Sportbilsentusiasten skrev:BrooklynS skrev: ↑30 maj 2026 19:31
Sportbilsentusiasten skrev:BrooklynS skrev: ↑29 maj 2026 16:12
Smarve skrev:Jag skulle rekommendera att ni även läser boken "Northvoltfallet" och inte sväljer Peter Carlssons propaganda helt. Sex miljarder vaskade pensionspengar tycker i alla fall jag är en betydande summa.
All investering är en risk, att vissa investeringar går fel är inte märkligt. Sex miljarder av, ja vad förvaltar aktuell fond, typ 2800 miljarder? Jag tror att fonden ändå gått ganska hyfsat de sista tio åren på totalen.
Hur kan det vara ett rimligt argument? Häpnadsväckande när en investering (som var dödsdömd på förhand) som bryter mot regelverket på ett utstuderat sätt, förminskas.
De ansvariga borde straffas och dömas till skadestånd.
BrooklynS skrev: ↑29 maj 2026 16:12
Alla som är intresserade vet nog att Northvolt gick i putten pga för stora skulder då produktionsstarten sköts fram flera år vilket innebar att kalkylen inte höll. Många orsaker där optimism säkert var en, men utan den blir det inga industrisatsningar alls.
Falskt!
Personer utan kompetens och egna pengar sålde varor i förväg, och med de kontrakten fick billiga lån och bidrag till att bygga upp fabriker... Fabriker som inte kunde leverera den kvalitet de hade sålt.
Praktiskt att leka med andras pengar!
BrooklynS skrev: ↑29 maj 2026 16:12
Jag tycker nog att det är en besvärande bias/propaganda mot allting som innebär investeringar i fossilfria lösningar. Man kan fråga sig vad detta kommer ifrån…
Jag och många andra som analyserar utifrån fysikaliska grundlagar, vetenskaplighet och ekonomisk verklighet, insåg snabbt det orimliga i dessa gröna projekt.
Ren logik - och den vinner alltid över orealistiska ideologiska värdegrunder!
Konkursen är på 80-90 miljarder, allt borta !!
Haha nädu, med samma argument dömer du ut samtliga industrisatsningar de sista 200 åren…
Men presentera då dessa industrisatsningar.
Några exempel:
Vattenkraften i Porjus, Älvkarleby och Trollhättan
Malmbanan
LKAB-s gruva i Kirunavaara
Alla enorma projekt där svenskt kapital inte räckte till utan utländskt riskkapital behövde tas in - i fallet LKAB dessutom att bolaget delägdes 50% under 50 år.
Borde man inte ha gjort investeringarna? Du menar ju det.
I exemplet Stegra så handlar det om att avfossilisera en bransch som ensam står för kanske 10-12% av världens samlade CO2-utsläpp. SSAB gör samma typ av investeringar (av egna medel) för att ta bort kokset ur processen. Lönsamt, trots ökad elförbrukning.
I fallet Northvolt handlade det om att inte vara helt beroende av Kina för batteritillverkning. Lita på att det kommer att byggas batterifabriker i EU framledes, helt enkelt för att vi måste.
——
Det jag är så trött på är den uppenbarligen orkestrerade skränigheten kring allt som är ”utveckling” eller ”grön omställning” och då främst vad gäller energiomställningen. Om man sedan är nyttig idiot eller onyttig är svårt att bilda sig en uppfattning om, denna skränighet har också märkts tydligt i kärnkraftstråden. Det är ingen ursäkt att inte säga sig veta om vilka krafter som ligger bakom den extrema politisering som drabbat denna sektor. Det är ju annars enkelt att titta på världsutvecklingen och var forskningskonsensus ligger men just när det kommer till energi och grön omställning så tror man hellre på internettroll och påstådda auktoriteter, ofta med problematisk bakgrund vad gäller förhållande till ovänlig sinnad makt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk