DNB omotiverad räntehöjning på billån

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ekologisk
Teslaägare

Re: DNB omotiverad räntehöjning på billån

Inlägg av Ekologisk »

Jag tecknade min bil i december och fick räntan höjd med 0.15% nu i april. Skrev likt andra här under förmiddagen och bad de visa kostnadsökningen som banken hade, så jag i så fall kunde se hur min räntekorrigering var motiverad.

Fick svar nu att den är justerad till 0 igen efter en individuell prövning kopplat till min synpunkt.

De har alltså ingen som helst motivering till höjningarna.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Ekologisk skrev: 29 maj 2026 13:21
Jag tecknade min bil i december och fick räntan höjd med 0.15% nu i april. Skrev likt andra här under förmiddagen och bad de visa kostnadsökningen som banken hade, så jag i så fall kunde se hur min räntekorrigering var motiverad.

Fick svar nu att den är justerad till 0 igen efter en individuell prövning kopplat till min synpunkt.

De har alltså ingen som helst motivering till höjningarna.
"Vill tjäna mer pengar" 😁

Samma med inlånings- och utlåningsräntor. Det är sällan de ändras samtidigt, eller lika mycket.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
elbilly

Inlägg av elbilly »

https://kundsupport.dnbfinans.se/org/dn ... anta-kkbd/

2024-05-15 med -0,25 procentenheter
2024-08-26 med -0,25 procentenheter
2024-10-02 med -0,25 procentenheter
2024-11-13 med -0,50 procentenheter
2025-01-08 med -0,25 procentenheter
2025-02-05 med -0,25 procentenheter
2025-06-25 med -0,25 procentenheter
2025-10-01 med -0,25 procentenheter
2026-04-17 med +0,15 procentenheter

Från deras info om detta.
Har man tecknat 0% och varit med genom detta så är man på −2,25% av ren vinst för DNB redan där.
Och detta höjer man då generellt för alla.
Dessutom så sänker man inte för alla trots att dom officiellt erkänner att deras höjning är helt grundlös.
Känns seriösare att ta lån av någon man träffar på plattan.
Och detta beteende försvaras dessutom i denna tråden.
Användarvisningsbild
charliehifi
Teslaägare

Inlägg av charliehifi »

Jag mejlade också häromdagen och fick idag besked likt er andra att de justerar ner räntan till 0. Då vet vi att det funkar inför nästa gång de försöker.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: DNB omotiverad räntehöjning på billån?

Inlägg av Tellus »

carlf skrev: 17 apr 2026 16:10
Tellus skrev: 17 apr 2026 14:13
carlf skrev: 17 apr 2026 13:49
Tellus skrev: 17 apr 2026 13:26
Har en konversation med DNB nu, får se vart det slutar.
Ser dock ut som man blir scammad.

Om till exempel räntorna plötsligt sjunker 1% efter man hämtat ut bilen med 0 ränte erbjudande(rörligt), och sedan plötsligt stiger 1%.
Så kommer alltså DNB ränta bli 1% fast den faktiska räntan för banken är exakt som när man hämtade ut bilen.

Alla jäkla myndigheter och ingen verkar kunna stoppa så tydligt bedrägeri.

Pengarna spelar ingen roll, det är bankens system för att lura kunden som är sjukt. Återkommer efter deras svar, fick ett typ AI svar på första mailet.
Om du verkligen blir ”scammad” tycker jag du ska polisanmäla DNB.
För det skulle ju betyda att de gör på annat sätt än vad det står i det avtal du har signerat?
Finns ingen som läser avtalet på typ 100 sidor.
Tycker inte att det är okej att bankens avans plötsligt blir högre på din bekostnad.
Verkar inte vara någon som vet reglerna riktigt än,
är första gången som räntan för banken först sjunkit 0,25 och sedan gått upp 0,15. Bankens vinst är plötsligt 0,25% mer fast deras ränteutgifter är exakt samma.

Jag har inget lån, men en i släkten får nu 0,15%
Så klart superlåg ränta, men DNB luras och det har inte framgått att man ska betala mer i ränta fast deras upplåningskostnader är lägre vs när man hämtade bilen.
Jag läser avtal. Särskilt om de handlar om en affär norr om halvmiljonen och det är enkelt att söka upp de klausuler som avhandlar just mekanismen för räntejustering.

Att DNB ”luras” är ju ett intressant påstående. Då har du alltså läst avtalet nu? 😄
Nu verkar DNB ha läst sitt eget avtal och sänker också räntan för vår släkt.
Så dom slutar scamma dom som kontaktar dom :x
Y Performance FSD -27 Beställd / $ Plaid -23 / 3P -19 / Peugeot e-208 -22 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Användarvisningsbild
fnils
Teslaägare

Inlägg av fnils »

Tellus skrev: 29 maj 2026 19:21
Tellus skrev: 17 apr 2026 13:26
Har en konversation med DNB nu, får se vart det slutar.
Ser dock ut som man blir scammad.

Om till exempel räntorna plötsligt sjunker 1% efter man hämtat ut bilen med 0 ränte erbjudande(rörligt), och sedan plötsligt stiger 1%.
Så kommer alltså DNB ränta bli 1% fast den faktiska räntan för banken är exakt som när man hämtade ut bilen.

Alla jäkla myndigheter och ingen verkar kunna stoppa så tydligt bedrägeri.

Pengarna spelar ingen roll, det är bankens system för att lura kunden som är sjukt. Återkommer efter deras svar, fick ett typ AI svar på första mailet.
För det skulle ju betyda att de gör på annat sätt än vad det står i det avtal du har signerat?
Tycker inte att det är okej att bankens avans plötsligt blir högre på din bekostnad.
är första gången som räntan för banken först sjunkit 0,25 och sedan gått upp 0,15. Bankens vinst är plötsligt 0,25% mer fast deras ränteutgifter är exakt samma.

Så klart superlåg ränta, men DNB luras och det har inte framgått att man ska betala mer i ränta fast deras upplåningskostnader är lägre vs när man hämtade bilen.
Jag läser avtal. Särskilt om de handlar om en affär norr om halvmiljonen och det är enkelt att söka upp de klausuler som avhandlar just mekanismen för räntejustering.

Att DNB ”luras” är ju ett intressant påstående. Då har du alltså läst avtalet nu? 😄
Usch sånt ogillar jag skarpt. Varför ska man behöva jaga företag för att få "fördelar".
Mini Cooper SE
Tesla Model 3 Long Range Highland
Användarvisningsbild
aeroslok
Teslaägare

Inlägg av aeroslok »

charliehifi skrev: 29 maj 2026 15:14
Jag mejlade också häromdagen och fick idag besked likt er andra att de justerar ner räntan till 0. Då vet vi att det funkar inför nästa gång de försöker.
Vilken epost skickade du till?
Hur formulerade du dig? :)
M3P 2020
MYP 2024
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

fnils skrev: 30 maj 2026 09:03

Usch sånt ogillar jag skarpt. Varför ska man behöva jaga företag för att få "fördelar".
Det är väl värre än så?

Du måste hålla koll och kontakta för att inte bli lurad…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
flanders
Teslaägare

Inlägg av flanders »

aeroslok skrev: 30 maj 2026 10:43
Vilken epost skickade du till?
Hur formulerade du dig? :)
Jag skickade ett meddelande via deras kundtjänst bara, fick standardsvaret att de sänkte till noll igen ett par dagar senare.
Frågade bara hur de kunde motivera höjningen.
Max_Maxx

Inlägg av Max_Maxx »

Max_Maxx skrev: 16 maj 2026 11:29
Skrev detta i Tesla gruppen på Facebook häromdagen.

” Liten uppdatering från min maildialog med DNB.

Jag fick nu ett mer konkret svar där DNB verkar nyansera sin tidigare beskrivning av hur ränteändringar fungerar och tydligare knyta an till det som faktiskt står i avtalsvillkoren.

Tidigare fick jag svar som mer lät som att bedömningen var helt framåtblickande utan historisk referenspunkt. Nu skriver de istället att framtida ränteändringar bedöms utifrån ”kostnadsutvecklingen sedan avtalets ingående” och med utgångspunkt i respektive kunds avtalsdatum.

Det tycker jag är ganska intressant eftersom det ligger närmare formuleringen i villkoren om att räntan beräknas utifrån ränteläget vid ansökan och förändringar sedan dess.

För er som tecknade lån tidigare, varit med om flera stora räntenedgångar sedan dess men nu ändå fått en räntehöjning, kan det därför vara värt att faktiskt be DNB redovisa hur deras samlade funding-/upplåningskostnad utvecklats relativt när just ert avtal ingicks och hur höjningen motiveras utifrån villkoren.

De använder visserligen begreppet ”samlad kostnadsbild”, så det handlar sannolikt inte bara om en enskild ränta som STIBOR. Men eftersom de själva nu hänvisar till kostnadsutvecklingen sedan avtalets ingående känns det rimligt att fråga hur det konkret ser ut för just ens avtal.

Tex:

“Ni anger att höjningen motiveras av ökade upplåningskostnader. Kan ni beskriva hur den samlade kostnadsbilden utvecklats relativt mitt avtalsdatum och hur detta motiverar just denna höjning?””

Längst ner i denna post har ni en mall ni kan använda
Användarvisningsbild
fnils
Teslaägare

Inlägg av fnils »

AAKEE skrev: 30 maj 2026 11:40

Det är väl värre än så?

Ja, det känns som en generell bankgrej.
Mini Cooper SE
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

fnils skrev: 30 maj 2026 12:49
AAKEE skrev: 30 maj 2026 11:40

Det är väl värre än så?

Ja, det känns som en generell bankgrej.
Inte bara banker. Även försäkringsbolag, mobiloperatörer, larmbolag, etc.

Är man trogen långsiktig kund, så straffas man oftast alltid i längden (smyghöjningar, prisförsämringar, sämre avtal, etc).

Man måste i princip nästan alltid "bråka", hota om att byta leverantör, etc. för att få behålla vettiga priser, rabatter och villkor. Ibland behöver man även gå till verket och byta bank, försäkringsbolag, larmbolag, etc. Ju mer otrogen och besvärlig som kund du är, ju bättre villor får du oftast.

Passiva gamla "trogna" kunder är nästan alltid förlorare. De som "bråkar" mycket är nästan alltid vinnare. Jag gillar det inte, men det är tyvärr så verkligheten fungerar.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det är verkligen extremt dåligt.

Hade Tele2 som ADSL-leverantör en gång i forntiden, de var de enda som kunde leverera till adressen utan att samtidigt tvinga mig att ha ett telefoniabonnemang.

Varje år ville de höja priset, varje år ringde jag och valde "uppsägning" i knappvalet och sa att jag ville säga upp för att det blivit så dyrt. Och varje år fick jag en deal, ibland till och med bättre än jag haft innan. Förstod att de som svarade där hade större mandat att salta erbjudandet.

(När jag väl flyttade och sade upp det på riktigt så var det ett rent h-e att lyckas säga upp tjänsten. Trots att de kunde se i samtalsloggarna att jag ringt och sagt upp i tid så tog det flera månader och massa fakturor och påminnelser innan de verkligen gjorde det).
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
fnils
Teslaägare

Inlägg av fnils »

jonasl skrev: 30 maj 2026 14:55

Hade Tele2 som ADSL-leverantör en gång i forntiden, de var de enda som kunde leverera till adressen utan att samtidigt tvinga mig att ha ett telefoniabonnemang.

Varje år ville de höja priset, varje år ringde jag och valde "uppsägning" i knappvalet och sa att jag ville säga upp för att det blivit så dyrt. Och varje år fick jag en deal, ibland till och med bättre än jag haft innan. Förstod att de som svarade där hade större mandat att salta erbjudandet.

(När jag väl flyttade och sade upp det på riktigt så var det ett rent h-e att lyckas säga upp tjänsten. Trots att de kunde se i samtalsloggarna att jag ringt och sagt upp i tid så tog det flera månader och massa fakturor och påminnelser innan de verkligen gjorde det).
Jag hade Telia via fiber och när de höjde bytte jag till Bahnhof då ringde Telia och sänkte priset. Ett år senare höjde de igen och då bytte jag till Bahnhof igen och vägrade byta tillbaka. De var bra och jag kände aldrig att de "lurades".
Samma med Vimla som mobiloperatör. Jag har haft dem i många år. En gång har de höjt priset men då höjde de även mängden surf. Sen ger de sina kunder fri surf vissa helgdagar samt när man fyller år. Kundvård helt klart (som troligen inte kostar dem särskilt mycket, om ens något).
Mini Cooper SE
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

fnils skrev: 31 maj 2026 08:54
jonasl skrev: 30 maj 2026 14:55

Jag hade Telia via fiber och när de höjde bytte jag till Bahnhof då ringde Telia och sänkte priset. Ett år senare höjde de igen och då bytte jag till Bahnhof igen och vägrade byta tillbaka. De var bra och jag kände aldrig att de "lurades".
Samma med Vimla som mobiloperatör. Jag har haft dem i många år. En gång har de höjt priset men då höjde de även mängden surf. Sen ger de sina kunder fri surf vissa helgdagar samt när man fyller år. Kundvård helt klart (som troligen inte kostar dem särskilt mycket, om ens något).
Plötsligt gick det inte att streama till TV:n på landet. Vi har 4G mobilt bredband från Halebop (Telia). Jag kollade hastigheten med Bredbandskollen och fick 9 Mbit/s. Med mobilens 5G fick jag 20...Signalstyrkan är 1 av 5. Sämre än i skyddsrummet på jobbet.
Tog kontakt med Halebop som kontaktade Telia åt mig. Telia meddelade att de "gjort förändringar" i mobilnätet i februari.
Tack Televerket.
Dessvärre hjälper det nog inte att byta operatör, jobbets SIM-kort (Tele2) visar också en plupp där.

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mikebike skrev: 31 maj 2026 12:51
Plötsligt gick det inte att streama till TV:n på landet. Vi har 4G mobilt bredband från Halebop (Telia). Jag kollade hastigheten med Bredbandskollen och fick 9 Mbit/s. Med mobilens 5G fick jag 20...Signalstyrkan är 1 av 5. Sämre än i skyddsrummet på jobbet.
Tog kontakt med Halebop som kontaktade Telia åt mig. Telia meddelade att de "gjort förändringar" i mobilnätet i februari.
Tack Televerket.
Dessvärre hjälper det nog inte att byta operatör, jobbets SIM-kort (Tele2) visar också en plupp där.
Tips är Starlink!

Har köpt ett par sjöbodar som kontor till firman vid mer ytterbandet av kusten där det är väldigt fint, men tyvärr också väldigt dålig och svag 5G. Har testat alla operatörer (Telenor, Telia och Tele2), och med externt 5G-modem/router. Kunde aldrig ens få till en stabil Teams-konferens utan att det hackade och en massa fördröjningar. Värdelöst.

Skaffade istället en Starlink Mini förra sommaren och fick grymt bra koppling redan med den enklaste och billigaste Mini-antennen. Självklart lite högre latens (är ju visst avstånd till satelliter), men bra nerladdningshastighet. Inga som helst problem med vare sig videomöten/konferenser för jobbet (grymt viktigt att det kan fungera stabilt), eller att kunna streama film/TV i 4K när man kopplar av efter segeltur eller arbetsdagen. Supernöjd! 👍

Starlink är verkligen räddaren i nöden och helt underbart i sådana här lägen!

Bild 2025-07-31 kl. 12.31.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

martinot skrev: 31 maj 2026 16:38
mikebike skrev: 31 maj 2026 12:51
Tack Televerket.
Tips är Starlink!

Har köpt ett par sjöbodar som kontor till firman vid mer ytterbandet av kusten där det är väldigt fint, men tyvärr också väldigt dålig och svag 5G. Har testat alla operatörer (Telenor, Telia och Tele2), och med externt 5G-modem/router. Kunde aldrig ens få till en stabil Teams-konferens utan att det hackade och en massa fördröjningar. Värdelöst.

Skaffade istället en Starlink Mini förra sommaren och fick grymt bra koppling redan med den enklaste och billigaste Mini-antennen. Självklart lite högre latens (är ju visst avstånd till satelliter), men bra nerladdningshastighet. Inga som helst problem med vare sig videomöten/konferenser för jobbet (grymt viktigt att det kan fungera stabilt), eller att kunna streama film/TV i 4K när man kopplar av efter segeltur eller arbetsdagen. Supernöjd! 👍

Starlink är verkligen räddaren i nöden och helt underbart i sådana här lägen!

Bild 2025-07-31 kl. 12.31.JPG
Jag misstänker att kostnaden blir en helt annan än dagens 1700 kr för en 4G/WIFI-router + 150 kr/månad.

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mikebike skrev: 31 maj 2026 17:30

Jag misstänker att kostnaden blir en helt annan än dagens 1700 kr för en 4G/WIFI-router + 150 kr/månad.
Det beror på. Precis som det beror på för olika abonnemang för 5G.

Det finns lite olika Starlink-abonnemang för både privatpersoner och företag, samt beroende på om det är en fast installation på samma fasta bostadsadress, eller med roaming (dvs. om man även vill kunna ha den på tex. en segelbåt, terrängbil eller husbil som kan använda Starlink på olika platser).

Finns privat ifrån 370 kr/månaden för 100 Mbit/s med obegränsad mängd data, och 0 kr för antenn/router (tror minimiperiod är ett år för det erbjudandet med att slippa hårdvarukostnaden, och att frakt på 270 kr tillkommer).

Du måste dock checka din specifika adress för vilka abb. som är möjliga (ibland är allokeringen för Starlink full i vissa områden/hexagoner av landet, samt att det tekniskt bara fungerar till en viss breddgrad i landet), samt även vilka hastigheter och datamängder du personligen vill ha/behöver.

https://starlink.com/residential?referr ... 4-11234-46 (med min inbjudningslänk till vänster så får både du och jag 1 månads fri abb. - vill du skippa detta så gå istället direkt till: https://starlink.com/se).

OBS: Det är inte säkert att du kan få en fast installerad Starlink alls på vissa adresser/områden i Sverige om det redan är fulltecknat (för att skydda hastighet och stabilitet för existerande kunder), och kan även vara vissa begräsningar i erbjudanden om gratis hyra av hårdvaran om det redan är en trång sektor/hexagon.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

martinot skrev: 31 maj 2026 18:00
mikebike skrev: 31 maj 2026 17:30

Det beror på. Precis som det beror på för olika abonnemang för 5G.

Det finns lite olika Starlink-abonnemang för både privatpersoner och företag, samt beroende på om det är en fast installation på samma fasta bostadsadress, eller med roaming (dvs. om man vill ha den på en båt, bil eller husvagn som kan vara på olika platser).

Finns privat ifrån 370 kr/månaden för 100 Mbit/s med obegränsad mängd data, och 0 kr för antenn/router (tror minimiperiod är ett år för det erbjudandet med att slippa hårdvarukostnaden, och att frakt på 270 kr tillkommer).

Du måste dock checka din specifika adress vilka abb. som är möjliga (ibland är allokeringen för Starlink full i vissa områden/hexagoner av landet, samt att det tekniskt bara fungerar till en viss breddgrad i landet), samt även vilka hastigheter och datamängder du personligen vill ha/behöver.

https://starlink.com/residential?referr ... 4-11234-46 (med min inbjudningslänk till vänster så får både du och jag 1 månads fri abb. - vill du skippa detta så gå istället direkt till: https://starlink.com/se).

OBS: Det är inte säkert att du kan få en fast installerad Starlink alls på vissa adresser/områden i Sverige om det redan är fulltecknat (för att skydda hastighet och stabilitet för existerande kunder), och kan även vara vissa begräsningar i erbjudanden om gratis hyra av hårdvaran om det redan är en trång sektor/hexagon.
Ok, "bara" drygt dubbelt så dyrt som nuvarande, och det verkar gå att få på vår adress.
Har routern/mottagaren WIFI inbyggt?

Jag skall bråka lite mer med Halebop/Telia och då är det bra att kunna hänvisa till att det finns alternativ.
Tack så länge.

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mikebike skrev: 31 maj 2026 18:21
Har routern/mottagaren WIFI inbyggt?
Ja, det finns allt inbyggt och komplett med, inklusive inbyggd WiFi-AP/router-funktionalitet i Mini-antennen (separat box/låda för större antenner och installationer, men även där ingår det alltid i grundpaketet).

Här är den Mini-versionen som jag använder:
https://starlink.com/public-files/speci ... _sv-SE.pdf

I mitt tycke en verkligen smidig liten komplett enhet. Man kan nästan packa med den i en lite större ryggsäck/väska, och strömförsörja via tex. en power bank. Så har du stabilt Internet på en avlägsen plats i fjällen/obygden eller annan öde plats där inte 5G finns (kräver dock som sagt roaming-avtal om man vill kunna använda den på olika platser).

granlundii

Inlägg av granlundii »

Mycket överraskad över att de backar, med tanke på hur mycket marknadsräntorna gått upp sedan förra sommaren borde det vara enkelt att motivera höjningen...
Kia E-Niro 2020
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

granlundii skrev: 31 maj 2026 19:37
Mycket överraskad över att de backar, med tanke på hur mycket marknadsräntorna gått upp sedan förra sommaren borde det vara enkelt att motivera höjningen...
Räntan har sjunkit med 2,25 procentenheter de två senaste åren:

https://kundsupport.dnbfinans.se/org/dn ... anta-kkbd/

2024-05-15 med -0,25 procentenheter
2024-08-26 med -0,25 procentenheter
2024-10-02 med -0,25 procentenheter
2024-11-13 med -0,50 procentenheter
2025-01-08 med -0,25 procentenheter
2025-02-05 med -0,25 procentenheter
2025-06-25 med -0,25 procentenheter
2025-10-01 med -0,25 procentenheter
2026-04-17 med +0,15 procentenheter
Model Y LR AWD -24