Vad kommer det här kosta mig?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mrl
Teslaägare

Re: Vad kommer det här kosta mig?

Inlägg av Mrl »

https://www.biltema.se/bygg/vvs/sanitet ... tIQAvD_BwE

Skär till en passande bit skumgummi och täta provisorisk med?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

BaronHellJug skrev: 25 maj 2026 16:59
Det känns som en helt rimlig begäran med mer detaljerad bild men i avsaknad av det tänker jag att det är den trasiga plastbiten på bilden i första inlägget - för den undrar jag om jag inte kört på typ silvertejp/gaffatejp/... helst i svart färg. blir kanske lite limrester men om prylarna ändå ska bytas så torde inte det spela roll och det borde gå att ta bort med lösningsmedel / label-off
Steg ett om man skall täta någonting är att veta vad det är man ska täta. Är det lite kondens eller forsar det in som på Titanic? Så här skrev OP:
juniper42 skrev: 25 maj 2026 08:20
Varit i kontakt med Tesla och dom var hjälpsamma och gav mig några tips. Men jag tror jag behöver något spackel linkande för att täta ovansidan av bakluckan där det annars kan tränga in vatten vid regn.

Jag behöver något som helst är vitt, UV tåligt och håller i lite mer än 1 månad. Och bakluckan ska bytas så det är inte så noga, bara något som håller tätt och inte ser ut som fan så är jag nöjd.
Om jag jag ska gissa fritt på något som är vitt och spackelliknande men som tätar skulle jag prova Sikaflex 591 eller t.ex. Biltemas vita marintätning, men visa mig vad det är som läcker så gissar jag bättre!
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
juniper42
Teslaägare

Inlägg av juniper42 »

Sikaflex 591, check. Fick samma tips från en kompis.

Jag testade att lysa men en lampa genom hålet som finns ovan men jag kunde inte se något underifrån. Så jag gissar att det faktiskt inte läcker in här, även om det finns ett hålrum här som då kan ta in lite vatten.
IMG_0834.jpg
Värre är det ju med diffusern, dvs plast listen bak.
IMG_0835.jpg
IMG_0836.jpg
Här kan man ju också se hur kretskort är direkt exponerat.

Jag har dock kvar den plast list som saknas här och killen på Tesla som jag pratade med tyckte jag kunde använda följande tejp bara för att sätta tillbaka den så gott som.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... jp-023581/

Så det är planen nu. Skulle kunna täta ovansidan bara för att ha det gjort så att det inte kommer in mer vatten där, och sen tejpar jag tillbaka den del som är lös så gott det går.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Exponerat kretskort är ju inget bra, om du har plastbitarna kvar och kan få ihop det med tejp så är det ju en bra start. Ett annat tips är smältlim, det går att ta bort med värmepistol om man måste och reagerar inte med elektronikkomponenter.

Tredje bromsljuset på min husbil var ett sådent kretskort, 30cm långt med ytmonterade lysdioder i ett avlångt plasthus, som började ta in vatten uppifrån när plasten åldrades och sprack, och slutade funka. Tog isär, rengjorde och la på liberalt med smältlim på hela (baksidan av) kretskortet och satte typ sådan tejp som du visar över skarven mellan kaross och plasthus för att leda bort rinnande vatten. Funkade i ur och skur åtminstone de 3-4 år jag ägde husbilen.

Viktigt är att man inte använder typ badrumssilikon på elektronikkomponenter eftersom det kan fräta på elektronik i härdningsprocessen. Sikaflex 591 är polyuretan, det skall vara safe, men smältlim är också ofarligt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
juniper42
Teslaägare

Inlägg av juniper42 »

tor-ake skrev: 26 maj 2026 10:18
Exponerat kretskort är ju inget bra, om du har plastbitarna kvar och kan få ihop det med tejp så är det ju en bra start. Ett annat tips är smältlim, det går att ta bort med värmepistol om man måste och reagerar inte med elektronikkomponenter.

Tredje bromsljuset på min husbil var ett sådent kretskort, 30cm långt med ytmonterade lysdioder i ett avlångt plasthus, som började ta in vatten uppifrån när plasten åldrades och sprack, och slutade funka. Tog isär, rengjorde och la på liberalt med smältlim på hela (baksidan av) kretskortet och satte typ sådan tejp som du visar över skarven mellan kaross och plasthus för att leda bort rinnande vatten. Funkade i ur och skur åtminstone de 3-4 år jag ägde husbilen.

Viktigt är att man inte använder typ badrumssilikon på elektronikkomponenter eftersom det kan fräta på elektronik i härdningsprocessen. Sikaflex 591 är polyuretan, det skall vara safe, men smältlim är också ofarligt.
Toppen tack!

Återkommer med lite bilder när det är klart.