Kör inte Tesla Model Y i Norge

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 8550
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Kör inte Tesla Model Y i Norge

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Teslaförare får allt svårare att hitta sina bilar i Norge. Det finns över 100 000 Model Y i landet, bilmodellen ensam utgör 19% av totala nybilsförsäljningen. Med en sådan total dominans blir det allt svårare att hitta just din Tesla på parkeringen. Står det några dussin bilar på en norsk parkering är det närmast garanterat att flera av dem är Teslor. Oftast Model Y. Oftast vit.

Norska biljournalisten Bjørn Eirik Loftås berättar om problemet på TV2. Han handlade på ett köpcentra, gick fram till bilen och öppnade passagerardörren. Han är van vid att dörrarna låses upp så snart man trycker på handtaget. “Det första jag lägger märke till är att det finns smulor på sätet. Massor av smulor. Det var konstigt”, tyckte han. “Jag lägger mina två paket nötfärs, ett paket skinnfri middagskorv och ett glas tacosås på sätet, innan jag till min stora förvåning hör en tunn röst från baksätet: Ursäkta mig? Den försiktiga frågan kommer från en ung flicka som sitter där med ett förvånat uttryck.”

Han gick förstås fram till fel Model Y. Ett pinsamt misstag han snabbt förklarade till flickan i bilen innan han plockade sina varor och började letade efter sin egen bil.

Teslas mobilapp har en smidig kartfunktion som kan visa exakt var din bil är parkerad. Man kan även få bilen att blinka med lamporna eller tuta så man kan hitta den på avstånd. Används ganska sällan i Sverige. Men tänk dig en norsk IKEA parkering full med vita Tesla Model Y så långt ögat når…



Source: https://teslaclubsweden.se/kor-inte-tes ... y-i-norge/
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2348
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Kör inte Tesla Model Y i Norge

Inlägg av tor-ake »

Jag hajar att det är med glimten i ögat detta är skrivet, men tänk på alla människor (inga fördomar men ni vet vilken halva av befolkningen jag menar, host host) som inte alls är intresserade av bilar och inte kan skilja en toyota bz4xyz från en mercedes eqb250+amg, för dem har detta alltid varit ett reellt problem. Som har en enkel lösning! De tittar på registreringsnumret.

Min bättre hälft hoppade ur vår dåvarande bil (Mercedes c-klass kombi, silverfärgad) lite "i farten" på en överfull parkering vid ICA högfjället, Sälen, handlade och hoppade sedan in i baksätet på ungefär samma plats, fast i en Citroën C5 kombi, silverfärgad, där det satt vilt främmande människor som så klart blev lite förvånade. :lol:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
manneson
Inlägg: 2299
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Kör inte Tesla Model Y i Norge

Inlägg av manneson »

tor-ake skrev: 03 jun 2026 10:31
Jag hajar att det är med glimten i ögat detta är skrivet, men tänk på alla människor (inga fördomar men ni vet vilken halva av befolkningen jag menar, host host) som inte alls är intresserade av bilar och inte kan skilja en toyota bz4xyz från en mercedes eqb250+amg, för dem har detta alltid varit ett reellt problem. Som har en enkel lösning! De tittar på registreringsnumret.

Min bättre hälft hoppade ur vår dåvarande bil (Mercedes c-klass kombi, silverfärgad) lite "i farten" på en överfull parkering vid ICA högfjället, Sälen, handlade och hoppade sedan in i baksätet på ungefär samma plats, fast i en Citroën C5 kombi, silverfärgad, där det satt vilt främmande människor som så klart blev lite förvånade. :lol:
Be en man rita en cykel, sen en kvinna.
Notera skillnaden. 🤪

http://bikeretrogrouch.blogspot.com/201 ... bikes.html

”Nearly 90% of the drawings in which the chain is attached to the front wheel, or both to the front and the rear, were made by females. ”
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Kör inte Tesla Model Y i Norge

Inlägg av lawgiver »

En gång i tiden var det ett problem på riktigt fast för Volvo med flera märken som hade så få kombinationer på nycklarna till dörrarna att det var fullt möjligt att råka låsa upp någon annans bil om man inte kollade regnumret. (det var bättre standard på startnycklarna har jag för mig)
Hände min farmor och mig som grabb, vi låste upp och satte oss i bilen innan vi insåg att det inte var vår bil, hoppade skamset ur bilen, låste den och hittade vår 3 bilar bort längs gatan. (Likadan modell, färg och inredning) ;)
S90D Facelift, NextGen-baksäte, Fri SuC
manneson
Inlägg: 2299
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Kör inte Tesla Model Y i Norge

Inlägg av manneson »

Hände mig för ett tag sen när jag hoppade på scootern. Undrade varför det inte hände något när jag tryckte på startknappen(keyless). Sen såg jag att mobilhållaren var lite annorlunda…
elbilly
Inlägg: 303
Blev medlem: 03 jul 2025 10:56

Re: Kör inte Tesla Model Y i Norge

Inlägg av elbilly »

Staten borde införa något slags ID på bilar som är synligt.
Användarvisningsbild
vrid_i_skogen
Teslaägare
Inlägg: 402
Blev medlem: 15 sep 2025 19:36

Re: Kör inte Tesla Model Y i Norge

Inlägg av vrid_i_skogen »

Ha ha ha! Jag har stått på en Supercharger och pratat i telefon med telefonen i handen intill min bil som var inkopplad och det kom ut en snubbe som lade 2 Mc Donalds påsar på mitt biltak och öppnade förardörren :lol: Jag sa försiktigt att ehhh det där är min bil och han tittade på mig en sekund innan han hajade att den svarta model 3 han just skulle sätta sig i var en annan individs bil!! Vi skrattade lite gott och jag önskade en fin dag :D
Användarvisningsbild
Walken
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 19 jan 2025 11:45
Ort: Arvika

Re: Kör inte Tesla Model Y i Norge

Inlägg av Walken »

elbilly skrev: 03 jun 2026 15:36
Staten borde införa något slags ID på bilar som är synligt.
Du driver eller? 😂
Användarvisningsbild
frippz
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 23 nov 2020 08:42
Ort: Nånstans i Skåne
Referralkod: ts.la/fredrik35927

Re: Kör inte Tesla Model Y i Norge

Inlägg av frippz »

elbilly skrev: 03 jun 2026 15:36
Staten borde införa något slags ID på bilar som är synligt.
Någon slags registrering, på förslagsvis en skylt. Frågan är bara vad man skulle kalla en sådan lösning. :geek:
Användarvisningsbild
velig
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 08 nov 2021 08:34

Re: Kör inte Tesla Model Y i Norge

Inlägg av velig »

frippz skrev: 05 jun 2026 08:49
elbilly skrev: 03 jun 2026 15:36
Staten borde införa något slags ID på bilar som är synligt.
Någon slags registrering, på förslagsvis en skylt. Frågan är bara vad man skulle kalla en sådan lösning. :geek:
Fordonsregistreringsidentifikatorsetikett?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2348
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Kör inte Tesla Model Y i Norge

Inlägg av tor-ake »

velig skrev: 05 jun 2026 09:12
frippz skrev: 05 jun 2026 08:49
elbilly skrev: 03 jun 2026 15:36
Staten borde införa något slags ID på bilar som är synligt.
Någon slags registrering, på förslagsvis en skylt. Frågan är bara vad man skulle kalla en sådan lösning. :geek:
Fordonsregistreringsidentifikatorsetikett?
Låter tråkigt. Kan man inte göra som med fartyg, att man ger dem ett vackert namn och målar det direkt på själva bilen?
.
.
.
.
Typ så här
Screenshot From 2026-06-05 09-32-01.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12277
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: Kör inte Tesla Model Y i Norge

Inlägg av martinot »

Nu finns sedan denna veckan Model Y i både Norge och Sverige att beställa i en ny blå färg; Coastal Blue! :)

Så man kan skippa vitt/grått/svart, om man absolut inte vill - tex. för att göra det lite mer spännande för sig på parkeringarna. :D


MY NO.png

Model Y Blue.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Maetlarv
Inlägg: 439
Blev medlem: 10 mar 2025 20:15

Re: Kör inte Tesla Model Y i Norge

Inlägg av Maetlarv »

tor-ake skrev: 03 jun 2026 10:31
Jag hajar att det är med glimten i ögat detta är skrivet, men tänk på alla människor (inga fördomar men ni vet vilken halva av befolkningen jag menar, host host) som inte alls är intresserade av bilar och inte kan skilja en toyota bz4xyz från en mercedes eqb250+amg, för dem har detta alltid varit ett reellt problem. Som har en enkel lösning! De tittar på registreringsnumret.

Min bättre hälft hoppade ur vår dåvarande bil (Mercedes c-klass kombi, silverfärgad) lite "i farten" på en överfull parkering vid ICA högfjället, Sälen, handlade och hoppade sedan in i baksätet på ungefär samma plats, fast i en Citroën C5 kombi, silverfärgad, där det satt vilt främmande människor som så klart blev lite förvånade. :lol:
Helt normalt, vi har 3 bilar och vi refererar till dem som den röda, den blå och den svarta, då vet alla vad vi pratar om och det blir inga missförstånd.