Rost
Moderator: Redaktion
-
Teslaaa
- Teslaägare
Rost
Rost på bagageluckan, även framskärm.
Bagageluckan, hur hade ni gjort här, kan man få ordning på det själv och hur i så fall?
Skärmen bör jag nog lämna in, men även här tar jag gärna tips på hur göra själv om möjligt.
Bagageluckan, hur hade ni gjort här, kan man få ordning på det själv och hur i så fall?
Skärmen bör jag nog lämna in, men även här tar jag gärna tips på hur göra själv om möjligt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
tor-ake
- Teslaägare
Re: Rost
Det krävs talang för att få det snyggt men grundtipset är att skrapa bort all rost och lös lack så att du kommer till ren metall, det kommer inte att bli osynligt men självklart skrapar du så lite som möjligt, det räcker med att du ser en millimeter oskadad plåt runt om angreppet. Sedan 2-komponents epoxiprimer, det är det enda som verkligen fäster och håller några år OM man lyckas få bort rosten.
Du måste ta bort hjulhusplasten så att du får rent runt hörnet också.
Efter epoxygrunden kan du gå på med bättringsfärg i rätt kulör, finns flera ställen att beställa på men jag har använt bilfärg.se. Beställ i kit med 2K-klarlack.
Gör allt med pensel. Det kommer att synas på nära håll, men om man kan fånga det innan det kommer "runt hörnet" så har man bättre förutsättningar.
Om du vill ha ett perfekt resultat är det tyvärr bara att lämna in, går inte att göra själv på ett både snyggt *och* hållbart sätt.
Efter epoxygrunden kan du gå på med bättringsfärg i rätt kulör, finns flera ställen att beställa på men jag har använt bilfärg.se. Beställ i kit med 2K-klarlack.
Gör allt med pensel. Det kommer att synas på nära håll, men om man kan fånga det innan det kommer "runt hörnet" så har man bättre förutsättningar.
Om du vill ha ett perfekt resultat är det tyvärr bara att lämna in, går inte att göra själv på ett både snyggt *och* hållbart sätt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
Fredrik j
- elbilist
Rostskador kommer alltid tillbaka förr eller senare. Lämnar man bort det och får det professionellt kan det hålla i flera år.tor-ake skrev: ↑26 maj 2026 15:45Det krävs talang för att få det snyggt men grundtipset är att skrapa bort all rost och lös lack så att du kommer till ren metall, det kommer inte att bli osynligt men självklart skrapar du så lite som möjligt, det räcker med att du ser en millimeter oskadad plåt runt om angreppet. Sedan 2-komponents epoxiprimer, det är det enda som verkligen fäster och håller några år OM man lyckas få bort rosten.
-
Teslaaa
- Teslaägare
Tack, låter som att jag lämnar in alternativt byter sidoskärm.tor-ake skrev: ↑26 maj 2026 15:45Det krävs talang för att få det snyggt men grundtipset är att skrapa bort all rost och lös lack så att du kommer till ren metall, det kommer inte att bli osynligt men självklart skrapar du så lite som möjligt, det räcker med att du ser en millimeter oskadad plåt runt om angreppet. Sedan 2-komponents epoxiprimer, det är det enda som verkligen fäster och håller några år OM man lyckas få bort rosten.
Men gällande de mindre angreppet på bagaget? Kan jag använda en rostlösare och sedan fylla i med grundfärg och klarlack på stift som säljs hos många återförsäljare där man får både i liten flaska?
-
tor-ake
- Teslaägare
Nej, tyvärr, lackstift på flaska klarar inte ens att tvätta med snäll avfettning. Klarlacken blir matt och färgen blir missfärgad. Fukt kommer igenom utifrån och rosten underifrån.
Det är bara 2K epoxiprimer och 2K klarlack som har en chans på en bil som används i vanlig trafik, på vintern
Det är bara 2K epoxiprimer och 2K klarlack som har en chans på en bil som används i vanlig trafik, på vintern
-
SwedishAdvocate
De gånger man skulle vilja använda kallavfettning – det skulle inte gå att tejpa över lagningen med maskeringtejp avsett för billack? Eller kommer kallavfettning göra åverkan på maskeringtejpen och komma igenom?tor-ake skrev: ↑26 maj 2026 16:49Nej, tyvärr, lackstift på flaska klarar inte ens att tvätta med snäll avfettning. Klarlacken blir matt och färgen blir missfärgad. Fukt kommer igenom utifrån och rosten underifrån.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
SwedishAdvocate
Ytterligare en fråga är väl hur den där rostskadan på bagageluckan har uppstått? Har den delen av bagageluckan skavt emot underliggande del av bilkarossen? Om det är det som är anledningen, så antar jag att det finns risk att den kommer tillbaka pga av mekanisk nötning…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Teslaaa
- Teslaägare
Lackstiftet hittade jag på hemsidan du nämnde, de skriver så härtor-ake skrev: ↑26 maj 2026 16:49Nej, tyvärr, lackstift på flaska klarar inte ens att tvätta med snäll avfettning. Klarlacken blir matt och färgen blir missfärgad. Fukt kommer igenom utifrån och rosten underifrån.
” Lackstift för lagning av stenskott på din bils lack. Denna produkt skiljer sig mot vanliga lackstift då denna tål avfettning och kemikalier och passar därför även för polering och slipning. ”
Man får två flaskor, en grund, en klarlack
-
Sportbilsentusiasten
-
tor-ake
- Teslaägare
Den jag köpte från den hemsidan har tre flaskor. Ingen av dem är grundfärg. Flaska 1 är kulör, alltså den vanliga lacken som är i bilens färgkod. Flaska 2 är klarlack. Flaska 3 är härdare till klarlacken. Man börjar med en grundfärg, lämpligen epoxigrund. Den får härda några timmar. Sedan tar man flaska 1 och penslar på kulör. Låter den torka några timmar. Sist blandar man innehåll från flaska 2 och 3 och applicerar ovanpå allt. När den blandningen härdat klarar den avfettning, både alkalisk och petroleumbaserad kallavfettning.Teslaaa skrev: ↑26 maj 2026 18:06Lackstiftet hittade jag på hemsidan du nämnde, de skriver så härtor-ake skrev: ↑26 maj 2026 16:49Nej, tyvärr, lackstift på flaska klarar inte ens att tvätta med snäll avfettning. Klarlacken blir matt och färgen blir missfärgad. Fukt kommer igenom utifrån och rosten underifrån.
” Lackstift för lagning av stenskott på din bils lack. Denna produkt skiljer sig mot vanliga lackstift då denna tål avfettning och kemikalier och passar därför även för polering och slipning. ”
-
Teslaaa
- Teslaägare
Ska försöka mig på bagaget först och den lilla punkten som har rost.tor-ake skrev: ↑26 maj 2026 21:37Den jag köpte från den hemsidan har tre flaskor. Ingen av dem är grundfärg. Flaska 1 är kulör, alltså den vanliga lacken som är i bilens färgkod. Flaska 2 är klarlack. Flaska 3 är härdare till klarlacken. Man börjar med en grundfärg, lämpligen epoxigrund. Den får härda några timmar. Sedan tar man flaska 1 och penslar på kulör. Låter den torka några timmar. Sist blandar man innehåll från flaska 2 och 3 och applicerar ovanpå allt. När den blandningen härdat klarar den avfettning, både alkalisk och petroleumbaserad kallavfettning.Teslaaa skrev: ↑26 maj 2026 18:06Lackstiftet hittade jag på hemsidan du nämnde, de skriver så härtor-ake skrev: ↑26 maj 2026 16:49Nej, tyvärr, lackstift på flaska klarar inte ens att tvätta med snäll avfettning. Klarlacken blir matt och färgen blir missfärgad. Fukt kommer igenom utifrån och rosten underifrån.
Om jag förstått rätt, använda rostlösare och slippapper.
Sedan köra någon form av epoxigrund som är någon form av ”grundfärg”?
Därefter kan jag gå på med: https://www.bilfarg.se/webbshop/produkt ... komponent/
Är jag ute och cyklar eller är detta ett vettigt försök.
-
tor-ake
- Teslaägare
"Rostlösare" är inget du skall använda, strunta i det. Det är "rostätare" eller "rostomvandlare" du pratar om - den använder man bara på stål där man inte kan få bort rosten - man stabiliserar järnoxiden till nån slags sulfatförening så man kan måla på den. Det är inte aktuellt här. Skrapa och slipa bort rosten.Teslaaa skrev: ↑27 maj 2026 10:45
Ska försöka mig på bagaget först och den lilla punkten som har rost.
Därefter kan jag gå på med: https://www.bilfarg.se/webbshop/produkt ... komponent/
Nu får jag säkert mothugg av någon men så här färskt rostangrepp där det inte är djupa porer av gravrost ska inte behöva rostomvandlare.
Tips två är att inte betala 100kr extra för de penslarna eller blandkopparna de skickar med, "penslarna" är till för små stenskott och absolut inte värda 100kr, max 10kr. Köp en liten pensel på akademibokhandeln istället, och en flaska penseltvätt.
-
Teslaaa
- Teslaägare
Tack, då försöker jag slipa med sandpapper och sedan kör jag med dom stiften jag länkade.tor-ake skrev: ↑27 maj 2026 11:11"Rostlösare" är inget du skall använda, strunta i det. Det är "rostätare" eller "rostomvandlare" du pratar om - den använder man bara på stål där man inte kan få bort rosten - man stabiliserar järnoxiden till nån slags sulfatförening så man kan måla på den. Det är inte aktuellt här. Skrapa och slipa bort rosten.Teslaaa skrev: ↑27 maj 2026 10:45
Nu får jag säkert mothugg av någon men så här färskt rostangrepp där det inte är djupa porer av gravrost ska inte behöva rostomvandlare.
Tips två är att inte betala 100kr extra för de penslarna eller blandkopparna de skickar med, "penslarna" är till för små stenskott och absolut inte värda 100kr, max 10kr. Köp en liten pensel på akademibokhandeln istället, och en flaska penseltvätt.
Har du tips på vilken epoxigrund man kan köra?
-
tor-ake
- Teslaägare
Jag använder Hagmans CA primer, finns på mekonomen. Såg att bilfärg inte har den i lager. Finns tyvärr inte i mindre volymer än 0,8l men samma burk går att använda i 10 år.Teslaaa skrev: ↑27 maj 2026 11:20Tack, då försöker jag slipa med sandpapper och sedan kör jag med dom stiften jag länkade.tor-ake skrev: ↑27 maj 2026 11:11"Rostlösare" är inget du skall använda, strunta i det. Det är "rostätare" eller "rostomvandlare" du pratar om - den använder man bara på stål där man inte kan få bort rosten - man stabiliserar järnoxiden till nån slags sulfatförening så man kan måla på den. Det är inte aktuellt här. Skrapa och slipa bort rosten.Teslaaa skrev: ↑27 maj 2026 10:45
Har du tips på vilken epoxigrund man kan köra?
-
Sportbilsentusiasten
Så rost efter bara 5år, har du kört på grus eller nåt som blästrar kanterna?
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
-
SwedishAdvocate
Jag besökte relativt nyligen en som jag förstår det välrenommerad fristående bilskadeverkstad. Hade också ett rostangrepp – dock på en mer än 10 år gammal bil av ett annat märke än Tesla. Det rostangreppet var dock rätt mkt mindre än vad OP har på bakluckan. Såg ännu mindre ut än det var, men hade tyvärr spridit sig en bit under lacken. Det hade kostat ~6-7,5K att åtgärda enligt "lacknormen"(?). Så han tyckte jag kunde fixa det själv istället. Och det gör väl jag med. Dom pengarna är lite väl mkt. Bilen är kanske värd ~70K. Kanske lite mer. Han tyckte jag skulle få bort så mkt rost som möjligt mekaniskt, men därefter lägga på typ Biltemas rostborttagning (se länk nedan). Den ska visst ligga på minst 8 timmar. Därefter sa han att man kunde måla på den. Som jag förstått det så är den verksamma substansen ngn slags syra – fosforsyra kanske. Och enligt ChatGPT så ska man kunna neutralisera det med vatten. Tänker ifall man inte pallar vänta 8 timmar. Så typ en liten tvättsvamp med tillräckligt mkt vatten. Därefter omedelbart torka med typ hårtork. Sen T-sprit. Torka igen. Och därefter bygga upp med tillräckligt mkt vad man nu vill använda sig av för primer och lack.tor-ake skrev: ↑27 maj 2026 11:11"Rostlösare" är inget du skall använda, strunta i det. Det är "rostätare" eller "rostomvandlare" du pratar om - den använder man bara på stål där man inte kan få bort rosten - man stabiliserar järnoxiden till nån slags sulfatförening så man kan måla på den. Det är inte aktuellt här. Skrapa och slipa bort rosten.Teslaaa skrev: ↑27 maj 2026 10:45
Själv tycker jag spetsen på en liten morakniv är ett bra verktyg för att pilla bort lack så man kommer till ren av rost ej angripen stålplåt. Men det kanske finns ngn anledning till varför man inte bör använda det.
Små penslar med syntetborst finns även på t.ex. Panduro hobby. Men akademibokhandeln kanske är billigare.
https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000017148
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
-
Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Såg en ioniq 5 idag med rätt rejält rostangrepp nedre delen av hela bakluckan.
Oftast när det blir rost på nyare bilar är det krockskadade/omlackade bilar som inte lagats på rätt sätt.
Angående Teslas framskärmar så är det ett känt fel på vissa bilar att lacken släpper i flagor vid skärmkanterna fram, alltså har inte lackats rätt från fabrik.
Det i kombination med blästring och svensk vinter.
Angående bakluckan så är den eller har varit feljusterad så den tagit i just vid stängning, vilket nöter bort lacken med tid, också ett rättså känt tesla problem på vissa serier.
Y Performance FSD -27 Beställd / $ Plaid -23 / 3P -19 / Peugeot e-208 -22 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
-
SwedishAdvocate
Just det… Glömde. Om den där rostbortagaren kan rinna ner för en sluttande yta så finns det risk att den gör det, och det är inte bra för oskadad billack som jag förstått det. Jag har inte åtgärdat min rostskada än. Men när jag gör det så tänker jag maskera runt omkring med maskeringstejp för billack. Samt fästa dit lite hushållspapper eller ngt ifall rostlösaren får för sig att rinna ner på maskeringstejpen.
-
Teslaaa
- Teslaägare
Vanlig stadskörning mestadels i Göteborg. Tidigare ägare körde i Skåne. Lacken var felfri när jag köpte bilen två år sedan. Kan ju dock vara omlackerad tidigare utan att jag vet om det.
Segt är det i alla fall, 2021a som rostar.
Fått två offerter för lagning, ena 18,000:-, den andra 13,000:-, och ingen lämnar garanti.
Billigare nog att byta ut skärmen eller ge sig på jobbet själv på bägge punkter, värt ett försök, ser ju redan illa ut
-
Sportbilsentusiasten
Mina alternativ med. 18k för reparation var dyrt.
Lycka till !!
Bilnjutare som köpt andra elbilen