Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1391
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av bjornnilsson »

Arctic Drifter skrev: 19 jun 2024 14:33
Billtillverkarna blir alltmer kreativa när det gäller årsmodellerna, BMW har ju historiskt kört bytet efter den tyska industrisemestern men de producerar numera även de nästa årsmodeller i maj.
Jag funderade över precis detta igår när jag läste att Justin TImberlake åkte dit för rattfylla i en BMW årsmodell 2025..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

bjornnilsson skrev: 19 jun 2024 14:42
Arctic Drifter skrev: 19 jun 2024 14:33
Billtillverkarna blir alltmer kreativa när det gäller årsmodellerna, BMW har ju historiskt kört bytet efter den tyska industrisemestern men de producerar numera även de nästa årsmodeller i maj.
Jag funderade över precis detta igår när jag läste att Justin TImberlake åkte dit för rattfylla i en BMW årsmodell 2025..
I USA har dom ju varit helt tokiga. Vet inte om de förbjöd det men ett tag sålde de nästnästa "årsmodell", dvs bilar som levereras nu 2024 skulle vara "årsmodell 2026".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Force-Walker
Inlägg: 299
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Force-Walker »

Porsche kör nu 0,95% ränta på flera nya bilar på blocket. Antar man inte får dem sålda.
Tror dom lagt för högt pris på årsmodell -25. Vet inte om man gjort de för att rädda restvärdet på de gamla, hehe.

Jag får köra vidare med min 2021a ett tag till.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Force-Walker skrev: 08 jul 2024 18:42
Porsche kör nu 0,95% ränta på flera nya bilar på blocket. Antar man inte får dem sålda.
Tror dom lagt för högt pris på årsmodell -25. Vet inte om man gjort de för att rädda restvärdet på de gamla, hehe.

Jag får köra vidare med min 2021a ett tag till.
Ja dom drar ner på produktionen nu rejält.
Dom säljer inte alls. Är väl ytterligare ett tecken på begynnande ekonomisk kris.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 9251
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 09 jul 2024 01:40
Force-Walker skrev: 08 jul 2024 18:42
Porsche kör nu 0,95% ränta på flera nya bilar på blocket. Antar man inte får dem sålda.
Tror dom lagt för högt pris på årsmodell -25. Vet inte om man gjort de för att rädda restvärdet på de gamla, hehe.

Jag får köra vidare med min 2021a ett tag till.
Ja dom drar ner på produktionen nu rejält.
Dom säljer inte alls. Är väl ytterligare ett tecken på begynnande ekonomisk kris.
Det här stämmer inte. Porsches försäljning i Europa går bra. Kina är trögt dock.

Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 1353
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Enl länken…
Taycan deliveries were 8,838 units, down 51%
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 9251
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av spacecoin »

Sportbilsentusiasten skrev: 09 jul 2024 21:59
Enl länken…
Taycan deliveries were 8,838 units, down 51%
Ja Taycan är ned i samma storleksordning som S/X. Kommentaren tolkade jag som allmänt Porsche.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 296
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Pasjostrom »

Det är elbilsproduktionen (Taycan) som de drar ner. Vi är ju på ett elbilsforum, så fokuserar på elbilarna ;)

Skillnaden mot S/X är att Taycan precis uppdaterats ganska ordentligt. S/X är rejält gammal vid det här laget även om den uppdaterades för ~3 år sedan.
SwedishAdvocate
Inlägg: 8337
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av SwedishAdvocate »

Pasjostrom skrev: 10 jul 2024 23:28
Det är elbilsproduktionen (Taycan) som de drar ner. Vi är ju på ett elbilsforum, så fokuserar på elbilarna ;)

Skillnaden mot S/X är att Taycan precis uppdaterats ganska ordentligt. S/X är rejält gammal vid det här laget även om den uppdaterades för ~3 år sedan.
Känns som nästan alla engelskspråkiga bilkanaler på Youtube har gjort videor om värdeminskningen på begagnade ex. av Taycan pre-refresh. Dessutom verkar även många ägare ha gjort egna videor – så just det budskapet har verkligen hamrats in på Y-tuben på sistone... Gissar att det kan påverka nybilsförsäljningen en hel del...

Vet inte om värdetappet på ex. Merca EQS har varit liknande, men den sålde väl aldrig lika bra som Taycan pre-refresh, så det kan väl därför inte bli en lika stor 'nyhet'...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 9251
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av spacecoin »

Pasjostrom skrev: 10 jul 2024 23:28
Det är elbilsproduktionen (Taycan) som de drar ner. Vi är ju på ett elbilsforum, så fokuserar på elbilarna ;)

Skillnaden mot S/X är att Taycan precis uppdaterats ganska ordentligt. S/X är rejält gammal vid det här laget även om den uppdaterades för ~3 år sedan.
S/X har väl uppdaterats sedan 2019 med samma ”nivå” som Taycan? Jag tror du har merparten av svaret i vikande makro, räntor och slopade elbilsbidrag. Det är samma läge i Kina och EU.

Sedan är Taycan en dyrare bil än S/X.
SwedishAdvocate
Inlägg: 8337
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av SwedishAdvocate »

Verkar ju finnas en del intresse för beg. Taycan…

Har man det intresset kanske man redan fått upp någon av de här videorna i sitt Yootoob-flöde – men för den eventualitet att man inte skulle ha fått det, samt även skulle vara intresserad…

Har bara sett ngn minut själv, men det verkar som vettig info. från en riktig person som själv köpte en beg. Taycan i Schweiz för X tidsenheter sedan.

Lite förvirrande med typ samma thumnail på alla 4 videor, men det är fyra st. olika.




https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 8337
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av SwedishAdvocate »

Vilseledande titel. Han leasar en på sitt företag.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Zlatje
Inlägg: 98
Blev medlem: 02 okt 2022 21:39

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zlatje »

Sjukt sugen på en 4 eller 4s. Måste inte ha alla tillbehör. De börjar ligga på under 600.000 nu. Lär vänta 1 år till.

Försöker få en uppfattning om vad bilen kostar att äga. Försäkringen på mig hamnar idag på 1500kr / mån. Mycket, ja men begagnad Tesla kostar samma.
Sen servicen vartannat år verkar ligga runt 10.000? Och däck är ju X ofta men kommer köra vanligt. Något annat förutom den uppskattade värdeminskningen?

Tack!
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2573
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Zlatje skrev: 28 maj 2026 17:20
Sjukt sugen på en 4 eller 4s. Måste inte ha alla tillbehör. De börjar ligga på under 600.000 nu. Lär vänta 1 år till.

Försöker få en uppfattning om vad bilen kostar att äga. Försäkringen på mig hamnar idag på 1500kr / mån. Mycket, ja men begagnad Tesla kostar samma.
Sen servicen vartannat år verkar ligga runt 10.000? Och däck är ju X ofta men kommer köra vanligt. Något annat förutom den uppskattade värdeminskningen?

Tack!
Vad hittade du för försäkringsbolag med så låg premie?

När jag kollade helförsäkring på Taycan Cross turismo låg den på 4500:- per månad.

Så det blev en Audi Q8 E-tron istället för mig.
Audi Q8 E-tron 55 Quattro 115 kWh MY24
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12306
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

Nyhet: VAG ställer in produktionen av Taycan på grund av svag efterfrågan.

NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12125
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev: 28 maj 2026 17:59
Nyhet: VAG ställer in produktionen av Taycan på grund av svag efterfrågan.

Nja, det var väl lite missledande? Dom har några dagar paus denna och nästa vecka för att ställa om produktionen, samt ta upp en dipp i efterfrågan. Inte helt det intrycket man får när man läser titel på reddittråden där det verkar som det är på obestämd tid mer eller mindre.
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Zlatje
Inlägg: 98
Blev medlem: 02 okt 2022 21:39

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zlatje »

Off Grid Byggaren skrev: 28 maj 2026 17:37
Zlatje skrev: 28 maj 2026 17:20
Sjukt sugen på en 4 eller 4s. Måste inte ha alla tillbehör. De börjar ligga på under 600.000 nu. Lär vänta 1 år till.

Försöker få en uppfattning om vad bilen kostar att äga. Försäkringen på mig hamnar idag på 1500kr / mån. Mycket, ja men begagnad Tesla kostar samma.
Sen servicen vartannat år verkar ligga runt 10.000? Och däck är ju X ofta men kommer köra vanligt. Något annat förutom den uppskattade värdeminskningen?

Tack!
Vad hittade du för försäkringsbolag med så låg premie?

När jag kollade helförsäkring på Taycan Cross turismo låg den på 4500:- per månad.

Så det blev en Audi Q8 E-tron istället för mig.
En 2021 hamnar runt 1800 om jag tar högsta självrisk hos både trygghansa och LF (rabatter hos LF).

Är bara 32 men bor i en håla, så det räddar mig. Däremot en RS6 kostar minst 6000/mån 😅 statistik...
macky
Inlägg: 1185
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av macky »

Zlatje skrev: 28 maj 2026 18:36
Off Grid Byggaren skrev: 28 maj 2026 17:37
Zlatje skrev: 28 maj 2026 17:20
Sjukt sugen på en 4 eller 4s. Måste inte ha alla tillbehör. De börjar ligga på under 600.000 nu. Lär vänta 1 år till.

Försöker få en uppfattning om vad bilen kostar att äga. Försäkringen på mig hamnar idag på 1500kr / mån. Mycket, ja men begagnad Tesla kostar samma.
Sen servicen vartannat år verkar ligga runt 10.000? Och däck är ju X ofta men kommer köra vanligt. Något annat förutom den uppskattade värdeminskningen?

Tack!
Vad hittade du för försäkringsbolag med så låg premie?

När jag kollade helförsäkring på Taycan Cross turismo låg den på 4500:- per månad.

Så det blev en Audi Q8 E-tron istället för mig.
En 2021 hamnar runt 1800 om jag tar högsta självrisk hos både trygghansa och LF (rabatter hos LF).

Är bara 32 men bor i en håla, så det räddar mig. Däremot en RS6 kostar minst 6000/mån 😅 statistik...
Betalar efter samlingsrabatt 1600 för helförsäkring för min GT. Tyckte det var dyrt. ;)
Zlatje
Inlägg: 98
Blev medlem: 02 okt 2022 21:39

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zlatje »

macky skrev: 28 maj 2026 19:44
Zlatje skrev: 28 maj 2026 18:36
Off Grid Byggaren skrev: 28 maj 2026 17:37
Zlatje skrev: 28 maj 2026 17:20
Sjukt sugen på en 4 eller 4s. Måste inte ha alla tillbehör. De börjar ligga på under 600.000 nu. Lär vänta 1 år till.

Försöker få en uppfattning om vad bilen kostar att äga. Försäkringen på mig hamnar idag på 1500kr / mån. Mycket, ja men begagnad Tesla kostar samma.
Sen servicen vartannat år verkar ligga runt 10.000? Och däck är ju X ofta men kommer köra vanligt. Något annat förutom den uppskattade värdeminskningen?

Tack!
Vad hittade du för försäkringsbolag med så låg premie?

När jag kollade helförsäkring på Taycan Cross turismo låg den på 4500:- per månad.

Så det blev en Audi Q8 E-tron istället för mig.
En 2021 hamnar runt 1800 om jag tar högsta självrisk hos både trygghansa och LF (rabatter hos LF).

Är bara 32 men bor i en håla, så det räddar mig. Däremot en RS6 kostar minst 6000/mån 😅 statistik...
Betalar efter samlingsrabatt 1600 för helförsäkring för min GT. Tyckte det var dyrt. ;)
Hur är ägarskapet? :) jag är mer rädd för Porschepriser om/när det är dags för bromsbelägg och skivor. Sånt man kan byta själv men gör man det rasar värdet om det inte står Porsche på alla kvitton. Kanske bara en fördom?
macky
Inlägg: 1185
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av macky »

Zlatje skrev: 28 maj 2026 20:02
macky skrev: 28 maj 2026 19:44
Zlatje skrev: 28 maj 2026 18:36
Off Grid Byggaren skrev: 28 maj 2026 17:37
Zlatje skrev: 28 maj 2026 17:20
Sjukt sugen på en 4 eller 4s. Måste inte ha alla tillbehör. De börjar ligga på under 600.000 nu. Lär vänta 1 år till.

Försöker få en uppfattning om vad bilen kostar att äga. Försäkringen på mig hamnar idag på 1500kr / mån. Mycket, ja men begagnad Tesla kostar samma.
Sen servicen vartannat år verkar ligga runt 10.000? Och däck är ju X ofta men kommer köra vanligt. Något annat förutom den uppskattade värdeminskningen?

Tack!
Vad hittade du för försäkringsbolag med så låg premie?

När jag kollade helförsäkring på Taycan Cross turismo låg den på 4500:- per månad.

Så det blev en Audi Q8 E-tron istället för mig.
En 2021 hamnar runt 1800 om jag tar högsta självrisk hos både trygghansa och LF (rabatter hos LF).

Är bara 32 men bor i en håla, så det räddar mig. Däremot en RS6 kostar minst 6000/mån 😅 statistik...
Betalar efter samlingsrabatt 1600 för helförsäkring för min GT. Tyckte det var dyrt. ;)
Hur är ägarskapet? :) jag är mer rädd för Porschepriser om/när det är dags för bromsbelägg och skivor. Sånt man kan byta själv men gör man det rasar värdet om det inte står Porsche på alla kvitton. Kanske bara en fördom?
Audin är ju billigare i drift så är det. Service är som vanlig audi (halva porschepriset) trots att det är samma grejer. Bromsarna har hållit fint för mig, är ju liten användning för en elbil. Haft bilen i 3 år, 1 år gammal när jag skaffade den och kört 6000 mil. Problemfritt har det inte varit men garanti/återkallelser och goodwill har löst allt. Har varit värmepaketet (2ggr), frontkamera som dog och båda fläktarna framför hjulhusen som ärgat igen i lagren. De har alltså flöde in i hjulhusen så där kommer det in det ena och andra. Verkar vara ett fel som alla har. Bra att kolla status på dem. Funkar de inte laddar bilen max 150kW och de är rätt dyra. Men en fantastisk bil att köra och se på.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 1353
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Off Grid Byggaren skrev: 28 maj 2026 17:37
Zlatje skrev: 28 maj 2026 17:20
Sjukt sugen på en 4 eller 4s. Måste inte ha alla tillbehör. De börjar ligga på under 600.000 nu. Lär vänta 1 år till.

Försöker få en uppfattning om vad bilen kostar att äga. Försäkringen på mig hamnar idag på 1500kr / mån. Mycket, ja men begagnad Tesla kostar samma.
Sen servicen vartannat år verkar ligga runt 10.000? Och däck är ju X ofta men kommer köra vanligt. Något annat förutom den uppskattade värdeminskningen?

Tack!
Vad hittade du för försäkringsbolag med så låg premie?

När jag kollade helförsäkring på Taycan Cross turismo låg den på 4500:- per månad.

Så det blev en Audi Q8 E-tron istället för mig.
1600kr/mån då jag kollade i våras. 60+ med villa/garage.
Valde mellan begagnad Taycan och EQS.
Mercan är DYR, men i jämförelse med Taycan jättebillig i drift, service och reparationer. MB ÅF skickade med 2års fabriksgaranti, service under 4år och batterigaranti 10år/25k mil.
Sjuk räckvidd i hög fart och hög komfort!

Nästa bilval sker då gen2 av Taycan ramlat ned i vettiga priser.
Taycan är underbar, och mycket förbättrades i gen 2 (2024 eller var det 2025?)

Är det enbart Taycan du vill ha, KÖP!!!!!!
Jag kunde vänta lite till...
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
SwedishAdvocate
Inlägg: 8337
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nya årsmodellen får större batteri, snabbare processor till infotainment samt simulerad PDK som ett av tillvalen som jag förstår det* ('syntetisk' PDK ingår dock 'på köpet' på Turbo GT).

https://www.carscoops.com/2026/06/porsc ... n-e-shift/

*Var ytterligare ngt som var nytt, men orkar inte lista allt.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
manneson
Inlägg: 2317
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av manneson »

Samma batteri snarare.
De verkar ta bort det lilla och göra det stora till standard.