Hej,
Jag skall i sommar köpa en Tesla. Lutar mest åt Model 3 2024 LR AWD(Highland) eller Model Y 2024 LR AWD.
Jag har i princip alltid haft tonat bak. Sidorutorna och bakrutan. Har läst lite olika om att man inte skall tona Model 3, av någon anledning okänd för mig. Verkar vara lite olika bud om det.
Fick nedan svar av Ditec i Kristianstad.
"Det är plastrutor och i värmen blir det inte så bra … tyvärr så vi gör inte dessa bilar . Det finns enl rykten specialfilm som ”nån” firma i Malmö har och utför men vet ej"
Vet ni någon firma som gör detta i Skåne? Har någon annan gjort det och är ni nöjda?
Model 3 - 2024 Toning?
Moderator: Redaktion
-
Legato
- Teslaägare
Re: Model 3 - 2024 Toning?
Plastrutor
Har tyvärr ej koll på Skåne, men gjorde min Performance 2024 nör den var nyuttagen på Bil och Glasdesign i Länna. Det var inget problem och de har gjort otaliga Teslor inkl Highland. Såg ut som nytt när bilen såldes.
Har tyvärr ej koll på Skåne, men gjorde min Performance 2024 nör den var nyuttagen på Bil och Glasdesign i Länna. Det var inget problem och de har gjort otaliga Teslor inkl Highland. Såg ut som nytt när bilen såldes.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
frippan
- Teslaägare
Har folierat alla mina model 3 inkl highland, aldrig varit något problem. Men de gillar inte att foliera bakrutan för den är så lång och kräver specialfilm och är krånglig
Model 3 - Highland performance Stealth grey FSD
-
leolulz
- Teslaägare
Letar med efter något liknande.
De som jag hittat haft problem verkar vara lokaliserade i varmare delar över i staterna och då påstår man att det blir för hög värme som isoleras i glaset och det kan bli sprickor i glaset.
Men skulle jag gissa så är det betydligt fler som inte har problem.
De som jag hittat haft problem verkar vara lokaliserade i varmare delar över i staterna och då påstår man att det blir för hög värme som isoleras i glaset och det kan bli sprickor i glaset.
M3P -26
-
Aulawabe
Ja det är lite den uppfattningen jag med fått. Bilar dock ner till södra Europa vartannat år. Kan komma upp emot 40-42 grader i skuggan. Så det är nog Texas värme där medleolulz skrev: ↑01 jun 2026 13:53Letar med efter något liknande.
-
manneson
Plastrutor. 
Inte de skarpaste knivarna på Ditec…
Det är Saint Gobain som levererar rutor till Tesla, står nederst på glaset.
De levererar till nästan alla bilmärken, inkl Audi, BMW, Mercedes, Bugatti, Bentley, Volvo, Lamborghini, Renault, Fiat osv osv.
Inte de skarpaste knivarna på Ditec…
Det är Saint Gobain som levererar rutor till Tesla, står nederst på glaset.
De levererar till nästan alla bilmärken, inkl Audi, BMW, Mercedes, Bugatti, Bentley, Volvo, Lamborghini, Renault, Fiat osv osv.
-
SIR N
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/sren49192
Lät tona bak och sidorutor nästan det första jag gjorde efter hämtat ut min 3:a. Bakrutan i helt stycke utan skarvar. Nu över tre år senare ser det lika bra ut som när det var nytt. Inga problem.
Norrort Solfilm gjorde jobbet.
-
Aulawabe
Ja toning är ett måste. Jag hatar den där känslan att man sitter i ett akvarie när bilen inte är tonadSIR N skrev: ↑01 jun 2026 19:31Lät tona bak och sidorutor nästan det första jag gjorde efter hämtat ut min 3:a. Bakrutan i helt stycke utan skarvar. Nu över tre år senare ser det lika bra ut som när det var nytt. Inga problem.
-
Aulawabe
Ja misstänker att han syftar på laminering eller något sådant. Bilar som man kör i DTM och NASCAR kanske har plastrutor för viktens skull
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag hade en svart Alfa 75 med rätt mörka rutor. En kompis fru kallade den "Ubåten".Aulawabe skrev: ↑01 jun 2026 20:29Ja toning är ett måste. Jag hatar den där känslan att man sitter i ett akvarie när bilen inte är tonadSIR N skrev: ↑01 jun 2026 19:31Lät tona bak och sidorutor nästan det första jag gjorde efter hämtat ut min 3:a. Bakrutan i helt stycke utan skarvar. Nu över tre år senare ser det lika bra ut som när det var nytt. Inga problem.
Norrort Solfilm gjorde jobbet.![]()
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
SwedishAdvocate
Har för mig att det finns minst en äldre tråd om det här på forumet. Och som jag minns det så är det bakrutan på 3 som det skrivits om. X antal ägare har folierat den del som typ normalt utgör bakrutan, och låtit delen som normalt utgör taket vara utan folie. Görs det så har jag för mig att det diskuterat i vilken grad ojämn uppvärmning av glasdelen kan spräcka rutan.SIR N skrev: ↑01 jun 2026 19:31Lät tona bak och sidorutor nästan det första jag gjorde efter hämtat ut min 3:a. Bakrutan i helt stycke utan skarvar. Nu över tre år senare ser det lika bra ut som när det var nytt. Inga problem. [Min u.]
Har själv aldrig fått forumet egna sökfunktion att fungera. Istället söker jag genom att mata in följande i google:
site:teslaclubsweden.se sökord
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting