Nu får man inte med Autopilot längre, kostar 995:- per månad

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Nu får man inte med Autopilot längre, kostar 995:- per månad

Inlägg av Dinsdale »

Jag använder autostyrningen hela tiden, tycker den fungerar bra och gör längre resor mycket mindre ansträngande. Jag skulle spontant inte köpa en ny Tesla utan autostyrning i dagsläget.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
manneson

Inlägg av manneson »

Oscar11 skrev: 22 maj 2026 21:45
Nja nu blir nog nästa bil inte en Tesla. Kör AP 90% av tiden men tänker inte betala extra för det.
Samma. Det är ju standard hos många bilmärken idag.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Referralkod: ts.la/samuel189377

Inlägg av Earplugged »

Ja jag skulle aldrig köpa en ny bil utan liknande system som AP.
Är detta bra eller dålig för förmånsvärdet? Blir det förmånsbeskattning på detta? Finns det risk att man får betala detta privat om inte arbetsgivaren tycker AP är nödvändigt?
Antat att man inte längre kan baka en det i leasing/lån utan alltid kommer utanför i någon form...?
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
gksdaniel

Inlägg av gksdaniel »

har ny tesla y standard , köpte till nytt abonnemang , men kan fortfarande inte byta fil på motorväg när man blinkar
då slås det av och måste börja om igen ? någon med svar ?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Earplugged skrev: 23 maj 2026 08:44
Ja jag skulle aldrig köpa en ny bil utan liknande system som AP.
Är detta bra eller dålig för förmånsvärdet? Blir det förmånsbeskattning på detta? Finns det risk att man får betala detta privat om inte arbetsgivaren tycker AP är nödvändigt?
Antat att man inte längre kan baka en det i leasing/lån utan alltid kommer utanför i någon form...?
Alla extra tillbehör utöver baspriset förmånsbeskattas så det är ingen skillnad mot att köpa en annan färg än vit eller vinterhjul. Det jag antar man behöver göra är att ange kostnaden för hela leasingtiden, exempelvis 36 månader gånger 995:- och lägga på det på baspriset.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Jag håller helt med om att det är lite snålt av Tesla att inte längre inkludera autosteer, jag har själv använt AP under stora delar av mina långkörningar under snart tio år, och skulle inte vilja vara utan.

Vad jag inte riktigt förstår är dom i den här tråden som också verkar tycka att AP/autosteer är i praktiken oumbärligt, men inte kan tänka sig att betala för det. :?

Jag har ju fortfarande inkluderad autosteer eftersom jag köpte min senaste Tesla (Juniper) innan årsskiftet, men skulle jag köpa en idag så skulle iaf jag inte tveka en sekund att betala 995:- för den/dom månaderna jag behövde AP för långkörning.

/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
Krasche

Inlägg av Krasche »

gksdaniel skrev: 23 maj 2026 09:15
har ny tesla y standard , köpte till nytt abonnemang , men kan fortfarande inte byta fil på motorväg när man blinkar
då slås det av och måste börja om igen ? någon med svar ?
Ingen aning, men kanske prova en reboot? Håll inne båda rattknapparna tills skärmen startar om. Killgissar vilt här. 😄
MY RWD -26
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

fth skrev: 23 maj 2026 09:38
Vad jag inte riktigt förstår är dom i den här tråden som också verkar tycka att AP/autosteer är i praktiken oumbärligt, men inte kan tänka sig att betala för det. :?
Ja, speciellt som de bilar som beställs idag antagligen bara kommer att få möjlighet till FSD (Supervised) mindre än ett halvår efter leverans om min prognos om när FSD (Supervised) blir tillgängligt i Sverige (genom EU-godkännande via TCMV).

Så man kan se det som att man sannolikt betalar långt under 10kSEK totalt för AP/EAP innan den ersätts av FSD (Supervised).

Sedan är jag inte helt övertygad om att bilarna kommer att levereras utan AP innan FSD (Supervised) blir tillåten, jag tror inte sista ordet är sagt i frågan (men vi får troligen inte klarhet i frågan innan vi sett någon bil beställd efter 21 maj som faktiskt levererats och går att kontrollera).
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

Inlägg av enoch85 »

Har läst alla i lägg här, men ser ingenstans något svar på:

- Tesla M3LR 2022.
- Inget paket köpt, har standard Premium Connectivity, that's it.

Om jag köper det månadsvis, kommer jag kunna använda det i en månad då, med min HW3, för att sedan avsluta prenumerationen igen och få tillbaka Autopilot med självstyrning - alltså det som alltid ingått? Eller kommer Tesla smyguppdatera min bil till att jag tvunget ska köpa paketet igen för att få tillbaka det jag alltid haft?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Krasche

Inlägg av Krasche »

enoch85 skrev: 23 maj 2026 10:08

- Tesla M3LR 2022.

Om jag köper det månadsvis, kommer jag kunna använda det i en månad då, med min HW3, för att sedan avsluta prenumerationen igen och få tillbaka Autopilot med självstyrning - alltså det som alltid ingått? Eller kommer Tesla smyguppdatera min bil till att jag tvunget ska köpa paketet igen för att få tillbaka det jag alltid haft?
Har funderat på samma. Om man vill prova någon månad och sedan avsluta prenumerationen vill man ju inte tappa det man redan har.
MY RWD -26
carlf

Inlägg av carlf »

Autonom skrev: 23 maj 2026 09:57
Ja, speciellt som de bilar som beställs idag antagligen bara kommer att få möjlighet till FSD (Supervised) mindre än ett halvår efter leverans om min prognos om när FSD (Supervised) blir tillgängligt i Sverige (genom EU-godkännande via TCMV).

Så man kan se det som att man sannolikt betalar långt under 10kSEK totalt för AP/EAP innan den ersätts av FSD (Supervised).

Sedan är jag inte helt övertygad om att bilarna kommer att levereras utan AP innan FSD (Supervised) blir tillåten, jag tror inte sista ordet är sagt i frågan (men vi får troligen inte klarhet i frågan innan vi sett någon bil beställd efter 21 maj som faktiskt levererats och går att kontrollera).
Rent krasst är ju 995:-/mån för en relativt värdelös AP extremt dyrt och oprisvärt, medan samma summa för en potentiellt välfungerande FSD är något helt annat och ganska rimligt. Men tills det nu kommer så finns det ju ingen större anledning att betala för något som utlovats i hur många år som helst.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

- Tesla M3LR 2022.
Vad är standard premium connectivity?

Antingen har man väl standard connectivity,
eller premium connectivity?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Krasche

Inlägg av Krasche »

Nicke Nyfiken skrev: 23 maj 2026 12:36

- Tesla M3LR 2022.

Jag förstod det som standard=vanliga.
Så vanliga Premium Connectivity.
MY RWD -26
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Krasche skrev: 23 maj 2026 13:12
Nicke Nyfiken skrev: 23 maj 2026 12:36

- Tesla M3LR 2022.

Jag förstod det som standard=vanliga.
Så vanliga Premium Connectivity.
Det blir ju bara förvillande för det finns väl ingen ovanlig premium connectivity?

Det finns bara 2 olika connectivity.
Standard eller Premium.

Premium är inte Standard,
och Standard är inte så Premium. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Krasche skrev: 23 maj 2026 12:07

- Tesla M3LR 2022.

Har funderat på samma. Om man vill prova någon månad och sedan avsluta prenumerationen vill man ju inte tappa det man redan har.
Det måste (väl?) ändå rimligen vara så det funkar? :?

Man kan väl inte bli av med funktionalitet bara för att man tillfälligt prenumererar på ytterligare funktioner?

/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Jag försöker förstå.
Tesla har nu 3 nivåer på sin automation:
TACC
AP
FSD (ej godkänd än i Sverige)

Mitt köpkontrakt säger att AP ingår(som nu har bytt namn).
Min AP fungerar fortfarande som innan, jag kan välja mellan den och TACC innan jag börjar köra.

Så min uppfattning är att antingen kommer min bil bli av med AP när FSD godkänns, och jag kan betala 990kr månaden för FSD, gör jag inte det, så kommer min bil erbjuda TACC (även om kontraktet säger Autosteer), eller så kommer Tesla ha två softwarebranches, en som fortfarande har 3 nivåer (min bil) och en som erbjuder 2 nivåer (TACC inkluderat eller FSD till 990kr) för nya bilar köpt efter ett visst datum (typ den 20/5)?

Har jag missförstått rätt?
Jag kommer gå till ARN om Tesla tar bort min AP eller motsvarande, står helt tydligt i mitt köpkontrakt att bilen levereras med autosteer.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

heldiggrisen skrev: 23 maj 2026 13:58
Jag försöker förstå.
TACC
AP

Min AP fungerar fortfarande som innan, jag kan välja mellan den och TACC innan jag börjar köra.

Så min uppfattning är att antingen kommer min bil bli av med AP när FSD godkänns, och jag kan betala 990kr månaden för FSD, gör jag inte det, så kommer min bil erbjuda TACC (även om kontraktet säger Autosteer), eller så kommer Tesla ha två softwarebranches, en som fortfarande har 3 nivåer (min bil) och en som erbjuder 2 nivåer (TACC inkluderat eller FSD till 990kr) för nya bilar köpt efter ett visst datum (typ den 20/5)?

Jag kommer gå till ARN om Tesla tar bort min AP eller motsvarande, står helt tydligt i mitt köpkontrakt att bilen levereras med autosteer.
Tesla har inte över huvud taget kommunicerat något om att AP ska tas bort från befintliga bilar.
Ändringen gäller enbart bilar som beställs från nu och framåt.

Att gå till ARN om man är missnöjd med Tesla har visat sig meningslöst i många fall. Tesla bryr sig inte jättemycket om ARNs rekommendationer.

Men skulle de få för sig att ta bort AP från "gamla" bilar så blir det nog i annan form än hos ARN som Tesla får stå till svars för tilltaget.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Det finns 4 varianter:

TACC
AP
EAP
FSD

I Sverige finns f.n. de tre första i drift.

Såvitt jag förstått har Tesla aldrig tagit bort någon av dessa som tidigare är köpt, bilar som har köpts med AP/EAP verkar ha kvar dessa även om man senare köpt till FSD. Om jag tolkat situationen rätt så måste dock bilen till Park för att kunna byta mellan FSD (Supervised) och AP/EAP (vilket ställer till det vid gränspassage inom EU pga. FSD (Supervised) har geofence).

Sedan blir AP/EAP rätt poänglös om man har FSD (Supervised) som går att använda överallt. men det dröjer nog ett tag

Man har dock kunnat förköpa FSD för framtida leverans, så det gäller att skilja på vad som är köpt och vad som är levererat.

Förköp av FSD var FSD (unsupervised), EAP och FSD (Supervised) är en delleveranser, och där kan man tänka sig att delleveranserna dras tillbaka när den egentliga produkten levereras (och blir godkänd överallt).
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

heldiggrisen skrev: 23 maj 2026 13:58
Jag försöker förstå.
TACC
AP

Jag har köpt en bil med radar (Elon skröt om att den kunde se flera bilar framåt) och med Spotify Premium.
Dessutom lät det inget när farthållaren användes när bilen var ny.

Lycka till med ARN.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

Jag håller helt med om att det är lite snålt av Tesla att inte längre inkludera autosteer, jag har själv använt AP under stora delar av mina långkörningar under snart tio år, och skulle inte vilja vara utan.

Jag har ju fortfarande inkluderad autosteer eftersom jag köpte min senaste Tesla (Juniper) innan årsskiftet, men skulle jag köpa en idag så skulle iaf jag inte tveka en sekund att betala 995:- för den/dom månaderna jag behövde AP för långkörning.

/fth
De kommer ju knappast sänka priset på bilen när de plockar bort en funktion som varit standard i alla år.
Tesla MYLR -23