Det skulle säkert vara bättre för affärerna, åtminstone kortsiktigt, om han inte pratade politik.
Men nu är han som han är, och han har en poäng i att yttrandefrihet och positiv samhällsutveckling hör ihop.
Skulle världen varit bättre om inte Elon hjälpt till att exponera våldtäktsepidemin i UK?
Det är ju naturligtvis alltid väldigt bra att exponera ”våldtäktsepedemier”. Problemet är bara att det inte finns någon sådan i UK utan det är bara en del av den högerextrema retoriken.
Däremot är antalet fällda våldtäktsmän per capita världsunikt högt i UK och faktiskt också i Sverige, det beror dock på att dessa länder har en väldigt vid definition av vad en våldtäkt är och jämförelsevis låga beviskrav för fällande domar.
Som kontrast fälls nästan ingen för våldtäkt i tex Indonesien, men det beror på att det är nästan omöjligt att få någon fälld åtminstone om offret överlever.
Det skulle säkert vara bättre för affärerna, åtminstone kortsiktigt, om han inte pratade politik.
Men nu är han som han är, och han har en poäng i att yttrandefrihet och positiv samhällsutveckling hör ihop.
Skulle världen varit bättre om inte Elon hjälpt till att exponera våldtäktsepidemin i UK?
Det är ju naturligtvis alltid väldigt bra att exponera ”våldtäktsepedemier”. Problemet är bara att det inte finns någon sådan i UK utan det är bara en del av den högerextrema retoriken.
Däremot är antalet fällda våldtäktsmän per capita världsunikt högt i UK och faktiskt också i Sverige, det beror dock på att dessa länder har en väldigt vid definition av vad en våldtäkt är och jämförelsevis låga beviskrav för fällande domar.
Som kontrast fälls nästan ingen för våldtäkt i tex Indonesien, men det beror på att det är nästan omöjligt att få någon fälld åtminstone om offret överlever.
Jag tror inte riktigt du följt vad som skett i UK, det blir i så fall extremt många högerextremister, och vad som hänt i domstolarna är mycket svårt att bortförklara med lagändringar. En hel del av Starmers politiska motvind rör just att han är djupt insyltad i mörkandet av detta ämne, och Tories har tagit upp det i parlamentet (men prata är billigt).
När jag refererade våldtäktsepidemier så refererade jag inte heller till statistik utan verkligheten, så vilka mörkertal eller definitionsproblem det finns, i UK eller på andra ställen av världen, är irrelevant här.
Som jag ser det är UK ett varnande exempel vad som händer om man istället för att hantera medborgarnas legitima klagomål börjar straffa de som klagar och lagstiftar filtrering av internet, men det går bara att lägga locket på en begränsad tid.
Det är bara ett av flera meddelanden i en större diskussion (och diskussionen handlar primärt om våld och våldtäktsepidemin i UK), här är det hela förklarat i kontext:
(Youtubern ifråga, Jacob H, går dagligen igenom alla Elons uppåt 100 tweets per dag. där han klassar runt 1/3-del som politiska, så det finns runt tusen politiska tweets till från den här månaden att kommentera om man vill.)
Personligen har jag absolut inget problem med att Elon är emot våldtäkter och att man försöker straffa dem som försöker beivra dem. Och meddelandet du länkade till syftar huvudsakligen på att inget av de fyra etablerade partierna, som Reform UK är ett av, gör något åt problemet.
Rörande den andra delen om polis-raiden, UK har enligt öppen statistik i särklass flest personer i fängelse för de sagt saker som bedömts som oacceptabla (exkluderat brottsuppmaningar) online, runt 1000.
För att förstå vad som ligger bakom Restore UK, här är (den distinkt icke högervridne) Glenn Greenwalds kommentar om samma intervju som Elon retweetade:
Håll tillgodo!
Lite mer tänkvärt från det amerikanska forumet om den där snubben med den vita hatten som Elon återpostat:
EDIT:
Och eftersom du bäddade in ett inlägg av Glenn Greenwald…
Kan inte uttala mig om ifall han någonsin varit vänster. Är inte tillräckligt insatt. Men sen åtm. ngn gång under 2022 är han vad Lars Wilderäng kategoriserar som en Putinist. Så oavsett vad Greenwald är för något, så finns det minst ett rejält allvarligt fel i huvudet på honom. IMO.
Tolkar jag dig rätt i att du menar att denne Restore UK-företrädaren är en krigshetsande nazi-kommunistisk pacifist? Intresseklubben noterar.
Glenn Greenwalds inlägg var en analys (inte värdering) av de ståndpunkter han anförde i intervjun i egenskap av Restore UK-företrädare, han analyserade inte företrädarens person. Skilj på sak och person.
Sedan skulle jag inte tillmäta ett uttalande om mångfaldigt prisbelönte journalisten Glenn Greenwald, tidigare var gift med den brasilianske kongressledamoten (Democratic Labour Party) David Miranda (googla "UK 2013 Miranda rights"), som en Putinist någon större trovärdighet. Ett konstaterande är att LW har gjort en poäng i att han valt bort X som informationskanal och hyllar filterbubblan Bluesky där allt är svartvitt och kritik systematiskt censureras och leder till banning.
För att få en sund världsbild kan man inte välja bort nyhetskällor (och Gleen Greenwald har haft många scoops, detta eftersom många litar på hans integritet) bara för man ogillar deras politiska ståndpunkter, annars låser man snabbt in sig i en filterbubbla.
Jag tror inte riktigt du följt vad som skett i UK, det blir i så fall extremt många högerextremister, och vad som hänt i domstolarna är mycket svårt att bortförklara med lagändringar. En hel del av Starmers politiska motvind rör just att han är djupt insyltad i mörkandet av detta ämne, och Tories har tagit upp det i parlamentet (men prata är billigt).
När jag refererade våldtäktsepidemier så refererade jag inte heller till statistik utan verkligheten, så vilka mörkertal eller definitionsproblem det finns, i UK eller på andra ställen av världen, är irrelevant här.
Som jag ser det är UK ett varnande exempel vad som händer om man istället för att hantera medborgarnas legitima klagomål börjar straffa de som klagar och lagstiftar filtrering av internet, men det går bara att lägga locket på en begränsad tid.
Ok, du hävdar att det finns en ”våldtäktsepedemi” i Uk men den syns alltså inte i statistiken. Det skulle innebära att myndigheterna manipulerar statistiken för att dölja epedimin.
Det låter för mig väldigt mycket som en konspirationsteori.
Här diskuterar vi Elon Musk inte engelsk inrikespolitik.
Det köper jag helt och hållet. Mitt syfte var bara att påpeka att det inte är smart av Elon att ge sig in i den engelska inrikespolitiken.
Men då får man mothugg av de som vill försvara Elons agerande i detalj och då hamnar vi tyvärr snabbt off topic, vi får försöka undvika det framöver.