Toyota-chefen känner sig ensam i rädsla för eldriven framtid
Moderator: Redaktion
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Toyota-chefen känner sig ensam i rädsla för eldriven framtid
https://elbilen.se/nyheter/toyota-chefe ... n-framtid/
Från den tidigare vd:n och nu inflytelserika styrelseordföranden Akio Toyoda kommer inga signaler om att snabba på omställningen till eldrift. Tvärtom, Akio Toyoda har genom åren ofta kritiserat elbilar och i en intervju med brittiska Carwow är det nu dags igen:
"Alla ställer om till elbilar, och det är min största oro. För tre, fyra år sedan var jag den enda som sa till medierna att jag älskar doften, ljudet och motorerna – och att jag vill värna jobben hos underleverantörerna till motorindustrin, säger han och lägger till:
– Men det känns som att jag är ensam om den uppfattningen. Jag känner mig väldigt ensam."
Från den tidigare vd:n och nu inflytelserika styrelseordföranden Akio Toyoda kommer inga signaler om att snabba på omställningen till eldrift. Tvärtom, Akio Toyoda har genom åren ofta kritiserat elbilar och i en intervju med brittiska Carwow är det nu dags igen:
"Alla ställer om till elbilar, och det är min största oro. För tre, fyra år sedan var jag den enda som sa till medierna att jag älskar doften, ljudet och motorerna – och att jag vill värna jobben hos underleverantörerna till motorindustrin, säger han och lägger till:
– Men det känns som att jag är ensam om den uppfattningen. Jag känner mig väldigt ensam."
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
bat
- Teslaägare
Re: Toyota-chefen känner sig ensam i rädsla för eldriven framtid
Det glädjer mig att han känner sig ensam kring att vilja hänga kvar med fossilbilar.
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Toyota-chefen kommer inte längre känna sig ensam när:
De börjar leverera sina solid-state-elbilar med 150mil räckvidd, när de har 30 olika EV-modeller innan 2030. (Axplock av lite av det Toyota lovat.)
Eller så kommer han fortsätta känns sig ensam eftersom de gjort en massa anti-el-uttalanden de senaste ~5 åren.
Sitsen som Toyota befinner sig i är ingen annans fel, så jag tycker de kan passa på att inte gnälla så mycket.
Och när de ändå håller käft kan de låta bli att byta sida en gång i månaden. Från ”Toyota med 150-mil räckvidd” till ”Elbilsdödare som går på sulfit”
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
BTC
- elbilist
-
Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
Är man runt i folktäta låglöneländer inser man snabbt att nästan allt är japanskt och att Toyota är störst. Det är en galet stor marknad för billiga bilar i sådana här länder. Bensinen är typiskt bara skattad med några % moms på och elnätetet är inte mycket att hänga i granen. Folk som har låga marginaler och mer eller mindre lever på sin 14-dagars-lön har inte någon lång horisont gällande planering av stora inköp ifall det lönar sig i längden eller ej.
Inget försvar av Toyota men det tar inte många dagar av att leva i ett U-land eller liknande för att inse att Toyota knappast vill släppa den marknaden och att de låga priserna de kan erbjuda bygger på gigantisk produktion.
Inget försvar av Toyota men det tar inte många dagar av att leva i ett U-land eller liknande för att inse att Toyota knappast vill släppa den marknaden och att de låga priserna de kan erbjuda bygger på gigantisk produktion.
Driver sajten Car.info
-
Fredrik j
- elbilist
Dessa länder konsumerar väl i första hand begagnade toyotabilar? När i-länder slutar pumpa ur sig begagnade hiace får dom väl tänka om?Franz skrev: ↑12 jun 2026 10:26Är man runt i folktäta låglöneländer inser man snabbt att nästan allt är japanskt och att Toyota är störst. Det är en galet stor marknad för billiga bilar i sådana här länder. Bensinen är typiskt bara skattad med några % moms på och elnätetet är inte mycket att hänga i granen. Folk som har låga marginaler och mer eller mindre lever på sin 14-dagars-lön har inte någon lång horisont gällande planering av stora inköp ifall det lönar sig i längden eller ej.
-
ErransEgo
Jag har observerat samma som du, det har egentligen inte funnits några incitament att växla över till elbilar.Franz skrev: ↑12 jun 2026 10:26Är man runt i folktäta låglöneländer inser man snabbt att nästan allt är japanskt och att Toyota är störst. Det är en galet stor marknad för billiga bilar i sådana här länder. Bensinen är typiskt bara skattad med några % moms på och elnätetet är inte mycket att hänga i granen. Folk som har låga marginaler och mer eller mindre lever på sin 14-dagars-lön har inte någon lång horisont gällande planering av stora inköp ifall det lönar sig i längden eller ej.
Tänker även att Toyota har gjort så gott de har kunnat med de kort de har haft att spela med.
De kan nu köpa färdig elbilsteknik mycket billigare än om de behövt göra alla investeringar som krävs för att bygga upp kring ny teknik.
Toyota har gjort fina vinster senaste åren.
Flesta andra legacy tillverkare har velat ligga i framkant av framtiden men misslyckas till viss del och fått göra massiva avskrivningar.
-
Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
Jag kan inte svara för alla länder men jag bodde nyligen ett halvår i Filippinerna som trots allt ligger på gränsen för att kallas U-land. Det är så klart ett väldigt motorcykeltätt land (japnskt även där) men det är gott om Toyta-bilar, de har nästan 50% av marknaden. De har faktiskt tillverkning i Filippinerna och populära modeller börjar på runt 100 000 SEK. Ganska mycket av det som säljs är nytt. Bensinen kostade, innan Iran-kriget, runt 9 kr litern även om det så klart stack iväg i mars.Fredrik j skrev: ↑12 jun 2026 20:19Dessa länder konsumerar väl i första hand begagnade toyotabilar? När i-länder slutar pumpa ur sig begagnade hiace får dom väl tänka om?Franz skrev: ↑12 jun 2026 10:26Är man runt i folktäta låglöneländer inser man snabbt att nästan allt är japanskt och att Toyota är störst. Det är en galet stor marknad för billiga bilar i sådana här länder. Bensinen är typiskt bara skattad med några % moms på och elnätetet är inte mycket att hänga i granen. Folk som har låga marginaler och mer eller mindre lever på sin 14-dagars-lön har inte någon lång horisont gällande planering av stora inköp ifall det lönar sig i längden eller ej.
Det är en ganska stor spridning i ekonomin. Många som lever på runt 2 000 SEK i månaden. En senior utvecklare tjänar runt 10 000 SEK och lite mer än så ifall man bor i någon av de större städerna. Jag såg faktiskt en del Teslor i form av Model Y Juniper och faktiskt en Cybertruck. I övrigt ser man en del kinesiskt som BYD. Inte så många övriga Kinesiska märken där jag bodde förutom någon Volvo EX30. I större städer kunde man se en hel del Vinfast taxi-bilar (elektriska).
Jag tror så klart att elbilsutvecklingen även kommer mer och mer till fattigare länder men vad jag menar är att det finns en så stor marknad för billigare bensinfordon och där är Toyota i en dominerande ställning så man förstår deras ovilja att tänka om.
Med tanke på de skenande bränslepriserna tror jag att det åtminstone i Filippinerna kan göra eldrivna motorcyklar extra populära. Det kan nog bidra väldigt positivt till elektrifieringen i sådana här länder.
Driver sajten Car.info
-
bmwixxdrive50
Jag tror faktiskt att man köper mycket nytt i de där länderna. Är ju såna enorma mängder att exporten från rika länder skulle bli enorm. Europa och Nordamerika skulle behöva bada i enklare Toyota-modeller. Det gör vi inte.Fredrik j skrev: ↑12 jun 2026 20:19Dessa länder konsumerar väl i första hand begagnade toyotabilar? När i-länder slutar pumpa ur sig begagnade hiace får dom väl tänka om?Franz skrev: ↑12 jun 2026 10:26Är man runt i folktäta låglöneländer inser man snabbt att nästan allt är japanskt och att Toyota är störst. Det är en galet stor marknad för billiga bilar i sådana här länder. Bensinen är typiskt bara skattad med några % moms på och elnätetet är inte mycket att hänga i granen. Folk som har låga marginaler och mer eller mindre lever på sin 14-dagars-lön har inte någon lång horisont gällande planering av stora inköp ifall det lönar sig i längden eller ej.
-
Fredrik j
- elbilist
På hela afrikanska kontinenten säljs 1,5 miljon nya bilar årligen (på 1,3 miljarder invånare) samtidigt som det importeras 4,5 miljoner i varierande skick. En hel del som annars skulle skrotas i I-länder. En av anledningarna att vi just inte badar i gamla bilar.bmwixxdrive50 skrev: ↑13 jun 2026 09:49Jag tror faktiskt att man köper mycket nytt i de där länderna. Är ju såna enorma mängder att exporten från rika länder skulle bli enorm. Europa och Nordamerika skulle behöva bada i enklare Toyota-modeller. Det gör vi inte.Fredrik j skrev: ↑12 jun 2026 20:19Dessa länder konsumerar väl i första hand begagnade toyotabilar? När i-länder slutar pumpa ur sig begagnade hiace får dom väl tänka om?Franz skrev: ↑12 jun 2026 10:26Är man runt i folktäta låglöneländer inser man snabbt att nästan allt är japanskt och att Toyota är störst. Det är en galet stor marknad för billiga bilar i sådana här länder. Bensinen är typiskt bara skattad med några % moms på och elnätetet är inte mycket att hänga i granen. Folk som har låga marginaler och mer eller mindre lever på sin 14-dagars-lön har inte någon lång horisont gällande planering av stora inköp ifall det lönar sig i längden eller ej.
En stor del av nybilsförsäljningen sker i sydafrika.
Det betyder att bilköpare i många afrikanska länder är helt beroende av vad vi köper och kör för bilar 10-15år tidigare.
En kompis sålde sin gamla Honda CRV till ryssland genom uppköpare för några år sedan. Där fanns tydligen en bottenlös efterfrågan på gamla diesel-SUV.
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Där håller jag nog inte riktigt med dig om, och skulle misstänka att jag inte heller kanske är helt [sic] ensam om den slutsatsen.
Visst kan man skära ned på R&D, och istället välja att bara köpa in och branda om andra (kinesiska eller koreanska) elbilar, eller stora delar av drivlinan och alla större komponenter. Men då kommer man att ändra sig till att i framtiden få vara mer av ett varumärkesbolag och marknadsbolag, och inte ett teknikföretag med eget strukturkapital.
Nackdelen blir att man oftast sänker sina vinstmarginaler på sikt, när man mer eller mindre vidaresäljer andras teknik, samt att man kan sätta sig i en strategiskt farlig situation när man gör sig så starkt beroende av konkurrenters teknik och bilar (eller ett extremt beroende till stora underleverantörer som tar fram all teknik).
Jo, det är ett klassiskt grepp att öka sina vinster genom att skära ner på utvecklingskostnader och att sluta att investera i ny teknik. Det är inget nytt, och har prövats av många företag och chefer genom tiderna.
Problemet med den taktiken, att minska i sina investeringar och utveckling, är att även om man absolut ökar vinsterna kortsiktigt så riskerar man att sänka de långsiktigt.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
-
Fredrik j
- elbilist
Det troliga resultatet är nog att kinesiskt bolag köper upp toyota när det sker.martinot skrev: ↑13 jun 2026 10:04Jo, det är ett klassiskt grepp att öka sina vinster genom att skära ner på utvecklingskostnader och att sluta att investera i ny teknik. Det är inget nytt, och har prövats av många företag och chefer genom tiderna.
Problemet med den taktiken är att även om man absolut ökar vinsterna kortsiktigt så kan man riskerar att sänka de långsiktigt.
-
SwedishAdvocate
Det tror inte jag. Jag kan inte se att japanerna kommer sälja ut Toyota till Kina under några som helst omständigheter. Japan är inte Sverige…Fredrik j skrev: ↑13 jun 2026 10:06Det troliga resultatet är nog att kinesiskt bolag köper upp toyota när det sker.martinot skrev: ↑13 jun 2026 10:04Jo, det är ett klassiskt grepp att öka sina vinster genom att skära ner på utvecklingskostnader och att sluta att investera i ny teknik. Det är inget nytt, och har prövats av många företag och chefer genom tiderna.
Problemet med den taktiken är att även om man absolut ökar vinsterna kortsiktigt så kan man riskerar att sänka de långsiktigt.
Tyvärr är inte Sverige som Japan i det här avseendet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
ErransEgo
Tänker att vi absolut inte vill eller ska ha japanska Keiretsu eller Sökaiyan strukturer i svenska samhället. Om man vet om hur de fungerar och agerar så blir man rädd, på riktigt.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jun 2026 10:13Det tror inte jag. Jag kan inte se att japanerna kommer sälja ut Toyota till Kina under några som helst omständigheter. Japan är inte Sverige…Fredrik j skrev: ↑13 jun 2026 10:06Det troliga resultatet är nog att kinesiskt bolag köper upp toyota när det sker.martinot skrev: ↑13 jun 2026 10:04Jo, det är ett klassiskt grepp att öka sina vinster genom att skära ner på utvecklingskostnader och att sluta att investera i ny teknik. Det är inget nytt, och har prövats av många företag och chefer genom tiderna.
-
SwedishAdvocate
Halmdocka much?…ErransEgo skrev: ↑13 jun 2026 10:49Tänker att vi absolut inte vill eller ska ha japanska Keiretsu eller Sökaiyan strukturer i svenska samhället. Om man vet om hur de fungerar och agerar så blir man rädd, på riktigt.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jun 2026 10:13Det tror inte jag. Jag kan inte se att japanerna kommer sälja ut Toyota till Kina under några som helst omständigheter. Japan är inte Sverige…Fredrik j skrev: ↑13 jun 2026 10:06Det troliga resultatet är nog att kinesiskt bolag köper upp toyota när det sker.martinot skrev: ↑13 jun 2026 10:04Jo, det är ett klassiskt grepp att öka sina vinster genom att skära ner på utvecklingskostnader och att sluta att investera i ny teknik. Det är inget nytt, och har prövats av många företag och chefer genom tiderna.
Mean oavsett det… Nu är jag bara lekman på företagsekonomi, men vad skulle problemet vara med Keiretsu?
https://en.wikipedia.org/wiki/Keiretsu
Sökaiyan verkar 'utdött' i Japan oavsett, och skulle ju näppeligen åstadkomma ngt i en svensk kontext.
https://en.wikipedia.org/wiki/S%C5%8Dkaiya
Kan ju liksom inte tänka mig att svenska företagsledningar skulle bry sig ett iota ifall någon dyker upp på en bolagsstämma för att 'skämma ut' dom…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Toyota har såklart rätt att välja sin egen väg.
De är väl störst i världen på personbilar fortfarande?
Men det som stör mig är deras ambivalenta uttalanden de hållit på med under ganska många år där de varannan gång motarbetat omställningen till eldrift, exempelvis där de gick ut med nyheten att lithiumbatterier var för exklusiva för att driva fordon med och helst bara skulle användas för medicinska ändamål.
Strax efter kom nyheten att de var färdiga med solid state och skulle börja bygga bilar med 150 mils räckvidd.
Så har det svängt i minst fem år fram och tillbaka. Ser ut som att Toyota försökt påverka omställningen med mediautspel som störst i världen.
När de väl kommit med någon ren elbil har det vart mediokra eller rent dåliga prestanda.
Har man velat fram och tillbaka varannan månad och sett elbilar som en övergående fluga och sedan inte hängt med i utvecklingen och kanske inte ens fått tag i den mängd batterier man behöver så får man stå sitt kast.
Ja, det är ensamt - av en anledning.
De är väl störst i världen på personbilar fortfarande?
Men det som stör mig är deras ambivalenta uttalanden de hållit på med under ganska många år där de varannan gång motarbetat omställningen till eldrift, exempelvis där de gick ut med nyheten att lithiumbatterier var för exklusiva för att driva fordon med och helst bara skulle användas för medicinska ändamål.
Strax efter kom nyheten att de var färdiga med solid state och skulle börja bygga bilar med 150 mils räckvidd.
Så har det svängt i minst fem år fram och tillbaka. Ser ut som att Toyota försökt påverka omställningen med mediautspel som störst i världen.
När de väl kommit med någon ren elbil har det vart mediokra eller rent dåliga prestanda.
Har man velat fram och tillbaka varannan månad och sett elbilar som en övergående fluga och sedan inte hängt med i utvecklingen och kanske inte ens fått tag i den mängd batterier man behöver så får man stå sitt kast.
Ja, det är ensamt - av en anledning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Fredrik j
- elbilist
Jag menar att det kan gå så långt för toyota att man inte kommer ha så många intressenter.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jun 2026 10:13Det tror inte jag. Jag kan inte se att japanerna kommer sälja ut Toyota till Kina under några som helst omständigheter. Japan är inte Sverige…Fredrik j skrev: ↑13 jun 2026 10:06Det troliga resultatet är nog att kinesiskt bolag köper upp toyota när det sker.martinot skrev: ↑13 jun 2026 10:04Jo, det är ett klassiskt grepp att öka sina vinster genom att skära ner på utvecklingskostnader och att sluta att investera i ny teknik. Det är inget nytt, och har prövats av många företag och chefer genom tiderna.
Det är inte ”japanerna” som skulle sälja toyota. Toyota är ju ett publikt aktiebolag. Det var inte heller ”sverige” som sålde Volvo.
Nej, japan är definitivt inte sverige.
-
manneson
I Indonesien säljs det enormt mkt BYD nu. Särskilt modellen M6 som kostar motsvarande ca 200k SEK, samt ATTO 1 för motsvarande 100k SEK.Franz skrev: ↑12 jun 2026 20:55Jag kan inte svara för alla länder men jag bodde nyligen ett halvår i Filippinerna som trots allt ligger på gränsen för att kallas U-land. Det är så klart ett väldigt motorcykeltätt land (japnskt även där) men det är gott om Toyta-bilar, de har nästan 50% av marknaden. De har faktiskt tillverkning i Filippinerna och populära modeller börjar på runt 100 000 SEK. Ganska mycket av det som säljs är nytt. Bensinen kostade, innan Iran-kriget, runt 9 kr litern även om det så klart stack iväg i mars.Fredrik j skrev: ↑12 jun 2026 20:19Dessa länder konsumerar väl i första hand begagnade toyotabilar? När i-länder slutar pumpa ur sig begagnade hiace får dom väl tänka om?Franz skrev: ↑12 jun 2026 10:26Är man runt i folktäta låglöneländer inser man snabbt att nästan allt är japanskt och att Toyota är störst. Det är en galet stor marknad för billiga bilar i sådana här länder. Bensinen är typiskt bara skattad med några % moms på och elnätetet är inte mycket att hänga i granen. Folk som har låga marginaler och mer eller mindre lever på sin 14-dagars-lön har inte någon lång horisont gällande planering av stora inköp ifall det lönar sig i längden eller ej.
Det är en ganska stor spridning i ekonomin. Många som lever på runt 2 000 SEK i månaden. En senior utvecklare tjänar runt 10 000 SEK och lite mer än så ifall man bor i någon av de större städerna. Jag såg faktiskt en del Teslor i form av Model Y Juniper och faktiskt en Cybertruck. I övrigt ser man en del kinesiskt som BYD. Inte så många övriga Kinesiska märken där jag bodde förutom någon Volvo EX30. I större städer kunde man se en hel del Vinfast taxi-bilar (elektriska).
Jag tror så klart att elbilsutvecklingen även kommer mer och mer till fattigare länder men vad jag menar är att det finns en så stor marknad för billigare bensinfordon och där är Toyota i en dominerande ställning så man förstår deras ovilja att tänka om.
Med tanke på de skenande bränslepriserna tror jag att det åtminstone i Filippinerna kan göra eldrivna motorcyklar extra populära. Det kan nog bidra väldigt positivt till elektrifieringen i sådana här länder.
I Vietnam har Vinfast tagit grepp om marknaden. De säljer även väldigt många eldrivna scooters.
Här en kombinerad snabbladdare och tvätt för bilar samt batteribyte för scooters:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
ErransEgo
Vad är det finaste med japanska affärskulturen enligt dig?SwedishAdvocate skrev: ↑13 jun 2026 11:08Halmdocka much?…ErransEgo skrev: ↑13 jun 2026 10:49Tänker att vi absolut inte vill eller ska ha japanska Keiretsu eller Sökaiyan strukturer i svenska samhället. Om man vet om hur de fungerar och agerar så blir man rädd, på riktigt.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jun 2026 10:13Det tror inte jag. Jag kan inte se att japanerna kommer sälja ut Toyota till Kina under några som helst omständigheter. Japan är inte Sverige…Fredrik j skrev: ↑13 jun 2026 10:06Det troliga resultatet är nog att kinesiskt bolag köper upp toyota när det sker.martinot skrev: ↑13 jun 2026 10:04Jo, det är ett klassiskt grepp att öka sina vinster genom att skära ner på utvecklingskostnader och att sluta att investera i ny teknik. Det är inget nytt, och har prövats av många företag och chefer genom tiderna.
Mean oavsett det… Nu är jag bara lekman på företagsekonomi, men vad skulle problemet vara med Keiretsu?
Sökaiyan verkar 'utdött' i Japan oavsett, och skulle ju näppeligen åstadkomma ngt i en svensk kontext.
Kan ju liksom inte tänka mig att svenska företagsledningar skulle bry sig ett iota ifall någon dyker upp på en bolagsstämma för att 'skämma ut' dom…![]()
Ser inte personligen att något nämnvärd skillnad mellan förr och nu i symbiosen mellan bolagen, bankerna och politikerna i Japan.
Skurkarn kanske har på sig kostym nuförtiden?
-
SwedishAdvocate
Även GM var ett publikt aktiebolag när den amerikanska staten gick in som majoritetsägare i GM ~2009…Fredrik j skrev: ↑13 jun 2026 12:58Jag menar att det kan gå så långt för toyota att man inte kommer ha så många intressenter.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jun 2026 10:13Det tror inte jag. Jag kan inte se att japanerna kommer sälja ut Toyota till Kina under några som helst omständigheter. Japan är inte Sverige…Fredrik j skrev: ↑13 jun 2026 10:06Det troliga resultatet är nog att kinesiskt bolag köper upp toyota när det sker.martinot skrev: ↑13 jun 2026 10:04Jo, det är ett klassiskt grepp att öka sina vinster genom att skära ner på utvecklingskostnader och att sluta att investera i ny teknik. Det är inget nytt, och har prövats av många företag och chefer genom tiderna.
Det är inte ”japanerna” som skulle sälja toyota. Toyota är ju ett publikt aktiebolag. Det var inte heller ”sverige” som sålde Volvo.
https://en.wikipedia.org/wiki/General_M ... nd_bailout
Jag är 100% övertygad om att den japanska staten kommer göra exakt samma sak med Toyota i 100 fall av 100. Och ifall jag har rätt i det, så kommer Toyota aldrig säljas till 'ngn kinesisk aktör'.
Svenska staten fick in nästan 3ggr så mkt pengar på försäljningen av då helstatliga Vin&Sprit (inkl. Absolut Vodka) som Ford sålde Volvo PV för. Saab Automobile gick väl för en spottstyver av vad Volvo PV gick för. Men nej,… genierna i regeringen Reinfeldt bara: Låt dom sälja till Kina och Ryssland.
-
Fredrik j
- elbilist
Jag skulle vilja påstå att ford och gm räddade volvo och saab när dom förvärvade.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jun 2026 16:11Även GM var ett publikt aktiebolag när den amerikanska staten gick in som majoritetsägare i GM ~2009…Fredrik j skrev: ↑13 jun 2026 12:58Jag menar att det kan gå så långt för toyota att man inte kommer ha så många intressenter.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jun 2026 10:13Det tror inte jag. Jag kan inte se att japanerna kommer sälja ut Toyota till Kina under några som helst omständigheter. Japan är inte Sverige…Fredrik j skrev: ↑13 jun 2026 10:06Det troliga resultatet är nog att kinesiskt bolag köper upp toyota när det sker.martinot skrev: ↑13 jun 2026 10:04Jo, det är ett klassiskt grepp att öka sina vinster genom att skära ner på utvecklingskostnader och att sluta att investera i ny teknik. Det är inget nytt, och har prövats av många företag och chefer genom tiderna.
Jag är 100% övertygad om att den japanska staten kommer göra exakt samma sak med Toyota i 100 fall av 100. Och ifall jag har rätt i det, så kommer Toyota aldrig säljas till 'ngn kinesisk aktör'.
Svenska staten fick in nästan 3ggr så mkt pengar på försäljningen av då helstatliga Vin&Sprit (inkl. Absolut Vodka) som Ford sålde Volvo PV för. Saab Automobile gick väl för en spottstyver av vad Volvo PV gick för. Men nej,… genierna i regeringen Reinfeldt bara: Låt dom sälja till Kina och Ryssland.![]()
Saab hade lätt blivit ett bottenlöst hål för staten om man gått in ekonomiskt.
Betydligt bättre som det blev, att kompetensen till stor del kom volvo till godo.
-
SwedishAdvocate
Jag skrev att jag inte under några som helst omständigheter kan se ett scenario där Japanska staten går med på att Toyota säljs till 'ngn kinesisk aktör'. Förstår faktiskt ärligt talat inte överhuvudtaget hur vi kommer därifrån till att jag nu av ngn obegriplig anledning ska skriva något om vad som är det 'finaste med den japanska affärskulturen'…ErransEgo skrev: ↑13 jun 2026 15:13Vad är det finaste med japanska affärskulturen enligt dig?SwedishAdvocate skrev: ↑13 jun 2026 11:08Halmdocka much?…ErransEgo skrev: ↑13 jun 2026 10:49Tänker att vi absolut inte vill eller ska ha japanska Keiretsu eller Sökaiyan strukturer i svenska samhället. Om man vet om hur de fungerar och agerar så blir man rädd, på riktigt.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jun 2026 10:13Det tror inte jag. Jag kan inte se att japanerna kommer sälja ut Toyota till Kina under några som helst omständigheter. Japan är inte Sverige…
Kan ju liksom inte tänka mig att svenska företagsledningar skulle bry sig ett iota ifall någon dyker upp på en bolagsstämma för att 'skämma ut' dom…![]()
Ser inte personligen att något nämnvärd skillnad mellan förr och nu i symbiosen mellan bolagen, bankerna och politikerna i Japan.
Skurkarn kanske har på sig kostym nuförtiden?
Den här tråden handlar om Toyota och mer specifikt om Toyotas styrelseordförande. Tycker att AAKEE på ett föredömligt sätt ovan har beskrivit ett tämligen gigantiskt problem med företagskulturen på Toyota. Är det det här du också tänker på?
Föreslår istället att du skriver om vad det är som du ser som problematiskt med Toyotas företagskultur – om det nu är något annat än det som AAKEE tagit upp som du tänker på. För att vara generösa skulle vi väl även kunna inkludera övrig japansk bilindustri. Sen beroende på vad problemet eventuellt visar sig vara så kan vi möjligtvis ta det därifrån.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
-
SwedishAdvocate
Var har jag påstått att svenska staten skulle köpt Volvo PV istället för Ford när Ford köpte Volvo PV? Eller att svenska staten skulle ha köpt Saab Automobile när GM köpte Saab Automobile? Det är inte det som jag har ifrågasatt.Fredrik j skrev: ↑13 jun 2026 16:19Jag skulle vilja påstå att ford och gm räddade volvo och saab när dom förvärvade.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jun 2026 16:11Även GM var ett publikt aktiebolag när den amerikanska staten gick in som majoritetsägare i GM ~2009…Fredrik j skrev: ↑13 jun 2026 12:58Jag menar att det kan gå så långt för toyota att man inte kommer ha så många intressenter.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jun 2026 10:13Det tror inte jag. Jag kan inte se att japanerna kommer sälja ut Toyota till Kina under några som helst omständigheter. Japan är inte Sverige…
Svenska staten fick in nästan 3ggr så mkt pengar på försäljningen av då helstatliga Vin&Sprit (inkl. Absolut Vodka) som Ford sålde Volvo PV för. Saab Automobile gick väl för en spottstyver av vad Volvo PV gick för. Men nej,… genierna i regeringen Reinfeldt bara: Låt dom sälja till Kina och Ryssland.![]()
Betydligt bättre som det blev, att kompetensen till stor del kom volvo till godo.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
-
Fredrik j
- elbilist
Ingenstans vad jag vet. Det är jag som påstår att rädda saab hade blivit en dålig affär för staten samt att det var bra för volvo att ford köpte.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jun 2026 16:26Var har jag påstått att svenska staten skulle köpt Volvo PV istället för Ford när Ford köpte Volvo PV. Eller att svenska staten skulle ha köpt Saab Automobile när GM köpte Saab Automobile. Det är inte det som jag har ifrågasatt.Fredrik j skrev: ↑13 jun 2026 16:19Jag skulle vilja påstå att ford och gm räddade volvo och saab när dom förvärvade.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jun 2026 16:11Även GM var ett publikt aktiebolag när den amerikanska staten gick in som majoritetsägare i GM ~2009…Fredrik j skrev: ↑13 jun 2026 12:58Jag menar att det kan gå så långt för toyota att man inte kommer ha så många intressenter.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jun 2026 10:13
Det tror inte jag. Jag kan inte se att japanerna kommer sälja ut Toyota till Kina under några som helst omständigheter. Japan är inte Sverige…
Betydligt bättre som det blev, att kompetensen till stor del kom volvo till godo.![]()
-
SwedishAdvocate
Det är som sagt inte händelserna år 1989, 1999 och 2000 som jag uttryckt synpunkter på. Det är händelserna ~år 2010 när regeringen Reinfeldt satt vid makten som jag har synpunkter på.Fredrik j skrev: ↑13 jun 2026 16:31Ingenstans vad jag vet. Det är jag som påstår att rädda saab hade blivit en dålig affär för staten samt att det var bra för volvo att ford köpte.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jun 2026 16:26Var har jag påstått att svenska staten skulle köpt Volvo PV istället för Ford när Ford köpte Volvo PV. Eller att svenska staten skulle ha köpt Saab Automobile när GM köpte Saab Automobile. Det är inte det som jag har ifrågasatt.Fredrik j skrev: ↑13 jun 2026 16:19Jag skulle vilja påstå att ford och gm räddade volvo och saab när dom förvärvade.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jun 2026 16:11Även GM var ett publikt aktiebolag när den amerikanska staten gick in som majoritetsägare i GM ~2009…
Betydligt bättre som det blev, att kompetensen till stor del kom volvo till godo.![]()