Kontantinsats vid privatleasing

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
anndroow
Teslaägare

Kontantinsats vid privatleasing

Inlägg av anndroow »

Har någon noterat ifall Tesla nyligen har höjt den kontantinsats man behöver lägga vid privatleasing? Jag vill minnas att när jag kollade häromdagen så stod det 2500kr men nu står det 30000kr när man klickar in sig på ” Redigera finansieringsvillkor och besparingar”. Ifall detta stämmer blir ju den verkliga månadskostnaden ungefär 833kr mer i månaden om man slår ut det.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Kontantinsats vid privatleasing

Inlägg av mikebike »

anndroow skrev: 09 jun 2026 00:22
Har någon noterat ifall Tesla nyligen har höjt den kontantinsats man behöver lägga vid privatleasing? Jag vill minnas att när jag kollade häromdagen så stod det 2500kr men nu står det 30000kr när man klickar in sig på ” Redigera finansieringsvillkor och besparingar”. Ifall detta stämmer blir ju den verkliga månadskostnaden ungefär 833kr mer i månaden om man slår ut det.
Ja, det är ett sätt att få månadskostnaden att verka lägre.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
bmwixxdrive50

Inlägg av bmwixxdrive50 »

anndroow skrev: 09 jun 2026 00:22

Det är väldigt vanligt och det bygger på att många människor verkar se på sin privatekonomi i form av en månadsbudget. Löpande utgifter är då jobbigare mentalt än stora klumpsummor. En del går ju så långt som att hävda att deras bil är "gratis" när den är avbetalad.

Ordet insats verkar även indikera för många att det är nåt man får tillbaka. Insatslägenhet osv. Så då tänker man att de där 30 är nåt man ligger ute med men att det inte är en kostnad.

Jag tycker det är ett otyg. Samtidigt behöver ju folk lära sig räkna...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Då är det nåt nytt i privatleasingbranschen. Det har ju varit en av de stora fördelarna, nästan själva USP:en, med privatleasing jämfört med att köpa bilen och låna pengar. 20% kontantinsats vid köp men 0:- vid privatleasing. Detta har möjliggjort för personer med lägre inkomst som inte kan betala en större kontantinsats att köpa helt nya bilar.

Nu kan man kanske inte likställa 20% vid köp med 30.000:- vid leasing, men ändå. Får se om fler följer efter.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Jerker skrev: 09 jun 2026 08:38
Då är det nåt nytt i privatleasingbranschen.
Nä, det har tyvärr förekommit under många år även om det blivit betydligt vanligare senaste 3-4 åren. Samma sak att de skriver ut en låg kostnaden för "PrivatLÅN" i många annonser där många lite slarvigt läser privatLEASING.

Jag upplever att det började bli vanligare när miljöbonusen försvann vilket gjorde att privatleasingpriserna/kalkylerna blev sämre och man då "optiskt" vill hålla ner prislappen så det såg ut att ligga ungefär på samma prisnivå som tidigare.
BMW i3X, Seat Mii, Tesla Roadster. Best Volvo EX60 P12
Fd: Renault R5, Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
anndroow
Teslaägare

Inlägg av anndroow »

Ringde Tesla och dem hade tydligen höjt priserna på privatleasing för några dagar sedan. Men dem har fått det att inte se ut så genom att justera upp den kontantinsats som är förifylld…
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

anndroow skrev: 09 jun 2026 10:29
Ringde Tesla och dem hade tydligen höjt priserna på privatleasing för några dagar sedan. Men dem har fått det att inte se ut så genom att justera upp den kontantinsats som är förifylld…
Ja, det går att justera ner till tidigare 2500 kr men då får man ett helt annat pris per månad....
Model Y RWD, 2026
Model 3 LR AWD, 2020, SÅLD
Model S 75D, 2018 SÅLD