Absolut, Den kommer långt efter xc60 såklart i komfort.
Vad tänkte du på kring det?
Vi har haft många Volvo innan (4 stycken V70 av olika generationer) med fantastiskt bra stolar 5/5. Kört flera Tesla med inte riktigt lika bra stolar som Volvos bästa men ändå helt OK på långresa 4/5. Men dessa i XC40 skulle jag ge max 2/5. Klar besvikelse jämfört med de större Volvo vi ägt och jag suttit extremt långa färder med innan (upp till 10 timmar), och _samtliga_ som åkt på längre resor (4-6 timmar) i pappas XC40 har klagat på stolarna. Inte en enda som gillat de!
Korta sträckor och till vardags så är de dock inga som helst problem. Men detta kanske är väldigt individuellt hur känslig man är för bra stolar eller inte. Så jag är helt med att det är blandade åsikter i tråden här.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Absolut, det kan också ha med längd och göra. Jag kör hellre Polestar2 på långsträcka än en xc40 faktiskt.
Och ja en gammal V70 XC70 sitter man ju bättre i som sagt.
Nu finns RWD med färgen Coastal blue. Hade det inte varit för elstödet hade jag nog kunnat tänka mig den!
Samma här. Men då ryker elbilspremien. Coastal blå såg riktigt snygg ut. Väntar fortfarande på ett vettigare alternativ än 19 tums crossflow som vinterfälgar/däck.
Model Y RWD standard beställd 10 april
Förväntad leveranstid 30 juni till 5 juli (uppdaterat 29 maj)
VIN (Boring order tracker, ej Tesla app) 29 maj
Nu finns RWD med färgen Coastal blue. Hade det inte varit för elstödet hade jag nog kunnat tänka mig den!
Samma här. Men då ryker elbilspremien. Coastal blå såg riktigt snygg ut. Väntar fortfarande på ett vettigare alternativ än 19 tums crossflow som vinterfälgar/däck.
Är du säker på det? Har beställt en svart RWD som jag hade hoppats att få elbilspremie på, då färg räknas som extrautrustning och inte ska räknas in i bilens pris så länge den är specad för sig själv. Om jag förstått Naturvårdsverket rätt.
Är du säker på det? Har beställt en svart RWD som jag hade hoppats att få elbilspremie på, då färg räknas som extrautrustning och inte ska räknas in i bilens pris så länge den är specad för sig själv. Om jag förstått Naturvårdsverket rätt.
Det är jag verkligen inte säker på. Hoppas du har rätt. Nu har min beställning kommit ganska långt så jag kommer inte hålla på och ändra något oavsett. Men räknas färg som extrautrustning och jag hade beställt nu så hade jag nog faktiskt övervägt den blåa färgen.
Model Y RWD standard beställd 10 april
Förväntad leveranstid 30 juni till 5 juli (uppdaterat 29 maj)
VIN (Boring order tracker, ej Tesla app) 29 maj
Fick till mig att vinterdäck inte gick att köpa då det hamnar på slutfakturan. Antog att det gällde färger och andra tillbehör med då. Mailade Tesla om det så återkommer med svar sen.
Jag ringde och prata direkt med naturvårdsverket när jag beställde bil i April och fråga just om färg, Det är helt okej att byta och det är grundpriset på bilen som inte får gå över 450000 fick jag det sagt till mig.
Är nog inte omöjligt, Jag fråga just om färg + drag då jag fundera först på en Model 3 och där kostar ju drag extra. Fick svar att båda grejorna inte påverka elstödet. Blev till slut en Model Y Grå beställd.
Det enda jag kan tänka att kan krångla till det är nog isåfall just att bilens pris står som 499 995 kr och att det sedan ligger en Teslabonus på -50 000 kr. Men jag hoppas att dom är medgörliga så vi får premie på vår svarta.
Om någon hunnit få godkänd premie på en Model Y Standard RWD hade det varit roligt att få veta. Även om den personen isåfall haft en vit eller lagt till annan färg eller vinterdäck.
” Bilens pris får omfatta bilen och fabriksmonterad utrustning.
Extra utrustning, till exempel vinterdäck och dragkrok, får inte ingå i priset. Detsamma gäller tilläggstjänster som försäkring, service och utökad garanti.
Om det totala priset – inklusive extra utrustning och tilläggstjänster – överstiger 450 000 kr, behöver du visa ett köpeavtal där dessa redovisas var för sig. Det ska framgå vad bilen kostar utan extra utrustning och tilläggstjänster.”
Så det beror antagligen på hur Teslas köpeavtal ser ut, inväntar svar från dom.
:Edit:
Jag ändrade min beställning till 19 tum crossflow och vinterdäck. Jag såg ett köpeavtal och där verkar allt vara specat var för sig så jag tolkar det som att det skall vara ok:
:Edit 2:
Blir inte riktigt klok på det, på köpeordern står det 490810:- och en egen post längre ”försäljningsincitament” 50.000:-
Så man undrar ju hur Naturvårdsverket kommer tolka det hela.
Nice, det hade jag velat ha!
Undrar om man kan ändra en pågående beställning, och om man vågar göra det?
(Har tyvärr ingen möjlighet till elbilsstödet, så ur den aspekten så har just det ingen betydelse för oss.)
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Elbilsstöd baseras på grundpriset
Det kommer en tydlig slutfaktura sen
Man kan ta vilken färg man vill.
Och ja man får ändra färg trots lagd order.
Perfekt, tack!
Elbilsstöd baseras på grundpriset
Det kommer en tydlig slutfaktura sen
Man kan ta vilken färg man vill.
Och ja man får ändra färg trots lagd order.
Vet du hur det ligger till med däck/vinterdäck
:Edit:
Verkar som att det man lägger till hamnar utanför finansieringen; så det hamnar istället på slutbetalningen vilket med däckändringar landar på 132 k för mig istället för 90 k. Det blir för dyrt:/
En fråga, vet inte riktigt hur jag ska tolka
0% kampanjen … måste jag ta leverans av bil innan en viss period eller får jag 0% om jag även beställer idag och får den i september?
Läste precis Teknikens Världs test mot Ford Capri och uppdaterade Toyota Bz4x:
"Med nuvarande prissättning finns ytterst få saker kvar att klaga på gällande Tesla Model Y RWD. Det kan mycket väl vara den kompletta bilen. Grymt bra utrymmen, trevlig att köra, komfortabel och med en energieffektivitet som ingen annan biltillverkare just nu kan utmana. En given vinnare, med stor marginal.
82"
"Med nuvarande prissättning finns ytterst få saker kvar att klaga på gällande Tesla Model Y RWD. Det kan mycket väl vara den kompletta bilen. Grymt bra utrymmen, trevlig att köra, komfortabel och med en energieffektivitet som ingen annan biltillverkare just nu kan utmana. En given vinnare, med stor marginal.
82"
Har du någon länk eller skärmdump?
Antar att det var BZ4X Touring de jämförde med?
82"
Jag har tidigare haft en Tesla MS och en MYP, de körde jag via bolaget och med DnB finans, det fungerade väldigt bra, sen har jag haft andra bilmärken via Santander och de har varit som dag och natt mot DnB tycker jag (dvs mkt krångel och inte lika smidigt), så nu när jag tryckte beställ på en MY Standard tänkte jag köra Dnb.. men jag får bara upp Santander alternativet som privat restvärdeslån. Finns inte möjligheten när man kör privat restvärdeslå att ta Dnb? Det är nästa så jag tar en annan bil om det bara finns Santander.