Det var inte ett höghastighetstest nej. Det var dock fortfarande bättre än bilens wltp vilket ingen annan klarade. Det var längst av alla bilar i testet och bilen har ett stort batteri, det är ju en featureSwedishAdvocate skrev: ↑04 jun 2026 16:26Suck…bmwixxdrive50 skrev: ↑04 jun 2026 16:15Alltså ni är ju för roliga. Dåliga förlorare...SwedishAdvocate skrev: ↑04 jun 2026 16:06…i ett norskt räckviddstest.macky skrev: ↑04 jun 2026 15:58Bra räckvidd får man säga! 78 mil i verkligheten.
https://www.vibilagare.se/nyheter/test- ... =234741660
Om en liten SUV/Crossover som Kia EV2 kommer längre än sin WLTP-siffra så undrar man ju vad genomsnittshastigheten var…
Lär ju inte ha varit särskilt långa sträckor i 110 el. 120 km/h om man säger så…
Det är bara ren fysik att SUVar/Crossovers med stor, bred och hög frontarea presterar bra i räckviddstest där högsta hastigheten är 80(?) km/h…
Tyvärr så finns det ju inga vanliga personbilar med ~108.7 kWh usable batteri av liftback/fastback-typ eller Shooting brake/Touring-typ som man kan jämföra med.
BMW iX3
Moderator: Redaktion
-
macky
Re: BMW iX3
-
Jossi
- Teslaägare
Meeeeen det är ingen Tesla.macky skrev: ↑04 jun 2026 18:22Det var inte ett höghastighetstest nej. Det var dock fortfarande bättre än bilens wltp vilket ingen annan klarade. Det var längst av alla bilar i testet och bilen har ett stort batteri, det är ju en featureSwedishAdvocate skrev: ↑04 jun 2026 16:26Suck…bmwixxdrive50 skrev: ↑04 jun 2026 16:15Alltså ni är ju för roliga. Dåliga förlorare...SwedishAdvocate skrev: ↑04 jun 2026 16:06…i ett norskt räckviddstest.macky skrev: ↑04 jun 2026 15:58Bra räckvidd får man säga! 78 mil i verkligheten.
https://www.vibilagare.se/nyheter/test- ... =234741660
Om en liten SUV/Crossover som Kia EV2 kommer längre än sin WLTP-siffra så undrar man ju vad genomsnittshastigheten var…
Lär ju inte ha varit särskilt långa sträckor i 110 el. 120 km/h om man säger så…
Det är bara ren fysik att SUVar/Crossovers med stor, bred och hög frontarea presterar bra i räckviddstest där högsta hastigheten är 80(?) km/h…
Tyvärr så finns det ju inga vanliga personbilar med ~108.7 kWh usable batteri av liftback/fastback-typ eller Shooting brake/Touring-typ som man kan jämföra med.. Det leder till rätt imponerande räckvidd. Dessutom rätt relevant i Sverige för de som åker norrut ibland eller bor norrut. Inga höga hastigheter i Sverige under långa sträckor annat än E4 och E6.
BMW IX3 2026
-
Teslaaa
- Teslaägare
Snyggt BMW, imponerande för en SUV.
Teoretisk räckvidd 175mil med AC på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
bmwixxdrive50
Vad menar du ens?
-
Teslaaa
- Teslaägare
Det jag skrev.bmwixxdrive50 skrev: ↑05 jun 2026 15:58
-
bmwixxdrive50
Vad föreställer bilden och vad är relevansen?
-
BrooklynS
- Teslaägare
Tesla Y är ännu bättre. Den fyller på medan man kör.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tesla Y LR -22 EAP
-
Leo
- Teslaägare
Skjusade två personer till Arlanda och sen hem samma väg. 10mil totalt. Mest 70-100km/h väg och tidig morgon Stockholmstrafik. 1,55kWh/mil tycker jag är ganska, bra 71km/h i snitthastighet. (Min tidigare Renault R5 hade antagligen dragit samma om inte mer!
)

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
BMW i3X, Seat Mii, Tesla Roadster. Best Volvo EX60 P12
Fd: Renault R5, Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd: Renault R5, Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
-
Nect
- elbilist
Driving Assistant är fantastiskt och överlägset bästa som jag har provat (Audi, Volvo, Polestar).
Man behöver knappt hålla i ratten, ingen sensor i ratten utan en kamera som ser om du har händerna på ratten.
Manuell bromsning, svängning eller acceleration avaktiverar inte Driving Assistant utan bara släppa bromsen etc. så tar den över igen utan något knapptryck eller så.
Den styr väldigt fint och tryggt (bara övergång till enfiligt på 2+1 väg som den här lite svårt med).
Om man kör fortare än skyltad hastighet så räcker det med ett tryck på OK-knappen på ratten så ändrar den inställd hastighet till skyltad direkt. Smidig vid fartkameror etc.
Man behöver knappt hålla i ratten, ingen sensor i ratten utan en kamera som ser om du har händerna på ratten.
Manuell bromsning, svängning eller acceleration avaktiverar inte Driving Assistant utan bara släppa bromsen etc. så tar den över igen utan något knapptryck eller så.
Den styr väldigt fint och tryggt (bara övergång till enfiligt på 2+1 väg som den här lite svårt med).
Om man kör fortare än skyltad hastighet så räcker det med ett tryck på OK-knappen på ratten så ändrar den inställd hastighet till skyltad direkt. Smidig vid fartkameror etc.
Polestar 2 LRSM -25
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
-
Nect
- elbilist
iX3:an slår mina förväntningar rejält gällande förbrukningen!
Körde idag en rutt på 5 mil som Q8 drog runt 22 på.
iX3:an drog 14,5
Polestar 2 LRSM -25
-
Jossi
- Teslaägare
Är helt enig här! Fungerar som en dröm. Bara hålla alla tummar och tår att Higway Assistant blir godkänt i Sverige.Nect skrev: ↑05 jun 2026 22:27Driving Assistant är fantastiskt och överlägset bästa som jag har provat (Audi, Volvo, Polestar).
Extra skönt med rondeller, bilen säger till "lös problemet", man löser problemet, kör ut ur rondellen och bilen tar vid igen automatiskt, funkar klockrent.Manuell bromsning, svängning eller acceleration avaktiverar inte Driving Assistant utan bara släppa bromsen etc. så tar den över igen utan något knapptryck eller så.
Senast redigerad av Jossi, redigerad totalt 1 gånger.
BMW IX3 2026
-
Jossi
- Teslaägare
Lackskydd, vad har ni för tankar där?
Gjorde keramisk lackbehandling på min Model Y i samband med leverans, så har aldrig haft något att jämföra med. Lämnar alltid in bilen på handtvätt ungefär en gång i månaden.
Har tid bokad för min IX3 om en vecka, "Ditec Ceramic Ultra". Kostar cirka 9K. Tycker ni att det är värt det? Som sagt, har aldrig ägt en bil som INTE haft keramiskt lackskydd...
Gjorde keramisk lackbehandling på min Model Y i samband med leverans, så har aldrig haft något att jämföra med. Lämnar alltid in bilen på handtvätt ungefär en gång i månaden.
Har tid bokad för min IX3 om en vecka, "Ditec Ceramic Ultra". Kostar cirka 9K. Tycker ni att det är värt det? Som sagt, har aldrig ägt en bil som INTE haft keramiskt lackskydd...
BMW IX3 2026
-
Teslaaa
- Teslaägare
Hade kört på PPF istället, men det kostar nog mer, men kan samtidigt vara värt det.Jossi skrev: ↑05 jun 2026 22:43Lackskydd, vad har ni för tankar där?
-
Jossi
- Teslaägare
Hela bilen då antar jag, eller tar man bara fronten typ?Teslaaa skrev: ↑05 jun 2026 22:58Hade kört på PPF istället, men det kostar nog mer, men kan samtidigt vara värt det.Jossi skrev: ↑05 jun 2026 22:43Lackskydd, vad har ni för tankar där?
BMW IX3 2026
-
Teslaaa
- Teslaägare
Beror på plånbokenJossi skrev: ↑05 jun 2026 23:00Hela bilen då antar jag, eller tar man bara fronten typ?Teslaaa skrev: ↑05 jun 2026 22:58Hade kört på PPF istället, men det kostar nog mer, men kan samtidigt vara värt det.Jossi skrev: ↑05 jun 2026 22:43Lackskydd, vad har ni för tankar där?
Man ser många bilar dagligen på vägarna, åtminstone jag kan inte avgöra vilken bil som har ett dyrt lackskydd eller inte, däremot är stenskott något som är synligt.
Men sedan finns andra fördelar med lackskydd som enklare att underhålla vid tvätt, men denna fördel fås även med PPF samtidigt som det skyddar mot stenskott.
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Det beror väl på hur mycket man känner för det?Jossi skrev: ↑05 jun 2026 22:43Lackskydd, vad har ni för tankar där?
Tror mest det är en känslosak, och vad man personligen gillar/värderar.
Jag personligen lägger inga pengar på lackförsegling eller liknande, och extremt lite tid och pengar på biltvätt (kanske tvättar bilen ordentligt en gång om året).
Personligen så tror jag inte man får igen de pengarna i såpass mycket högre andrahandsvärde när man säljer bilen.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
Electron
Som ni Tesla fan boys sagt tidigare: Sådana här kommentarer hör inte hemma här.
Men som alltid, är det någon som säger en aning negativt teslur dååå blir det gnäll och grin
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
-
BrooklynS
- Teslaägare
Ironi är svårt i text…Electron skrev:
Poängen som uppenbarligen var för svårfångad var att en icke representativ förbrukning är just icke representativ…
Jag gillar för övrigt BMW iX3, liksom MB GLC. Europa behöver denna utveckling!
Tesla Y LR -22 EAP
-
Electron
Japp, och min poäng som uppenbarligen också var svårfångad är att Tesla-skämt kräver tre stycken förklaringar och ett försvarstal, medan alla andra märken bara får ta skämtet och gå vidareBrooklynS skrev: ↑06 jun 2026 19:13Ironi är svårt i text…Electron skrev:
Poängen som uppenbarligen var för svårfångad var att en icke representativ förbrukning är just icke representativ…
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Detta är ju trots allt ett Teslaforum, även om många låtsas något annat.Electron skrev: ↑06 jun 2026 21:52Japp, och min poäng som uppenbarligen också var svårfångad är att Tesla-skämt kräver tre stycken förklaringar och ett försvarstal, medan alla andra märken bara får ta skämtet och gå vidareBrooklynS skrev: ↑06 jun 2026 19:13Ironi är svårt i text…Electron skrev:
Skickat från min iPhone med Tapatalk![]()
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
Electron
Då vet jag. BMW får diskuteras så länge slutsatsen är att Tesla är bättre.Nicke Nyfiken skrev: ↑06 jun 2026 22:14Detta är ju trots allt ett Teslaforum, även om många låtsas något annat.Electron skrev: ↑06 jun 2026 21:52Japp, och min poäng som uppenbarligen också var svårfångad är att Tesla-skämt kräver tre stycken förklaringar och ett försvarstal, medan alla andra märken bara får ta skämtet och gå vidareBrooklynS skrev: ↑06 jun 2026 19:13Ironi är svårt i text…Electron skrev:
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Hur tror du det är på ett BMW-forum?Electron skrev: ↑06 jun 2026 22:50Då vet jag. BMW får diskuteras så länge slutsatsen är att Tesla är bättre.Nicke Nyfiken skrev: ↑06 jun 2026 22:14Detta är ju trots allt ett Teslaforum, även om många låtsas något annat.Electron skrev: ↑06 jun 2026 21:52Japp, och min poäng som uppenbarligen också var svårfångad är att Tesla-skämt kräver tre stycken förklaringar och ett försvarstal, medan alla andra märken bara får ta skämtet och gå vidareBrooklynS skrev: ↑06 jun 2026 19:13Ironi är svårt i text…Electron skrev:
Som ni Tesla fan boys sagt tidigare: Sådana här kommentarer hör inte hemma här.
Men som alltid, är det någon som säger en aning negativt teslur dååå blir det gnäll och grin
![]()
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
bmwixxdrive50
Det blir ju bara löjligt att hävda att Model Y är bättre än iX3.Nicke Nyfiken skrev: ↑06 jun 2026 23:45Hur tror du det är på ett BMW-forum?Electron skrev: ↑06 jun 2026 22:50Då vet jag. BMW får diskuteras så länge slutsatsen är att Tesla är bättre.Nicke Nyfiken skrev: ↑06 jun 2026 22:14![]()
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Allt får diskuteras, och även ha vilka åsikter man vill gällande vad som är bäst, så länge det inte rör sig om rena personangrepp eller är för extremt OT för tråden eller forumet.
Det är Tibor som sätter reglerna. Finns absolut inga krav från honom som moderator att man måste föredra Tesla på något endaste sätt.
Dvs. ett klart öppnare forum än de flesta/många andra mer märkesspecifika forum.
Allt annat är inbillat eller konspirationstugg från de som inte klarar av att hantera olika människors olika åsikter (inklusive att en del faktiskt märkligt nog föredrar Tesla, medans för andra så kan det vara precis tvärt om att de föredrar allt förutom Tesla).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely