AP vs FSD på HW3
Moderator: Redaktion
-
MY_piraya
- Teslaägare
AP vs FSD på HW3
Finns det någon som testat i svenska förhållanden? Är det är mjukare, bätte upplevelse att åka 40mil på E4:an med FSD än med AP med en HW3 bil?
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
-
BrooklynS
- Teslaägare
Re: AP vs FSD på HW3
Eftersom ingen har FSD i Sverige ännu får du förlita dig på holländska uppgifter… och det är väl bara till HW4 dessutom som det släppts.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Förutsätter att du menar om man Hyr/köper FSD idag med de funktioner man går här idag.
Allt annat är ju väldigt osäkert, dvs om vi alls får FSD hit och isåfall när.
Jag har postat lite om just Svensk FSD programvara nyligen. Det finns en del du borde kunna hitta.
(Jag förstår att folk kommer märka ord om FSD med det är det Tesla kallar det).
Hade en lånebil med HW4 och FSD och den var inte bra på något alls, egentligen. Körde ca 100 mil och var ganska besviken. Min S Plaid med HW4 beter sig betydligt bättre i många sammanhang, trots att jag bara har basic AP.
Tibor, forumägaren, säger att alla svenska bilar går med samma programvara för grundläggande AP oavsett om man har Basic AP, EAP eller köpt FSD.
Rimligen gäller exakt samma sak för HW3, dvs bilen kör precis lika dåligt (eller bra om man vill kalla det det) med FSD som basic AP i Sverige.
(Jag hade FSD på demo i fyra månader 2021 i min M3P 2021 som hade HW3. Det var inte bättre på något som ingår i Basic AP.
Värdet för att köpa FSD idag innan vi har fått den riktiga versionen av FSD är nog tämligen begränsad.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Autonom
- Teslaägare
Det finns i dagsläget inga lånebilar med FSD (Supervised)-programvaran påslagen i Sverige, bilar med förköpt FSD har bara EAP i dagsläget.
Frågan är f.n. hypotetisk, FSD (Supervised) till HW3 är nog långt borta från ett godkännande, här gick jag igenom (innan möjligheten att förköpa FSD försvann) vad jag tror kommer att ske:
Frågan är f.n. hypotetisk, FSD (Supervised) till HW3 är nog långt borta från ett godkännande, här gick jag igenom (innan möjligheten att förköpa FSD försvann) vad jag tror kommer att ske:
Autonom skrev: ↑12 maj 2026 20:15I Sverige är FSD är ett förköp, du ska få full leverans av det senare, men en del saker levereras innan full leverans (som EAP):
Det man förköper är FSD (unsupervised), men FSD (Supervised) kommer (sannolikt) att dellevereras
Min spekulation om hur det kommer att utveckla sig.
HW4:
I och med godkännandet i Nederländerna av RDW så är anden ute ur flaskan, så det är bara en tidsfråga om när FSD (Supervised) kommer till Sverige. Sannolikt i år, men håll inte andan.
När det gäller FSD (unsupervised) så kommer det kanske inom ett år i USA, men allra senast 2028 (pga. att man vill hinna under Trumps presidentperiod eftersom han är väldigt positivt inställd till Elon). Som jag ser det är det mer en fråga om när Elon vågar släppa det än när det är tekniskt färdigt. Aptiten växer medan man äter, V14 är redan förbi de ursprungliga målen.
När FSD (unsupervised) kommer till EU är en helt annan fråga, efter 2028 är det en rent politisk fråga.
HW3:
Inledningsvis så har Elon flaggat för att HW3-ägare kommer att få ett erbjudande på att få flytta FSD till en ny bil som alternativ, men det kan finnas begränsningar på detta.
För HW3-bilar så är den nuvarande planen att de ska byggas om till HW4 innan eller i samband med att FSD (unsupervised) levereras. För de som köpt FSD så ska denna HW-uppgradering bli gratis, men Elon har nu sagt att även de bilar som inte köpt FSD kan få uppgraderingen. Jag bedömer det som relativt sannolikt att man kommer att uppdatera de flesta HW3-bilar där ägaren vill det, eftersom man då kan få in 1000:-/månad i hyresintäkter vilket ganska snabbt bör göra det lönsamt, och Elons lön har ett punkt om 10 miljoner FSD-prenumerationer.
I USA så kommer V14 lite i sommar, och jag bedömer det som ganska troligt att den bedöms som tillräcklig bra för att FSD (Supervised) kan anses som löst för HW3, så uppgraderingen till HW4 kan vänta till FSD (unsupervised) kommer. Det som Elon har sagt är förenligt med den tolkningen.
När det gäller FSD (unsupervised) så förväntas att bilarna börjar byggas om efter godkännande för HW4, och därefter gäller i stora drag samma som för HW4.
I EU så kommer troligen reglerna att lägga krokben för V14 lite, för metodiken som användes för HW4 (helbilsgodkännande för nya bilar) fungerar nog inte eftersom det inte nyproduceras bilar med HW3. Jag skulle inte utesluta att den vägen blir för problematiskt och man istället går direkt på HW-ombyggnad av den anledningen, speciellt om FSD (unsupervised) släpps i USA redan i höst. I EU kommer troligen något extra godkännande att behövas, men detta kommer då att ske efter att V14 redan hunnit etablera sig, så det blir troligen inte så problematiskt.
Men för både HW3 och HW4 är detta sista chansen att kunna få en friköpt FSD (unsupervised) om några år (där några är väldigt öppet för tolkning).
-
AAKEE
- Teslaägare
Det här har vart ett problem hela tiden, begreppet FSD.
Tesla kallar det FSD, det man köper eller hur numera.
Det går inte riktigt ens veta vad trådskaparen menar med frågan
FSD - EAP - Basic AP har samma programvara för de grundläggande funktionerna, i vart fall enligt Tibor.
De upplevs (av mig ) vara exakt lika *bra*.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Autonom
- Teslaägare
Fast det man betalar för där är abonnemang på FSD, inte leverans av FSD. Man kan definitivt kritisera Tesla för hur de satt upp det där.
När man köpt FSD eller f.n. hyr FSD så får man inte leverans av det i Sverige, man får bara delleverans i form av EAP.
Så det du får när när du köper den prenumerationen är i stort sett bara leverans av EAP.
FSD har inte levererats i Sverige (frånsett tre provbilar som Tesla använder), och det är inte samma programvarustack i AP/EAP och FSD. För nederländska bilar med FSD så behöver man enligt uppgift parkera för att byta mellan AP/EAP och FSD-stackarna.
Så den där prenumerationen är för tillfället till stora delar pengar i sjön i dagsläget för svenska bilar, man måste verkligen uppskatta värdet av delleveransen för att prenumerera på det (nej, inget jag skulle prenumerat på).
När man köpt FSD eller f.n. hyr FSD så får man inte leverans av det i Sverige, man får bara delleverans i form av EAP.
Så det du får när när du köper den prenumerationen är i stort sett bara leverans av EAP.
FSD har inte levererats i Sverige (frånsett tre provbilar som Tesla använder), och det är inte samma programvarustack i AP/EAP och FSD. För nederländska bilar med FSD så behöver man enligt uppgift parkera för att byta mellan AP/EAP och FSD-stackarna.
Så den där prenumerationen är för tillfället till stora delar pengar i sjön i dagsläget för svenska bilar, man måste verkligen uppskatta värdet av delleveransen för att prenumerera på det (nej, inget jag skulle prenumerat på).
-
AAKEE
- Teslaägare
Enligt Tibor är det samma mjukvara som löser Basic Autosteer i dem.
Jag vet inte, jag vet bara att de är lika dåliga. Framförallt att med betalt för FSD kör definitivt inte bilen bättre i Autosteer.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
MY_piraya
- Teslaägare
Om jag klickar köp , vad får jag då för pengarna... Det är väl inte fel att säga FSD om "total självkörningsförmåga "(?)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Autonom
- Teslaägare
Om man har en bil med FSD så har alla hittills levererade i Sverige haft Basic Autosteer, och man kan välja att använda den istället för FSD, men den har inget med FSD att göra i sig.
Sedan måste man skilja på vad som är köpt och vad som är levererat.
Om man köper/hyr FSD i Sverige så får man bara leverans av EAP i dagsläget. Så den kör exakt likadant (i Sverige) oavsett om man betalt för FSD eller EAP, för leveransen är densamma.
Så det är helt korrekt att bilen inte kör bättre bara för att man har betalat för FSD i Sverige, eftersom man fortfarande bara kan köra AP/EAP. Du kan inte heller välja att slå på FSD i Sverige eftersom menyvalet "Full Self-driving (Supervised)" saknas under rubriken Autopilot features:
-
AAKEE
- Teslaägare
Exakt det här vet jag efter att folk märkt ord om det i snart 14000 inlägg.
Titta på min första inlägg, där jag beskrev exakt det här.
Jag vet.
Men jag vet fanken inte hur jag ska beskriva hur en bil där någon köpt eller betalt hyra för FSD beter sig idag. För när jag gör det tar alltid svar om att FSD inte finns i Sverige över tråden trots att det rimligtvis tydligt framgår att jag pratar om en bil i Sverige med köpt eller hyrd FSD idag.
Ändå har det vart extremt vanligt att folk säger att man måste ha köpt FSD i Sverige för att bilen ska köra mycket bättre.
En väldigt vanlig åsikt är ”men du har ju bara basic AP, det är klart den är kass”.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Båda är lika felaktiga.
Särskilt i dagsläget.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
MY_piraya
- Teslaägare
Okey, då är det bara att vänta till den dagen "total självkörningsförmåga" låser upp en ny mjukvara som levererar bättre upplevelse än AP.
FSD 12.6.4 , ser ju ändå ut att rulla på fint. Får hoppas den eller liknande aktiveras när man prenumererar.
FSD 12.6.4 , ser ju ändå ut att rulla på fint. Får hoppas den eller liknande aktiveras när man prenumererar.
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Japp, ingen idé (IMO) att ens överväga prenumeration ens på en HW4-bil innan den dagen FSDs är släppt och godkänt här i Sverige.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP