LFP batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lantvallen105
Teslaägare

LFP batteri

Inlägg av Lantvallen105 »

Vad har ni för erfarenhet av vinterkörning och laddning av LFP batteri.
Bor i norra Sverige och funderar på att byta till model y standard.
carlf

Re: LFP batteri

Inlägg av carlf »

Lantvallen105 skrev: 31 maj 2026 13:11
Hade en Model 3 standard range som lånebil i vintras. Körde från södra Sverige upp till Trysil, det var rätt många minusgrader i fjällen.

Inga större problem. Klart batteriet laddar långsammare om det inte hinner förvärma, men i princip märkte jag inte någon större skillnad jämfört min M3P. Nån minut hit elller dit.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Teslasemitruck

Inlägg av Teslasemitruck »

Lantvallen105 skrev: 31 maj 2026 13:11
Funkar jätte bra. Förvärma i tid bara om det är riktigt kallt så den hinner få optimal temperatur för snabbladdning
Användarvisningsbild
Jigsaw73
Teslaägare

Inlägg av Jigsaw73 »

Har haft en RWD med LFP batteri i 2 vintrar. Funkar kanon tycker den laddar snabbt men laddar ju nästan bara hemma ändå.
Bor Sundsvall och det blir lite is och snökörning på vintern.
Bästa vinterbil jag haft hittills
2024 MYRWD solid black
2017 Vespa Supersport 300cc Solid Black
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Jag har kört en MY RWD i tre vintrar och tycker det fungerat mycket bra. Jag bor dock i södra Sverige. Men räkna med kortare räckvidd när det är kallt, ca 25-30 mil. Sällan ett problem på långresor då det i alla fall häromkring finns gott om snabbladdare.
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare

Inlägg av MY_piraya »

Hur ser dit körmönster ut, och kommer du att ladda hemma? klarar du dig med dessa 50-60kWh/ 20-50 mil under din vardag?
MY 2023 RWD /Midnight Silver
Levererad 24/5 2023
Användarvisningsbild
Lantvallen105
Teslaägare

Inlägg av Lantvallen105 »

Jag har hemmaladdning.
Körsträckan räcker väl för dagligt användande.
Har en my 22 LR idag som jag laddar till 80%. Med batteri på ca 75 kWh. Man utnyttjar ca 60 % av lagrings kapaciteten som blir ca 0,6 x75 =45 KWh.
Med ett LFP batteri på 60 KWh som kan laddas upp till 100% varje gång blir det 0,8 x60 =48 kWh
Det innebär att jag har mer batterikapacitet från det mindre batteriet.
Tacksam för synpunkter om mitt resonemang.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Lantvallen105 skrev: 01 jun 2026 10:47
Jag har hemmaladdning.
Körsträckan räcker väl för dagligt användande.
Har en my 22 LR idag som jag laddar till 80%. Med batteri på ca 75 kWh. Man utnyttjar ca 60 % av lagrings kapaciteten som blir ca 0,6 x75 =45 KWh.
Med ett LFP batteri på 60 KWh som kan laddas upp till 100% varje gång blir det 0,8 x60 =48 kWh
Det innebär att jag har mer batterikapacitet från det mindre batteriet.
Tacksam för synpunkter om mitt resonemang.
Kör du aldrig långkörningar så stämmer ditt resonemang.
Men kör du så långt så du behöver snabbladda någon gång så faller ditt resonemang eftersom man då även laddar en LR till 100%.

Om man har 45 eller 48 kWh tillgänglig i batteriet för dagligt bruk är ju helt betydelselöst om man ändå klarar de dagliga körningar med stor marginal. Det är ju inte då man har behov av längre räckvidd.

Bara du själv känner till ditt körmönster och kan avgöra om du blir nöjd med lilla batteriet.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Jag har en bekant med en Y RWD LFP som precis fyllt tre.
Han kör i norra Norrlands inland, dvs ungefär de kallaste delarna av Swe.

Dagligdags är nog ingen elbil så att batteriet inte räcker för normalpersonens behov.

Vid långkörning sommartid spelar det inte så stor roll att man har LFP, bilen är rätt snål.
Laddtiden är bara lite längre.

Vintertid minskar räckvidden mer, eftersom det inte hjälper så mycket att bilen är aningen snålare. Kabinvärmen drar lika mycket energi i en RWD som i en LR.
Energiförlusterna från den extra motorn i en AWD återanvänds av värmepumpen så skillnaden i förbrukning går ned lite till pga det vintertid.
Eftersom det bara är en motor (vilken står för förvärmning av batteriet i stark kyla) så tar det längre tid att värma batteriet. Man bör ha navigering med supercharger inlagda hela tiden under resa (gäller eg. alla Teslor men här påverkar det tiden ganska mycket).

Det blir lite större skillnad i restid i stark kyla, men om man inte ser det som ett problem tar man sig fram lika bra med en LFP. Den bekante är väldigt nöjd med sin Y RWD.

Och exakt som @Nicke nyfiken säger:

Åker man långt laddar man givetvis en LR fullt också före avfärd. Batteriet i en LR är byggt för att laddas fullt och skadas inte av det.
En RWD kan laddas fullt varje dag, dvs även när man inte behöver räckvidden. Så den ”pluspoängen” som ofta dras fram är ingen riktig fördel på så vis.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

AAKEE skrev: 01 jun 2026 11:51
Eftersom det bara är en motor (vilken står för förvärmning av batteriet i stark kyla) så tar det längre tid att värma batteriet. Man bör ha navigering med supercharger inlagda hela tiden under resa (gäller eg. alla Teslor men här påverkar det tiden ganska mycket).
Är det rejält kallt så bör man lägga in navigeringen i förväg så att förvärmningen kan starta innan man startar resan. Det tar tid att värma batterierna från -25 C till 0, och än längre till +40 C, detta är inte LFP men tog ändå 45 minuter innan snabbladdningen började (går dock betydligt snabbare att få upp värmen i batteriet genom att köra som en biltjuv):

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Autonom skrev: 01 jun 2026 15:02
AAKEE skrev: 01 jun 2026 11:51
Är det rejält kallt så bör man lägga in navigeringen i förväg så att förvärmningen kan starta innan man startar resan. Det tar tid att värma batterierna från -25 C till 0, och än längre till +40 C, detta är inte LFP men tog ändå 45 minuter innan snabbladdningen började (går dock betydligt snabbare att få upp värmen i batteriet genom att köra som en biltjuv):

Jag räknar med att man laddar fullt innan avfärd, det håller batteriet varmt.
Men givetvis förvärmer man innan avfärd, dock brukar inte batterierna värmas mer än de blir varma vid laddning.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
humandecoy

Inlägg av humandecoy »

Kan man alltid ladda LFP batteriet till 100%? Det vore ju skönt att kunna sätta laddaren på 100 och låta den ligga så varje dag.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

humandecoy skrev: 01 jun 2026 15:51
Kan man alltid ladda LFP batteriet till 100%? Det vore ju skönt att kunna sätta laddaren på 100 och låta den ligga så varje dag.
Det kan man men det är inte det optimala för batteriets hälsa.

Vad är problemet med att någon gång ändra laddgräns i Teslaappen?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
humandecoy

Inlägg av humandecoy »

Nicke Nyfiken skrev: 01 jun 2026 15:56
Det kan man men det är inte det optimala för batteriets hälsa.

Vad är problemet med att någon gång ändra laddgräns i Teslaappen?
Inget större problem, men det är ju smidigt om man bara kan ha 100%. Men jaja då får man väl ladda till 80% större delen av tiden antar jag.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Jag laddade nästan alltid 100% och körde 8000 mil på tre år och enligt Dekras test hade bilen 97% SoH vid återlämnande. Stämmer det påverkade min laddning batteriet marginellt.
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Freez skrev: 01 jun 2026 16:11
Jag laddade nästan alltid 100% och körde 8000 mil på tre år och enligt Dekras test hade bilen 97% SoH vid återlämnande. Stämmer det påverkade min laddning batteriet marginellt.
Sista tidens undersökning av diverse tjänster för batteri koll har inte riktigt ingett något större förtroende.

Men LFP har aningen lägre calendar aging överlag. (100% tär dessutom inte speciellt illa på vanliga lithiumion heller).

Har du regnumret på bilen kan jag kolla kapaciteten? (Du kan messa om du inte vill släppa det här).

Det är 70% eller lägre som gäller för LFP om man vill minimera degraderingen pga tid.
Alltså att minimera tiden över 70%.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare

Inlägg av MY_piraya »

Nästa fråga ang. långkörning blir då, brukar du/ni ta stopp på 15minuter eller tar det oavsett 45?

Är det som för oss med barn och lite planering är det aldrig bilens laddning som är ledtidsdrivande vid stoppen...
MY 2023 RWD /Midnight Silver
Levererad 24/5 2023
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Det viktiga vid långkörning är att använda navigering hela tiden så att förvärmningen fungerar som tänkt. Och om man gör extra oplanerade småstopp, inte släcka ner navigeringen utan låta den ligga kvar så förvärmningen fortsätter att vara aktiv, även för relativt långa stopp, speciellt om det är svinkallt eftersom bilen kan behöva över än en timmes förvärmning.

Jag brukar numera nästan alltid tidigt i mina körningar (även kortare rutinkörningar) med att trycka på mikrofonknappen och säga "navigera till ..." både för att få trafikinfo och för att få ev. laddningarna planerade. Tar bara någon sekund och kan göras redan under tiden man backar ut från parkeringsplatsen, om det visar sig att den inte hittat en entydig destination när man tittar på skärmen lite senare så gör om kommandot och ger en mer komplett address, oerhört smidigt eftersom röststyrningen faktiskt fungerar utmärkt åtminstone i min bil.

Min strategi är att ladda så mycket man får på köpet när man ändå stannar av andra orsaker (dvs. ladda opportunistiskt), och sedan låta bilen planera in om/när/var man behöver extra laddstopp. Eftersom laddningen går snabbast (och är snällast mot batteriet) om man laddar vid låga SOC så kan man, om man ändå bara sitter och väntar, bryta laddningen tidigt (under 50%) så man bara har rejäl marginal till nästa laddare, laddhastigheten är så mycket bättre vid låga SOC. Man kan också leka med navigeringen (enklast via röststyrningen) och be den navigera olika scenarion för laddare man tror skulle passa och indirekt låta den räkna ut hur mycket extra man kan behöva ladda.

Det som kan komplicera situationen är om det finns risk för strul vid nästa laddplats, som att det inte är en Supercharger eller att laddstationens beläggning kan förväntas vara så hög att laddhastigheten begränsas.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Autonom skrev: 01 jun 2026 21:59
Det viktiga vid långkörning är att använda navigering hela tiden så att förvärmningen fungerar som tänkt. Och om man gör extra oplanerade småstopp, inte släcka ner navigeringen utan låta den ligga kvar så förvärmningen fortsätter att vara aktiv, även för relativt långa stopp, speciellt om det är svinkallt eftersom bilen kan behöva över än en timmes förvärmning.
Bilen värmer inte batteriet när man kliver ut ur bilen, i vart fall gjorde inte min M3P det och min MSP gjorde inte det i början iaff (inte kollat på senare tid eftersom Dragstrip mode i Plaid håller igång värmen även parkerad.)

Men det är ändå rätt att låta navigeringen ligga kvar så får man låta bilen styra.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

AAKEE skrev: 01 jun 2026 22:45
Autonom skrev: 01 jun 2026 21:59
Bilen värmer inte batteriet när man kliver ut ur bilen, i vart fall gjorde inte min M3P det och min MSP gjorde inte det i början iaff (inte kollat på senare tid eftersom Dragstrip mode i Plaid håller igång värmen även parkerad.)

Men det är ändå rätt att låta navigeringen ligga kvar så får man låta bilen styra.
Jodå, den gjorde åtminstone det nu i februari på min Highland AWD när jag tog en drygt halvtimmeslång paus med parkerad och låst bil i -15C och lät navigationen ligga kvar, syntes via förvärmingsstatus i appen och på förbrukad energi.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Ok, det har jag inte sett förut men det är ju bra om den gör.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5