Jag tycker SpaceX är ett fantastiskt bolag bara för sitt rymdrace. Men nu har de ju även Starlink samt sista månaderna börjat sälja GPU kluster kapacitet till både Anthropic och Google för flera miljarder dollar varje månad.
Kan vara övervärderat ändå men finns en faktisk underliggande substans i bolaget vilket det inte alltid gör i en börshype.
Intressant att se hur ändå väl marknaden för elbilar (Tesla), globalt Internet (Starlink) och rymdtransporter (SpaceX) slagit in, trots vissa brutalt överoptimistiska tidplaner emellan varven:
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Jag tycker SpaceX är ett fantastiskt bolag bara för sitt rymdrace. Men nu har de ju även Starlink samt sista månaderna börjat sälja GPU kluster kapacitet till både Anthropic och Google för flera miljarder dollar varje månad.
Kan vara övervärderat ändå men finns en faktisk underliggande substans i bolaget vilket det inte alltid gör i en börshype.
Intressant att se hur ändå väl marknaden för elbilar (Tesla), globalt Internet (Starlink) och rymdtransporter (SpaceX) slagit in, trots vissa brutalt överoptimistiska tidplaner emellan varven:
Absolut har Elon varit på helt rätt spår många gånger, därom råder inga tvivel.
Det jag är skeptisk till är däremot möjligheten att tjäna pengar som motsvarar värderingen på hans bolag.
Man kan ju ta elbilar som exempel som väl måste sägas vara en stor succe för Tesla att de lyckades dra igång elbilsrevolutionen och bli världsledande. Men de har ju i princip inte tjänat några pengar på det, i alla fall inte jämfört med värderingen.
Absolut har Elon varit på helt rätt spår många gånger, därom råder inga tvivel.
Det jag är skeptisk till är däremot möjligheten att tjäna pengar som motsvarar värderingen på hans bolag.
Man kan ju ta elbilar som exempel som väl måste sägas vara en stor succe för Tesla att de lyckades dra igång elbilsrevolutionen och bli världsledande. Men de har ju i princip inte tjänat några pengar på det, i alla fall inte jämfört med värderingen.
Håller med om att det är svårt att förutse den framtida värderingen av dessa bolag (dagens värdering vet man, och det är ju mellanskillnaden tills den dag man säljer som man vill försöka förutse). Helt klart så.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Det brukar komma en dipp ett par veckor/månader efter en typisk IPO. Kommer själv avvakta ett tag till just därför (samt ge mig även lite mer tid att fundera på det hela).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Det brukar komma en dipp ett par veckor/månader efter en typisk IPO. Kommer själv avvakta ett tag till just därför (samt ge mig även lite mer tid att fundera på det hela).
Den är ju fortfarande +22%, så den har en bit kvar till minus.
Vi får se hur långt dippen når, jag tror kanske inte den bottnar under teckningskursen.
Jag sålde min tilldelning på $175 och trodde jag träffat toppen, jag får se när jag går in igen, jag prickar nog inte botten då heller.
Det brukar komma en dipp ett par veckor/månader efter en typisk IPO. Kommer själv avvakta ett tag till just därför (samt ge mig även lite mer tid att fundera på det hela).
Den är ju fortfarande +22%, så den har en bit kvar till minus.
Vi får se hur långt dippen når, jag tror kanske inte den bottnar under teckningskursen.
Jag sålde min tilldelning på $175 och trodde jag träffat toppen, jag får se när jag går in igen, jag prickar nog inte botten då heller.
/fth
Kommer du gå långt på aktien eller är det trading som gäller?
(Jag är för dålig på trading, går numera bara in för att hålla och bara i bolag där jag fattar vad de pysslar med, har bränt mig på hype aktier)