Spökbroms & torkare fixade?
Moderator: Redaktion
-
Zlatje
Spökbroms & torkare fixade?
Hade en 2021 model Y och den spökbromsade titt som tätt. Gärna exakt på 2 ställen påväg till jobbet när farthållaren var igång. Sen det där med att auto funktionen på torkarna var igång och sen funktionen var helt värdelös då den gick igång en molnfridag pga insekt som kanske låg fel eller solen.
Dessa 2 extrema brister gjorde att jag sålde bilen efter 1 år.
Nu dock tittar jag liiiite på model 3. Mest för att jag tycker man sitter extremt unikt med häftig körkänsla tack vare det. Tänker mig årsmodell 22-23 men frågan är ifall ovanstående problem är lösta? Eller är det fortfarande skit?
Tack på förhand
Nu dock tittar jag liiiite på model 3. Mest för att jag tycker man sitter extremt unikt med häftig körkänsla tack vare det. Tänker mig årsmodell 22-23 men frågan är ifall ovanstående problem är lösta? Eller är det fortfarande skit?
Tack på förhand
-
leolulz
- Teslaägare
Re: Spökbroms & torkare fixade?
Torkarna är inte fixade, på min M3 -26. De skrapar torr pollen.
Det andra kan jag inte uttala mig om
Det andra kan jag inte uttala mig om
M3P -26
-
Zlatje
Så man kan fortfarande inte stänga av auto funktionen på torkarna när man kör med farthållaren?
-
carlf
Torkarna i min Model 3 Highland fungerar hyfsat, inget som stör mig nämnvärt.Zlatje skrev: ↑26 maj 2026 17:53Hade en 2021 model Y och den spökbromsade titt som tätt. Gärna exakt på 2 ställen påväg till jobbet när farthållaren var igång. Sen det där med att auto funktionen på torkarna var igång och sen funktionen var helt värdelös då den gick igång en molnfridag pga insekt som kanske låg fel eller solen.
Tack på förhand
Däremot är ju autopiloten väldigt dålig. Om man nu ens får någon i framtiden utan att betala 995:-/mån för prenumeration.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Nej.
I vilken utsträckning man har problem med torkarautomatik och/eller spökbromsningar beror både på vilken bil man kör och på bilens dagsform.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
Zlatje
Ah den tekniken litar jag inte på att den kommer fungera men man vill ju kunna ha farthållaren igång utan att den tvärnitar på motorväg som min -21 Y gjorde då och dåcarlf skrev: ↑26 maj 2026 19:33Torkarna i min Model 3 Highland fungerar hyfsat, inget som stör mig nämnvärt.Zlatje skrev: ↑26 maj 2026 17:53Hade en 2021 model Y och den spökbromsade titt som tätt. Gärna exakt på 2 ställen påväg till jobbet när farthållaren var igång. Sen det där med att auto funktionen på torkarna var igång och sen funktionen var helt värdelös då den gick igång en molnfridag pga insekt som kanske låg fel eller solen.
Tack på förhand
Däremot är ju autopiloten väldigt dålig. Om man nu ens får någon i framtiden utan att betala 995:-/mån för prenumeration.
-
carlf
Jag upplever regelbundna spökbromsningar men främst på andra vägar och med AP igång. Den adaptiva farthållaren funkar hyfsat tycker jag nog.Zlatje skrev: ↑26 maj 2026 19:44Ah den tekniken litar jag inte på att den kommer fungera men man vill ju kunna ha farthållaren igång utan att den tvärnitar på motorväg som min -21 Y gjorde då och dåcarlf skrev: ↑26 maj 2026 19:33Torkarna i min Model 3 Highland fungerar hyfsat, inget som stör mig nämnvärt.Zlatje skrev: ↑26 maj 2026 17:53Hade en 2021 model Y och den spökbromsade titt som tätt. Gärna exakt på 2 ställen påväg till jobbet när farthållaren var igång. Sen det där med att auto funktionen på torkarna var igång och sen funktionen var helt värdelös då den gick igång en molnfridag pga insekt som kanske låg fel eller solen.
Tack på förhand
Model 3P 2025 (privat)
Model 3 LR 2020 (såld)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Har inte haft en tvärnit på motorväg sedan typ 2023.
Torkarautomatiken är inte värre än andra bilar. Däremot krångligt att välja olika fart/känslighet.
Torkarautomatiken slås på när man aktiverar farthållare eller autopilot men kan sedan slås av ifall man av någon anledning skulle önska det.
Torkarautomatiken är inte värre än andra bilar. Däremot krångligt att välja olika fart/känslighet.
Torkarautomatiken slås på när man aktiverar farthållare eller autopilot men kan sedan slås av ifall man av någon anledning skulle önska det.
-
Jossi
- Teslaägare
Min Model Y (2023) tvärnitade i dom 3 åren jag hade den på exakt samma ställe varje gång (motorväg).
Den vevade också igång torkarna i tid och otid, det blev varken bättre eller sämre under tiden jag hade den.
Testade för skojs skull att ställa bredvid min fars XC60 (med regnsensor) när det regnade. Torkarna på XC60 gick igång direkt, Teslan började torka när det slutat regna.
Har för mig att Tesla sa att torkarna skulle fixas med någon stor mjukvaruuppdatering, men vet inte om den kommit än.
Edit: https://www.teslarati.com/tesla-trouble ... r-upgrade/
Den vevade också igång torkarna i tid och otid, det blev varken bättre eller sämre under tiden jag hade den.
Testade för skojs skull att ställa bredvid min fars XC60 (med regnsensor) när det regnade. Torkarna på XC60 gick igång direkt, Teslan började torka när det slutat regna.
Har för mig att Tesla sa att torkarna skulle fixas med någon stor mjukvaruuppdatering, men vet inte om den kommit än.
Edit: https://www.teslarati.com/tesla-trouble ... r-upgrade/
-
leolulz
- Teslaägare
Vad jämför du med här? Alla bilar jag kört med regnsensorer har aldrig någonsin kört igång torkarna i solsken där regnet är veckor bort från bilen. Att scopet sjunker när det väl börjat regna kan jag hålla med om, ibland kan en vanlig regnsensor också flippa urTiborBlomhall skrev: ↑26 maj 2026 19:54Torkarautomatiken är inte värre än andra bilar. Däremot krångligt att välja olika fart/känslighet.
M3P -26
-
TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jag har testkört massor med bilar från många olika tillverkare.
Deras torkarautomatik är lika opålitliga som Teslas, OM de är på.
Men de är inte ständigt på, för att till skillnad från Tesla är det lätt att slå på och av torkarna. Man slår på automatiken när det börjar regna. I Tesla iom att det är så krångligt har man torkarautomatiken ständigt påslagen, även när det är torrt. Och då kan den gå igång.
För att inte tala om att på andra bilar kan man oftast även enkelt ändra känsligheten. Tesla försöker istället lära sig, om man kör igång extra torkning upprepade gånger justerar den internt känsligheten - men då har man redan behövt dutta upprepade gånger.
Även andra bilars automatik blir knäpp av pollen, motljus och liknande.
Deras torkarautomatik är lika opålitliga som Teslas, OM de är på.
Men de är inte ständigt på, för att till skillnad från Tesla är det lätt att slå på och av torkarna. Man slår på automatiken när det börjar regna. I Tesla iom att det är så krångligt har man torkarautomatiken ständigt påslagen, även när det är torrt. Och då kan den gå igång.
För att inte tala om att på andra bilar kan man oftast även enkelt ändra känsligheten. Tesla försöker istället lära sig, om man kör igång extra torkning upprepade gånger justerar den internt känsligheten - men då har man redan behövt dutta upprepade gånger.
Även andra bilars automatik blir knäpp av pollen, motljus och liknande.
-
leolulz
- Teslaägare
Hmm ok vi delar inte samma uppfattning, iallfall på de nyare Volvo, Honda och BMW jag kört har jag satt torkarna på auto och knappt aldrig rört dem igen och de har inte gått igång förutom när det regnat. Min gamla Saab från 2006 var lite sådär dock, den fick man nog starta varje gång efter bilen varit av.
M3P -26
-
mikebike
- Teslaägare
Aldrig upplevt någon torrtorkning med mina Volvo. Däremot var de lite sena att starta när det snöade eller bara stänkte upp från fordon framför. Fast i det fallet är Tesla ännu sämre.leolulz skrev: ↑26 maj 2026 22:07Hmm ok vi delar inte samma uppfattning, iallfall på de nyare Volvo, Honda och BMW jag kört har jag satt torkarna på auto och knappt aldrig rört dem igen och de har inte gått igång förutom när det regnat. Min gamla Saab från 2006 var lite sådär dock, den fick man nog starta varje gång efter bilen varit av.
Inte spökbromsade de heller.
-
ducce916m
- Teslaägare
På min ett halvår gamla Highland kan torkarna slå ett, aldrig fler, slag kanske ett par ggr/vecka. Inget jag bryr mig om. Lite sega att starta vid duggregn, lätt avhjälpt med en liten dutt på rattknappen. Inga spökbromsningar förutom vid passage av cyklist eller gående i kanten av körbanan. Har blivit en vana att slå av autopiloten när något i vägkanten dyker upp. Tycker inte några av "problemen" är särskilt stora, uppvägs av alla övriga smarta funktioner hos bilenmikebike skrev: ↑27 maj 2026 06:05Aldrig upplevt någon torrtorkning med mina Volvo. Däremot var de lite sena att starta när det snöade eller bara stänkte upp från fordon framför. Fast i det fallet är Tesla ännu sämre.leolulz skrev: ↑26 maj 2026 22:07Hmm ok vi delar inte samma uppfattning, iallfall på de nyare Volvo, Honda och BMW jag kört har jag satt torkarna på auto och knappt aldrig rört dem igen och de har inte gått igång förutom när det regnat. Min gamla Saab från 2006 var lite sådär dock, den fick man nog starta varje gång efter bilen varit av.
Inte spökbromsade de heller.
-
slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Min spaning är att bilarna kan bete sig olika, och att det ändras över tid.Zlatje skrev: ↑26 maj 2026 17:53Hade en 2021 model Y och den spökbromsade titt som tätt. Gärna exakt på 2 ställen påväg till jobbet när farthållaren var igång. Sen det där med att auto funktionen på torkarna var igång och sen funktionen var helt värdelös då den gick igång en molnfridag pga insekt som kanske låg fel eller solen.
Tack på förhand
För egen del så är regnautomatiken nu bättre än någonsin, men vet inte om jag skulle beskriva den som perfekt. Dessutom kan den när som helst försämras vid en uppdatering. För att nästa gång förbättras igen, osv osv.
Spökbromsningar har jag och har haft i sju år med mina teslor. T.ex. på E4 norrgående vid Dragon Gate (i närheten av Gävle). Det är en sträcka vi åker ofta och där har båda bilarna spökbromsat på exakt samma plats i sju år. Andra spökbromsningar förekommer också ibland.
Men som sagt, andra kan ha andra upplevelser, så bara för att jag har spökbromsningar ibland behöver det inte betyda att du har det med din bil.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
-
mikebike
- Teslaägare
Det värsta är nog att det ofta inte funkar att köra manuellt heller.
Vid duggregn är läge I för smabbt. Man får dutta på spaken istället.
Vid duggregn är läge I för smabbt. Man får dutta på spaken istället.
-
frippe
- Teslaägare
Precis, den där regnsensorn de hade på AP1 bilar var faktiskt ganska bra. Där tycker jag det var en bra funktion och en smidig lösning för att ställa in känsligheten/hastigheten på intervallen.
/F
Model Y LR.
Model S70D
-
elbilly
Torkarautomatik är värdelös och oanvändbart och kommer aldrig att bli löst.
Du får köra torkare manuellt om du vill få dom att göra som du vill.
Kan förmodligen bli problem med autopilot där man inte får välja själv, använder den inte själv så har ingen erfarenhet.
Du får köra torkare manuellt om du vill få dom att göra som du vill.
Kan förmodligen bli problem med autopilot där man inte får välja själv, använder den inte själv så har ingen erfarenhet.
-
juristen
- Teslaägare
Det sjukaste är ju att själva problemet skulle kunna lösas superenkelt, bara genom att ta bort de mjukvarumässiga kraven på att automatiken måste vara på för att man ska få använda farthållaren. Hål i huvudet på Tesla att tvinga användning av automatik med så många felaktiga aktiveringar, gör det valbart för tusan!
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
-
mikebike
- Teslaägare
Nja, det tar bara bort torrtorkningarna.juristen skrev: ↑27 maj 2026 10:30Det sjukaste är ju att själva problemet skulle kunna lösas superenkelt, bara genom att ta bort de mjukvarumässiga kraven på att automatiken måste vara på för att man ska få använda farthållaren. Hål i huvudet på Tesla att tvinga användning av automatik med så många felaktiga aktiveringar, gör det valbart för tusan!
Torkarna kommer fortfarande fungera dåligt i duggregn.
Om man kunde ändra svepfrekvensen skulle det bli mycket bättre.
Sedan måste inte automatiken vara på för att man ska få använda farthållaren. Torkarautomatiken slås på när man aktiverar farthållaren, men det går att stänga av automatiken. Varje gång.
-
Zlatje
Lägg av nuTiborBlomhall skrev: ↑26 maj 2026 19:54Har inte haft en tvärnit på motorväg sedan typ 2023.
-
Pius
Fruns Highland torrtorkar 1-2 ggr i veckan om man kör på auto. Tillräckligt irriterande för att det skall vara värt att ha dom avstängda när det inte regnar. Auto i regn funkar bra. Inga problem med spökbromsningar.
Däremot sänker adaptiva farthållaren farten åt h-e för tidigt när man kommer ikapp en bil på motorvägen. Man måste byta fil lååångt innan man kommer ikapp vilket skapar irritation hos bakomvarande bilister. Det gör farthållaren i princip oanvändbar.
Däremot sänker adaptiva farthållaren farten åt h-e för tidigt när man kommer ikapp en bil på motorvägen. Man måste byta fil lååångt innan man kommer ikapp vilket skapar irritation hos bakomvarande bilister. Det gör farthållaren i princip oanvändbar.
-
mikebike
- Teslaägare
Och bilen är seg på att öka hastigheten när man byter körfält. Min (11 år) gamla Volvo började höja hastigheten redan när man slog på blinkersen.Pius skrev: ↑28 maj 2026 09:39Fruns Highland torrtorkar 1-2 ggr i veckan om man kör på auto. Tillräckligt irriterande för att det skall vara värt att ha dom avstängda när det inte regnar. Auto i regn funkar bra. Inga problem med spökbromsningar.
Dessutom visade den på skärmen hur fort bilen framför kör så att man kan avgöra om man skall köra om eller inte.
-
tor-ake
- Teslaägare
Model 3, 2022 med "senaste" mjukvaran här - inte löst, om du tycker det var skit då kommer du tycka det är skit nu. Men 10 milj. flugor kan inte ha fel...Zlatje skrev: ↑26 maj 2026 17:53Hade en 2021 model Y och den spökbromsade titt som tätt. Gärna exakt på 2 ställen påväg till jobbet när farthållaren var igång. Sen det där med att auto funktionen på torkarna var igång och sen funktionen var helt värdelös då den gick igång en molnfridag pga insekt som kanske låg fel eller solen.
Tack på förhand
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -