Tänk om det här hände Tesla...

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Tänk om det här hände Tesla...

Inlägg av sweslac »

Kan ni tänka er rubrikerna?

Såg den när jag läste om Volvos R&D chef på elektrek.

http://electrek.co/2016/06/10/volvo-chi ... s-driving/

Finns det gammal hummersås i vattnet i Göteborg?

Sent from my iPad using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
kenhag
elbilist

Re: Tänk om det här hände Tesla...

Inlägg av kenhag »

Jag tror att Tesla är så långt före dom andra med sin AP så att dom försöker smutskasta Teslas AP så fort dom får tillfälle.
Höll på få kaffet i vrångstrupet när jag läste om Audi A8 i Elbilen, som nästa år får AP möjlighet på motorväg. Men bara i hastigheter under 60km/h! :D
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

kenhag skrev:
Jag tror att Tesla är så långt före dom andra med sin AP så att dom försöker smutskasta Teslas AP så fort dom får tillfälle.
Höll på få kaffet i vrångstrupet när jag läste om Audi A8 i Elbilen, som nästa år får AP möjlighet på motorväg. Men bara i hastigheter under 60km/h! :D
Går det köra en Audi under 60km/h? Trodde inte det eftersom de flesta Audi förare verkar få panik i den hastigheten.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

kenhag skrev:
Får inte ihop det. Ett tyskt flaggskepp som ska köra i 60 på Autobahn?????
Det kan dom ju inte släppa tom Volvo ska ju gå fortare då med AP.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Pontus skrev:
kenhag skrev:
Får inte ihop det. Ett tyskt flaggskepp som ska köra i 60 på Autobahn?????
Det kan dom ju inte släppa tom Volvo ska ju gå fortare då med AP.
Det går ofta under 60 km/h på motorvägarna i Tyskland. Det är ju lite samma idé som Volvos köhjälpfunktion. Det är ju inte meningslöst, men långt efter konkurrenterna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

kenhag skrev:
Tror inte egentligen att Tesla är så långt före en del av dom andra. Jag tror däremot att dom är mycket modigare än dom andra och släpper funktionerns trots att dom är i betastadiet och långt ifrån färdigutvecklade.

Det finns ju en del roliga filmer när Volvo ska visa sin city safety funktion, men precis som incidenterna med Tesla så var det på nått sätt förarens fel. Filmen ovan så visade det sig att den funktionen inte var installalerad i bilen om jag inte minns fel, och det finns ett par exempel där funktionen var avstängd.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jag tror de kör för fort och det är därför det inte funkar. Att den inte skulle vara aktiverad eller att batteriet var urladdat under natten eller vad de nu hittar på för ursäkter tror på jag inte riktigt på. Sanningen är att det är hjälpmedel, hur många skulle få för sig att krocka en bil i 50km/h för att testa säkerhetsbältet? Man borde ju överleva... :roll:
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Visst är det ett gissel med hastighetsbegränsning på AP. Skitjobbigt att den inte funkar över 150 på MS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Den Volvon jag fick som lånebil när Leafen var inne på reparation för en plåtskada hade föregångaren till Autopilot. Det var en adaptiv farthållare som tyvärr hade det sjuka felet att den stängde av sig under 40km/h, alltså när den behövs som bäst. Scenariot blir alltså att jag kör på motorvägen i 90-100km/h bakom framförvarande funkar perfekt. Men så blir det kö och hastigheten faller till 20-40km/h. Men vad gör bilen istället gör att sakta ner? Jo, den helt sonika stänger av avståndshållare och piper för att meddela att den gett upp. Idiot system tycker jag, hur "tänkte" Volvo här?
Den hade och en laneassist somhade mer att önska. Styrde man ut mot den vita linjen så svängde bilen tvät in mot mitten av vägen. Det här känns rent av farligt om det finns möte, ju. Det hade ju varit så himla lätt att låta bilen lite mjukt dra sig in till mitten mellan linjerna... Men nejdå.
ochso

Inlägg av ochso »

LarsL skrev:
Den Volvon jag fick som lånebil när Leafen var inne på reparation för en plåtskada hade föregångaren till Autopilot. Det var en adaptiv farthållare som tyvärr hade det sjuka felet att den stängde av sig under 40km/h, alltså när den behövs som bäst. Scenariot blir alltså att jag kör på motorvägen i 90-100km/h bakom framförvarande funkar perfekt. Men så blir det kö och hastigheten faller till 20-40km/h. Men vad gör bilen istället gör att sakta ner? Jo, den helt sonika stänger av avståndshållare och piper för att meddela att den gett upp. Idiot system tycker jag, hur "tänkte" Volvo här?
Den hade och en laneassist somhade mer att önska. Styrde man ut mot den vita linjen så svängde bilen tvät in mot mitten av vägen. Det här känns rent av farligt om det finns möte, ju. Det hade ju varit så himla lätt att låta bilen lite mjukt dra sig in till mitten mellan linjerna... Men nejdå.
Även jag körde en Volvo för något år sedan som stängde av sin adaptiva farthållare vid 40 km/h. Nu hyrde jag en nyare Volvo för bara några veckor sedan och den fungerade även i lägre hastigheter, jag tror jag var nere i som lägst 3 km/h med den, så jag vet inte om den hade stängt av sig om bilen stannat helt.

Vad gäller lane assist så är väl själva syftet med denna att hålla kvar bilen på vägen om man somnar, och ingenting annat? Jag stänger alltid av denna funktion då jag tycker att den är direkt farlig. Det fungerar dock att glida över en linje om man samtidigt använder blinkers.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jo, precis laneassistant som Volvon hade är direkt farlig eftersom om jag somnat så skulle bilen styrt ut mig rakt i mötande trafik. Nu är det ju inte så att man inte orkar hålla emot så det är ju lätt att styra tillbaka eller köra över en linje. Men jag förstår inte hur de tänkte på mötet när de implementerade det? Varför inte istället låta bilen hålla sig lite snyggt i mitten, med ett litet motstånd om man närmar sig någon linje. De hade alltså med lite mer förstånd haft en fantastiskt mycket bättre lösning.
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare

Inlägg av Tjosansa »

LarsL skrev:
Jo, precis laneassistant som Volvon hade är direkt farlig eftersom om jag somnat så skulle bilen styrt ut mig rakt i mötande trafik. Nu är det ju inte så att man inte orkar hålla emot så det är ju lätt att styra tillbaka eller köra över en linje. Men jag förstår inte hur de tänkte på mötet när de implementerade det? Varför inte istället låta bilen hålla sig lite snyggt i mitten, med ett litet motstånd om man närmar sig någon linje. De hade alltså med lite mer förstånd haft en fantastiskt mycket bättre lösning.
Känns typiskt för Volvo. Deras automatiseringar känns ofta livsfarliga och sen svartmålar dom Tesla med sina egna fel o brister. Just Tesla som har väldigt säkra system i jämförelse med Volvo.
Volvo utmålade sig som "the safety brand" nyligen i en intervju där de i vanlig ordning skulle svartmåla Tesla. Tesla som har bara femmor i euro-ncap.
Skriv svar