Hål i ratten 10 i 2 så byter den fil om du blinkar
Nu får man inte med Autopilot längre, kostar 995:- per månad
Moderator: Redaktion
-
Toja
- Teslaägare
Re: Nu får man inte med Autopilot längre, kostar 995:- per månad
MYP -26 | Stealth Grey
-
enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Sorry om jag var otydlig. Menade Premium Connectivity som man (bör) ha som standard.Nicke Nyfiken skrev: ↑23 maj 2026 13:20Det blir ju bara förvillande för det finns väl ingen ovanlig premium connectivity?Krasche skrev: ↑23 maj 2026 13:12Jag förstod det som standard=vanliga.
Så vanliga Premium Connectivity.
Det finns bara 2 olika connectivity.
Standard eller Premium.
Premium är inte Standard,
och Standard är inte så Premium.![]()
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
-
PhR34k
- Teslaägare
Jag tycker personligen att lösningen med månadsbetalning passar mig bra. Jag hade aldrig betalat över 70’ eller 35’ för att slippa stänga av autopiloten vid varje filbyte. Sen använder jag knappt autopiloten vid daglig körning genom Sthlm. Jag brukar använda den vid långresor och de sker inte så ofta.
Så tex nu till resan vi planerar göra till Spanien kommer jag att teckna avtalet i två månader och sedan stänga av det. Om vi skulle dra det till att jag använder det 4 månader per år så skulle jag alltså köra så i över 20 år innan de hade återbetalat sig att köpa det fullt ut.
Jag kommer på sin höjd ha bilden 2-3 år till, så ja detta var en bra lösning för mig iaf.
Så tex nu till resan vi planerar göra till Spanien kommer jag att teckna avtalet i två månader och sedan stänga av det. Om vi skulle dra det till att jag använder det 4 månader per år så skulle jag alltså köra så i över 20 år innan de hade återbetalat sig att köpa det fullt ut.
Jag kommer på sin höjd ha bilden 2-3 år till, så ja detta var en bra lösning för mig iaf.
-
jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Blir ju nyfiken på hur det kommer se ut när FSD rullas ut i Sverige för oss som sitter med "gammal" HW3. Orimligt betala fullt pris.
För full funktion hade jag nog kunnat betala en tusenlapp under semestemånader.
För full funktion hade jag nog kunnat betala en tusenlapp under semestemånader.
Model Y LR AWD 2022
-
A76
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Tycker det kanske är värt 99:-/ mån. Nuvarande pris är sjukt! Dessutom är själva konceptet med att ta betalt månadsvis för funktioner som redan finns i bilen katastrofalt för konsumenter i allmänhet. Garanterat är att bilägandet blir dyrare med denna typ av prenumerationskostnader.
Blir spännande att se vad SEXY commandern kan göra på nya bilar avseende Autopilotfunktioner.
Blir spännande att se vad SEXY commandern kan göra på nya bilar avseende Autopilotfunktioner.
Nuvarande:
Tesla M3 Standard Range 2024
Zeekr 7X Privilige 2025
Tidigare:
Tesla MS 70D 2015
Tesla MY LR 2021
Tesla M3 Standard Range 2024
Zeekr 7X Privilige 2025
Tidigare:
Tesla MS 70D 2015
Tesla MY LR 2021
-
tnjo
- Teslaägare
Och är eap aktiverat? Man måste slå på det i menyn det hoppar inte igång automatiskt (navigate on autopilot)
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Man får ha extremt långa fingrar för att nå blinkersspaken samtidigt som man håller i ratten 10 i 2.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
enoch85
- Teslaägare
Haha what, försvinner inte syftet med EAP om man måste hålla *båda* händerna på ratten?
Låter som 40 000 kr i sjön
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022
-
Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Nej man behöver inte hålla i ratten alls om man har kupekamera och har man inte kamera så spelar det ingen roll hur/var/om du håller i ratten så länge du med jämna mellanrum duttar till ratten så bilen fattat att du är med i matchen
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
-
carlf
Fast eftersom ratten inte är kapacitiv måste man dutta precis lagom, tillräckligt för att den ska känna av det, men inte så hårt att den släpper AP.Earplugged skrev: ↑24 maj 2026 12:12Nej man behöver inte hålla i ratten alls om man har kupekamera och har man inte kamera så spelar det ingen roll hur/var/om du håller i ratten så länge du med jämna mellanrum duttar till ratten så bilen fattat att du är med i matchen![]()
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
Earplugged
- Teslaägare
Ja poängen är att om man väljer att hålla i ratten så spelar det ingen roll hur du håller i den, bilar med kapacitiv ratt kräver oftast att du är på ett visst område och håller på ett visst sätt men här räcker det att ha ett pekfinger vilande på rattekern eller bara hålla i ratten med sin vanliga fattning.carlf skrev: ↑24 maj 2026 12:32Fast eftersom ratten inte är kapacitiv måste man dutta precis lagom, tillräckligt för att den ska känna av det, men inte så hårt att den släpper AP.Earplugged skrev: ↑24 maj 2026 12:12Nej man behöver inte hålla i ratten alls om man har kupekamera och har man inte kamera så spelar det ingen roll hur/var/om du håller i ratten så länge du med jämna mellanrum duttar till ratten så bilen fattat att du är med i matchen![]()
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Nej, det funkar inte att "hålla i ratten med sin vanliga fattning" om det är raka vägar. Man måste hålla "asymmetrskt" med ett visst vridmoment.Earplugged skrev: ↑24 maj 2026 13:47Ja poängen är att om man väljer att hålla i ratten så spelar det ingen roll hur du håller i den, bilar med kapacitiv ratt kräver oftast att du är på ett visst område och håller på ett visst sätt men här räcker det att ha ett pekfinger vilande på rattekern eller bara hålla i ratten med sin vanliga fattning.carlf skrev: ↑24 maj 2026 12:32Fast eftersom ratten inte är kapacitiv måste man dutta precis lagom, tillräckligt för att den ska känna av det, men inte så hårt att den släpper AP.Earplugged skrev: ↑24 maj 2026 12:12Nej man behöver inte hålla i ratten alls om man har kupekamera och har man inte kamera så spelar det ingen roll hur/var/om du håller i ratten så länge du med jämna mellanrum duttar till ratten så bilen fattat att du är med i matchen![]()
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag håller som sagt med om att det är dumt/snålt/dumsnålt av Tesla att ta bort inkluderad autosteer.Nicke Nyfiken skrev: ↑23 maj 2026 19:06Varför är det så svårt att förstå?
Jag kör 30 mil motorväg i ett svep ett antal gånger i månaden. Jag använder filhållning större delen av sträckan och jag kommer inte att köpa en bil utan detta hjälpmedel. Men att betala 1000 spänn i månaden för denna standardmässiga funktion kommer jag inte att göra. Därför blir det ett annat bilmärke nästa gång.
Tycker du det är rimligt att betala 12.000 kr år efter år efter år för att ha en funktion som ingår som standard i de flesta andra bilar idag? Eller i sämsta fall kan köpas till för mindre än ett årsabonnemang hos Tesla.
Det jag reagerade var över dom som verkade tycka autosteer var absolut oundgängligt, men ändå inte kan tänka sig att betala för det när det inte längre är inkluderat. Det man nu får betala för är/kommer ju också vara som många påpekat en rejäl uppgradering jämfört med dagens AP/autosteer.
Hade det varit samma reaktioner om Tesla fortsatt inkludera någon form av "basic autosteer" men istället höjt priset på bilen med typ 5-7%?
/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
2026 YLR4WD Quicksilver
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Hur skulle man motivera att autosteer inte längre ingår utan att man måste betala för FSD?fth skrev: ↑24 maj 2026 14:34Jag håller som sagt med om att det är dumt/snålt/dumsnålt av Tesla att ta bort inkluderad autosteer.Nicke Nyfiken skrev: ↑23 maj 2026 19:06Varför är det så svårt att förstå?
Jag kör 30 mil motorväg i ett svep ett antal gånger i månaden. Jag använder filhållning större delen av sträckan och jag kommer inte att köpa en bil utan detta hjälpmedel. Men att betala 1000 spänn i månaden för denna standardmässiga funktion kommer jag inte att göra. Därför blir det ett annat bilmärke nästa gång.
Tycker du det är rimligt att betala 12.000 kr år efter år efter år för att ha en funktion som ingår som standard i de flesta andra bilar idag? Eller i sämsta fall kan köpas till för mindre än ett årsabonnemang hos Tesla.
Det jag reagerade var över dom som verkade tycka autosteer var absolut oundgängligt, men ändå inte kan tänka sig att betala för det när det inte längre är inkluderat. Det man nu får betala för är/kommer ju också vara som många påpekat en rejäl uppgradering jämfört med dagens AP/autosteer.
Hade det varit samma reaktioner om Tesla fortsatt inkludera någon form av "basic autosteer" men istället höjt priset på bilen med typ 5-7%?![]()
/fth
Autosteer som det är idag är ju sämre än motsvarigheten hos många andra bilmärken.
Jag har inte kollat om eller vad det kostar men alla hyrbilar jag får i jobbet gör det bättre. Korrekt fart på farthållaren och inte just några överraskningar.
Jag kan bara tolka Teslas vägval på ett sätt;
Man är ute efter pengar. Man tycker själv att det är för liten skillnad mellan FSD och Basic AP och vill tvinga in de som vill ha basic AP i betalningsfällan.
Tesla har givetvis rätt att göra exakt som de vill, och som tur var har jag det också - tex att välja något annat märke.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag har inte heller särskilt bra koll på konkurrenterna, men en snabb sökning tyder på rätt stor spännvidd i pris, från inkluderat i flera modeller och/eller tillvalspaket (Hyundai), till betydligt dyrare än Tesla (MB), hur jämförbart det är i funktionalitet vet jag dock inte.AAKEE skrev: ↑24 maj 2026 14:51Hur skulle man motivera att autosteer inte längre ingår utan att man måste betala för FSD?fth skrev: ↑24 maj 2026 14:34Jag håller som sagt med om att det är dumt/snålt/dumsnålt av Tesla att ta bort inkluderad autosteer.Nicke Nyfiken skrev: ↑23 maj 2026 19:06Varför är det så svårt att förstå?
Hade det varit samma reaktioner om Tesla fortsatt inkludera någon form av "basic autosteer" men istället höjt priset på bilen med typ 5-7%?![]()
/fth
Autosteer som det är idag är ju sämre än motsvarigheten hos många andra bilmärken.
Jag har inte kollat om eller vad det kostar men alla hyrbilar jag får i jobbet gör det bättre. Korrekt fart på farthållaren och inte just några överraskningar.
Jag kan bara tolka Teslas vägval på ett sätt;
Man är ute efter pengar. Man tycker själv att det är för liten skillnad mellan FSD och Basic AP och vill tvinga in de som vill ha basic AP i betalningsfällan.
Tesla har givetvis rätt att göra exakt som de vill, och som tur var har jag det också - tex att välja något annat märke.
Jag antar också att Tesla vill slippa stödja två kodbaser och därför är angelägna om att stänga ned vår gamla AP i Europa så snart som möjligt. Sen kan man absolut tycka att dom borde kunna fortsätta inkludera en begränsad version av nya FSD, liknande dagens autosteer, det borde väl inte vara särkilt komplicerat att få till?
Men som sagt, det jag egentligen reagerade över var reaktionerna att just denna åtgärd, att börja ta betalt för vad man uppenbarligen anser vara en nödvändig funktion, var droppen som leder till att man byter märke. Skulle en motsvarande generell prishöjning mötas av samma reaktion? Sannolikt inte enligt mig...
/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
2026 YLR4WD Quicksilver
-
AAKEE
- Teslaägare
Jag ogillar Teslas vägval skarpt.
Det ingår ju exempelvis i paket med mycket annat i volvos elbilar (där det inte ingår i grunden). Vet inte vad det kostar löst.
Att köra med Teslas lösning kostar 120K under tio år.
Så länge inte FSD fungerar som i USA så kommer jag inte betala 1000:-/mån för att få Autosteer, vilket innebär att det inte blir en ny Tesla som ersättning till min Audi A5.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Med "dom" avser du mig eftersom jag anser att jag inte vill vara utan autosteer pga mitt körmönster, men är inte beredd att betala 1000 spänn i månaden för denna funktion. Att man kanske i framtiden får betydligt mer avancerade funktioner med abonnemanget intresserar mig inte. Jag hade kunnat betala en liten slant för att få autosteer, men det alternativet finns inte. Så därför blir det ett annat bilmärke nästa gång.fth skrev: ↑24 maj 2026 14:34Jag håller som sagt med om att det är dumt/snålt/dumsnålt av Tesla att ta bort inkluderad autosteer.Nicke Nyfiken skrev: ↑23 maj 2026 19:06Varför är det så svårt att förstå?
/fth
Att höja priset på bilen för att behålla basic autosteer hade folk säkert accepterat, lika väl som att folk just nu accepterar en dubbelblåsning från Tesla.
De har ju tagit bort autosteer utan att sänka priset, samtidigt som man också måste betala ett abonnemang för att få tillbaka funktionen. Dubbelvinst för Tesla.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
carlf
Fast så funkar det ju inte? Man måste ju utöva ett visst vrid för att ratten ska registrera det, det räcker inte att bara vila handen lätt. En budgetlösning.Earplugged skrev: ↑24 maj 2026 13:47Ja poängen är att om man väljer att hålla i ratten så spelar det ingen roll hur du håller i den, bilar med kapacitiv ratt kräver oftast att du är på ett visst område och håller på ett visst sätt men här räcker det att ha ett pekfinger vilande på rattekern eller bara hålla i ratten med sin vanliga fattning.carlf skrev: ↑24 maj 2026 12:32Fast eftersom ratten inte är kapacitiv måste man dutta precis lagom, tillräckligt för att den ska känna av det, men inte så hårt att den släpper AP.Earplugged skrev: ↑24 maj 2026 12:12Nej man behöver inte hålla i ratten alls om man har kupekamera och har man inte kamera så spelar det ingen roll hur/var/om du håller i ratten så länge du med jämna mellanrum duttar till ratten så bilen fattat att du är med i matchen![]()
Model 3P 2025 (privat)
Model 3 LR 2020 (såld)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
AAKEE
- Teslaägare
Nae, kapacitiv som Tesla inte använder kräver inget vrid i ratten. Det fungerar som en touch-kontroll.carlf skrev: ↑24 maj 2026 16:25Fast så funkar det ju inte? Man måste ju utöva ett visst vrid för att ratten ska registrera det, det räcker inte att bara vila handen lätt. En budgetlösning.Earplugged skrev: ↑24 maj 2026 13:47Ja poängen är att om man väljer att hålla i ratten så spelar det ingen roll hur du håller i den, bilar med kapacitiv ratt kräver oftast att du är på ett visst område och håller på ett visst sätt men här räcker det att ha ett pekfinger vilande på rattekern eller bara hålla i ratten med sin vanliga fattning.carlf skrev: ↑24 maj 2026 12:32Fast eftersom ratten inte är kapacitiv måste man dutta precis lagom, tillräckligt för att den ska känna av det, men inte så hårt att den släpper AP.Earplugged skrev: ↑24 maj 2026 12:12Nej man behöver inte hålla i ratten alls om man har kupekamera och har man inte kamera så spelar det ingen roll hur/var/om du håller i ratten så länge du med jämna mellanrum duttar till ratten så bilen fattat att du är med i matchen![]()
Med Tesla räcker det ju med att ha händerna på ratten (i dagsljus) sedan kameran började användas för det för något år sedan.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Inte med HW3AAKEE skrev: ↑24 maj 2026 16:42Nae, kapacitiv som Tesla inte använder kräver inget vrid i ratten. Det fungerar som en touch-kontroll.carlf skrev: ↑24 maj 2026 16:25Fast så funkar det ju inte? Man måste ju utöva ett visst vrid för att ratten ska registrera det, det räcker inte att bara vila handen lätt. En budgetlösning.Earplugged skrev: ↑24 maj 2026 13:47Ja poängen är att om man väljer att hålla i ratten så spelar det ingen roll hur du håller i den, bilar med kapacitiv ratt kräver oftast att du är på ett visst område och håller på ett visst sätt men här räcker det att ha ett pekfinger vilande på rattekern eller bara hålla i ratten med sin vanliga fattning.carlf skrev: ↑24 maj 2026 12:32Fast eftersom ratten inte är kapacitiv måste man dutta precis lagom, tillräckligt för att den ska känna av det, men inte så hårt att den släpper AP.Earplugged skrev: ↑24 maj 2026 12:12
Nej man behöver inte hålla i ratten alls om man har kupekamera och har man inte kamera så spelar det ingen roll hur/var/om du håller i ratten så länge du med jämna mellanrum duttar till ratten så bilen fattat att du är med i matchen![]()
Med Tesla räcker det ju med att ha händerna på ratten (i dagsljus) sedan kameran började användas för det för något år sedan.
Volvo PV 544 Special 1963
-
carlf
Jag har HW4 och det krävs absolut att man utövar precis lagom vrid på ratten. Kameran fattar ingenting förutom att den fabulerar att man är ouppmärksam i de mest slumpmässiga scenarior.mikebike skrev: ↑24 maj 2026 16:54Inte med HW3AAKEE skrev: ↑24 maj 2026 16:42Nae, kapacitiv som Tesla inte använder kräver inget vrid i ratten. Det fungerar som en touch-kontroll.carlf skrev: ↑24 maj 2026 16:25Fast så funkar det ju inte? Man måste ju utöva ett visst vrid för att ratten ska registrera det, det räcker inte att bara vila handen lätt. En budgetlösning.Earplugged skrev: ↑24 maj 2026 13:47Ja poängen är att om man väljer att hålla i ratten så spelar det ingen roll hur du håller i den, bilar med kapacitiv ratt kräver oftast att du är på ett visst område och håller på ett visst sätt men här räcker det att ha ett pekfinger vilande på rattekern eller bara hålla i ratten med sin vanliga fattning.
Model 3P 2025 (privat)
Model 3 LR 2020 (såld)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
enoch85
- Teslaägare
Aah men dåså! Jag har tejpad kamera..Earplugged skrev: ↑24 maj 2026 12:12Nej man behöver inte hålla i ratten alls om man har kupekamera och har man inte kamera så spelar det ingen roll hur/var/om du håller i ratten så länge du med jämna mellanrum duttar till ratten så bilen fattat att du är med i matchen![]()
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022
-
Earplugged
- Teslaägare
Din bil skall vi nog inte använda som referens för hur AP fungerarmikebike skrev: ↑24 maj 2026 16:54Inte med HW3AAKEE skrev: ↑24 maj 2026 16:42Nae, kapacitiv som Tesla inte använder kräver inget vrid i ratten. Det fungerar som en touch-kontroll.carlf skrev: ↑24 maj 2026 16:25Fast så funkar det ju inte? Man måste ju utöva ett visst vrid för att ratten ska registrera det, det räcker inte att bara vila handen lätt. En budgetlösning.Earplugged skrev: ↑24 maj 2026 13:47Ja poängen är att om man väljer att hålla i ratten så spelar det ingen roll hur du håller i den, bilar med kapacitiv ratt kräver oftast att du är på ett visst område och håller på ett visst sätt men här räcker det att ha ett pekfinger vilande på rattekern eller bara hålla i ratten med sin vanliga fattning.
Har inget som helst att göra med HW3 eller HW4.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
-
Earplugged
- Teslaägare
Ja det kan ju förklara sakenenoch85 skrev: ↑24 maj 2026 17:12Aah men dåså! Jag har tejpad kamera..Earplugged skrev: ↑24 maj 2026 12:12Nej man behöver inte hålla i ratten alls om man har kupekamera och har man inte kamera så spelar det ingen roll hur/var/om du håller i ratten så länge du med jämna mellanrum duttar till ratten så bilen fattat att du är med i matchen![]()
![]()
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
-
AAKEE
- Teslaägare
Då beror det på bil. Jag troe mig ha läst att det kom på 3/Y också men jag är inte 100.carlf skrev: ↑24 maj 2026 17:02Jag har HW4 och det krävs absolut att man utövar precis lagom vrid på ratten. Kameran fattar ingenting förutom att den fabulerar att man är ouppmärksam i de mest slumpmässiga scenarior.mikebike skrev: ↑24 maj 2026 16:54Inte med HW3AAKEE skrev: ↑24 maj 2026 16:42Nae, kapacitiv som Tesla inte använder kräver inget vrid i ratten. Det fungerar som en touch-kontroll.carlf skrev: ↑24 maj 2026 16:25Fast så funkar det ju inte? Man måste ju utöva ett visst vrid för att ratten ska registrera det, det räcker inte att bara vila handen lätt. En budgetlösning.Earplugged skrev: ↑24 maj 2026 13:47
Ja poängen är att om man väljer att hålla i ratten så spelar det ingen roll hur du håller i den, bilar med kapacitiv ratt kräver oftast att du är på ett visst område och håller på ett visst sätt men här räcker det att ha ett pekfinger vilande på rattekern eller bara hålla i ratten med sin vanliga fattning.
För gisdningsvis 1.5-2 år sedan kom en funktion på min S som gör att jag inte behöver dra allt i ratten om jag har händerna på den, eller faktiskt bara så nära så att det ser ut som jag har det. Behöver inte fysiskt dra i ratten,
Innan den kom hade jag gansla många AP-varningar eftersom jag drar för mjukt i ratten när jag håller i den. Efter kamera-altiveringen händer det inte.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5