Besiktigade bilen förra veckan för första gången.
Inga anmälningar, inte ens på dimljuset eller framvagn trots snart 8000 mil.
So far so good. Intressant var att besiktningen stod på sig att använda sina lyftklotsar i stället för mina små runda puckar. iofs mot rätt lyftpunkter men samtidigt så långt ut att plåten/plasten utanför (som sticker ner lite under nivån för lyftpunkten) böjdes under lyftet. Se bild som jag tog för dokumentation.
Han stod på sig att han lyfte rätt så orkade tyvärr inte tjafsa, men ser det som klart störande när man lyfter på ett sätt som deformerar detaljer på bilen och knappast stämmer med tillverkarens manual.
Gjorde en snabbkoll i kväll och vänster sida ser bra ut men återstår att kolla höger. Måste även kolla mer noggrant om det är plast eller en plåtdetalj som han lade klotsen under.
Vad har gänget här för input?
Lyftpunkt besiktning model 3
Moderator: Redaktion
-
airdrive
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin185079
Lyftpunkt besiktning model 3
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
M3 LR 2023
-
carlf
Re: Lyftpunkt besiktning model 3
Där jag bor finns det tre besiktningsfirmor inom en 500m radie. Bjäbbar de emot om hur bilen ska lyftas så åker jag vidare.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
Aulawabe
-
mussla
- Teslaägare
Det är ok att använda klossar så länge man lyfter på rätt punkter. Felet här verkar vara att luftbalken är för lång eller klossen för tunn. Jag kan inte svara på om det har blivit skador.
Model Y LR AWD -24
-
SALVETA
- Teslaägare
Ja det är imponerande hur svårt det ska vara att göra rätt för dom som ändå jobbar i branschen. Däckfirman hade rätt puckar för Tesla men brydde sig inte om att använda dom när dom lyfte min bil. Varför sa jag inte till om det innan? Jo för dom skulle bara byta själva däcken på fälgarna som låg bakom bilen 
Senaste besiktningen var dom på väg att lyfta på plastskydden under fjädrarna innan jag hejade dom och bad dom lyfta på rätt ställe. Då fick dom inte plats med förlängningen på armen och trodde jag hade sänkt bilen?! Fick köra till en annan port med tryckluft i saxlyften så dom kunde blåsa upp kuddar under rätt ställe.

Senaste besiktningen var dom på väg att lyfta på plastskydden under fjädrarna innan jag hejade dom och bad dom lyfta på rätt ställe. Då fick dom inte plats med förlängningen på armen och trodde jag hade sänkt bilen?! Fick köra till en annan port med tryckluft i saxlyften så dom kunde blåsa upp kuddar under rätt ställe.
-
leolulz
- Teslaägare
Det är plast, det brukar vara ganska flexibel plast på såna utsatta ställen som under bilen.
Puckarna är inget måste, de med knopp på underlättar att sätta den på rätt plats. Vissa argumenterar att hålen bara är där för att kunna flytta karossen i fabriken
Står heller inget i Teslas service-manual om speciella puckar när man använder 2-pelarlyft
Såhär ser det ut bakom, lyftpunkten är nersänkt från både batteri och tröskeln. Skulle nästan vilja säga att smala rektangulära gummi"puckar" borde vara det bästa, men finns säkert de som sätter de icke längsgående då och tar sönder något
Det ska ha varit betydligt viktigare på S/X då deras lyftpunkter är "flush" med resten av sakerna under bilen
Men på dina bilder ser det ut som de satt den för långt fram på första bilden, den sitter ju inte på den lägsta delen (där hålet är) och kommer då trycka onödigt på plasten. Andra bilden ser lite bättre ut men de kunde helt klart gjort det bättre.
Puckarna är inget måste, de med knopp på underlättar att sätta den på rätt plats. Vissa argumenterar att hålen bara är där för att kunna flytta karossen i fabriken
Står heller inget i Teslas service-manual om speciella puckar när man använder 2-pelarlyft
Såhär ser det ut bakom, lyftpunkten är nersänkt från både batteri och tröskeln. Skulle nästan vilja säga att smala rektangulära gummi"puckar" borde vara det bästa, men finns säkert de som sätter de icke längsgående då och tar sönder något
Det ska ha varit betydligt viktigare på S/X då deras lyftpunkter är "flush" med resten av sakerna under bilen
Men på dina bilder ser det ut som de satt den för långt fram på första bilden, den sitter ju inte på den lägsta delen (där hålet är) och kommer då trycka onödigt på plasten. Andra bilden ser lite bättre ut men de kunde helt klart gjort det bättre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
M3P -26