Provade att snabbladda för första gången idag.
Jäklar vad snabbt det går
Från 24% till 41% på 4 min. Och då var den låst på 180 kW i 3 minuter.
Roligt att man får laddkurvan i appen med.
Provade även batteriskyddet, den maxbegränsar effekten till 180 kW och tillåter maxladdning till 80%. (anledningen till att jag vid testet var låst till 180 i 3 min innan jag stängde av skyddet)
Kan vara lämpligt om man inte har bråttom vid laddningen.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 4 gång.
Skriv gärna resultatet så man slipper titta på hela videon.
Såg förresten en GLC i trafiken igår. En demo men ändå. Nya iX3 har jag sett 4-5 ggr. Den blir nog vanlig i trafiken. Kanske mercan också.
Edit.
I 130 km/h klarar iX3 545 km och GLC klarar 450 km. Så 10 mils skillnad. Dock 30 grader varmt så extremt låg förbrukning tack vare mindre luftmotstånd.
I 100 km/h klarar BMW:n 725 km och Mercan 525 km. Så skillnaden är större där. I 130 skiljer det mindre då Mercan tydligen har två växlar.
Har inte sett hela och det går att argumentera för att Mercans räckvidd är mer än tillräcklig också men iX3 utklassar den vad gäller räckvidd iaf.
även om jag gillar Autogefühl så var denna video 99% upprepningar. I grunden kokar det ner till ”luftfjädring är najs men dyrt” och ”välj BMW för körupplevelsen och Merca för åkkomfort”.
Lustigt nog sitter jag magiskt bra i BMWns komfortstolar, men inte alls lika bra i GLCs stolar.
Gillar inte tingeltangelinredningen i mercedes men hade gärna haft komforten och den lägre ljudnivån. Men absolut inte på bekostnad av räckvidden. Riktigt stor skillnad mellan de två. Så olika koncept dessa två bilar att jag tror de knappt överlappar i kundsegment.
Gillar du komfort så låter de ju som Volvon är väldigt bra på den biten men ja vi får väl se när de kommer lite recensioner där de har kört Volvon i Sverige också.
Tyvärr är ju Volvos Pilot Assist rätt kass.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Jag har enormt mycket högre förtroende för BMW än för Mercedes. Pappa har kört Mercedes i 30 år och jag har kört BMW i snart 20. (Dessförinnan Audi i 10 år)
För mig är det solklart BMW > Mercedes > Audi.
Precis svurit mig igenom trafikkaos i Sthlm med min iX1 som efter omdirigering pga trafikstopp stänger av navigationen och vill att man ska göra ett nytt val av väg. När man är i en rondell. Oj i såna lägen vill man sitta i audin istället som trots äldre infotainmentsystem är såå mycket tydligare. Men iX3 har vad jag upplevde bättre system än övriga nya BMW. Jag är faktiskt lite nojig över att ha beställt en BMW till. Kan jag förlika mig med varumärket . Men audi har inte grejerna jag vill ha på elbilssidan just nu. Jag kastar om ordningen till Audi, BMW, Mercedes.
Jag har enormt mycket högre förtroende för BMW än för Mercedes. Pappa har kört Mercedes i 30 år och jag har kört BMW i snart 20. (Dessförinnan Audi i 10 år)
Precis svurit mig igenom trafikkaos i Sthlm med min iX1 som efter omdirigering pga trafikstopp stänger av navigationen och vill att man ska göra ett nytt val av väg. När man är i en rondell. Oj i såna lägen vill man sitta i audin istället som trots äldre infotainmentsystem är såå mycket tydligare. Men iX3 har vad jag upplevde bättre system än övriga nya BMW. Jag är faktiskt lite nojig över att ha beställt en BMW till. Kan jag förlika mig med varumärket . Men audi har inte grejerna jag vill ha på elbilssidan just nu. Jag kastar om ordningen till Audi, BMW, Mercedes.
När jag provkörde begrep inte navigationen svenska. Inställningsfråga, tidig mjukvara eller normalt?
Såg förresten en GLC i trafiken igår. En demo men ändå. Nya iX3 har jag sett 4-5 ggr. Den blir nog vanlig i trafiken. Kanske mercan också.
Edit.
I 130 km/h klarar iX3 545 km och GLC klarar 450 km. Så 10 mils skillnad. Dock 30 grader varmt så extremt låg förbrukning tack vare mindre luftmotstånd.
I 100 km/h klarar BMW:n 725 km och Mercan 525 km. Så skillnaden är större där. I 130 skiljer det mindre då Mercan tydligen har två växlar.
Har inte sett hela och det går att argumentera för att Mercans räckvidd är mer än tillräcklig också men iX3 utklassar den vad gäller räckvidd iaf.
även om jag gillar Autogefühl så var denna video 99% upprepningar. I grunden kokar det ner till ”luftfjädring är najs men dyrt” och ”välj BMW för körupplevelsen och Merca för åkkomfort”.
Lustigt nog sitter jag magiskt bra i BMWns komfortstolar, men inte alls lika bra i GLCs stolar.
Gillar inte tingeltangelinredningen i mercedes men hade gärna haft komforten och den lägre ljudnivån. Men absolut inte på bekostnad av räckvidden. Riktigt stor skillnad mellan de två. Så olika koncept dessa två bilar att jag tror de knappt överlappar i kundsegment.
Gillar du komfort så låter de ju som Volvon är väldigt bra på den biten men ja vi får väl se när de kommer lite recensioner där de har kört Volvon i Sverige också.
Volvon verkar bra men stora batteriet långt bort och iX3 redan beställd, återstår att se när den dyker upp.
Såg en exakt likadan som jag beställt parkerad bredvid idag och jag gillar den verkligen. Barnen är hårt anti dock, många invektiv om utseendet. De får ta tåget om de fortsätter .
en Ipad har varit rapp i bra många år, men när det gäller bilar för 800k+ är det inte regel. Kommer ihåg känslan i Taycan när jag var lite intresserad. Klart bilen skall vara kul och köra, men hur är det ens möjligt att leverera lagg idag. Får masa mig till BMW-nasaren och testa själv
Mitt intryck av bilen efter att ha provsuttit och lekt runt i infotainment.
Besviken på packutrymmet, blir att plocka fram takboxen igen.
Infotainment inte lika rappt och intuitivt som i Tesla.
Nja inget för mig. Får koll in ex60.
Nu har jag inte haft en Tesla innan. Men infotainmentsystem i iX3:an är verkligen inte segt för mig. Eller är det kartan du tänker på? (Den laddar lite om man står i Sthlm och ska scrolla upp till Kiruna.) Jag hittar enkelt utan att tidigare haft en BMW. Audis system var däremot väldigt segt och svårt att hitta då vissa inställningar låg dolt under konstiga menyer.
I BMW:n finns alla inställningar som berör bilensfunktioner under ikonen med bil. Sen går det anpassa med vilka genvägar man själv vill ha.
Så de fordonsinställningar som jag fipplar mest med hittar jag direkt genom att swajpa ner utan att behöva gå in i inställningarna, och oberoende i vilken meny jag står i när jag swipar ner, hur smidigt som helst
Med det sagt så har jag inte haft en Tesla, men BMWs nya system i iX3:an är definitivt inget som är ett problem för mig. Men då kommer jag från Audi, samt en Polestar 2 (som har stundvis segt system).
Har personligen lite svårt för att vara så hårt märkesreligiös/fanatisk i mina bilval som en del är (är inte specifikt dig jag avser, utan rent generell kommentar), eller så speciellt varumärkesreligiös rent generellt. Har alltid haft svårt för den typen av "hård" fandom.
Visst har jag mina generella preferenser vad jag gillar, men alla tillverkare har mindre eller mer bra modeller, och alla modeller har sina olika plus och minus.
Så även trots vissa förutfattade preferenser som jag har, så är jag alltid öppen för att ändra mig, och det är i slutändan bästa produkt, pris och helhet som vinner för mig. Oavsett om bilar, datorer, telefoner, etc.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Provade även batteriskyddet, den maxbegränsar effekten till 180 kW och tillåter maxladdning till 80%. (anledningen till att jag vid testet var låst till 180 i 3 min innan jag stängde av skyddet)
Kul att se laddkurvan i appen. Tesla-förarna får väl snart upptäcka att det finns fler innovationer än att flytta växelspaken till en pekskärm.
Bilen är ju väldigt snål med tanke på storlek!
Körde landsväg nu 60-80km/h i två mil.
Snittförbrukning 12 kWh/100km.
Kanske redan finns i tråden men vad drar den om man ligger 120 på motorväg konstant?
Edit.
Provsatt glc igår och den inredningen gillar jag markant mer än ix3, visst det var väl en i princip fullspecad bil. Tyvärr kan vi inte välja mb via jobbet.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
Har personligen lite svårt för att vara så hårt märkesreligiös/fanatisk i mina bilval som en del är (är inte specifikt dig jag avser, utan rent generell kommentar), eller så speciellt varumärkesreligiös rent generellt. Har alltid haft svårt för den typen av "hård" fandom.
Visst har jag mina generella preferenser vad jag gillar, men alla tillverkare har mindre eller mer bra modeller, och alla modeller har sina olika plus och minus.
Så även trots vissa förutfattade preferenser som jag har, så är jag alltid öppen för att ändra mig, och det är i slutändan bästa produkt, pris och helhet som vinner för mig. Oavsett om bilar, datorer, telefoner, etc.
Han har haft två bilar på 29 år iofs. Den första 1998-2012 och nu 2012 till nu. Den andra har hållit bra iofs. Innan dess hade han Ford, Volvo, Renault... Så det är inte så att han är fanatisk. Men han byter inte bil så ofta. 4 bilar de senaste 40 åren.
Jag har haft Audi, BMW, Volvo och Tesla genom åren. Jag kan tänka mig nåt annat också men just nu råkar det faktiskt vara så att jag genuint tycker att BMW gör de bästa bilarna. Har provkört både Xpeng och Zeekr också och Xpeng skulle kunna fungera men vissa småsaker gjorde att det inte blev så. Det enda jag inte kan tänka mig är nog Tesla. Dels för att bilarna är rätt mediokra och saknar basal utrustning och dels av andra skäl.
Jag är generellt ingen märkesnörd vad gäller nåt. Har t ex en enkel Android från Kina men mina barn har jag köpt senaste iPhone till eftersom det är viktigt för dem. Jag hade ju kunnat köpa en sån med utan att blinka men jag värderar det inte. Min tv är från 2013. Privatägd dator köpte jag iofs förra hösten men innan dess hade jag inte köpt en dator till mig själv sen 2014. Bryr mig inte det minsta vad för kläder jag har heller. Jag tror det blir så när man kan köpa allt man vill och därmed slutar drömma om prylar och status. Eller så är det åldern.
Senast redigerad av bmwixxdrive50, redigerad totalt 1 gånger.
Mitt intryck av bilen efter att ha provsuttit och lekt runt i infotainment.
Besviken på packutrymmet, blir att plocka fram takboxen igen.
Infotainment inte lika rappt och intuitivt som i Tesla.
Nja inget för mig. Får koll in ex60.
Nu har jag inte haft en Tesla innan. Men infotainmentsystem i iX3:an är verkligen inte segt för mig. Eller är det kartan du tänker på? (Den laddar lite om man står i Sthlm och ska scrolla upp till Kiruna.) Jag hittar enkelt utan att tidigare haft en BMW. Audis system var däremot väldigt segt och svårt att hitta då vissa inställningar låg dolt under konstiga menyer.
I BMW:n finns alla inställningar som berör bilensfunktioner under ikonen med bil. Sen går det anpassa med vilka genvägar man själv vill ha.
Så de fordonsinställningar som jag fipplar mest med hittar jag direkt genom att swajpa ner utan att behöva gå in i inställningarna, och oberoende i vilken meny jag står i när jag swipar ner, hur smidigt som helst
Med det sagt så har jag inte haft en Tesla, men BMWs nya system i iX3:an är definitivt inget som är ett problem för mig. Men då kommer jag från Audi, samt en Polestar 2 (som har stundvis segt system).
Jag har en Audi och en Tesla samt väntar på min iX3.
Skulle säga att Tesla är outstanding på hur rappt systemet känns när man pillar runt på skärmen, men det är ju å andra sidan ett absolut måste eftersom nästan allt måste göras där.
Audis system är segt (Q4 Etron) men BMWs upplevde jag som klart över gränsen för vad som jag kan leva med.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Tesla-förarna får väl snart upptäcka att det finns fler innovationer än att flytta växelspaken till en pekskärm.
Kommentarer som denna som drar ner detta forum, i detta fall skrivet i en tråd som handlar om BMW iX3, barnsligt.
Tesla-förarna får väl snart upptäcka att det finns fler innovationer än att flytta växelspaken till en pekskärm.
Kommentarer som denna som drar ner detta forum, i detta fall skrivet i en tråd som handlar om BMW iX3, barnsligt.
Om Tesla-folket kunde erkänna att de inte ligger i framkant längre så hade det inte behövts såna kommentarer.
Om Tesla-folket kunde erkänna att de inte ligger i framkant längre så hade det inte behövts såna kommentarer.
Precis min ståndpunkt. Tråden handlar om iX3 men var å vartannat inlägg spårar ur.
I detta fall så argumenterar den som skrev kommentaren med sig själv, hens kommentar var inget svar på något. Återigen, barnsligt.
I detta fall så argumenterar den som skrev kommentaren med sig själv, hens kommentar var inget svar på något. Återigen, barnsligt.
I det här fallet var dessutom valet av exempel ganska misslyckat:
Tesla removed the physical gear stalk and put shifting on the screen to pave the way for a fully autonomous, stalkless future. The goal was to rely on Auto Shift (Beta)—where the car’s AI uses cameras to guess whether you want to go forward or reverse.
Tycker det fungerade sådär I den juniper vi har I familjen. Föredrar den manuella knappen
Körde Stockholm tur och retur I helgen, otroligt nöjd men akustikrutor hade inte skadat och lite irriterande att ställa luften via en skärm men fick till det efter ett tag.
Väldigt snål med tanke på hastigheten vi höll. 97,5 I snitthastighet på hela trippen till 22,9 kWh förbrukning.
Tycker det fungerade sådär I den juniper vi har I familjen. Föredrar den manuella knappen
Körde Stockholm tur och retur I helgen, otroligt nöjd men akustikrutor hade inte skadat och lite irriterande att ställa luften via en skärm men fick till det efter ett tag.
Väldigt snål med tanke på hastigheten vi höll. 97,5 I snitthastighet på hela trippen till 22,9 kWh förbrukning.
Kan man verkligen kalla det snålt en varm sommardag?
Kan man verkligen kalla det snålt en varm sommardag?
För att komma upp i 2,3 kWh/mil måste jag nog hålla 130-140 km/h i snitt på motorvägen med vår MYP i dessa temperaturer.
Men det är kanske snålt för att vara en BMW?
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015 - 2015