Frågor inför köp av begagnad Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Grubreem63

Frågor inför köp av begagnad Model S

Inlägg av Grubreem63 »

Hej,

trevar mig fram som "rookie" i Teslavärlden efter att ha kommit fram till att sälja Cayenne Turbon och prova på elbil...

Har fått för mig att det är en Model S jag vill ha för bekvämt turande i Europa/fjällen OCH vardagskörande hemma runt Sthlm.
Känner att det är utmanande att förstå vad jag verkligen behöver/vill ha. Letar någonting bra begagnat för att prova på hur det är att ha elbil. Skulle uppskatta hjälp med vad jag bör söka efter för bil men så här går mina tankar hittills:
- Lockande med "free Supercharge" men det kanske inte är nödvändigt då jag kan ladda hemma vid villan?
- Lockar med verklig "Long range" men eftersom jag knappt ens suttit i en elbil så vet jag inte hur viktigt det är jämfört med andra variabler. Känns ju lockande om man ska ut och toura i Europa och inte vill stanna hela tiden för att ladda. Var går liksom gränsen gällande WLTP då det bara blir jobbigt att åka och leta laddstation hela tiden...?
- Bilen måste klara av Teslas Supercharger, eller hur? Gör inte alla Model S det?
- Vad är riktigt dyrt att laga som ofta går sönder på en Model S och som man gärna vill är åtgärdat?
- Ska man vara rädd för att skaffa en som gått över 10.000 mil?
- Vill gärna ha glastaket (helst det som går att öppna), värme i alla säten, senare säten (Gen 3?), s+v däck.

Vad har jag missat...?

Hjälp mig gärna att förstå vad jag bör leta efter för bil!

Tack på förhand!

/H
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Re: Frågor inför köp av begagnad Model S

Inlägg av holden »

Väldigt subjektivt vad man prioriterar men jag hade undvikit S/X, gammal konstruktion ihopskruvad i USA med välkända kvalitetsproblem som tenderar bli väldigt dyra att äga och försäkra. Grufman fick frågan vad som brukar gå sönder på S, hans svar: vad är det som inte brukar gå sönder.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Grubreem63

Inlägg av Grubreem63 »

Är även nyare S dålig i kvalitetshänseende? Alltså 18/19 och senare. Ingen vill ju ha en bil som är av dålig kvalitet...
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Grubreem63 skrev: 23 maj 2026 13:49
Är även nyare S dålig i kvalitetshänseende? Alltså 18/19 och senare. Ingen vill ju ha en bil som är av dålig kvalitet...
Här finns experter på de olika generationerna av S, jag är inte en av dom, men en 7-8 år gammal S riskerar att bli en tråkig historia enligt vad jag förstått. Så här säger AI:

Tesla Model S från 2018–2019 är kända för sin räckvidd och prestanda, men lider ofta av fel på hjulupphängning (som glappande länkarmar), trasiga AC-kompressorer, problem med dörrhandtag, samt missljud från drivaxlar. Även mjukvarurelaterade skärmproblem och luftfjädring förekommer.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

Palladium har väl bättre byggkvalitet och mindre problem?
Däremot är nog bilen inte värd mycket efter 8 år när batterigarantin går ut med tanke på hur batterierna slits/degraderas?
Model Y RWD, 2026
Model 3 LR AWD, 2020, SÅLD
Model S 75D, 2018 SÅLD
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

@Grubreem63:
Skriver det här i all välmening eftersom det händer att folk missförstår när jag tipsar om följande. Därav dessa inledande två meningar.

Det finns en hel del info. i redan existerande trådar. Det här sättet (länkat nedan) använder jag själv eftersom jag inte lyckats klura ut ngt vettigt sätt att själv använda forumets inbyggda sökfunktion.
viewtopic.php?p=615913#p615913

Det kan du använda för att hitta mer info. om beg. Model S på forumet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

holden skrev: 23 maj 2026 13:53
Grubreem63 skrev: 23 maj 2026 13:49
Här finns experter på de olika generationerna av S, jag är inte en av dom, men en 7-8 år gammal S riskerar att bli en tråkig historia enligt vad jag förstått. Så här säger AI:

Tesla Model S från 2018–2019 är kända för sin räckvidd och prestanda, men lider ofta av fel på hjulupphängning (som glappande länkarmar), trasiga AC-kompressorer, problem med dörrhandtag, samt missljud från drivaxlar. Även mjukvarurelaterade skärmproblem och luftfjädring förekommer. [Min u.]
Lite mer info om drivaxlarna:
viewtopic.php?p=853052#p853052
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Tråden om servicebulletinen för bakre länkarmar:
viewtopic.php?t=37460&sid=20cad091c1502 ... bb48a49b19
SwedishAdvocate

Här en tråd om kända problem på de så kallade Raven från ~'19-'21.
viewtopic.php?p=771873#p771873

Den tråden är dock ~2,5 år gammal nu, så inte purfärsk info…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
SwedishAdvocate

Kan kanske vara bra att veta beroende på vem säljaren är…
viewtopic.php?p=816785#p816785
SwedishAdvocate

Ang. det öppningsbara glastaket:
Har i och för sig bara sett ett inlägg om det här på det här svenska forumet, men om man har riktig otur kan ett eventuellt vattenläckage i ett öppningsbart glastak skada elektroniken kring krockskyddsgardinerna. Och det kan bli dyrt. I alla fall om det är Tesla som lagar. Minns inte exakt, men tror den verkstadsnotan gick på ~75-90K eller mer. Och osäker på om det var innan inflationen i samband med att Putin invaderade Ukraina. Priset finns i det inlägget på forumet (om det nu inte blivit raderat av ngn anledning).

Tycker att typ alla biltillverkare gått ifrån öppningsbara glastak. Kanske finns det en anledning till det…
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Vindens skrev: 23 maj 2026 14:48
Palladium har väl bättre byggkvalitet och mindre problem?
Däremot är nog bilen inte värd mycket efter 8 år när batterigarantin går ut med tanke på hur batterierna slits/degraderas?
Man märker bara om den till standard range (60 kWh) efter fyra år och short range (40 kWh) efter åtta år, så är saken biff.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate

Grubreem63 skrev: 23 maj 2026 13:10
Beror väl på hur viktigt garanti är. Generellt för alla tillverkare(?) gäller ju garantin för X antal år och X antal mil. Tror garantin för drivlina motorer och batteri brukar vara typ 8 år el. ~18-19K mil – vilket som kommer först.

EDIT:
Se mer info. ang. korrigeringen nedan i tråden.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
SwedishAdvocate

IMO så tänker du rätt när du nu är ute efter en 'normal' 'låg' bil. Vill du maximera räckvidd blir luftmotstånd mycket viktigare i en elbil. Luftmotstånd påverkar även bensin-/diesel-/fordonsgas-bilar, men om man är beredd att betala så kan man ju (i dagläget i alla fall) bara fylla på mer. Och det går ju lite snabbare än att ladda.

Här är alternativen till en Model S IMO:

Bilar med halvkombibaklucka:
VW ID.7, Audi A6 e-tron Sportback, Merca EQS.

Bilar med kombibaklucka:
VW ID.7 Tourer, Audi A6 e-tron Avant, BMW i5 Touring.

ID.7 är väl den som torde erbjuda bäst ekonomi och mest bil för pengarna av dessa. GTX-versionen gör 0-100 på ~5,5 sekunder.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 23 maj 2026 15:53
Beror väl på hur viktigt garanti är. Generellt för alla tillverkare(?) gäller ju garantin för X antal år och X antal mil. Tror garantin för drivlina och batteri brukar vara typ 8 år el. ~18-19K mil – vilket som kommer först.
S från ungefär 2019 har 8år /24000 mil.
Det är batteri och motorer. ”Drivlina” är ett lite för vitt begrepp.

Före ungefär 2019 hade bilarna åtta år untan milgräns vill jag minnas. Men inte heller någon garanti mot degradering så 70%-gränsen gällde inte då.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

SwedishAdvocate skrev: 23 maj 2026 16:02
IMO så tänker du rätt när du nu är ute efter en 'normal' 'låg' bil. Vill du maximera räckvidd blir luftmotstånd mycket viktigare i en elbil. Luftmotstånd påverkar även bensin-/diesel-/fordonsgas-bilar, men om man är beredd att betala så kan man ju i dagläget i alla fall bara fylla på mer. Och det går ju lite snabbare än att ladda.

VW ID.7, Audi A6 e-tron Sportback, Merca EQS

Bilar med kombibacklucka:

ID.7 är väl den som torde erbjuda bäst ekonomi och mest bil för pengarna av dessa. GTX-versionen gör 0-100 på ~5,5 sekunder.
mans71 skrev: 31 jul 2025 10:32
Tesla Club Sweden - enda märkesforumet där man direkt rekommenderar en annan bil... :roll:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
SwedishAdvocate

Som jag förstått det så går det fortfarande att använda den kostnadsfria versionen av webbsidan A Better RoutePlanner (ABRP) för jämföra bilar.
https://abetterrouteplanner.com/

Där kan du mata in olika bilmodeller för att se hur lång tid dina resor kommer ta.
Som exempel så går det att göra resan Ystad-Haparanda med endast 1:08 spenderat vid en snabbladdare. De fyra laddstopp som krävs för den vinnande elbilen tar lite mer än en kvart vardera… För en ID.7 (med halvkombibacklucka?) tar det ~16 minuter längre totalt i laddtid över den sträckan…
https://secc.se/secc-2025
SwedishAdvocate

Nicke Nyfiken skrev: 23 maj 2026 16:06
SwedishAdvocate skrev: 23 maj 2026 16:02
IMO så tänker du rätt när du nu är ute efter en 'normal' 'låg' bil. Vill du maximera räckvidd blir luftmotstånd mycket viktigare i en elbil. Luftmotstånd påverkar även bensin-/diesel-/fordonsgas-bilar, men om man är beredd att betala så kan man ju i dagläget i alla fall bara fylla på mer. Och det går ju lite snabbare än att ladda.

VW ID.7, Audi A6 e-tron Sportback, Merca EQS

Bilar med kombibacklucka:

mans71 skrev: 31 jul 2025 10:32
Tesla Club Sweden - enda märkesforumet där man direkt rekommenderar en annan bil... :roll:
Direkt var det väl knappast. Jag började med att länka till en hel del info om S.

Jag tycker det överordnade här är elbil. Ser faktiskt inget problem alls i att var och en själv får välja bland de alternativ som nu faktiskt finns.

EDIT:
Men med det sagt så är ju inläggen om problem med just Teslas bilar betydligt vanligare på det här forumet. Jag ska ärligt erkänna att jag som glad lekman inte alls är lika 'insatt' i vad som kan gå fel och kosta pengar på elbilar från VW, Audi, BMW och Merca.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
SwedishAdvocate

Lite om att även däck spelar roll om man vill maximera räckvidd.
viewtopic.php?t=35381

Är själv endast lekman inom ämnet, men som jag förstått det, så blir det idag en kompromiss mellan grepp och lågt rullmotstånd. Så om bästa möjliga undanmanöverförmåga samt inbromsningsprestanda är viktiga så bör man ta detta i beaktande. Se t.ex:
viewtopic.php?p=872986#p872986
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare

Inlägg av Skogslasse »

Går tillbaka till vad du började med i din fråga.
Vardagskörning OCH runt i Europa. (Kör själv båda varianterna) Två saker med vitt skilda krav, vilket är viktigast för dig?
Fördelen med S , i mina ögon, är luftfjädring och räckvidd. Nackdelen är åldern.
Trasiga saker kan hända när och hur som helst känns det som. Hade 9 (nio) garantifel första året, där efter inte ett enda fel
Lycka till i jakten
TMS 2020 nov