Är det någon som sagt upp FSD?
Moderator: Redaktion
-
Xmag
- Teslaägare
Går det ens? Jag skall sälja min gamla trotjänare, en model S från 2017 som jag haft sen den var ny. Tycker priserna är så sjukt låga jämfört med hur bra bilen är. Och köparna verkar inte värdera FSD till nåt heller. Då tänker jag, är köparna så snåla så vill jag inte bjuda på nåt heller så om de inte vill betala skall de inte få nåt heller. Skulle kännas mycket bättre än att ge bort det. Det kostade ju ändå en hel del när man köpte det. Ger hellre mina pengar till Tesla i sådana fall. Så är det nån som sagt upp tjänsten? Är jag ensam i mina tankar?
Går det ens? Jag skall sälja min gamla trotjänare, en model S från 2017 som jag haft sen den var ny. Tycker priserna är så sjukt låga jämfört med hur bra bilen är. Och köparna verkar inte värdera FSD till nåt heller. Då tänker jag, är köparna så snåla så vill jag inte bjuda på nåt heller så om de inte vill betala skall de inte få nåt heller. Skulle kännas mycket bättre än att ge bort det. Det kostade ju ändå en hel del när man köpte det. Ger hellre mina pengar till Tesla i sådana fall. Så är det nån som sagt upp tjänsten? Är jag ensam i mina tankar?
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
-
Maetlarv
Re: Är det någon som sagt upp FSD?
Låter lite som du är mer irriterad på köparna som inte vill betala dig extra för FSD än på säljaren som lurade dig. Vore väl mer logiskt kräva tillbaka pengarna från säljaren om du skall börja lägga ned jobb på detta tycker jag.Xmag skrev: ↑10 jun 2026 23:11Är det någon som sagt upp FSD?
-
Xmag
- Teslaägare
Nej, jag har haft nytta av FSD-paketet under alla år som jag haft det även om jag inte kunnat nyttja det fullt ut. Tycker bara att i den låga prisklass som köpare är villiga att betala idag att jag inte vill ge dem nåt extra. Bilen är så pass bra ändå. Man skall då det man betalar för. Jag har extra delar som tex fälgar som jag inte tänker skänka bort heller. Vill matcha vad prisläget är med värdet.
-
manneson
Hårdvaran är ju så gammal så det kommer ju aldrig bli mer än halvtaskig AP.Xmag skrev: ↑11 jun 2026 07:31Nej, jag har haft nytta av FSD-paketet under alla år som jag haft det även om jag inte kunnat nyttja det fullt ut. Tycker bara att i den låga prisklass som köpare är villiga att betala idag att jag inte vill ge dem nåt extra. Bilen är så pass bra ändå. Man skall då det man betalar för. Jag har extra delar som tex fälgar som jag inte tänker skänka bort heller. Vill matcha vad prisläget är med värdet.
Om det inte kostar dig något extra så varför inte bjuda på det? Du kan ju skriva att FSD ingår utan extra kostnad, kanske lockar det någon att välja just din bil istället för någon annan.
Alternativt erbjuder ju Tesla ibland att du flyttar FSD till en ny bil. Det skulle nog jag välja isf. Så får man ju HW4 och därmed potentiellt en faktiskt hyfsat användbar FSD.
-
Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Att kunna göra någon glad och bjuda på något extra utan att det kostar något extra för en själv är väl underbart? 
Att bilen blir extra lättsåld är ju ytterligare en positiv sak utöver att man mår fint i hjärtat och själen att vara snäll.
Att bilen blir extra lättsåld är ju ytterligare en positiv sak utöver att man mår fint i hjärtat och själen att vara snäll.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
-
leolulz
- Teslaägare
Spelar inte så stor roll vad du tycker, marknaden bestämmer. Du får väl chansa att ha kvar bilen och se om värdet går upp om FSD släpps i Sverige.
M3P -26
-
niclaslw
Kan du föra över FSD till en ny Tesla? Om inte är ganska konstigt resonemang
-
Vindens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Problemet är väl snarare avsaknaden av batterigaranti på äldre S som drar ner priset? Nytt batteri hos Tesla går loss på 250-300 tkr.
Stor risk att köpa en sådan bil förutom sämre slitagedelar. 250 för bilen + 300 för batteribyte då är man uppe i vad det kostar att få en S Palladium med 4-5 års batterigaranti...
Stor risk att köpa en sådan bil förutom sämre slitagedelar. 250 för bilen + 300 för batteribyte då är man uppe i vad det kostar att få en S Palladium med 4-5 års batterigaranti...
Model Y RWD, 2026
Model 3 LR AWD, 2020, SÅLD
Model S 75D, 2018 SÅLD
Model 3 LR AWD, 2020, SÅLD
Model S 75D, 2018 SÅLD
-
bmwixxdrive50
Du unnar Tesla pengarna mer än en ny köpare? Så skruvat... Tesla får ju inga pengar. Om inte köparen värderar FSD så mycket att han köper det igen.
Jag sålde en gammal Model S 100D för 230 tkr för 7 månader sen. Känns som att jag skulle fått mer nu. Men bilen är inte bra. Massor av småfel och hjulupphängning/chassi klarar inte vikten och effekten.
Tror majoriteten av gamla S kör runt med slitna länkarmar och dåliga bussningar. Ägarna märker ingenting... Jag gjorde inte heller det egentligen. Det kommer ju smygande...
Dessutom har vi försäkringsfrågan. Den är väldigt dyr att försäkra.
Jag är väldigt nöjd över att jag blev av med den innan batterigarantin gick ut.
Jag sålde en gammal Model S 100D för 230 tkr för 7 månader sen. Känns som att jag skulle fått mer nu. Men bilen är inte bra. Massor av småfel och hjulupphängning/chassi klarar inte vikten och effekten.
Tror majoriteten av gamla S kör runt med slitna länkarmar och dåliga bussningar. Ägarna märker ingenting... Jag gjorde inte heller det egentligen. Det kommer ju smygande...
Dessutom har vi försäkringsfrågan. Den är väldigt dyr att försäkra.
Jag är väldigt nöjd över att jag blev av med den innan batterigarantin gick ut.
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Hur kan du ha haft nytta av FSD-paketet när det aldrig funnits någon FSD?
Det du möjligen haft nytta av är Enhanced Autopilot som bara kostar hälften av vad du betalat för FSD. Och det är precis samma sak för nästa ägare om du säljer bilen. Hen kommer aldrig någonsin få någon nytta av FSD.
Är det någon du ska vara bitter på så är det skojaren Elon och Tesla. De har under 10 års tid sålt ett löfte om en funktion som aldrig levererats och aldrig kommer att levereras på din bil.
Sedan förstår jag inte varför du vill göra din bil mer svårsåld än den redan är, genom att ta bort Enhanced Autopilot?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
Xmag
- Teslaägare
Oj, ingen som gjort det alltså. Jag har försökt flytta över det till min MYP men de kunde inte göra det. Men jag har haft nytta av de delar som ingått. Men har inte noterat att det skulle vara värt nåt. Begagnatmarknaden är full av prutare och det är väl ok. Men då känner man heller inte för att bjuda till. Vill betala för det tycker jag inte att de skall ha det heller. Jag skulle mycket gärna ge bort men tycker prisnivåerna är får låga för att vara snäll. De kommer ändå att få en kanonbil till ett bra pris.
Varför slösa mer? Pärlor för svin liksom?
Man får så lite för bilen ändå att det också varit onödigt att vara försiktig om den. Min andra bil tänkte jag inte bry mig så mycket om så att den matchar priset marknaden erbjuder i ställe när det är dags att sälja. Jag har inte kostat på den något och kommer inte göra det heller.
Man får så lite för bilen ändå att det också varit onödigt att vara försiktig om den. Min andra bil tänkte jag inte bry mig så mycket om så att den matchar priset marknaden erbjuder i ställe när det är dags att sälja. Jag har inte kostat på den något och kommer inte göra det heller.
-
Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Ett tips på samma tema är om du tvättat och skött bilen onödigt bra så kan du ju repa den lite extra och göra lite dörruppslag lite fler stenskott osv, synd att släppa ifrån sig ett fint exemplar i onödan....Xmag skrev: ↑11 jun 2026 12:53Oj, ingen som gjort det alltså. Jag har försökt flytta över det till min MYP men de kunde inte göra det. Men jag har haft nytta av de delar som ingått. Men har inte noterat att det skulle vara värt nåt. Begagnatmarknaden är full av prutare och det är väl ok. Men då känner man heller inte för att bjuda till. Vill betala för det tycker jag inte att de skall ha det heller. Jag skulle mycket gärna ge bort men tycker prisnivåerna är får låga för att vara snäll. De kommer ändå att få en kanonbil till ett bra pris.Varför slösa mer? Pärlor för svin liksom?
Man får så lite för bilen ändå att det också varit onödigt att vara försiktig om den. Min andra bil tänkte jag inte bry mig så mycket om så att den matchar priset marknaden erbjuder i ställe när det är dags att sälja. Jag har inte kostat på den något och kommer inte göra det heller.![]()
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
-
Xmag
- Teslaägare
Behöver ju inte skada bilen i onödan. Men onödigt att vara extra försiktig och ta hand om den för nästa ägare som ändå inte vill betala för det. Bättre att de får pruta nån 1000-lapp så de känner sig nöjda än att skänka ett fint exemplar till nån som inte uppskattar det.
-
bmwixxdrive50
Xmag skrev: ↑11 jun 2026 13:45Behöver ju inte skada bilen i onödan. Men onödigt att vara extra försiktig och ta hand om den för nästa ägare som ändå inte vill betala för det. Bättre att de får pruta nån 1000-lapp så de känner sig nöjda än att skänka ett fint exemplar till nån som inte uppskattar det.
Alltså, det vet du ju inte. Kan vara nån som kommer uppskatta bilen väldigt mycket och som kanske inte har pengar att köpa nåt nyare/dyrare.
Vad man uppskattar har väldigt lite med pengar att göra.
-
Xmag
- Teslaägare
Klart man uppskattar sånt som är gratis. Men vill man inte betala för det skall man inte ha det. I mitt fall känner jag att de kommer att bli supernöjda med ”min pärla” utan att jag behöver ge dem nåt de inte vill betala för. Vill heller inte vara med och bidra till att FSD inte värderas till nåt vid försäljning. Fler borde göra det.
-
Xmag
- Teslaägare
Klart man uppskattar sånt som är gratis. Men vill man inte betala för det skall man inte ha det. I mitt fall känner jag att de kommer att bli supernöjda med ”min pärla” utan att jag behöver ge dem nåt de inte vill betala för. Vill heller inte vara med och bidra till att FSD inte värderas till nåt vid försäljning. Fler borde göra det.
-
bmwixxdrive50
Xmag skrev: ↑11 jun 2026 15:11Klart man uppskattar sånt som är gratis. Men vill man inte betala för det skall man inte ha det. I mitt fall känner jag att de kommer att bli supernöjda med ”min pärla” utan att jag behöver ge dem nåt de inte vill betala för. Vill heller inte vara med och bidra till att FSD inte värderas till nåt vid försäljning. Fler borde göra det.
Alla har inte samma ekonomiska möjligheter. Kan vara en fattigare människa som uppskattar din jäkla bil hur mycket som helst. Som drömt om en Tesla i åratal.
-
Xmag
- Teslaägare
Köp gärna bilen, och det är en riktigt bra bil för pengarna, men räkna inte med en massa gratissaker i den prisklass de ligger idag.bmwixxdrive50 skrev: ↑11 jun 2026 15:16Xmag skrev: ↑11 jun 2026 15:11Klart man uppskattar sånt som är gratis. Men vill man inte betala för det skall man inte ha det. I mitt fall känner jag att de kommer att bli supernöjda med ”min pärla” utan att jag behöver ge dem nåt de inte vill betala för. Vill heller inte vara med och bidra till att FSD inte värderas till nåt vid försäljning. Fler borde göra det.
Alla har inte samma ekonomiska möjligheter. Kan vara en fattigare människa som uppskattar din jäkla bil hur mycket som helst. Som drömt om en Tesla i åratal.
-
bmwixxdrive50
Xmag skrev: ↑11 jun 2026 17:00Köp gärna bilen, och det är en riktigt bra bil för pengarna, men räkna inte med en massa gratissaker i den prisklass de ligger idag.bmwixxdrive50 skrev: ↑11 jun 2026 15:16Xmag skrev: ↑11 jun 2026 15:11Klart man uppskattar sånt som är gratis. Men vill man inte betala för det skall man inte ha det. I mitt fall känner jag att de kommer att bli supernöjda med ”min pärla” utan att jag behöver ge dem nåt de inte vill betala för. Vill heller inte vara med och bidra till att FSD inte värderas till nåt vid försäljning. Fler borde göra det.
Skulle inte köpa ens ett gem av dig med den där attityden.
-
carlf
Verkar bäst att TS kör bilen ner i en stor grop och skottar igen så att ingen annan får njuta av pärlan.
Herregud vilka människor det finns.
Herregud vilka människor det finns.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)