SpaceX IPO

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vad är dina planer för IPOn?

Omröstningen slutade 12 jun 2026 21:03

Jag har anmält mig för IPOn eller har för avsikt att göra det
16
30%
Jag planerar att köpa aktier efter IPOn
6
11%
Inga planer på att köpa några aktier den närmsta tiden
31
58%
 
Antal röster: 53

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12268
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: SpaceX IPO

Inlägg av martinot »

bat skrev: 22 jun 2026 00:36
Jag tycker SpaceX är ett fantastiskt bolag bara för sitt rymdrace. Men nu har de ju även Starlink samt sista månaderna börjat sälja GPU kluster kapacitet till både Anthropic och Google för flera miljarder dollar varje månad.
Kan vara övervärderat ändå men finns en faktisk underliggande substans i bolaget vilket det inte alltid gör i en börshype.
Intressant att se hur ändå väl marknaden för elbilar (Tesla), globalt Internet (Starlink) och rymdtransporter (SpaceX) slagit in, trots vissa brutalt överoptimistiska tidplaner emellan varven:

https://youtu.be/xyCOvT1Y5YQ
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Maetlarv
Inlägg: 439
Blev medlem: 10 mar 2025 20:15

Re: SpaceX IPO

Inlägg av Maetlarv »

martinot skrev: 22 jun 2026 12:24
bat skrev: 22 jun 2026 00:36
Jag tycker SpaceX är ett fantastiskt bolag bara för sitt rymdrace. Men nu har de ju även Starlink samt sista månaderna börjat sälja GPU kluster kapacitet till både Anthropic och Google för flera miljarder dollar varje månad.
Kan vara övervärderat ändå men finns en faktisk underliggande substans i bolaget vilket det inte alltid gör i en börshype.
Intressant att se hur ändå väl marknaden för elbilar (Tesla), globalt Internet (Starlink) och rymdtransporter (SpaceX) slagit in, trots vissa brutalt överoptimistiska tidplaner emellan varven:

https://youtu.be/xyCOvT1Y5YQ
Absolut har Elon varit på helt rätt spår många gånger, därom råder inga tvivel.
Det jag är skeptisk till är däremot möjligheten att tjäna pengar som motsvarar värderingen på hans bolag.
Man kan ju ta elbilar som exempel som väl måste sägas vara en stor succe för Tesla att de lyckades dra igång elbilsrevolutionen och bli världsledande. Men de har ju i princip inte tjänat några pengar på det, i alla fall inte jämfört med värderingen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12268
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: SpaceX IPO

Inlägg av martinot »

Maetlarv skrev: 22 jun 2026 14:54
Absolut har Elon varit på helt rätt spår många gånger, därom råder inga tvivel.
Det jag är skeptisk till är däremot möjligheten att tjäna pengar som motsvarar värderingen på hans bolag.
Man kan ju ta elbilar som exempel som väl måste sägas vara en stor succe för Tesla att de lyckades dra igång elbilsrevolutionen och bli världsledande. Men de har ju i princip inte tjänat några pengar på det, i alla fall inte jämfört med värderingen.
Håller med om att det är svårt att förutse den framtida värderingen av dessa bolag (dagens värdering vet man, och det är ju mellanskillnaden tills den dag man säljer som man vill försöka förutse). Helt klart så.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
bmwixxdrive50
Inlägg: 263
Blev medlem: 25 apr 2026 12:43

Re: SpaceX IPO

Inlägg av bmwixxdrive50 »

Nu är den snart på minus sen introduktionen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12268
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: SpaceX IPO

Inlägg av martinot »

bmwixxdrive50 skrev: 22 jun 2026 16:52
Nu är den snart på minus sen introduktionen.
Det brukar komma en dipp ett par veckor/månader efter en typisk IPO. Kommer själv avvakta ett tag till just därför (samt ge mig även lite mer tid att fundera på det hela).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8453
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SpaceX IPO

Inlägg av fth »

martinot skrev: 22 jun 2026 16:55
bmwixxdrive50 skrev: 22 jun 2026 16:52
Nu är den snart på minus sen introduktionen.
Det brukar komma en dipp ett par veckor/månader efter en typisk IPO. Kommer själv avvakta ett tag till just därför (samt ge mig även lite mer tid att fundera på det hela).
Den är ju fortfarande +22%, så den har en bit kvar till minus.

Vi får se hur långt dippen når, jag tror kanske inte den bottnar under teckningskursen.

Jag sålde min tilldelning på $175 och trodde jag träffat toppen, jag får se när jag går in igen, jag prickar nog inte botten då heller. :D

/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
ErransEgo
Inlägg: 218
Blev medlem: 21 jan 2026 21:26

Re: SpaceX IPO

Inlägg av ErransEgo »

fth skrev: 22 jun 2026 20:49
martinot skrev: 22 jun 2026 16:55
bmwixxdrive50 skrev: 22 jun 2026 16:52
Nu är den snart på minus sen introduktionen.
Det brukar komma en dipp ett par veckor/månader efter en typisk IPO. Kommer själv avvakta ett tag till just därför (samt ge mig även lite mer tid att fundera på det hela).
Den är ju fortfarande +22%, så den har en bit kvar till minus.

Vi får se hur långt dippen når, jag tror kanske inte den bottnar under teckningskursen.

Jag sålde min tilldelning på $175 och trodde jag träffat toppen, jag får se när jag går in igen, jag prickar nog inte botten då heller. :D

/fth
Kommer du gå långt på aktien eller är det trading som gäller?
(Jag är för dålig på trading, går numera bara in för att hålla och bara i bolag där jag fattar vad de pysslar med, har bränt mig på hype aktier)