Mercedes EQE Electric Sedan

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av TobbeW »

Det kan ju även vara värt att kolla om det går att aktivera "Standby mode". Bör isf finnas i MBUX, kan vara lämpligt att använda vid längre tids parkering/stillestånd.

Vet tyvärr inte exakt vilka modeller som har eller inte har denna funktion. Det bör finnas på EQE/S.
Senast redigerad av TobbeW, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance Highland
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Legato skrev: 05 jun 2026 09:55
Ganska enkelt att öppna huven (och under gömmer sig ett gigantiskt hålrum i både EQE och EQS som hade rymt en riktigt rejäl frunk....), men för oss praktiskt omöjligt att ha många bilar på underhållsladdning samtidigt.
Jag som har EQS har tidigare sökt upp videor hur man gör. En öppningsspak som sitter där alla bilar brukar ha den, men på EQE/S är den lite dold.
Legato skrev: 05 jun 2026 09:55
Ska sägas i sammanhanget att det är ännu värre på Taycan och GT, som dels har absurt dyra batterier och dessutom kräver en så stor booster för att ens komma åt lågvoltsbatteriet att det i praktiken krävs bärgare om 12v laddas ur...
Huvva
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Nicke Nyfiken skrev: 05 jun 2026 11:31
Min bil står ibland orörd i 2-3 veckor när jag är iväg på jobb. Trist om den inte funkar när man ska åka hem.
Min stod längre i hallen innan jag köpte den, så borde vara ok. Men det beror iof på statusen på batteriet då du parkerade.
Kolla i appen där du kan se 12V-status. Du kan sedan kolla den varje vecka den står parketad
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Jag ropade just in en på KVD, dock under reservationspris. Som det typ alltid är. Så nu får vi se. Hoppas på att kunna dela med mig lite erfarenheter framöver, om det nu blir affär.

EDIT: Vi kom överens och det blev affär. Nu ska jag bara vänta en och halv vecka på leverans.
Mercedes EQE 350 sedan 4-matic 2023
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

juristen skrev: 05 jun 2026 13:18
Jag ropade just in en på KVD, dock under reservationspris. Som det typ alltid är. Så nu får vi se. Hoppas på att kunna dela med mig lite erfarenheter framöver, om det nu blir affär.

EDIT: Vi kom överens och det blev affär. Nu ska jag bara vänta en och halv vecka på leverans.
Grattis!
Vad blev det för spec och år?
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Sportbilsentusiasten skrev: 05 jun 2026 17:27
juristen skrev: 05 jun 2026 13:18

Grattis!
Vad blev det för spec och år?
En utrustningsmässigt tämligen sparsmakad 350 4-matic 2023 med rätt många mil. Delläder, standard ljudsystem och ingen värme i ratt eller baksäte. Men batteritestad, med original vinterhjul och infällbar dragkrok. Några anmärkningar som ska ordnas till. Sen får vi se vilken som får stanna kvar i familjen av den eller Ioniq 5:an.

Var egentligen på jakt efter en mer välutrustad och det behövde inte vara en 4-matic, men det blev bra läge på denna.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

juristen skrev: 05 jun 2026 18:16
Sen får vi se vilken som får stanna kvar i familjen av den eller Ioniq 5:an.
Ingen tävling, EQE. Behaglig bil som växer efterhand.
Grattis till Mercan!
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Sportbilsentusiasten skrev: 07 jun 2026 14:43
Grattis till Mercan!
Tack!

Vi får se, ronderna om praktikalitet, bagage och innerutrymmen vinner Ioniq och den har också bättre utrustning. Men körkomfort, ljudnivå, räckvidd, trivsel och peace of mind räknar jag med storvinst för Mercedes. :mrgreen: Det kommer nog stå och falla med om EQE:ns baksäte och avsaknaden av rumpvärme där kan accepteras av övriga familjemedlemmar. :lol:
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

juristen skrev: 08 jun 2026 10:12
Grattis till Mercan!
Tack!

Vi får se, ronderna om praktikalitet, bagage och innerutrymmen vinner Ioniq och den har också bättre utrustning. Men körkomfort, ljudnivå, räckvidd, trivsel och peace of mind räknar jag med storvinst för Mercedes. :mrgreen: Det kommer nog stå och falla med om EQE:ns baksäte och avsaknaden av rumpvärme där kan accepteras av övriga familjemedlemmar. :lol:
Lustigt nog blev det faktiskt en EQE för oss också från KVD nu, får hoppas på mer lycka denna gång :D Har köpt väldigt lite från KVD på sistone och denna, som var nära topp-spec, var klurig att värdera, så får se hur det går...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Legato skrev: 08 jun 2026 13:29
Grattis till Mercan!
Tack!

Lustigt nog blev det faktiskt en EQE för oss också från KVD nu, får hoppas på mer lycka denna gång :D Har köpt väldigt lite från KVD på sistone och denna, som var nära topp-spec, var klurig att värdera, så får se hur det går...
Den blåa AMG 43:an? Den var fin!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

juristen skrev: 08 jun 2026 13:48
Legato skrev: 08 jun 2026 13:29
Grattis till Mercan!
Tack!

Den blåa AMG 43:an? Den var fin!
Precis! Japp, såg väldigt fin ut i beskrivningen iaf :D (Fick ge ganska mycket mer än avslutande bud ska tilläggas).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
manneson

Inlägg av manneson »

EQE gav ingen mersmak när jag provkörde.
Tar hellre en Renault 5. 🤷‍♂️🤪
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Grattis till Mercan!
Tack!

Vi får se, ronderna om praktikalitet, bagage och innerutrymmen vinner Ioniq och den har också bättre utrustning. Men körkomfort, ljudnivå, räckvidd, trivsel och peace of mind räknar jag med storvinst för Mercedes. :mrgreen: Det kommer nog stå och falla med om EQE:ns baksäte och avsaknaden av rumpvärme där kan accepteras av övriga familjemedlemmar. :lol: [Min u.]
Kanske går att lösa med värmefilt, fårfäll, riktig pläd (alltså inte bilen), underställ i merinoull el. ngt dylikt…  ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

SwedishAdvocate skrev: 08 jun 2026 18:05
Grattis till Mercan!
Tack!

Vi får se, ronderna om praktikalitet, bagage och innerutrymmen vinner Ioniq och den har också bättre utrustning. Men körkomfort, ljudnivå, räckvidd, trivsel och peace of mind räknar jag med storvinst för Mercedes. :mrgreen: Det kommer nog stå och falla med om EQE:ns baksäte och avsaknaden av rumpvärme där kan accepteras av övriga familjemedlemmar. :lol: [Min u.]
Kanske går att lösa med värmefilt, fårfäll, riktig pläd (alltså inte bilen), underställ i merinoull el. ngt dylikt…  ;)
Det finns ju faktiskt värmedynor som går på 12V-ciguttag, som skulle kunna vara något. Synd bara att, som jag förstått det, inte alla EQE har såna uttag och det är, trots tre frågor per mail till KVD, fortfarande oklart om just den här bilen har det. :roll:
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Har fått hem bilen nu och har en i huvudsak väldigt positiv upplevelse så här långt. Jag jämför med min Ioniq 5 AWD 2023, EQE'n är en 4-matic 2023 med standardfjädring.

Väldigt tyst och bekväm bil, fint avstämd fjädring som sväljer mycket ojämnheter. Knappt något plingplong alls, helt tyst när man startar och det går att köra ner och parkera i parkeringsgaraget utan att den piper för att jag inte har bälte på. De enda pling jag märkt hittills är när man kliver ur bilen med tändningen på och att den piper när man backar. :) Gillar! EQE har fått kritik för att vara lite sömnig i respons och körupplevelse, men jag upplever den som både sportigare och bekvämare än Ioniq så win win för EQE i jämförelse där. Magiskt tyst!

Förbrukningen ligger till min förvåning något över Ioniq 5 hittills, både på landsväg och i stan, men räckvidden är klart bättre pga större batteri. Kan vara blåsten eller något annat, får se hur det faller ut över lite tid. Förra ägaren hade snittat 22,7 kwh/100km på EQE'n, det är rätt rejält mycket högre än mitt snitt på Ioniq:en som ligger på 19,5 kwh/100km. Men det är också så att jag ofta blivit begränsad av räckvidden på Ioniq 5:an och har behövt hålla ner hastigheten mer än vad jag gjort om jag haft större batteri. Om Ioniq:en hade haft lika stort batteri som EQE så hade den kanske legat på 21,0 eller så...

Smarta och bra fack invändigt, men jag gillar faktiskt rymden, utrymmet och den mer "öppna planlösningen" i Ioniq bättre. Frun gillar EQE bättre då man kan dölja alla prylar eftersom facken har lock.

Bara nu baksätet och avsaknaden av värme där godkänns av resten av familjen så blir det byte till EQE för vår del.

Infotainment är inte bra på någon av bilarna och båda har sina brister. Jag saknar vettiga förbrukningsdata på EQE, där var Ioniq bättre som visade både historiskt, sedan start och sedan laddning. EQE har bara två, "sedan start" och "sedan återställning", där man får nolla "sedan återställning" själv där man tycker det är lämpligt. Den har inget automatiskt "sedan laddning" som Ioniq har, snittförbrukning sedan bilen var ny fanns i appen. Jag tycker hittills att Hyundai har bättre och enklare app än Mercedes, men man lär sig. Minus att man måste betala för att få låsa EQE med appen, men den låser sig automatiskt vilket inte Ioniq gör så även där vinner EQE.

Jag blev först glad när jag såg att EQE hade förbrukningsgrafer på samma sätt som Tesla, vilket är otroligt användbart för att se medelförbrukning under aktuella förhållanden för olika sträckor bakåt. Besvikelsen blev stor när jag sedan såg att EQE missat hela poängen och visade den totala medelförbrukningen på alla graferna, så de blev meningslösa. Man fick bara graferna, utan den data som skulle göra dem meningsfulla. Pinsamt Mercedes. Men Ioniq har inga grafer alls, så...

Jag hade förväntat mig att knapparna på ratten på EQE skulle vara hemska, så jag är faktiskt positivt överraskad där. Det finns touchinslag på dem, men knapparna är faktiskt mestadels fysiska. Och touchen är inte så svår att styra även om det blir mer pilligt än det kunde varit. Helt ok ändå, även om jag skulle föredragit fysiska knappar, vippor eller vred istället för touchreglage. Och i reglaget för farthållaren finns fysiska knappar som ger +/- 10 km/h, det är bara om man vill ha högre upplösning som man använder reglaget så det gör jag typ aldrig.

Totalt är det seger Mercedes EQE med stor marginal, så länge som man accepterar bagage och baksäte.
Senast redigerad av juristen, redigerad totalt 2 gång.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

juristen skrev: 17 jun 2026 10:31
Förbrukningen ligger till min förvåning något över Ioniq 5 hittills, både på landsväg och i stan, men räckvidden är klart bättre pga större batteri. Kan vara blåsten eller något annat, får se hur det faller ut över lite tid. Förra ägaren hade snittat 22,5 kwh/100km på EQE'n, det är rätt rejält mycket högre än mitt snitt på Ioniq:en som ligger på 19,5 kwh/100km. Men det är också så att jag ofta blivit begränsad av räckvidden på Ioniq 5:an och har behövt hålla ner hastigheten mer än vad jag gjort om jag haft större batteri. Om Ioniq:en hade haft lika stort batteri som EQE så hade den kanske legat på 21,0 eller så... […
Din EQE väger nog mer än din I5.

I5 med dom aerodynamiskt mest effektiva fälgarna har ett Cd på 0,288.
EQE med dom aerodynamiskt mest effektiva fälgarna har ett Cd på 0,2.

EQE:n är lite bredare än I5. Men å andra sidan så skiljer det mer till EQE:ns fördel i höjd, så EQE:n borde väl även ha en mindre frontarea än I5.

Vilka fälgar har din EQE? Kanske är det möjligt att få ner förbrukningen med mer lättrullande däck när det är dags att sko om hjulparet på en av hjulaxlarna… Typ med Michelin E.Primacy el. ngt liknande.
viewtopic.php?t=35381

Vilken av bilarna drar minst energi i 100-120 km/h?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

juristen skrev: 08 jun 2026 18:28
SwedishAdvocate skrev: 08 jun 2026 18:05

Det finns ju faktiskt värmedynor som går på 12V-ciguttag, som skulle kunna vara något. Synd bara att, som jag förstått det, inte alla EQE har såna uttag och det är, trots tre frågor per mail till KVD, fortfarande oklart om just den här bilen har det. :roll:
Hade din EQE extra 12V-uttag vid baksätesraden?

Isf. kan du komplettera med ett par sådana här för baksätet: https://www.biltema.se/bil---mc/styling ... 2000020462

Samt en sådan här splitter för 12V-uttaget: https://www.biltema.se/bil---mc/bilinte ... 2000066423
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev: 17 jun 2026 15:36
Vilka fälgar har din EQE? Kanske är det möjligt att få ner förbrukningen med mer lättrullande däck när det är dags att sko om hjulparet på en av hjulaxlarna… Typ med Michelin E.Primacy el. ngt liknande.
viewtopic.php?t=35381

Ja, mindre storlek på fälgarna och att ha täckta hjulsidor/covers kan även det positiv en stor påverkan på förbrukningen.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

martinot skrev: 18 jun 2026 01:06
viewtopic.php?t=35381

Ja, mindre storlek på fälgarna och att ha täckta hjulsidor/covers kan även det positiv en stor påverkan på förbrukningen.
Det är Mercedes 19" originalfälgar som är aerodynamiska och mestadels täcka, med Bridgestone Turanza som är A-klassat i rullmotstånd. Det jag tänkt när det är dags att byta är att gå ner från 255/45R19 till 235/50R19 103XL och byta till Hankook Ion EVO. De är billigare och tystare än E-primacy, har bättre rullmotstånd än Turanza även om det inte är lika bra som E-primacy. Men lite smalare däck lär göra en del också.

I 110-120 drar nog EQE'n mindre, lite osäker än, men Ioniq är en högförbrukare i fart.

Ska kolla om den har 12V bak, den hade det fram iaf. Tack för tips!
Senast redigerad av juristen, redigerad totalt 1 gånger.
manneson

Inlägg av manneson »

juristen skrev: 18 jun 2026 08:33
martinot skrev: 18 jun 2026 01:06
viewtopic.php?t=35381

Det är Mercedes 19" originalfälgar som är aerodynamiska och mestadels täcka, med Bridgestone Turanza som är A-klassat i rullmotstånd. Det jag tänkt när det är dags att byta är att gå ner från 255/45R15 till 235/50R19 103XL och byta till Hankook Ion EVO. De är billigare och tystare än E-primacy, har bättre rullmotstånd än Turanza även om det inte är lika bra som E-primacy. Men lite smalare däck lär göra en del också.

I 110-120 drar nog EQE'n mindre, lite osäker än, men Ioniq är en högförbrukare i fart.

Att byta till smalare däck gör ingen stor skillnad i förbrukning.
Det är en väldig tung bil och skulle du behöva göra en undanmanöver eller bromsa hårt så kan det försämras rejält med smalare däck. Många som inte tänker på det.
Bilen är typad och testad med en viss typ av däck och antisladd etc kalibrerat för det.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

manneson skrev: 18 jun 2026 08:59
juristen skrev: 18 jun 2026 08:33
Det är Mercedes 19" originalfälgar som är aerodynamiska och mestadels täcka, med Bridgestone Turanza som är A-klassat i rullmotstånd. Det jag tänkt när det är dags att byta är att gå ner från 255/45R15 till 235/50R19 103XL och byta till Hankook Ion EVO. De är billigare och tystare än E-primacy, har bättre rullmotstånd än Turanza även om det inte är lika bra som E-primacy. Men lite smalare däck lär göra en del också.

Att byta till smalare däck gör ingen stor skillnad i förbrukning.
Det är en väldig tung bil och skulle du behöva göra en undanmanöver eller bromsa hårt så kan det försämras rejält med smalare däck. Många som inte tänker på det.
Bilen är typad och testad med en viss typ av däck och antisladd etc kalibrerat för det.
Varje del bidrar, tänker jag. Det är inte någon dramatisk skillnad att köra ett lågfriktionsdäck heller, och även det innebär att man kompromissar med annat, bland annat bromssträcka. EQE är vad jag förstår typad även med 235/50R19 så det är lugnt så. Om det inte gör någon direkt skillnad i förbrukning så borde det inte göra så stor skillnad på greppet heller, då är det nog värre med Linglong i originaldimension som några av KVD-bilarna haft. Men var och en får prioritera utifrån sina preferenser.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

@juristen
Grattis!!
Att du skulle gilla den var självklart :D
Din förbrukning kommer minska. Dessa är hala genom luften.
Kört 76 mil idag, 16.7kWh/100km, 105km/h motorväg med 21”
Sedan inköp 19.3