Farthållaren startar vindrutetorkarna
Moderator: Redaktion
-
SeikaNoItten
- Teslaägare
Farthållaren startar vindrutetorkarna
Hej! När jag lägger i farthållaren så startar vindrutetorkarna. Detta är ett problem som jag upplevt sedan tidigare men för några år sedan så fixades den buggen. Men nu har den kommit tillbaka och har väl funnits i nästan 2 år. Väldigt irriterande! Det hjälper inte att se till att vindrutetorkarna står i läget =OFF, de går igång i alla fall. Jag har installerat alla uppdateringar till bilen så därmed så anser jag att jag gjort min del för att hålla bilen buggfri. Är det någon annan Tesla3 ägare som upplever samma problem eller har ni givit upp.
-
BrooklynS
- Teslaägare
Re: Farthållaren startar vindrutetorkarna
Det skall vara så, eftersom kameran är beroende av att rutan är fri.
Dvs torkaren går i AUTO-läget. Om den torkar på ren ruta kanske du har andra fel, såsom sliten ruta, dåliga torkarblad eller dåligt kalibrerad kamera.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Dvs torkaren går i AUTO-läget. Om den torkar på ren ruta kanske du har andra fel, såsom sliten ruta, dåliga torkarblad eller dåligt kalibrerad kamera.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
-
Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Ja det är riktigt tråkigt, rutan repas sönder vid upprepad torrtorkning och om man har nya insekter så försämras sikten rejält efter att dom är utsmetade.
Har man commander så kan man dock slå av funktionen.
Har man commander så kan man dock slå av funktionen.
Y Performance FSD -27 / $ Plaid -23 / 3P -19 / Peugeot e-208 -22 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Man behöver ju inte alltid slå på farthållare/AP, det kan räcka med att köra i motljus eller nästan vad som helst så går torkaren.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det har varit så sedan Vision infördes, efter sommaren 2022.SeikaNoItten skrev: ↑09 jun 2026 09:33Hej! När jag lägger i farthållaren så startar vindrutetorkarna. Detta är ett problem som jag upplevt sedan tidigare men för några år sedan så fixades den buggen. Men nu har den kommit tillbaka och har väl funnits i nästan 2 år. Väldigt irriterande! Det hjälper inte att se till att vindrutetorkarna står i läget =OFF, de går igång i alla fall. Jag har installerat alla uppdateringar till bilen så därmed så anser jag att jag gjort min del för att hålla bilen buggfri. Är det någon annan Tesla3 ägare som upplever samma problem eller har ni givit upp.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Ja irriterande men är enkelt att stänga av. Jag har lagt in torkarna på vänster scrollhjul.SeikaNoItten skrev: ↑09 jun 2026 09:33Hej! När jag lägger i farthållaren så startar vindrutetorkarna. Detta är ett problem som jag upplevt sedan tidigare men för några år sedan så fixades den buggen. Men nu har den kommit tillbaka och har väl funnits i nästan 2 år. Väldigt irriterande! Det hjälper inte att se till att vindrutetorkarna står i läget =OFF, de går igång i alla fall. Jag har installerat alla uppdateringar till bilen så därmed så anser jag att jag gjort min del för att hålla bilen buggfri. Är det någon annan Tesla3 ägare som upplever samma problem eller har ni givit upp.
Tesla MYLR -23
-
psaaf
- Teslaägare
-
elbilly
Det hade ju inte varit så svårt att slå av auto på torkare igen när man slår av autopilot eller TACC om den var av innan.
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Lättare än att få automatiken att fungera.
Volvo PV 544 Special 1963
-
Autonom
- Teslaägare
Eller så skaffar men en S3XY Commander som gör det automatiskt:Oscar11 skrev: ↑09 jun 2026 11:02
Ja irriterande men är enkelt att stänga av. Jag har lagt in torkarna på vänster scrollhjul.SeikaNoItten skrev: ↑09 jun 2026 09:33Hej! När jag lägger i farthållaren så startar vindrutetorkarna. Detta är ett problem som jag upplevt sedan tidigare men för några år sedan så fixades den buggen. Men nu har den kommit tillbaka och har väl funnits i nästan 2 år. Väldigt irriterande! Det hjälper inte att se till att vindrutetorkarna står i läget =OFF, de går igång i alla fall. Jag har installerat alla uppdateringar till bilen så därmed så anser jag att jag gjort min del för att hålla bilen buggfri. Är det någon annan Tesla3 ägare som upplever samma problem eller har ni givit upp.
-
elbilly
Ja, den kommer aldrig fungera.
Detta förslag fixar Claude på 1 minut.
-
Front242
- Teslaägare
sexy commander kör ju brut force å spammar off off off. På min bil finns det tillfällen då Commanderns spammande misslyckas. Eller har detta lösts bättre nu. Nån som vet?
-
jpetters
- Teslaägare
Samma på mina bilar, X/S/3. Funkar väl till ca 75%. Bilen envisas ju kontinuerligt med att slå på automatiken.Front242 skrev:sexy commander kör ju brut force å spammar off off off. På min bil finns det tillfällen då Commanderns spammande misslyckas. Eller har detta lösts bättre nu. Nån som vet?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
-
Neostar
Sälj bilen!SeikaNoItten skrev: ↑09 jun 2026 09:33Hej! När jag lägger i farthållaren så startar vindrutetorkarna. Detta är ett problem som jag upplevt sedan tidigare men för några år sedan så fixades den buggen. Men nu har den kommit tillbaka och har väl funnits i nästan 2 år. Väldigt irriterande! Det hjälper inte att se till att vindrutetorkarna står i läget =OFF, de går igång i alla fall. Jag har installerat alla uppdateringar till bilen så därmed så anser jag att jag gjort min del för att hålla bilen buggfri. Är det någon annan Tesla3 ägare som upplever samma problem eller har ni givit upp.
Tesla är och kommer inte bli bättre än såhär med nuvarande hårdvara.
Renault Zoe 22kWh Q210 2014 - 6000mil - Såld
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 8 500 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 8 000 mil
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 8 500 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 8 000 mil
-
frippe
- Teslaägare
Känns vansinnigt att behöva köpa 3e partsdelar för att bilen ska fungera på ett bra sätt.
Model Y LR.
Model S70D
-
Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
Jag ska inte påstå att det är löst men min HW4-bil (Model Y LR AWD 2026) är märkbart bättre (hittills åtminstone) än min gamla HW3-bil (Model Y LR AWD 2021).
Driver sajten Car.info
-
Zlatje
Jag vill typ ha en model 3 men att en sådan sak som att torkarna alltid går igång när framförallt man kör farthållaren håller mig borta från bilen... En bil för det priset ska klara något en bil från 2010 kan (ja pga äckliga vision).
Hade Polestar 2 och den var en dröm men älskar hur man sitter i model 3. Tråkigt. Jag kör 80% av min pendling med farthållaren
Hade Polestar 2 och den var en dröm men älskar hur man sitter i model 3. Tråkigt. Jag kör 80% av min pendling med farthållaren
-
Autonom
- Teslaägare
Vindrutetorkaren är ett icke-problem med S3XY Commander. Om man inte är hysteriskt irriterad av något enstaka slag när det är torrt ute.
Jag förstår inte resonemanget att en bil är diskvalificerad för att man behöver använda tillbehör för att få den att fungera som man vill.
Jag har hittills inte ägt någon bil där jag inte behövt komplettera med extra burkhållare...
Jag förstår inte resonemanget att en bil är diskvalificerad för att man behöver använda tillbehör för att få den att fungera som man vill.
Jag har hittills inte ägt någon bil där jag inte behövt komplettera med extra burkhållare...
-
Electron
Förr köpte man extrautrustning för att få nya funktioner.
Nu köper man S3XY Buttons för att få bilen att sluta göra saker.. Fascinerande.
Nu köper man S3XY Buttons för att få bilen att sluta göra saker.. Fascinerande.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
-
Autonom
- Teslaägare
På konkurrenternas bilar så kan man inte köpa något tillbehör som får bilen att upphöra med deras irriterande mjukvarufunktioner...
Välkommen till moderna tider.
Välkommen till moderna tider.
-
Electron
Precis.
På konkurrenternas bilar brukar man förvänta sig att tillverkaren löser de irriterande mjukvarufunktionerna själv.
Det är kanske inte moderna tider jag saknar, utan fungerande tider.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
-
tnjo
- Teslaägare
På vag bilar kunde man förr iaf gå in med vagcom och programmera om lite allt möjligt som vag satt som default
T.ex ändra torkarautomatiken
Vi pratar då bilar från tidigt 2000-tal
T.ex ändra torkarautomatiken
Vi pratar då bilar från tidigt 2000-tal
-
Zlatje
Handlar väl snarare om principsak. Bil för 500.000 och uppåt (inkl MY) ska inte ha dessa problem. Allt för att de vägrar sensor, utan istället kör sin kamera.Autonom skrev: ↑10 jun 2026 22:37Vindrutetorkaren är ett icke-problem med S3XY Commander. Om man inte är hysteriskt irriterad av något enstaka slag när det är torrt ute.
-
Electron
Sant. Men att en vag-bil från tidigt 2000-tal kunde modifieras med med lite hackande via vagcom är kanske inte det starkaste argumentet för att en bil 2026 ska behöva extrautrustning för att hantera torkarna.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21