Modell 3 eller Y, vilken av de två modellerna har den mjukaste rullkomforten? I standard edition, premium blir för dyr.
Det ska rulla mjukt och tyst, en resa ska vara bekväm för mig. Provkörde en 3:a för 4år sedan, men min rygg sade ifrån... För stötig. Minsta fälgar på, det var en "standard" model 3.
Har det blivit någon skillnad eller är jag fortsatt fel målgrupp för Tesla?
Mjukast rullkomfort?
Moderator: Redaktion
-
manneson
Re: Mjukast rullkomfort?
Det är stor skillnad nu då både 3 och Y har ny fjädring, bussningar och mer ljuddämpning. Dessutom nya stolar.
Provkör.
Provkör.
-
Trean
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tony98579
Efter att ha ägt båda skulle jag definitivt säga att komforten är bättre i Model Y. Den är högre och enklare att kliva i och ur. Den har också mjukare fjädring.
Däremot är Model 3 roligare att köra tycker jag. Mer go kart-känsla över den - både att köra, men också att kliva i och ur. Model 3 är lite stötigare.
Om komfort är det viktigaste hade jag valt Model Y alla gånger. Dessutom har den oändligt mycket mer bagageutrymme.
Däremot är Model 3 roligare att köra tycker jag. Mer go kart-känsla över den - både att köra, men också att kliva i och ur. Model 3 är lite stötigare.
Om komfort är det viktigaste hade jag valt Model Y alla gånger. Dessutom har den oändligt mycket mer bagageutrymme.
-
manneson
Jämför du Highland 3 med Juniper Y, eller äldre?Trean skrev: ↑02 jun 2026 06:12Efter att ha ägt båda skulle jag definitivt säga att komforten är bättre i Model Y. Den är högre och enklare att kliva i och ur. Den har också mjukare fjädring.
-
bo100nka
model 3 highland (2024+) är en väldigt stort uppdatering jämfört med äldre model 3. Dessutom är det effektivare än model Y kan någonsin bli eftersom den inte är lika stor. Personligen tror jag att de flesta av människor behöver inte lika stor utrymme som Y erbjuder. Det enda nackdel jag vet om m3 är för långa människor (190+ cm) ifall de ska sitta i baksätet.
Standard edition är inte like bekväm som premium så klart, de har andra fjädringar, däck och fönstrena inte är lika väl isolerade.
Standard edition är inte like bekväm som premium så klart, de har andra fjädringar, däck och fönstrena inte är lika väl isolerade.
-
carlf
Model 3 Highland har lägre luftmotstånd än Model Y och som en följd mindre vindbrus i höga hastigheter.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
MrTux
-
bo100nka
bor i jönköping och har provkört model 3 awd igår.. frågade de vilka däck erbjuder de ifall man väljer vinterdäck paket i configuratorn online... det står inget om det här på deras hemsida, bara att by default så kommer bilen med All Season däck, men när jag frågade de om det här så sa de att ifall man också väljer vinterdäck så kommer de ha sommardäck installerat med vinterdäck i baksätet... Det betyder att man måste köpa sommar däck själv med låg bullernivå (68dB) separat för att höja komfort.
har beställt teslan iaf!
har beställt teslan iaf!