungera. Vet inte… Har inte läst något om det här optiska systemet sen bilarna fick kamera i fronten (istället för enbart uppe i överkanten på vindrutan). Kameror kan ju bli igensatta när det finns snö och slask på vägarna… Men det går ju att lösa med typ sprayflaska med spolarvätska och en mjuk borste. Eller har de här bilarna inbyggd kameraspolning?
Ytterligare en grej är framkomlighet vid extrem halka och branta backar/garageuppfarter el. dylikt – både uppför och nerför. Finns lite olika bud på forumet om vad folk vill ha/behöver vid div. värstafallsscenarior ang. AWD vs. RWD samt dubb vs. nordiska dubbfria vs kontinentala dubbfria. Rent generellt har ju elbilar och även Teslas elbilar rätt mkt bättre gasmoderering och antispinn än fossiloljeförbrännare vid halka, men trots det så är alltså inte alla på forumet alltid nöjda med RWD vintertid…
EDIT:
Fast om du kör tvåhjuldriven fossilbil idag så lär väl en sån här Tesla klara samma vinterväglag som din nuvarande bil klarar – och mer därtill…
-
Tisky
Tack för alla inputs!
Skulle frugan sitta bakom mig i Model 3 så var faktiskt skärmen problemet. Knät tog i. Annars var den faktiskt riktigt trevlig, men blev positivt överraskad av Model Y standard. Otrolig bil, men stör mig fortf på frunken
.
Får se när frugan landat i allt vad hon tycker, vågar inte lyfta elbilsfrågor ikväll
Skulle frugan sitta bakom mig i Model 3 så var faktiskt skärmen problemet. Knät tog i. Annars var den faktiskt riktigt trevlig, men blev positivt överraskad av Model Y standard. Otrolig bil, men stör mig fortf på frunken
Får se när frugan landat i allt vad hon tycker, vågar inte lyfta elbilsfrågor ikväll
-
Freez
- Teslaägare
-
Spjute Viking
Har beställt en Y standard, men även kollat på en 3 standard pga leveranstiderna. Har dock bestämt mig för att hålla fast vid Y. Främst på grund av en förväntat bättre totalekonomi och utrymmen. Trots att 3 är mer lik en premium än Y bör andrahandsvärdet bli bättre, du får drag och fina utrymmen vilket bör attrahera fler på andrahandsmarknaden. Jämfört med min snart tio år gamla BMW diesel är den - trots att den är nerbantad - ett otroligt lyft. Framtiden får visa om jag tänker rätt
Senast redigerad av Spjute Viking, redigerad totalt 1 gånger.
-
SwedishAdvocate
Då beror det väl på hur lång yngsta barnet är prognostiserad att bli. Om det är en kille som kan bli lika lång som dig – eller längre – så kommer det väl till slut att bli svårt för er att få plats i en 3a. Men om prognosen istället säger max 194 så borde det väl kunna gå.
-
SwedishAdvocate
Har inte räknat själv, men antar att det inte går att spara in den här prognostiserade högre värdeminskningen på en 3a med lite billigare däck för 3an, samt även lägre elkostnader för framdrivningen…Spjute Viking skrev: ↑22 maj 2026 22:56Har beställt en Y standard, men även kollat på en 3 standard pga leveranstiderna. Har dock bestämt mig för att hålla fast vid Y. Främst på grund av en förväntat bättre totalekonomi och utrymmen. Trots att 3 är mer lik en premium än Y bör andrahandsvärdet bli bättre, du får drag och fina utrymmen vilket bör attrahera fler på andrahandsmarknaden. […] Framtiden får visa om jag tänker rätt
-
Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Det kostar samma att eftermontera som det kostar att lägga till det direkt så man förlorar inget på det på så vis. Däremot måste arbetet utföras på service center pga att bilen måste lyftas (till skillnad från Y där mobil service kan eftermontera dragkroken) så man måste ta sig dit och lämna bilen där en halv dag eller vad det tog. Man kan inte heller baka in kostnaden för dragkroken i billånet eller leasingen utan får betala 14000 direkt ur egen ficka.SwedishAdvocate skrev: ↑22 maj 2026 14:59Hos en del andra bilmärken blir det ju dyrare att eftermontera drag jämfört med att köpa bil som har drag monterat från fabrik. Vet inte ifall det är dyrare än 14K att eftermontera drag på en 3 Highland Standard.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021