Volvo EX60

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12268
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: Volvo EX60

Inlägg av martinot »

Dafro skrev: 16 jun 2026 06:31
Jag var inne på ix3 av lite politiska skäl men den är alldeles för bullrig så överväger nu ex60 istället, där landar ändå en del pengar och jobb i Sverige vilket fallet inte är med tex BMW och tesla.
Med en Tesla Model Y och en BMW iX3 så stöttar du både arbeten hos ÅF och andra i Sverige, men framför allt en tillverkning i Europa, av bolag som inte ägs varken av en diktatur (dit vinsterna annars gåt) samt bolag som inte stöttar Rysslands krige i Ukraina.

Men du får avgöra själv vad du tycker är viktigast av dessa saker. Var och står fritt att ha sin egna moral och övertygelse. Jag lägger mig inte i det (även om jag har mina personliga egna).
Dafro skrev: 16 jun 2026 06:31
Jag vill ha tygklädsel så jag äntligen kan slippa sitta på plast och minnas uppväxten i amazonen, men visst ventilation gör det bättre men den ör ju inte direkt tyst om man inte kör på lägsta läget men då blir det för dålig effekt och inte ens det skulle väl ix3 få. I en en bullrig bil störs man nog inte men i IX så gör jag det. Men håller med dig om ratten, skulle vilja ha den svarta men den går ju inte få till tygklädsel.
Förstår dig. Är inte själv så känslig för buller, men både Tesla och BMW har säkert något mer buller än Volvo skulle jag gissa på.

Gällande stolar så håller jag med dig 100%. Tycker minst om vår Tesla M3 med galon/plast som blir lite svettiga på långresor (dock inte så illa som Polestar 2 jag suttit i). Gillar inte heller det riktigt.

För mig så blir det i alla kommande bilar antingen stolar med ventilerande AC (bäst), eller av tyg (näst bäst), eller äkta läder (tredje bäst).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Dafro
elbilist
Inlägg: 3328
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Volvo EX60

Inlägg av Dafro »

martinot skrev: 16 jun 2026 11:22
Dafro skrev: 16 jun 2026 06:31
Jag var inne på ix3 av lite politiska skäl men den är alldeles för bullrig så överväger nu ex60 istället, där landar ändå en del pengar och jobb i Sverige vilket fallet inte är med tex BMW och tesla.
Med en Tesla Model Y och en BMW iX3 så stöttar du både arbeten hos ÅF och andra i Sverige, men framför allt en tillverkning i Europa, av bolag som inte ägs varken av en diktatur (dit vinsterna annars gåt) samt bolag som inte stöttar Rysslands krige i Ukraina.

Men du får avgöra själv vad du tycker är viktigast av dessa saker. Var och står fritt att ha sin egna moral och övertygelse. Jag lägger mig inte i det (även om jag har mina personliga egna).
Dafro skrev: 16 jun 2026 06:31
Jag vill ha tygklädsel så jag äntligen kan slippa sitta på plast och minnas uppväxten i amazonen, men visst ventilation gör det bättre men den ör ju inte direkt tyst om man inte kör på lägsta läget men då blir det för dålig effekt och inte ens det skulle väl ix3 få. I en en bullrig bil störs man nog inte men i IX så gör jag det. Men håller med dig om ratten, skulle vilja ha den svarta men den går ju inte få till tygklädsel.
Förstår dig. Är inte själv så känslig för buller, men både Tesla och BMW har säkert något mer buller än Volvo skulle jag gissa på.

Gällande stolar så håller jag med dig 100%. Tycker minst om vår Tesla M3 med galon/plast som blir lite svettiga på långresor (dock inte så illa som Polestar 2 jag suttit i). Gillar inte heller det riktigt.

För mig så blir det i alla kommande bilar antingen stolar med ventilerande AC (bäst), eller av tyg (näst bäst), eller äkta läder (tredje bäst).
Är fundersam till ex60 av samma anledning som du anger men ix3 går inte med buller och stötighet, tyvärr.

Sen tänker, tycker väl jag att Tesla stödjer Kina mer än vad du tycker, tillverkning där gör väl att rätt mycket pengar stannar där som tex skatt mm och sen är väl inte arbetsförhållandena de bästa tänker jag och vem vet hur mycket pengar musk har betalat till någon för att få till allt men kanske tänker fel. Synd att man inte kan välja mb här på jobbet. Kanske blir så att min IX får duga ett tag till, vem vet.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12268
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: Volvo EX60

Inlägg av martinot »

Dafro skrev: 16 jun 2026 12:07
Sen tänker, tycker väl jag att Tesla stödjer Kina mer än vad du tycker, tillverkning där gör väl att rätt mycket pengar stannar där som tex skatt mm och sen är väl inte arbetsförhållandena de bästa tänker jag o
Nästan varenda en bilkoncern i hela världen har någon form av tillverkning i Kina. Skulle misstänka att Geely som koncern tillverkar mer bilar i Kina än Tesla.

Men det är en stor skillnad på att huvudsakligen ägas av en kinesisk koncern, som jättekoncernen Geely, och att ha någon form av fabrik och tillverkning där. Det senare är nästan oundvikligt (iaf. om vi talar om normala vardagsbilar och inte extrema sportbilar).
Dafro skrev: 16 jun 2026 12:07
Sen tänker, tycker väl jag att Tesla stödjer Kina mer än vad du tycker, tillverkning där gör väl att rätt mycket pengar stannar där som tex skatt mm och sen är väl inte arbetsförhållandena de bästa tänker jag o
Exakt denna orsaken till att jag skippar att köpa en ny Tesla Model 3 de senaste fem åren (M3 som säljs i Europa tillverkas i Kina sedan mitten på 2021) eller nya J01 Mini Cooper SE (som BMW tillverkar i Kina sedan några år tillbaka).

Så jag försöker vara någorlunda hyfsat konsekvent, med mina egna värderingar (har full respekt för att andra människor antingen har andra värderingar än mig, eller kanske inte några alls), oavsett bilmärke.
Dafro skrev: 16 jun 2026 12:07
Synd att man inte kan välja mb här på jobbet. Kanske blir så att min IX får duga ett tag till, vem vet.
Jag har full förståelse för dig att det inte alltid är så enkelt. Man får ju försöka dra en praktisk gräns för sina egna värderingar som är rimlig gällande alternativen. Hade tex. alla bilar i framtiden endast tillverkats i Kina (eller en annan liknande brutal diktatur), så hade jag nog inte avstått från bil. Inte ens om det var Ryssland som fortsatt krigade i Ukraina och som endast gjorde bilar (mer teoretiskt exempel än Kina, för den risken att Ryssland skulle ta över världens biltillverkning är extremt liten). Men nu finns det, än så länge iaf, alternativ som tur är (iaf. för mig), och jag väljer då personligen att rösta med plånboken när så är möjligt (men begär inte att någon annan skall göra så).

Så klandrar dig inte på något alls vis (bara talar om hur jag personligen resonerar, för just min egna del). Finns det inga praktiska alternativ så är det bara att acceptera.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Dafro
elbilist
Inlägg: 3328
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Volvo EX60

Inlägg av Dafro »

martinot skrev: 16 jun 2026 13:00
Dafro skrev: 16 jun 2026 12:07
Sen tänker, tycker väl jag att Tesla stödjer Kina mer än vad du tycker, tillverkning där gör väl att rätt mycket pengar stannar där som tex skatt mm och sen är väl inte arbetsförhållandena de bästa tänker jag o
Nästan varenda en bilkoncern i hela världen har någon form av tillverkning i Kina. Skulle misstänka att Geely som koncern tillverkar mer bilar i Kina än Tesla.

Men det är en stor skillnad på att huvudsakligen ägas av en kinesisk koncern, som jättekoncernen Geely, och att ha någon form av fabrik och tillverkning där. Det senare är nästan oundvikligt (iaf. om vi talar om normala vardagsbilar och inte extrema sportbilar).
Dafro skrev: 16 jun 2026 12:07
Sen tänker, tycker väl jag att Tesla stödjer Kina mer än vad du tycker, tillverkning där gör väl att rätt mycket pengar stannar där som tex skatt mm och sen är väl inte arbetsförhållandena de bästa tänker jag o
Exakt denna orsaken till att jag skippar att köpa en ny Tesla Model 3 de senaste fem åren (M3 som säljs i Europa tillverkas i Kina sedan mitten på 2021) eller nya J01 Mini Cooper SE (som BMW tillverkar i Kina sedan några år tillbaka).

Så jag försöker vara någorlunda hyfsat konsekvent, med mina egna värderingar (har full respekt för att andra människor antingen har andra värderingar än mig, eller kanske inte några alls), oavsett bilmärke.
Dafro skrev: 16 jun 2026 12:07
Synd att man inte kan välja mb här på jobbet. Kanske blir så att min IX får duga ett tag till, vem vet.
Jag har full förståelse för dig att det inte alltid är så enkelt. Man får ju försöka dra en praktisk gräns för sina egna värderingar som är rimlig gällande alternativen. Hade tex. alla bilar i framtiden endast tillverkats i Kina (eller en annan liknande brutal diktatur), så hade jag nog inte avstått från bil. Inte ens om det var Ryssland som fortsatt krigade i Ukraina och som endast gjorde bilar (mer teoretiskt exempel än Kina, för den risken att Ryssland skulle ta över världens biltillverkning är extremt liten). Men nu finns det, än så länge iaf, alternativ som tur är (iaf. för mig), och jag väljer då personligen att rösta med plånboken när så är möjligt (men begär inte att någon annan skall göra så).

Så klandrar dig inte på något alls vis (bara talar om hur jag personligen resonerar, för just min egna del). Finns det inga praktiska alternativ så är det bara att acceptera.
Vi resonerar nog rätt lika men som sagt som du och denna gång ser jag väl inget vettigt alternativ som jag tycker att jag har råd med. Men visst ändå ett i-landsproblem.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
roffe_s
elbilist
Inlägg: 1079
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Volvo EX60

Inlägg av roffe_s »

Dafro skrev: 16 jun 2026 18:53
martinot skrev: 16 jun 2026 13:00
Dafro skrev: 16 jun 2026 12:07
Sen tänker, tycker väl jag att Tesla stödjer Kina mer än vad du tycker, tillverkning där gör väl att rätt mycket pengar stannar där som tex skatt mm och sen är väl inte arbetsförhållandena de bästa tänker jag o
Nästan varenda en bilkoncern i hela världen har någon form av tillverkning i Kina. Skulle misstänka att Geely som koncern tillverkar mer bilar i Kina än Tesla.

Men det är en stor skillnad på att huvudsakligen ägas av en kinesisk koncern, som jättekoncernen Geely, och att ha någon form av fabrik och tillverkning där. Det senare är nästan oundvikligt (iaf. om vi talar om normala vardagsbilar och inte extrema sportbilar).
Dafro skrev: 16 jun 2026 12:07
Sen tänker, tycker väl jag att Tesla stödjer Kina mer än vad du tycker, tillverkning där gör väl att rätt mycket pengar stannar där som tex skatt mm och sen är väl inte arbetsförhållandena de bästa tänker jag o
Exakt denna orsaken till att jag skippar att köpa en ny Tesla Model 3 de senaste fem åren (M3 som säljs i Europa tillverkas i Kina sedan mitten på 2021) eller nya J01 Mini Cooper SE (som BMW tillverkar i Kina sedan några år tillbaka).

Så jag försöker vara någorlunda hyfsat konsekvent, med mina egna värderingar (har full respekt för att andra människor antingen har andra värderingar än mig, eller kanske inte några alls), oavsett bilmärke.
Dafro skrev: 16 jun 2026 12:07
Synd att man inte kan välja mb här på jobbet. Kanske blir så att min IX får duga ett tag till, vem vet.
Jag har full förståelse för dig att det inte alltid är så enkelt. Man får ju försöka dra en praktisk gräns för sina egna värderingar som är rimlig gällande alternativen. Hade tex. alla bilar i framtiden endast tillverkats i Kina (eller en annan liknande brutal diktatur), så hade jag nog inte avstått från bil. Inte ens om det var Ryssland som fortsatt krigade i Ukraina och som endast gjorde bilar (mer teoretiskt exempel än Kina, för den risken att Ryssland skulle ta över världens biltillverkning är extremt liten). Men nu finns det, än så länge iaf, alternativ som tur är (iaf. för mig), och jag väljer då personligen att rösta med plånboken när så är möjligt (men begär inte att någon annan skall göra så).

Så klandrar dig inte på något alls vis (bara talar om hur jag personligen resonerar, för just min egna del). Finns det inga praktiska alternativ så är det bara att acceptera.
Vi resonerar nog rätt lika men som sagt som du och denna gång ser jag väl inget vettigt alternativ som jag tycker att jag har råd med. Men visst ändå ett i-landsproblem.
Mmm, personligen ligger jag nära Din inställning - En bil designad och byggd i Sverige lämnar alltid mest av köpeskillingen kvar i landet. För något år slog jag på det, Geely-koncernen lämnar årligen 10-15 miljarder till statskassa och kommuner bara via arbetsgivaravgifter och kommunalskatt, då ingår inte underleverantörer i de siffrorna.

Sedan kan vi diskutera om man i stället ska ha ett europeiskt eller ännu mer internationellt perspektiv. Men det blir väldigt komplexa ekvationer så jag har nöjt mig med att konstatera att en svenskbyggd Volvo måste vara ett av de vettigare till buds stående alternativen.

Gillar jag att Geely är kinesiskt ägt? Nej. Är min bitterhet riktad mot den kinesiske finansman som köpte det? Nej, då är jag mer besviken på att ingen av våra nationella industrialister och investerare ansåg det mödan värt att behålla ägandet nationellt…

Men - Martinot resonerar klokt, detta är alltså min högst personliga uppfattning som jag inte pådyvlar någon. Jag förstår till fullo om andra kloka människor kommer till helt andra värderingar och slutsatser :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Force-Walker
Inlägg: 299
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Volvo EX60

Inlägg av Force-Walker »

Kanske skulle vara en egen tråd för detta men vad kan det vara som Volvo presenterar på lördag.
XC70 eller uppdaterade XC60 kanske.



Hittade detta
https://carup.se/volvo-tvarvander-kan-t ... ka-zlatan/

Kanske inte är någon ny bil, isf XC70 om det nu är ngn bil.
toppo
elbilist
Inlägg: 565
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Volvo EX60

Inlägg av toppo »

Force-Walker skrev: 16 jun 2026 20:12
Kanske skulle vara en egen tråd för detta men vad kan det vara som Volvo presenterar på lördag.
XC70 eller uppdaterade XC60 kanske.



Hittade detta
https://carup.se/volvo-tvarvander-kan-t ... ka-zlatan/

Kanske inte är någon ny bil, isf XC70 om det nu är ngn bil.
Högst troligt ingen ny bilnyhet utan en ny reklamfilm för EX60 á la Volvo XC70-reklamen med Zlatan som också hade sloganen Made by Sweden. Detta baserat på att tidpunkten är strax innan Sveriges nästa landskamp, det presenteras bara på Volvo Sveriges sidor och inte internationellt samt att det snart går att se EX60 hos alla ÅF.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 17 nov 2021 11:28

Re: Volvo EX60

Inlägg av Luma »

Idag 8 veckor sedan produktionen startade i Torslanda. Ännu ingen EX60 registrerad i Sverige (enligt carinfo). Enligt info jag fått tidigare skulle demobilar finnas ute hos handlare kring midsommar. Vad händer? Är Volvos ödesbil försenad?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 10763
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Volvo EX60

Inlägg av mikebike »

Luma skrev: 17 jun 2026 08:41
Idag 8 veckor sedan produktionen startade i Torslanda. Ännu ingen EX60 registrerad i Sverige (enligt carinfo). Enligt info jag fått tidigare skulle demobilar finnas ute hos handlare kring midsommar. Vad händer? Är Volvos ödesbil försenad?
Ja, den är försenad. De som har beställt har fått uppskattad leveranstid uppskjuten flera gånger. En vecka åt gången.

P12 är tydligen ännu mer försenad.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Krasche
Inlägg: 144
Blev medlem: 25 feb 2026 06:15

Re: Volvo EX60

Inlägg av Krasche »

Dafro skrev: 16 jun 2026 06:31
martinot skrev: 15 jun 2026 15:49
Autonom skrev: 15 jun 2026 07:56
Krasche skrev: 14 jun 2026 16:48
Ljudkomforten i EX60 verkar ju helt otrolig.
Har sett iX3 i verkligheten och tycker den ser helt ok ut, inget man retar sig på. Betydligt snyggare än den baktunga iX.
Även EX60 ser fin ut på bild.
Interiören i båda är toppen, IMHO mycket finare än Mercedes bling bling som verkar inrikta sig på saudiska oljesheiker. 😄
Enda anmärkningen är iX3's löjliga romb-form på skärmen. Ser bara ut som de ansträngt sig lite för mycket för att försöka distansera sig från Tesla.
Eftersom jag vet hur man gör icke-rektangulära skärmar så undrar jag mest hur mycket extra BMW plöjt ner i skärmen.

Jag tycker att EX60:s interiör ser bra mycket mer tilltalande ut.
Jo, jag är beredd att hålla med dig.

Har bara sett bilder på de än, och inte provkört någon, men ser ut som EX60 har en otroligt fin interiör (däremot så skulle jag ändå välja BMW över Volvo av en massa andra skäl, både köregenskapsmässiga och politiska).

Det enda jag inte gillar utseendet på är ratten som är märkligt ful.
Jag var inne på ix3 av lite politiska skäl men den är alldeles för bullrig så överväger nu ex60 istället, där landar ändå en del pengar och jobb i Sverige vilket fallet inte är med tex BMW och tesla. Jag vill ha tygklädsel så jag äntligen kan slippa sitta på plast och minnas uppväxten i amazonen, men visst ventilation gör det bättre men den ör ju inte direkt tyst om man inte kör på lägsta läget men då blir det för dålig effekt och inte ens det skulle väl ix3 få. I en en bullrig bil störs man nog inte men i IX så gör jag det. Men håller med dig om ratten, skulle vilja ha den svarta men den går ju inte få till tygklädsel.
"Jag vill ha tygklädsel så jag äntligen kan slippa sitta på plast och minnas uppväxten i amazonen"
Haha, exakt samma för mig! :D Vi hade mörkgrön galon.
MrRun
elbilist
Inlägg: 892
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Volvo EX60

Inlägg av MrRun »

Luma skrev: 17 jun 2026 08:41
Idag 8 veckor sedan produktionen startade i Torslanda. Ännu ingen EX60 registrerad i Sverige (enligt carinfo). Enligt info jag fått tidigare skulle demobilar finnas ute hos handlare kring midsommar. Vad händer? Är Volvos ödesbil försenad?
Verkar ha börjat dyka upp hos handlare nu. Såg inlägg idag om att det finns en i hallen hos Rejmes i Örebro t.ex.
Ioniq 5 FE AWD
carlf
Inlägg: 360
Blev medlem: 11 feb 2022 21:41

Re: Volvo EX60

Inlägg av carlf »

Luma skrev: 17 jun 2026 08:41
Idag 8 veckor sedan produktionen startade i Torslanda. Ännu ingen EX60 registrerad i Sverige (enligt carinfo). Enligt info jag fått tidigare skulle demobilar finnas ute hos handlare kring midsommar. Vad händer? Är Volvos ödesbil försenad?
Klart den kommer bli försenad. Bara att hoppas att mjukvaran håller.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2844
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Volvo EX60

Inlägg av iAkita »

roffe_s skrev: 16 jun 2026 20:07
Dafro skrev: 16 jun 2026 18:53
martinot skrev: 16 jun 2026 13:00
Dafro skrev: 16 jun 2026 12:07
Sen tänker, tycker väl jag att Tesla stödjer Kina mer än vad du tycker, tillverkning där gör väl att rätt mycket pengar stannar där som tex skatt mm och sen är väl inte arbetsförhållandena de bästa tänker jag o
Nästan varenda en bilkoncern i hela världen har någon form av tillverkning i Kina. Skulle misstänka att Geely som koncern tillverkar mer bilar i Kina än Tesla.

Men det är en stor skillnad på att huvudsakligen ägas av en kinesisk koncern, som jättekoncernen Geely, och att ha någon form av fabrik och tillverkning där. Det senare är nästan oundvikligt (iaf. om vi talar om normala vardagsbilar och inte extrema sportbilar).
Dafro skrev: 16 jun 2026 12:07
Sen tänker, tycker väl jag att Tesla stödjer Kina mer än vad du tycker, tillverkning där gör väl att rätt mycket pengar stannar där som tex skatt mm och sen är väl inte arbetsförhållandena de bästa tänker jag o
Exakt denna orsaken till att jag skippar att köpa en ny Tesla Model 3 de senaste fem åren (M3 som säljs i Europa tillverkas i Kina sedan mitten på 2021) eller nya J01 Mini Cooper SE (som BMW tillverkar i Kina sedan några år tillbaka).

Så jag försöker vara någorlunda hyfsat konsekvent, med mina egna värderingar (har full respekt för att andra människor antingen har andra värderingar än mig, eller kanske inte några alls), oavsett bilmärke.
Dafro skrev: 16 jun 2026 12:07
Synd att man inte kan välja mb här på jobbet. Kanske blir så att min IX får duga ett tag till, vem vet.
Jag har full förståelse för dig att det inte alltid är så enkelt. Man får ju försöka dra en praktisk gräns för sina egna värderingar som är rimlig gällande alternativen. Hade tex. alla bilar i framtiden endast tillverkats i Kina (eller en annan liknande brutal diktatur), så hade jag nog inte avstått från bil. Inte ens om det var Ryssland som fortsatt krigade i Ukraina och som endast gjorde bilar (mer teoretiskt exempel än Kina, för den risken att Ryssland skulle ta över världens biltillverkning är extremt liten). Men nu finns det, än så länge iaf, alternativ som tur är (iaf. för mig), och jag väljer då personligen att rösta med plånboken när så är möjligt (men begär inte att någon annan skall göra så).

Så klandrar dig inte på något alls vis (bara talar om hur jag personligen resonerar, för just min egna del). Finns det inga praktiska alternativ så är det bara att acceptera.
Vi resonerar nog rätt lika men som sagt som du och denna gång ser jag väl inget vettigt alternativ som jag tycker att jag har råd med. Men visst ändå ett i-landsproblem.
Mmm, personligen ligger jag nära Din inställning - En bil designad och byggd i Sverige lämnar alltid mest av köpeskillingen kvar i landet. För något år slog jag på det, Geely-koncernen lämnar årligen 10-15 miljarder till statskassa och kommuner bara via arbetsgivaravgifter och kommunalskatt, då ingår inte underleverantörer i de siffrorna.

Sedan kan vi diskutera om man i stället ska ha ett europeiskt eller ännu mer internationellt perspektiv. Men det blir väldigt komplexa ekvationer så jag har nöjt mig med att konstatera att en svenskbyggd Volvo måste vara ett av de vettigare till buds stående alternativen.

Gillar jag att Geely är kinesiskt ägt? Nej. Är min bitterhet riktad mot den kinesiske finansman som köpte det? Nej, då är jag mer besviken på att ingen av våra nationella industrialister och investerare ansåg det mödan värt att behålla ägandet nationellt…

Men - Martinot resonerar klokt, detta är alltså min högst personliga uppfattning som jag inte pådyvlar någon. Jag förstår till fullo om andra kloka människor kommer till helt andra värderingar och slutsatser :)
Utan att ta ställning så förstår jag inte riktigt varför man skriver om sin högst personliga uppfattning till att börja med, om man inte vill pådyvla någon den.

Nu har det hållts god ton i just det här fallet men det urartar lätt, så jag vill påminna om att det skapats trådar för att diskutera Kina, Elon och andra ämnen som lätt spårar ut, för att hålla övriga trådar rena så fokus kan ligga på bilen ifråga.

Det skulle vara väldigt tråkigt att se denna tråden gå samma öde till mötes som BMW iX3 tråden. En av de mest spännande elbilarna som lanserats det senaste året och så blir Tibor tvungen att låsa tråden.
Cupra Born - 23
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1533
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Volvo EX60

Inlägg av Freez »

mikebike skrev: 17 jun 2026 08:49
Luma skrev: 17 jun 2026 08:41
Idag 8 veckor sedan produktionen startade i Torslanda. Ännu ingen EX60 registrerad i Sverige (enligt carinfo). Enligt info jag fått tidigare skulle demobilar finnas ute hos handlare kring midsommar. Vad händer? Är Volvos ödesbil försenad?
Ja, den är försenad. De som har beställt har fått uppskattad leveranstid uppskjuten flera gånger. En vecka åt gången.

P12 är tydligen ännu mer försenad.
6 månader efter lansering har alltså ingen bil levererat, inte ens demobilar. Ganska anmärkningsvärt, den kommer ju vara omodern innan den är ute på marknaden 😅
Senast redigerad av Freez, redigerad totalt 1 gånger.
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12268
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: Volvo EX60

Inlägg av martinot »

Freez skrev: 17 jun 2026 22:34
mikebike skrev: 17 jun 2026 08:49
Luma skrev: 17 jun 2026 08:41
Idag 8 veckor sedan produktionen startade i Torslanda. Ännu ingen EX60 registrerad i Sverige (enligt carinfo). Enligt info jag fått tidigare skulle demobilar finnas ute hos handlare kring midsommar. Vad händer? Är Volvos ödesbil försenad?
Ja, den är försenad. De som har beställt har fått uppskattad leveranstid uppskjuten flera gånger. En vecka åt gången.

P12 är tydligen ännu mer försenad.
6 månader efter lansering har alltså ingen bil levererat. Ganska anmärkningsvärt, den kommer ju vara gammal innan den är ute på marknaden 😅
Ja, det är lite anmärkningsvärt håller jag med om. Finns ju en risk att de tappar köpare till iX3 och GLC om förseningarna blir värre.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Nect
elbilist
Inlägg: 2290
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Volvo EX60

Inlägg av Nect »

martinot skrev: 17 jun 2026 22:36
Freez skrev: 17 jun 2026 22:34
mikebike skrev: 17 jun 2026 08:49
Luma skrev: 17 jun 2026 08:41
Idag 8 veckor sedan produktionen startade i Torslanda. Ännu ingen EX60 registrerad i Sverige (enligt carinfo). Enligt info jag fått tidigare skulle demobilar finnas ute hos handlare kring midsommar. Vad händer? Är Volvos ödesbil försenad?
Ja, den är försenad. De som har beställt har fått uppskattad leveranstid uppskjuten flera gånger. En vecka åt gången.

P12 är tydligen ännu mer försenad.
6 månader efter lansering har alltså ingen bil levererat. Ganska anmärkningsvärt, den kommer ju vara gammal innan den är ute på marknaden 😅
Ja, det är lite anmärkningsvärt håller jag med om. Finns ju en risk att de tappar köpare till iX3 och GLC om förseningarna blir värre.
Blir nog lagomt att titta på en P12 när min iX3:a ska bytas 🤣
Polestar 2 LRSM -25
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
toppo
elbilist
Inlägg: 565
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Volvo EX60

Inlägg av toppo »

Freez skrev: 17 jun 2026 22:34
mikebike skrev: 17 jun 2026 08:49
Luma skrev: 17 jun 2026 08:41
Idag 8 veckor sedan produktionen startade i Torslanda. Ännu ingen EX60 registrerad i Sverige (enligt carinfo). Enligt info jag fått tidigare skulle demobilar finnas ute hos handlare kring midsommar. Vad händer? Är Volvos ödesbil försenad?
Ja, den är försenad. De som har beställt har fått uppskattad leveranstid uppskjuten flera gånger. En vecka åt gången.

P12 är tydligen ännu mer försenad.
6 månader efter lansering har alltså ingen bil levererat, inte ens demobilar. Ganska anmärkningsvärt, den kommer ju vara omodern innan den är ute på marknaden 😅
Det har gått 5 månader på söndag, och i nästa vecka kommer demobilarna. Det är väl en förhållandevis standardlängd på produktlansering i bilindustrin?
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Volvo EX60

Inlägg av Holve »

Presenterades inte Ix3 i september och provkörningarna för allmänheten i Mars.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Volvo BM 430
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 13684
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volvo EX60

Inlägg av Fredrik j »

Många som beställt EX60 har säkert ett löpande leasingkontrakt på förmånsbilen och behöver inte bilen direkt.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3218
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Volvo EX60

Inlägg av Leo »

Holve skrev: 18 jun 2026 07:08
Presenterades inte Ix3 i september och provkörningarna för allmänheten i Mars.
Tror det var så här. Presentation första veckan i september. Första ”tyska visningsbilarna” på turne i oktober. Någon enstaka visningsbil i slutet januari. Gick även provköra någon strax därefter. Första kundleverans i slutet mars.

Har jobbat +25år i bilbranschen och ser inget konstigt med Volvos tidslinje eller smärre förseningar vid helt nya bilmodeller. Vanligt att olika versioner (P12) har förskjuten produktionsstart.
BMW i3X, Seat Mii, Tesla Roadster. Best Volvo EX60 P12
Fd: Renault R5, Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 17 nov 2021 11:28

Re: Volvo EX60

Inlägg av Luma »

toppo skrev: 18 jun 2026 06:21
Freez skrev: 17 jun 2026 22:34
mikebike skrev: 17 jun 2026 08:49
Luma skrev: 17 jun 2026 08:41
Idag 8 veckor sedan produktionen startade i Torslanda. Ännu ingen EX60 registrerad i Sverige (enligt carinfo). Enligt info jag fått tidigare skulle demobilar finnas ute hos handlare kring midsommar. Vad händer? Är Volvos ödesbil försenad?
Ja, den är försenad. De som har beställt har fått uppskattad leveranstid uppskjuten flera gånger. En vecka åt gången.

P12 är tydligen ännu mer försenad.
6 månader efter lansering har alltså ingen bil levererat, inte ens demobilar. Ganska anmärkningsvärt, den kommer ju vara omodern innan den är ute på marknaden 😅
Det har gått 5 månader på söndag, och i nästa vecka kommer demobilarna. Det är väl en förhållandevis standardlängd på produktlansering i bilindustrin?
"Demobilar nästa vecka". Vad har du för källa på det?
toppo
elbilist
Inlägg: 565
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Volvo EX60

Inlägg av toppo »

Luma skrev: 18 jun 2026 08:52
toppo skrev: 18 jun 2026 06:21
Freez skrev: 17 jun 2026 22:34
mikebike skrev: 17 jun 2026 08:49
Luma skrev: 17 jun 2026 08:41
Idag 8 veckor sedan produktionen startade i Torslanda. Ännu ingen EX60 registrerad i Sverige (enligt carinfo). Enligt info jag fått tidigare skulle demobilar finnas ute hos handlare kring midsommar. Vad händer? Är Volvos ödesbil försenad?
Ja, den är försenad. De som har beställt har fått uppskattad leveranstid uppskjuten flera gånger. En vecka åt gången.

P12 är tydligen ännu mer försenad.
6 månader efter lansering har alltså ingen bil levererat, inte ens demobilar. Ganska anmärkningsvärt, den kommer ju vara omodern innan den är ute på marknaden 😅
Det har gått 5 månader på söndag, och i nästa vecka kommer demobilarna. Det är väl en förhållandevis standardlängd på produktlansering i bilindustrin?
"Demobilar nästa vecka". Vad har du för källa på det?
Flera ÅF har sen igår bilar i hallen, och vad de säger ska bilarna kunna provköras nästa vecka. Vi får se!
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 17 nov 2021 11:28

Re: Volvo EX60

Inlägg av Luma »

toppo skrev: 18 jun 2026 09:38
Luma skrev: 18 jun 2026 08:52
toppo skrev: 18 jun 2026 06:21
Freez skrev: 17 jun 2026 22:34
mikebike skrev: 17 jun 2026 08:49

Ja, den är försenad. De som har beställt har fått uppskattad leveranstid uppskjuten flera gånger. En vecka åt gången.

P12 är tydligen ännu mer försenad.
6 månader efter lansering har alltså ingen bil levererat, inte ens demobilar. Ganska anmärkningsvärt, den kommer ju vara omodern innan den är ute på marknaden 😅
Det har gått 5 månader på söndag, och i nästa vecka kommer demobilarna. Det är väl en förhållandevis standardlängd på produktlansering i bilindustrin?
"Demobilar nästa vecka". Vad har du för källa på det?
Flera ÅF har sen igår bilar i hallen, och vad de säger ska bilarna kunna provköras nästa vecka. Vi får se!
Det låter ju lovande - dock ännu inga EX60 registrerade enligt carinfo. Vilka ÅF är det som har bilar i hallen?
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 13684
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volvo EX60

Inlägg av Fredrik j »

Luma skrev: 18 jun 2026 09:42
toppo skrev: 18 jun 2026 09:38
Luma skrev: 18 jun 2026 08:52
toppo skrev: 18 jun 2026 06:21
Freez skrev: 17 jun 2026 22:34


6 månader efter lansering har alltså ingen bil levererat, inte ens demobilar. Ganska anmärkningsvärt, den kommer ju vara omodern innan den är ute på marknaden 😅
Det har gått 5 månader på söndag, och i nästa vecka kommer demobilarna. Det är väl en förhållandevis standardlängd på produktlansering i bilindustrin?
"Demobilar nästa vecka". Vad har du för källa på det?
Flera ÅF har sen igår bilar i hallen, och vad de säger ska bilarna kunna provköras nästa vecka. Vi får se!
Det låter ju lovande - dock ännu inga EX60 registrerade enligt carinfo. Vilka ÅF är det som har bilar i hallen?
89 bilar registrerade sedan i måndags enligt car.info.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 17 nov 2021 11:28

Re: Volvo EX60

Inlägg av Luma »

Fredrik j skrev: 18 jun 2026 10:08
Luma skrev: 18 jun 2026 09:42
toppo skrev: 18 jun 2026 09:38
Luma skrev: 18 jun 2026 08:52
toppo skrev: 18 jun 2026 06:21


Det har gått 5 månader på söndag, och i nästa vecka kommer demobilarna. Det är väl en förhållandevis standardlängd på produktlansering i bilindustrin?
"Demobilar nästa vecka". Vad har du för källa på det?
Flera ÅF har sen igår bilar i hallen, och vad de säger ska bilarna kunna provköras nästa vecka. Vi får se!
Det låter ju lovande - dock ännu inga EX60 registrerade enligt carinfo. Vilka ÅF är det som har bilar i hallen?
89 bilar registrerade sedan i måndags enligt car.info.
Ok, nu hittade jag EX60. Står av någon anledning under "inaktiva serier"?