När lanserar Tesla elektriskt utfällbar dragkrok?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Omröstningen varar till 31 aug 2026 08:59

2026-2027
0
Inga röster
2028-2030
0
Inga röster
2031-2033
1
4%
2034-2036
2
9%
2037-Aldrig
20
87%

Antal röster: 23

Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

”Jag köpte min Tesla främst för att den har så himla bra dragkrokslösning.”

Har ingen sagt, någonsin.

Tror ni att Tesla sätter ett team på att jobba med detta?

Eller är Elon nöjd som det är? Lutar han sig tillbaka varje kväll och tänker: ”Inte nog med att vi är bäst mjukvarumässigt, vi har också fått till en riktigt bra dragkrok!”

Omröstningen gäller alla Teslamodeller.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Fredrik j
elbilist

Re: När lanserar Tesla elektriskt utfällbar dragkrok?

Inlägg av Fredrik j »

Tesla behöver använda den billigaste lösningen för att kunna hålla priset så lågt. Så länge bilen säljer är det rätt beslut.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Dragkrok på personbilar är ett otroligt udda och okänt fenomen i USA. Där använder de pick-up lastbilar för sånt.

Att Tesla över huvud taget skaffat dragkrok på sina bilar var enbart pga yttre tryck från bla Europa.

Jag tror deras inställning nu är "det finns krok så nu är de väl nöjda". Skänker inte en tanke vad det är för slags krok.

Möjligtvis skulle fabriken i Berlin kunna få igenom införande av elektrisk krok, men det faller på kostnaderna.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Där tycker jag nog amerikanerna har rätt, dragkroksfolkets hobby att åka runt med ett släp är svårbegriplig :)
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

holden skrev: 23 maj 2026 09:41
Där tycker jag nog amerikanerna har rätt, dragkroksfolkets hobby att åka runt med ett släp är svårbegriplig :)
Man måste ha den största Ford F350 enligt dig? 😂

En del av oss har släp för att vi behöver det. Då är nog en dragkrok både billigare och miljövänligare.

Till grundfrågan; om Tesla inte ens tycker kostnaden för en normal instrumentering framför ratten är värd att lägga pengar på är det knappast troligt att man kommer med en lyxig lösning för dragkroken.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
bmwixxdrive50

Inlägg av bmwixxdrive50 »

Fredrik j skrev: 23 maj 2026 09:17
Tesla behöver använda den billigaste lösningen för att kunna hålla priset så lågt. Så länge bilen säljer är det rätt beslut.

Har du sett att försäljningen sjunkit kontinuerligt i flera år?
bmwixxdrive50

holden skrev: 23 maj 2026 09:41
Jag "klarade mig" 8 år utan krok men nu har jag hyrt släpvagn för att köra iväg skrymmande skräp, som stått i åratal, till återvinningen, burit ner cykelstället från vinden, köpt bakbox... Är så skönt att bara trycka på en knapp också. Inget som kärvar, man blir inte smutsig osv.

Jag kommer inte dra släp länge än i närområdet dock.

Jag skulle dock sätta HUD före på priolistan. Den är magisk. Särskilt när man har en navigering igång. Man får hjälp i synfältet utan att behöva släppa vägen med blicken.

Alltså, jag förstår vad Tesla försöker göra men spar man på "allt" så blir produkten tyvärr därefter.

Nåväl, jag tror faktiskt genuint att det bara är en tidsfråga innan Tesla lägger ner även Model 3 och Y (inom 5 år?) och bara siktar in sig på Cybercab och Optimus. Borde det inte finnas nåt konkret bevis på om nya modeller närmar sig? Är ju helt omöjligt att hålla helt hemligt med tanke på hur omfattande arbete det är med en helt ny modell. Sen ska de ju testköras osv osv. Sägs ju att det fanns planer på en Model 2 som Elon själv la ner till förmån för taxin. Framtiden får utvisa om det var ett bra beslut.

Tror taxin kan funka helt ok i USA men i Europa är det svårare att konkurrera med allmänna kommunikationsmedel. Våra städer är inte byggda för biltrafik på samma sätt. Bara en fullkomlig idiot skulle föredra en Cybercab före tunnelbanan i London t ex. Tro mig, jag har åkt taxi från centrala London ner till Ashford. Det går inte snabbt genom London. Rödljus på rödljus på trafikstockning på rödljus på trafikstockning...

Men det är väl samma sak där som med dragkroken. Man utgår efter amerikanska förhållanden.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

bmwixxdrive50 skrev: 23 maj 2026 10:19
Tesla behöver använda den hbilligaste lösningen för att kunna hålla priset så lågt. Så länge bilen säljer är det rätt beslut.

På grund av dragkroken? :lol:
Senast redigerad av Holve, redigerad totalt 1 gånger.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Volvo BM 430
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Finns det något om det här i the Master Plans?

Typ 'an amazing abundance of self-driving pickup trucks' byggda av plana sjok av rostfritt skottsäkert stål… ;)

EDIT:
Röstade "aldrig". Inte för att jag tycker att det är rätt beslut, men Elon är ju som han är…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Holve skrev: 23 maj 2026 10:37
Tesla behöver använda den hbilligaste lösningen för att kunna hålla priset så lågt. Så länge bilen säljer är det rätt beslut.

Ja, Teslaskammen var att ha en vanlig avtagbar krok och inte infällbar 😂
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Eftersom jag har tänkt ha kvar bilen länge och använder den högst 5 omgångar per år så föredrar jag faktiskt manuell dragkrok över elektrisk. För korrosion i släpvagnskontakten och nerslag på kärvande dragkrok är ett rätt vanligt problem på äldre bilar, och med en manuell dragkrok så är förväntade reparationskostnader väsentligt lägre. The devil you know...

Sedan är det Oris som levererar dragkroken, inklusive infästningsbalken, för Model 3 är det AK41/AK41BIKE, som även används på BMW 3-serie (där Oris också tillhandahåller en väldigt lik infästningsbalk), och till den finns även elektriska varianter för eftermontage så rent tekniskt skulle det säkert vara en bagatell för Oris att ta fram en elektrisk variant som passar Model 3, där den enda komplikationen är hur man ändrar plastpanelerna under bilen så att man får plats att backa in kroken. https://shop.oris-automotive.com/ORIS-D ... IKE/400026
Senast redigerad av Autonom, redigerad totalt 1 gånger.
bmwixxdrive50

Holve skrev: 23 maj 2026 10:37

Nej inte bara förstås. De största anledningarna är att modellen börjar bli föråldrad och att många inte vill förknippas med Musk och Trump. Batterierna verka också vara usla och degraderas oerhört snabbt samtidigt som laddningen är långsammare och inte stödjer 800V osv.

Men sen tror jag väl även att de tappar en del kunder på avsaknad av just sånt som elektrisk dragkrok, HUD och liknande saker.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Eftersom det finns elektriska dragkrokar att installera får vi anta att man på tesla är nöjda med prioriteringen och att byta krok inte skulle påverka försäljningen tillräckligt.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Fredrik j skrev: 23 maj 2026 11:07

Eftersom det finns elektriska dragkrokar att installera får vi anta att man på tesla är nöjda med prioriteringen och att byta krok inte skulle påverka försäljningen tillräckligt.
Om du tänker på BMW 3-seriekroken jag länkade så behöver antagligen bara dess skruvfästen justeras för Tesla Model 3, men sedan måste den också typgodkännas för Model 3 också. Dvs. lätt för dragkrokstillverkaren, men inget man kan göra själv.
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare

Inlägg av TobbeW »

Om man nu skall hålla nere kostnaden maximalt gällande dragkrok är ju en fast monterad icke demonterbar det absolut billigaste...
Model 3 Performance Highland
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

TobbeW skrev: 23 maj 2026 16:41
Om man nu skall hålla nere kostnaden maximalt gällande dragkrok är ju en fast monterad icke demonterbar det absolut billigaste...
Eller leverera bilen utan, som min.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Vilken det i praktiken blir ändå när dragkroksfolkets krok rostat fast för att dom inte orkat demontera den..
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare

Inlägg av TobbeW »

mikebike skrev: 23 maj 2026 16:42
Eller leverera bilen utan, som min.
Håller man ner kostnaden för dragkroken om man inte har någon dragkrok?
Då håller man ner kostnaden för bilen om man inte köper någon bil också ;) Det blir väldigt prisvärt.
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare

Inlägg av TobbeW »

holden skrev: 23 maj 2026 16:43
Vilken det i praktiken blir ändå när dragkroksfolkets krok rostat fast för att dom inte orkat demontera den..
Men den varianten sparar inte pengar, dyrare än en fast krok vid köp/montering samt att den fastsittande "demonteringsbara" dragkroken måste bytas eller iaf fixas inför varje besiktning ;) :)