Väntrum model Y Juniper

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

T3sl4M0d3lY
Inlägg: 21
Blev medlem: 27 apr 2026 20:37

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av T3sl4M0d3lY »

Dexter86 skrev: 16 jun 2026 18:26
T3sl4M0d3lY skrev: 16 jun 2026 18:10
Dexter86 skrev: 16 jun 2026 17:53
Finns en vit LR AWD tillgänglig under lagerbilar
Ska man skita i sin svarta rwd o nypa dennna istället tro :D
Vad väntar du på? :D
Vill inte ha vit egentligen haha o behöver inte AWD
Nej då känns det väl onödigt 🙂👍
Beställning 17 april:
Model Y/Pearl white/Svart interiör/AWD-7sits


Lev datum: 29 juni - 30 juni (30 juni - bokat)
Reg plåt 22/6
Avtal ok:at 22/6
(VIN i appen: 19/6)
Juni
Juli
Aug - Sept

Befintliga bilar:
VW Tiguan -16
VW ID3 -25
Krasche
Inlägg: 144
Blev medlem: 25 feb 2026 06:15

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av Krasche »

Dexter86 skrev: 16 jun 2026 18:38
certel skrev: 16 jun 2026 18:31
Dexter86 skrev: 16 jun 2026 18:26
T3sl4M0d3lY skrev: 16 jun 2026 18:10
Dexter86 skrev: 16 jun 2026 17:53
Finns en vit LR AWD tillgänglig under lagerbilar
Ska man skita i sin svarta rwd o nypa dennna istället tro :D
Vad väntar du på? :D
Vill inte ha vit egentligen haha o behöver inte AWD
Men om du beställer AWD så får du ju bra stereo. 👍🏼😀
Ja den blir som i min förra
Men 9 högtalare ska ändå va helt ok sa en snubbe jag snackade med, absolut inget wow, men inte lika värdelös som Standard RWD
Tycker ändå det låter helt ok med lite fix. Men default låter det inte bra, som att allt ljud kommer längst fram. Har ställt in fadern på 75-80% bak, blir stor skillnad. Det sitter ju inga högtalare bakom de två gallren i bakluckan, känns som Tesla inte kompenserat för detta, så fokus ligger alldeles för långt fram.
Har även sänkt basen lite, för mycket bas låter bara onaturligt och dränker mellanregistret.
Hade Dynaudio med 10 högtalare med sub i min förra bil, hör ingen större skillnad.

EDIT: Kommer ihåg en reviewer som beskrev ljudet som att man hade en soundbar längst fram vid vindrutan. Stämmer rätt bra, innan fader-justeringen.
humandecoy
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 apr 2026 10:19

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av humandecoy »

Fick idag slutfakturan, inget VIN i tesla appen dock i TOST och slutfakturan.

Hur lång tid brukar det ta till leverans efter slutfaktura?

Beställd 9/4.
Model Y Standard, RWD Vit. Stockholm.
Tomp1337
Inlägg: 62
Blev medlem: 17 apr 2026 20:54

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av Tomp1337 »

Jag skrev detta i en tidigare post:

Efter att bett Claude analysera beställningar ~2-3mån bakåt här i formuet, kom han fram till detta:
VIN i app → regnr: median 4 dagar, spann 2–7 dagar.
Regnr → leverans: median ~11 dagar, spann 8–13 dagar.
VIN i app → leverans: median ~16–17 dagar, spann 12–22 dagar.
Senast redigerad av Tomp1337, redigerad totalt 1 gånger.
MY AWD Premium, 7-sits, Svart/Vit, FSD
Beställt: 7/4

Est.
260428: 1-23 juni
260428: juni
260529: 27-30 juni(+Slutfaktura)
260609: Handpenning betalning
260616: VIN i app
260617: RegNr
260618: Finansavtal signerat
260627: Hämta
humandecoy
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 apr 2026 10:19

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av humandecoy »

Tomp1337 skrev: 17 jun 2026 10:15
Jag skrev detta i den tidigare post:

Efter att bett Claude analysera beställningar ~2-3mån bakåt här i formuet, kom han fram till detta:
VIN i app → regnr: median 4 dagar, spann 2–7 dagar.
Regnr → leverans: median ~11 dagar, spann 8–13 dagar.
VIN i app → leverans: median ~16–17 dagar, spann 12–22 dagar.
Alright, hoppas det inte stämmer haha, enligt tesla går leveranserna som planerat och min planerade leverans är den 29-30 juni....
Faulk
Inlägg: 12
Blev medlem: 19 maj 2026 19:00

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av Faulk »

humandecoy skrev: 17 jun 2026 10:09
Fick idag slutfakturan, inget VIN i tesla appen dock i TOST och slutfakturan.

Hur lång tid brukar det ta till leverans efter slutfaktura?

Beställd 9/4.
Model Y Standard, RWD Vit. Stockholm.
Precis samma för mig som beställde 10/4. Fick också slutfakturan idag.
Model Y RWD standard beställd 10 april
Förväntad leveranstid 29-30 juni till (uppdaterat 13 juni)
VIN (Boring order tracker, ej Tesla app) 29 maj
Slutfaktura 16 juni
Vin i appen 18 juni
Leveransdag bokad 30 juni 2026.
humandecoy
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 apr 2026 10:19

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av humandecoy »

Faulk skrev: 17 jun 2026 10:20
humandecoy skrev: 17 jun 2026 10:09
Fick idag slutfakturan, inget VIN i tesla appen dock i TOST och slutfakturan.

Hur lång tid brukar det ta till leverans efter slutfaktura?

Beställd 9/4.
Model Y Standard, RWD Vit. Stockholm.
Precis samma för mig som beställde 10/4. Fick också slutfakturan idag.
Passade också på att fråga hur det såg ut att få fram dom i tid, hon sa att bilen låg inne för produktion nu i dagarna så dom får allt vara snabba! :D
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1860
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av Franz »

Tomp1337 skrev: 17 jun 2026 10:15
Jag skrev detta i den tidigare post:

Efter att bett Claude analysera beställningar ~2-3mån bakåt här i formuet, kom han fram till detta:
VIN i app → regnr: median 4 dagar, spann 2–7 dagar.
Regnr → leverans: median ~11 dagar, spann 8–13 dagar.
VIN i app → leverans: median ~16–17 dagar, spann 12–22 dagar.
Det går nog inte riktigt att dra slutsatser för tiderna i slutet av ett kvartal baserat på vad som hände under ett helt kvartal. Allt går snabbare när det närmar sig kvartalsskifte :lol:
Driver sajten Car.info
Tomp1337
Inlägg: 62
Blev medlem: 17 apr 2026 20:54

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av Tomp1337 »

Franz skrev: 17 jun 2026 10:43
Tomp1337 skrev: 17 jun 2026 10:15
Jag skrev detta i den tidigare post:

Efter att bett Claude analysera beställningar ~2-3mån bakåt här i formuet, kom han fram till detta:
VIN i app → regnr: median 4 dagar, spann 2–7 dagar.
Regnr → leverans: median ~11 dagar, spann 8–13 dagar.
VIN i app → leverans: median ~16–17 dagar, spann 12–22 dagar.
Det går nog inte riktigt att dra slutsatser för tiderna i slutet av ett kvartal baserat på vad som hände under ett helt kvartal. Allt går snabbare när det närmar sig kvartalsskifte :lol:
Det är la sant iof, men i den eviga väntan hade jag inget bättre för mig.. :P
MY AWD Premium, 7-sits, Svart/Vit, FSD
Beställt: 7/4

Est.
260428: 1-23 juni
260428: juni
260529: 27-30 juni(+Slutfaktura)
260609: Handpenning betalning
260616: VIN i app
260617: RegNr
260618: Finansavtal signerat
260627: Hämta
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 938
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av Dexter86 »

Då joinar man väntrummet och hoppas på leverans i sept eller att något annat sköj dyker upp denna månaden :D
MY Premium LR RWD Svart/Svart
Spjute Viking
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 mar 2026 19:07

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av Spjute Viking »

Beställt standard RWD den 9/4. Idag fick jag slutfaktura med estimerat upphämtningsdatum 21-26 juni (samma som i appen). Dock inget VIN i app ännu
Kotlin83
Inlägg: 22
Blev medlem: 07 maj 2026 23:51

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av Kotlin83 »

Plötsligt händer det.🥳
Leverans bokat 26/6
Beställt 13/4
29maj-30juni
Juni-juli
Aug-sep
Sen 25-30 juni
Vin I tesla appen 13 juni, Boring 29/5
MY Awd Stealth Grey Premium 7 sits
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tomp1337
Inlägg: 62
Blev medlem: 17 apr 2026 20:54

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av Tomp1337 »

Där fick jag regNr..
MY AWD Premium, 7-sits, Svart/Vit, FSD
Beställt: 7/4

Est.
260428: 1-23 juni
260428: juni
260529: 27-30 juni(+Slutfaktura)
260609: Handpenning betalning
260616: VIN i app
260617: RegNr
260618: Finansavtal signerat
260627: Hämta
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 938
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av Dexter86 »

En fundering
När det dyker upp en förkonfigurerad bil, sen försvinner den typ 2-3 timmar senare
Är d nån som köpt den då eller hur fan funkar det? Tycker dom ryker fort som fan :D
Användarvisningsbild
diskantbroms
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 nov 2023 20:57
Ort: Jönköping

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av diskantbroms »

Idag fick jag bilen.
Hade bokat tid den 18/6, men idag hörde Tesla av sig och sa att bilen är klar och jag kunde hämta den på em om jag ville. :D
MY LR RWD Ultra red.
Tomp1337
Inlägg: 62
Blev medlem: 17 apr 2026 20:54

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av Tomp1337 »

diskantbroms skrev: 17 jun 2026 16:13
Idag fick jag bilen.
Hade bokat tid den 18/6, men idag hörde Tesla av sig och sa att bilen är klar och jag kunde hämta den på em om jag ville. :D
MY LR RWD Ultra red.
Nice! Grattis 🥳

Hur har din tidslinje för denna resa sett ut? 😊
MY AWD Premium, 7-sits, Svart/Vit, FSD
Beställt: 7/4

Est.
260428: 1-23 juni
260428: juni
260529: 27-30 juni(+Slutfaktura)
260609: Handpenning betalning
260616: VIN i app
260617: RegNr
260618: Finansavtal signerat
260627: Hämta
manneson
Inlägg: 2302
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av manneson »

diskantbroms skrev: 17 jun 2026 16:13
Idag fick jag bilen.
Hade bokat tid den 18/6, men idag hörde Tesla av sig och sa att bilen är klar och jag kunde hämta den på em om jag ville. :D
MY LR RWD Ultra red.
Pics?
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 938
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av Dexter86 »

manneson skrev: 17 jun 2026 16:31
diskantbroms skrev: 17 jun 2026 16:13
Idag fick jag bilen.
Hade bokat tid den 18/6, men idag hörde Tesla av sig och sa att bilen är klar och jag kunde hämta den på em om jag ville. :D
MY LR RWD Ultra red.
Pics?
Vill också se bilder!!!!
Användarvisningsbild
diskantbroms
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 nov 2023 20:57
Ort: Jönköping

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av diskantbroms »

Tomp1337 skrev: 17 jun 2026 16:16
diskantbroms skrev: 17 jun 2026 16:13
Idag fick jag bilen.
Hade bokat tid den 18/6, men idag hörde Tesla av sig och sa att bilen är klar och jag kunde hämta den på em om jag ville. :D
MY LR RWD Ultra red.
Nice! Grattis 🥳

Hur har din tidslinje för denna resa sett ut? 😊
Beställt 14/5
Vin: 1/6
Regnr: 5/6
Slutfaktura: 8/6
Leverans: 17/6
MY LR RWD Ultra Red + FSD transfer
Användarvisningsbild
diskantbroms
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 nov 2023 20:57
Ort: Jönköping

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av diskantbroms »

manneson skrev: 17 jun 2026 16:31
diskantbroms skrev: 17 jun 2026 16:13
Idag fick jag bilen.
Hade bokat tid den 18/6, men idag hörde Tesla av sig och sa att bilen är klar och jag kunde hämta den på em om jag ville. :D
MY LR RWD Ultra red.
Pics?
Jag är grymt nöjd med färgen.
Hela bilen är ett stort lyft från min förra M3 -19
IMG_0504.jpeg
IMG_0505.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare
Inlägg: 221
Blev medlem: 28 sep 2023 22:10
Ort: Göteborg

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av Tomsgbg »

diskantbroms skrev: 17 jun 2026 19:11
manneson skrev: 17 jun 2026 16:31
diskantbroms skrev: 17 jun 2026 16:13
Idag fick jag bilen.
Hade bokat tid den 18/6, men idag hörde Tesla av sig och sa att bilen är klar och jag kunde hämta den på em om jag ville. :D
MY LR RWD Ultra red.
Pics?
Jag är grymt nöjd med färgen.
Hela bilen är ett stort lyft från min förra M3 -19
IMG_0504.jpeg
IMG_0505.jpeg
Då skall du se den i starkt solljus ☀️😎
Model S LR -23 Ultra Red/Ultra White EAP HW4 Yoke 21” Arachnid
Esfe
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 apr 2026 13:57

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av Esfe »

Ni som har hämtat eller väntar på att hämta:

Vilka tillbehör skaffade ni innan ni hämtade bilen? Rekommendationer?
MY Premium AWD Pearl/Svart
Beställd 8/4
8/4: 21 juni - 30 juni
27/4: juni
4/6: Faktura
11/6: vin i Boring
11/6: leveransfönster 26 juni - 30 juni
22/6: leverans 30/6
T3sl4M0d3lY
Inlägg: 21
Blev medlem: 27 apr 2026 20:37

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av T3sl4M0d3lY »

Esfe skrev: 17 jun 2026 19:32
Ni som har hämtat eller väntar på att hämta:

Vilka tillbehör skaffade ni innan ni hämtade bilen? Rekommendationer?
Mina inköp hittills enligt nedan.

Glasögonhållare i solskyddet:
https://amzn.eu/d/0e8O5rdP

Hörlurar till kidsen där bak:
https://amzn.eu/d/08wux2du

Skärmskydd bak spigen:
https://amzn.eu/d/0gShx3q6

Förvaringslåda spigen:
https://amzn.eu/d/01naJvIx

Borste/puts för skärm:
https://amzn.eu/d/07JVTXnf
Beställning 17 april:
Model Y/Pearl white/Svart interiör/AWD-7sits


Lev datum: 29 juni - 30 juni (30 juni - bokat)
Reg plåt 22/6
Avtal ok:at 22/6
(VIN i appen: 19/6)
Juni
Juli
Aug - Sept

Befintliga bilar:
VW Tiguan -16
VW ID3 -25
turesventon
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 apr 2026 19:35

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av turesventon »

Idag hämtade jag min nya 7-sitsiga Model Y! Otroligt fin bil!

Att gå från en 10 år gammal VW till denna är ett stort steg och jag måste lära mig en hel del innan jag kan utnyttja denna bil helt och hållet.

Jag fick med kort varsel möjlighet att hämta bilen ett par dagar tidigare men det kunde jag tyvärr inte.

Är inte hatthylla standard till den 7-sitsiga? Det var inte med någon i min.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tesla Model Y LR premium AWD 7-sits pärlvit/svart

31/3 beställd
]31/3 lev 26/5-17/6
28/4 lev juni
27/5 lev 14-19/6
1/6 VIN i app
4/6 regnr i app
8/6 slutfaktura + leverans bokad 17/6
17/6 hämtad!
T3sl4M0d3lY
Inlägg: 21
Blev medlem: 27 apr 2026 20:37

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av T3sl4M0d3lY »

turesventon skrev: 17 jun 2026 20:53
Idag hämtade jag min nya 7-sitsiga Model Y! Otroligt fin bil!

Att gå från en 10 år gammal VW till denna är ett stort steg och jag måste lära mig en hel del innan jag kan utnyttja denna bil helt och hållet.

Jag fick med kort varsel möjlighet att hämta bilen ett par dagar tidigare men det kunde jag tyvärr inte.

Är inte hatthylla standard till den 7-sitsiga? Det var inte med någon i min.
Grattis!

Väntar på samma modell. Nej hatthylla ingår inte du kan se det på Tesla butiken där man köper hatthylla. Där framgår det att hatthylla ej ingår för 7 sits.
Beställning 17 april:
Model Y/Pearl white/Svart interiör/AWD-7sits


Lev datum: 29 juni - 30 juni (30 juni - bokat)
Reg plåt 22/6
Avtal ok:at 22/6
(VIN i appen: 19/6)
Juni
Juli
Aug - Sept

Befintliga bilar:
VW Tiguan -16
VW ID3 -25