Ladda på SC eller nattladda på hotell?

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Grubreem63

Ladda på SC eller nattladda på hotell?

Inlägg av Grubreem63 »

En fundering inför en första Europa road trip i en Tesla Model S;

Är det lika bra att förlita sig på Superchargers när man planerar resan och är det ens någon idé
att planera för att hitta hotell med laddare? Är det inte så att de flesta hotell med laddare tar betalt
för laddning idag så det blir ingen ekonomisk vinning i att nattladda? Är det kanske inte lika bra att
planera resan med laddning på SC hela vägen...?
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Ladda på SC eller nattladda på hotell?

Inlägg av Earplugged »

Grubreem63 skrev: 04 jun 2026 10:42

Är det lika bra att förlita sig på Superchargers när man planerar resan och är det ens någon idé
att planera för att hitta hotell med laddare? Är det inte så att de flesta hotell med laddare tar betalt
för laddning idag så det blir ingen ekonomisk vinning i att nattladda? Är det kanske inte lika bra att
Finns inget rätt svar 😅
Det beror på...
Nattladdning kan till och med vara dyrare än Suc men i gengälld kan du direkt efter frukost blåsa iväg med 100% laddning.
Har man bråttom? Orkar man köra långa pass? Vill man kunna pausa/äta mer fritt utan att tänka på laddning?
Hur tomt är batteriet när man kommer till Hotellet?
Osv osv osv
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Jag reser väldigt många mil i europa varje år, och kan du hitta hotell med destination chargers så brukar det vara vettigt men det blir färre och färre.
En del tar betalt men de flesta gör det inte.
Annars är det billigare att ladda på SuC eller tom Ionity om du ska köra långt.
Visst är det bekvämt att starta med 100% men när vissa hotell tar 7-10:-/kWh så är det kanske bättre att besöka en SuC istället.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Enligt mig är det inte värt det. Lägg tiden på något annat. Ta med en kylbox och käka lite billigare istället om det är en ekonomisk fråga.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Vi körde till Chamonix för två år sen. Vi valde nattladning när så var möjligt. Är skönt att komma ut till en fulladdad bil efter frukost och starta dagens första etapp direkt. Kör 2h sen kaffe å toa rast för fam. Ladda 10 min så räcker det fram till lunch. Ladda fullt under lunchen, ta en 10 min kaffe kl 14-15 så kan du köra fram till middagen sen. (typ...)

Vi var två vuxna och två ungdommar + hund. Så såg till att alla fick gå på toa vid laddare. i och med det så väntade vi "aldrig" på att bilen skulle ladda på hela resan.

Vid ett tillf så gick det inte att nattladda och att 20min efter frukost sitta och ladda var ingen hitt för familjen. Vi kom fram sent och var inte läge att ladda på kvällen den gången.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Vis av erfarenhet så förlitar jag mig aldrig på destinationsladdare vid hotell, det är tyvärr fortfarande mycket vanligt att laddmöjligheterna som dom påstår sig erbjuda inte fungerar, är ICE:ade, eller helt enkelt inte existerar.

Finns det fungerande destinationsladdare så ser jag det som en bonus, men jag skulle aldrig rulla in med låg SoC och förlita mig på att kunna ladda för att ta mig vidare, oavsett vad receptionen har lovat i förväg.

Med det sagt så finns det en tredje modell som jag ofta använder: planera in övernattningar vid hotell som har "egen" SuC.

Det är faktiskt väldigt vanligt att Superchargers ligger vid hotell, framförallt i Frankrike, Spanien, och Holland/Belgien, men det förekommer även i andra länder.

Här är min favorit-lista på Booking med samtliga hotell jag har hittat med "egna" SuC eller med SuC inom gångavstånd:

https://booking.com/mywishlist.html?wl= ... bF7ajtlN6M

Fördelningen av dessa visar ganska tydligt vad som är min normala rutt, men det kanske kan vara en utgångspunkt om man vill skapa en egen lista med SuC-hotell? :D
SuC.jpg
/fth
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
Grubreem63

Inlägg av Grubreem63 »

Supertips, Fth!!

Tack!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

P.S. jag håller för övrigt absolut med om att det är väldigt skönt att starta dagen med 100% SoC.

Jag kör själv >100mil/dag på mina resor Frankrike-Sverige, och första passet på autobahn i gryningen innan tyskarna har vaknat käkar många mil på kort tid. ;)

/fth
2026 YLR4WD Quicksilver
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Jag laddar så gott som alltid under natten medan jag sover på hotell, eftersom jag ser till att boka hotell nära en publik laddplats. Jag övernattar i stort sett bara inne i samhällen när jag är ute på bilsemester, och då finns det mycket goda möjligheter att välja en plats med närliggande AC-stolpar. Råkar det finnas laddning på hotellet så blir det en bonus.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare

Inlägg av Teslaaa »

Varje försök jag gjort till att ladda utanför SuC har alltid något strulat, inga undantag, både i Sverige men även i Europa.

Jobbigast var vid ett hotell i Tyskland en sen kväll efter 15h bilfärd, en laddare där man kopplade med sin egna laddkabel.

Reservation drogs på kortet, men laddaren vägrade starta, och ville ej släppa min kabel vad jag än gjorde, och inget svar hos supporten under helgen som var ett nummer till kommunen😂

Efter många om och men och förlorad tid så låste den upp kabeln till slut.

Tog ett tag att få tillbaka reservationen på kortet, intressanta var att reservationen var på över 500kr trots att laddningen kostade enbart några ören per Kw🤷‍♂️ Trodde till en börjat att jag eventuellt blivit blåst då man skannade en qr-kod på en sketen klisterlapp på laddstolpen för att knappa kortuppgifter etc, så här i efterhand inser man att den qr-koden kunde varit uppsatt av vem som helst, även om det nu inte var det i just detta fallet.
Grubreem63

Inlägg av Grubreem63 »

Fth:

Är det billigare att ladda på SuC på natten än på dagen? Hur mycket skiljer det?
Är det smartaste valet alltså att hitta ett hotell mkt nära en SuC och stå på den över natt och ladda fullt..?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Teslaaa skrev: 04 jun 2026 12:28
Varje försök jag gjort till att ladda utanför SuC har alltid något strulat, inga undantag, både i Sverige men även i Europa.

Jobbigast var vid ett hotell i Tyskland en sen kväll efter 15h bilfärd, en laddare där man kopplade med sin egna laddkabel.

Reservation drogs på kortet, men laddaren vägrade starta, och ville ej släppa min kabel vad jag än gjorde, och inget svar hos supporten under helgen som var ett nummer till kommunen😂

Tog ett tag att få tillbaka reservationen på kortet, intressanta var att reservationen var på över 500kr trots att laddningen kostade enbart några ören per Kw🤷‍♂️ Trodde till en börjat att jag eventuellt blivit blåst då man skannade en qr-kod på en sketen klisterlapp på laddstolpen för att knappa kortuppgifter etc, så här i efterhand inser man att den qr-koden kunde varit uppsatt av vem som helst, även om det nu inte var det i just detta fallet.
Konstigt. Jag har precis motsatt erfarenhet när jag är utomlands med bilen. Det blir nog cirka 20 nätter utomlands per år för min del. Nästan all laddning gör jag utanför SuC-nätverket. Det fungerar utmärkt.
Samma i Sverige. Det fungerat utmärkt att ladda på andra ställen än SUC.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Grubreem63 skrev: 04 jun 2026 12:31
Fth:

Är det billigare att ladda på SuC på natten än på dagen? Hur mycket skiljer det?
Är det smartaste valet alltså att hitta ett hotell mkt nära en SuC och stå på den över natt och ladda fullt..?
Jag brukar som sagt ganska ofta göra så om jag ska köra långt, det är enligt min erfarenhet både billigaste och säkraste sättet att garantera att man har 100% SoC på morgonen. Detta alltså när jag sträck-kör, på bilsemester brukar jag vara lite mer flexibel, då har man ju sällan samma ambition att klämma mil, så då prioriterar jag inte nattladdning lika högt, finns det så är det bra, men jag ändrar inte planerna nämnvärt för att få till det.

Jag brukar plugga in bilen direkt när jag anländer till hotellet och låta den stå inkopplad på SuC hela natten tills jag skall åka igen på morgonen, risken för trängselavgifter är obefintlig, jag tror aldrig jag har sett mer än kanske 1-2 ytterligare bilar på SuC över natten.

Det kan vara rätt stor skillnad i pris mellan natt och dag på SuC, typ 100% eller mer, det kan du se i appen, exempel nära mig:
suc.jpg
/fth
2026 YLR4WD Quicksilver
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 04 jun 2026 12:45

Konstigt. Jag har precis motsatt erfarenhet när jag är utomlands med bilen. Det blir nog cirka 20 nätter utomlands per år för min del. Nästan all laddning gör jag utanför SuC-nätverket. Det fungerar utmärkt.
Samma i Sverige. Det fungerat utmärkt att ladda på andra ställen än SUC.
Jag har gjort ungefär lika, laddat på hotellet över natten där det går av bekvämlighetsskäl trots att jag i princip haft gratis SuC i alla 5.5 åren jag kört Tesla.
Det blir såklart billigare med SuC men det är rätt bekvämt att börja dagen med 100% när man åker långt.

Det är så många parametrar som beror på personliga värderingar & premisser så det går nog inte säga vad som är ”bäst”.

Jag hittar ett hotell som passar. Går det ladda där gör jag det, går det inte blir det snabbladdning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Just det med reservationen på kortet är en av de sämsta sakerna i vissa laddnätverk, när de funkar. Lite surt när jag började ladda på en laddare, sedan stoppade den, fick byta laddare men då blir det som två laddsessioner och dubbla reservationsbelopp.

De laddnätverk där autocharge funkar tycker jag är lika smidiga som SuC.
Model Y LR.
Model S70D
Grubreem63

Inlägg av Grubreem63 »

Tänkte komplettera Teslas Supercharger med att ha ett Ionity abonnemang för säkerhets skull. Ska ner till södra Italien där det inte direkt kryllar av SuC...

Låter det vettigt?
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

frippe skrev: 04 jun 2026 12:53

Just det med reservationen på kortet är en av de sämsta sakerna i vissa laddnätverk, när de funkar. Lite surt när jag började ladda på en laddare, sedan stoppade den, fick byta laddare men då blir det som två laddsessioner och dubbla reservationsbelopp.

De laddnätverk där autocharge funkar tycker jag är lika smidiga som SuC.
Att ladda bilen kräver nästan ett kredit kort så man slipper ligga ute med pengar som är reserverade. Så jo jag håller med dig de är kasst men blir ett icke problem om man har kreditkort kopplat istället..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Grubreem63 skrev: 04 jun 2026 14:17
Tänkte komplettera Teslas Supercharger med att ha ett Ionity abonnemang för säkerhets skull. Ska ner till södra Italien där det inte direkt kryllar av SuC...

Låter det vettigt?
Det är nog ingen dum ide, du kan "roamingladda" på Ionity via Tesla MultiPass, men du får kanske bättre pris med ett "riktigt" abonnemang, jag har inte kollat hur bra pris man får via Tesla-appen/keycard.

För att få det bästa priset på Ionity måste du dock välja ett årsabonnemang, vilket kanske inte är aktuellt? Dom som går att teckna för en enstaka månad har lägre rabatt.

/fth

Edit: det ser ut som att pris/kWh inte längre skiljer sig nämnvärt mellan månads- och årsabonnemang
Senast redigerad av fth, redigerad totalt 1 gånger.
2026 YLR4WD Quicksilver
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Grubreem63 skrev: 04 jun 2026 14:17

Låter det vettigt?
Hm, Ionity ser dock ut att ha betydligt sämre täckning i just södra Italien än Tesla, så jag ser inte riktigt att det skulle förbättra dina möjligheter just där...

Om du går in i Tesla-appen under Laddning/Hitta laddare, och väljer "Tredjepartsladdning" under filter så kan du se var du kan ladda med MultiPass i aktuella områden utöver Teslas egna laddare.

Det ser ut att finnas massor av möjligheter i södra Italien.

/fth
2026 YLR4WD Quicksilver
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

Nu har jag inte rest i Tyskland eller söder ut, men här i Sverige, Norge och Danmark så har jag övernattat där jag kunnat nattladda på hotellen, men haft SuC som reservalternativ om det inte skulle fungerat (eller vara fullt).

Skulle jag resa mer söderut i Europa så tänker jag mig ha en liknande strategi. Se till att boka hotell som explicit erbjuder laddning, förboka plats (om möjligt), men ha kvar ett par få % i SoC när man kommer fram till hotellet att man nästa morgon kan ta sig till närmsta SuC om det skulle misslyckats med nattladdningen.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Grubreem63

Inlägg av Grubreem63 »

Hmmm....hittar inte "tredjepartsladdning" som alternativ under filter i Teslaappen.
Ser på kartan att det kan finnas en SuC utanför Brindisi nere på klacken dit vi tänkt åka. I övrigt ser jag inga
SuC neråt det hållet, och som sagt inga tredjepartsleverantörer heller. Men jag förstår att det är någonting jag gör tokigt...;)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Grubreem63 skrev: 04 jun 2026 15:54
Hmmm....hittar inte "tredjepartsladdning" som alternativ under filter i Teslaappen.
Ser på kartan att det kan finnas en SuC utanför Brindisi nere på klacken dit vi tänkt åka. I övrigt ser jag inga
SuC neråt det hållet, och som sagt inga tredjepartsleverantörer heller. Men jag förstår att det är någonting jag gör tokigt...;)
Se inringad knapp på bilden, en SuC finns mycket riktigt i Brindisi, och massor av tredjepartsalternativ, det ska nog gå bra... ;)
filter.jpg
/fth
2026 YLR4WD Quicksilver