Är elbilar på väg att bli valfråga?

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: djFabbe, Herr X, Redaktion

ErransEgo
Inlägg: 218
Blev medlem: 21 jan 2026 21:26

Re: Är elbilar på väg att bli valfråga?

Inlägg av ErransEgo »

martinot skrev: 22 jun 2026 00:37
Varning: Detta inlägget kommer bli hatat och ogillat av precis alla, både vänster- som högerväljare.

Högersidan missar fördelen med att elektrifiera elbilsflottan (idioti att premiera låga priser på fossila bränslen för att kunna tillfredsställa sin högerväljare - populism) och vänstersidan missar att se till att vi har mer stabil effekt och elproduktion i elnäten för att kunna ställa om industrin till att elektrifieras (idioti att i förtid lägga ner flertalet fungerande kärnkraftsreaktorer för att endast tillfredsställa sina vänsterväljare av ideologiska skäl - populism). Så jag tycker man missar helt, fast inom olika delar, på bägge sidorna i politiken genom missriktad populism över vettig realpolitik.

Men för att vara lite rättvis åt våra svenska politiker, som jag skäller ut här så stort, så är detta ett ganska brett fenomen inom hela EU med liknande politik inom de olika blocken (tex. högerpolitiker i Tyskland som vill "gynna" tyska biltillverkare genom att senarelägga övergång i EU till elektrifiering, och vänster/de gröna i Tyskland som lägger ner kärnkraft och ersätter med fossil elproduktion som gas- och kolkraft).

Så det är ett fenomen inom större delen av EU skall sägas, även om det kanske är mest tydligt för oss här i Sverige.
Du kommer inte bli ogillad, dina åsikter är nog vanliga i progressiva kretsar i storstäderna.
Ser dock inte något specifikt eller mätbart om vi knyter an mot ”Bra och stabil el”, dvs hur vet vi att vi uppfyllt det?
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 13684
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är elbilar på väg att bli valfråga?

Inlägg av Fredrik j »

Tillgången på el brukar ju främst vara ett av argumenten elbilsmotståndare lyfter fram som anledning till att det är bättre med diesel. Det och att det finns någon annan som inte kan ladda hemma.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12268
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: Är elbilar på väg att bli valfråga?

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev: 22 jun 2026 09:03
Tillgången på el brukar ju främst vara ett av argumenten elbilsmotståndare lyfter fram som anledning till att det är bättre med diesel. Det och att det finns någon annan som inte kan ladda hemma.
Jo, så är det.

Många (men inte alla) på högersidan som är negativa till att vi skall främja övergång till elbilar, och många (men inte alla) på vänstersidan som är negativa till hur vi skall främja att återfå en bra elförsörjning.

Men jag håller med Freeze att detta, varken elbilar eller vår elförsörjning, troligen inte kommer bli toppfrågorna i valet.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 1339
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Är elbilar på väg att bli valfråga?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Fredrik j skrev: 21 jun 2026 20:23
Sportbilsentusiasten skrev: 21 jun 2026 19:27
TeslaLeo skrev: 21 jun 2026 08:24
Freez skrev: 21 jun 2026 07:50
TeslaLeo skrev: 21 jun 2026 07:34


Sverige har till 99% fossilfri el. Men att Sverige är fossilfritt stämmer ju tyvärr inte. En av de största utsläpparna är just vägtrafiken och den föråldrade fossila bilflottan, där Sverige nu fått se sig omsprunget både av Norge, Danmark och Finland på grund av en galen Petropopulistisk ”priset vid pump”politik i Sverige.

Så tillbaka till trådrubriken: ja, för mig är elbilar en valfråga 2026. Jag kommer inte rösta på samma parti detta val utan på ett parti utan Petropopulism som höjer bensinpriset rejält så vi kan få en fossilfri bilflotta i Sverige så fort det bara går.
I Sverige är det bara ett parti som vill höja priset vid pump, Miljöpartiet.

Dvs va 95% av partierna är emot att höja priset med all rätt så nä elbilen är ingen valfråga snarare tvärtom om man inte definierar sig som miljöpartist.
Man behöver inte definiera sig som något alls för att förstå att låsa fast Sverige i ett fossilt beroende i dessa tider när Sverige har noll egna oljekällor är vansinne.

Och som sagt - bara för att många är för billigt bensinpris är det inte rätt. Det är Petropopulism. Man köper röster 🗳️ mot billig bensin.

89% av världens befolkning tycker vi ska göra mer för klimatet. Men nu står inte bara klimatet på spel - nu står Sveriges beredskap och nationella säkerhet på spel.

Att då låsa fast Sverige i ytterligare fossilt beroende när våra grannländer Norge och Danmark i princip bara säljer nya elbilar är helt galet.

Därför blir elbilar en valfråga. Åtminstone för mig som är för landets säkerhet och tror på forskning och fakta.
Billig el är definitivt en valfråga, återuppbygg nedlagd kärnkraft så vi får stabil billig planerbar effekt..igen,
Det kommer driva elbilsförsörjningen!
Billig energi är bästa sättet att få fart på Sverige igen.
Jag tycker allt gnäll på elpriser baseras på bitterhet. Visst, i vintras drog det iväg lite men dom tusenlappar extra är väl för dom flesta inget problem. Ser nu att gnället fortsätter även under maj. Jag betalade totalt strax under 2kr/kWh nu under maj.
Jag tror många behöver sluta ha timpris och bli förbannad när priset springer iväg en enskild timme.
Nu spelar inte lågt timpris under en period någon roll om du har höga nät-kostnader...
Men det stora problemet med höga elpriser är vår industri och företag som ofta konsumerar mycket effekt. Direkt negativ påverkan på hela Sveriges konkurrenskraft.

Jag och många vill återigen få ordning på vårt elsystem.
Jag och många insåg det dåliga med att ersätta kärnkraft med vindkraft, innan det skedde. Nu ska vi inte fortsätta göra misstaget ännu värre.

Med billig stabil el med överskott av effekt, driver vi på elektrifieringen av hela samhället, blir oberoende av diktaturer (olja, gas, kol) och gynnar miljön.
Billig el = fler elfordon!
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 1339
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Är elbilar på väg att bli valfråga?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

ErransEgo skrev: 22 jun 2026 09:00
Ser dock inte något specifikt eller mätbart om vi knyter an mot ”Bra och stabil el”, dvs hur vet vi att vi uppfyllt det?
Att man återigen, kan etablera ett effektintensivt företag i Sverige och få offert på samma låga förutsägbara (dvs fast över flera år) pris oavsett område.
Varför ska skånska företag betala skitmycket bara för att de råka finnas där vi tog bort kärnkraften?
Ta el och nätpriset år 2000 för ett 5-årsavtal och lägg på konsumentprisökning, där borde det max ligga. Men med helt avskrivna kärnkraftverk och vattenkraftverk borde elkostnaden vara betydligt lägre än så.
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
tesla newbie
Inlägg: 1079
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Är elbilar på väg att bli valfråga?

Inlägg av tesla newbie »

chaffis75 skrev: 21 jun 2026 16:54
Har sagts på olika sätt av flera andra men man måste stoppa nya fossil bilar vid källan, dvs sätt höga skatter på alla fossilbilar åtminstone på mellanklass och uppåt. På detta sätt så kommer alla nya bilar att vara elbilar med undantag från lite sportbilar som ändå inte rullar många mil.

Låt sedan bensin och diesel säljas till vettigt pris till de som inte har råd att köpa en elbil än.

Jo föresten, en sak till se till att snabbladdare slipper effekt avgifter så kommer de finns gott om snabbladdare till vettiga priser.
Fast tittar man på de mest registrerade nybilarna i Sverige så är det få större bilar som är rena bensin- eller dieselbilar. Det är mest småbilar och transportbilar som fortfarande är helt fossildrivna. Så om man vill främja snabbare övergång till el så är det nog dags att börja beskatta laddhybrider hårdare isåfall.
ErransEgo
Inlägg: 218
Blev medlem: 21 jan 2026 21:26

Re: Är elbilar på väg att bli valfråga?

Inlägg av ErransEgo »

martinot skrev: 22 jun 2026 11:26
Fredrik j skrev: 22 jun 2026 09:03
Tillgången på el brukar ju främst vara ett av argumenten elbilsmotståndare lyfter fram som anledning till att det är bättre med diesel. Det och att det finns någon annan som inte kan ladda hemma.
Jo, så är det.

Många (men inte alla) på högersidan som är negativa till att vi skall främja övergång till elbilar, och många (men inte alla) på vänstersidan som är negativa till hur vi skall främja att återfå en bra elförsörjning.

Men jag håller med Freeze att detta, varken elbilar eller vår elförsörjning, troligen inte kommer bli toppfrågorna i valet.
Har aldrig läst eller uppfattat det som att många på vänstersidan är negativa till en bra energiförsörjning.
Och även här vore det spännande med en definition av bra elförsörjning, extremt generellt och ospecifikt.
Jag skulle vilja säga att jag aldrig har hört någon vara negativ till bra elförsörjning.

Elbilar har jag läst och förstått som att delar av befolkningen är emot, ofta de som själva inte äger eller planerar äga en elbil.
Dvs de är många som saknar kunskaper i frågan de tycker till om.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Är elbilar på väg att bli valfråga?

Inlägg av chaffis75 »

tesla newbie skrev: 22 jun 2026 13:15
chaffis75 skrev: 21 jun 2026 16:54
Har sagts på olika sätt av flera andra men man måste stoppa nya fossil bilar vid källan, dvs sätt höga skatter på alla fossilbilar åtminstone på mellanklass och uppåt. På detta sätt så kommer alla nya bilar att vara elbilar med undantag från lite sportbilar som ändå inte rullar många mil.

Låt sedan bensin och diesel säljas till vettigt pris till de som inte har råd att köpa en elbil än.

Jo föresten, en sak till se till att snabbladdare slipper effekt avgifter så kommer de finns gott om snabbladdare till vettiga priser.
Fast tittar man på de mest registrerade nybilarna i Sverige så är det få större bilar som är rena bensin- eller dieselbilar. Det är mest småbilar och transportbilar som fortfarande är helt fossildrivna. Så om man vill främja snabbare övergång till el så är det nog dags att börja beskatta laddhybrider hårdare isåfall.
Kanske jag ska vara tydligare, hybrid är för mig fossil bil. Så ja vi är.hwlt överens.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 1232
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Är elbilar på väg att bli valfråga?

Inlägg av mussla »

ErransEgo skrev: 22 jun 2026 15:34
martinot skrev: 22 jun 2026 11:26
Fredrik j skrev: 22 jun 2026 09:03
Tillgången på el brukar ju främst vara ett av argumenten elbilsmotståndare lyfter fram som anledning till att det är bättre med diesel. Det och att det finns någon annan som inte kan ladda hemma.
Jo, så är det.

Många (men inte alla) på högersidan som är negativa till att vi skall främja övergång till elbilar, och många (men inte alla) på vänstersidan som är negativa till hur vi skall främja att återfå en bra elförsörjning.

Men jag håller med Freeze att detta, varken elbilar eller vår elförsörjning, troligen inte kommer bli toppfrågorna i valet.
Har aldrig läst eller uppfattat det som att många på vänstersidan är negativa till en bra energiförsörjning.
Och även här vore det spännande med en definition av bra elförsörjning, extremt generellt och ospecifikt.
Jag skulle vilja säga att jag aldrig har hört någon vara negativ till bra elförsörjning.

Elbilar har jag läst och förstått som att delar av befolkningen är emot, ofta de som själva inte äger eller planerar äga en elbil.
Dvs de är många som saknar kunskaper i frågan de tycker till om.
"Vänstersidan" är nog inte emot en bra energiförsörjning per se. Däremot är de allierade med miljöpartiet som är emot kärnkraft och har en övertro till sol- och vind-kraft.

Man kan argumentera för att de som är emot kärnkraft även är emot en bra energiförsörjning eftersom det inte finns något alternativ till kärnkraft för att få till en bra energiförsörjning i södra Sverige. Vattenkraft är ju bra men finns inte i södra Sverige.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 10763
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Är elbilar på väg att bli valfråga?

Inlägg av mikebike »

mussla skrev: 22 jun 2026 20:35
ErransEgo skrev: 22 jun 2026 15:34
martinot skrev: 22 jun 2026 11:26
Fredrik j skrev: 22 jun 2026 09:03
Tillgången på el brukar ju främst vara ett av argumenten elbilsmotståndare lyfter fram som anledning till att det är bättre med diesel. Det och att det finns någon annan som inte kan ladda hemma.
Jo, så är det.

Många (men inte alla) på högersidan som är negativa till att vi skall främja övergång till elbilar, och många (men inte alla) på vänstersidan som är negativa till hur vi skall främja att återfå en bra elförsörjning.

Men jag håller med Freeze att detta, varken elbilar eller vår elförsörjning, troligen inte kommer bli toppfrågorna i valet.
Har aldrig läst eller uppfattat det som att många på vänstersidan är negativa till en bra energiförsörjning.
Och även här vore det spännande med en definition av bra elförsörjning, extremt generellt och ospecifikt.
Jag skulle vilja säga att jag aldrig har hört någon vara negativ till bra elförsörjning.

Elbilar har jag läst och förstått som att delar av befolkningen är emot, ofta de som själva inte äger eller planerar äga en elbil.
Dvs de är många som saknar kunskaper i frågan de tycker till om.
"Vänstersidan" är nog inte emot en bra energiförsörjning per se. Däremot är de allierade med miljöpartiet som är emot kärnkraft och har en övertro till sol- och vind-kraft.

Man kan argumentera för att de som är emot kärnkraft även är emot en bra energiförsörjning eftersom det inte finns något alternativ till kärnkraft för att få till en bra energiförsörjning i södra Sverige. Vattenkraft är ju bra men finns inte i södra Sverige.
Det finns vattenkraft i södra Sverige också, vi har rejäl kraftledning tvärsöver tomten vid sommarstugan (Halland).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
ErransEgo
Inlägg: 218
Blev medlem: 21 jan 2026 21:26

Re: Är elbilar på väg att bli valfråga?

Inlägg av ErransEgo »

mussla skrev: 22 jun 2026 20:35
ErransEgo skrev: 22 jun 2026 15:34
martinot skrev: 22 jun 2026 11:26
Fredrik j skrev: 22 jun 2026 09:03
Tillgången på el brukar ju främst vara ett av argumenten elbilsmotståndare lyfter fram som anledning till att det är bättre med diesel. Det och att det finns någon annan som inte kan ladda hemma.
Jo, så är det.

Många (men inte alla) på högersidan som är negativa till att vi skall främja övergång till elbilar, och många (men inte alla) på vänstersidan som är negativa till hur vi skall främja att återfå en bra elförsörjning.

Men jag håller med Freeze att detta, varken elbilar eller vår elförsörjning, troligen inte kommer bli toppfrågorna i valet.
Har aldrig läst eller uppfattat det som att många på vänstersidan är negativa till en bra energiförsörjning.
Och även här vore det spännande med en definition av bra elförsörjning, extremt generellt och ospecifikt.
Jag skulle vilja säga att jag aldrig har hört någon vara negativ till bra elförsörjning.

Elbilar har jag läst och förstått som att delar av befolkningen är emot, ofta de som själva inte äger eller planerar äga en elbil.
Dvs de är många som saknar kunskaper i frågan de tycker till om.
"Vänstersidan" är nog inte emot en bra energiförsörjning per se. Däremot är de allierade med miljöpartiet som är emot kärnkraft och har en övertro till sol- och vind-kraft.

Man kan argumentera för att de som är emot kärnkraft även är emot en bra energiförsörjning eftersom det inte finns något alternativ till kärnkraft för att få till en bra energiförsörjning i södra Sverige. Vattenkraft är ju bra men finns inte i södra Sverige.
Konstig motivering, att någon som är skeptisk till en viss produktionsmetod betyder att man är för dålig energiförsörjning?

Nu till kråksången, ni är flera som rapar upp, enligt mig direkta felaktigheter som är sprunget ur politiskt propaganda, där man som politiker vill polarisera och vill slå in kilar mellan oss medborgare.

Det finns nyttor, fördelar och nackdelar med all typ av elproduktion.
Vi har olika utmaningar i elsystemet men majoriteten av dessa utmaningar inte löses om det bara finns eller inte finns någon typ av elproduktion.
niklas12
Inlägg: 3596
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Är elbilar på väg att bli valfråga?

Inlägg av niklas12 »

mikebike skrev: 22 jun 2026 20:50
mussla skrev: 22 jun 2026 20:35
ErransEgo skrev: 22 jun 2026 15:34
martinot skrev: 22 jun 2026 11:26
Fredrik j skrev: 22 jun 2026 09:03
Tillgången på el brukar ju främst vara ett av argumenten elbilsmotståndare lyfter fram som anledning till att det är bättre med diesel. Det och att det finns någon annan som inte kan ladda hemma.
Jo, så är det.

Många (men inte alla) på högersidan som är negativa till att vi skall främja övergång till elbilar, och många (men inte alla) på vänstersidan som är negativa till hur vi skall främja att återfå en bra elförsörjning.

Men jag håller med Freeze att detta, varken elbilar eller vår elförsörjning, troligen inte kommer bli toppfrågorna i valet.
Har aldrig läst eller uppfattat det som att många på vänstersidan är negativa till en bra energiförsörjning.
Och även här vore det spännande med en definition av bra elförsörjning, extremt generellt och ospecifikt.
Jag skulle vilja säga att jag aldrig har hört någon vara negativ till bra elförsörjning.

Elbilar har jag läst och förstått som att delar av befolkningen är emot, ofta de som själva inte äger eller planerar äga en elbil.
Dvs de är många som saknar kunskaper i frågan de tycker till om.
"Vänstersidan" är nog inte emot en bra energiförsörjning per se. Däremot är de allierade med miljöpartiet som är emot kärnkraft och har en övertro till sol- och vind-kraft.

Man kan argumentera för att de som är emot kärnkraft även är emot en bra energiförsörjning eftersom det inte finns något alternativ till kärnkraft för att få till en bra energiförsörjning i södra Sverige. Vattenkraft är ju bra men finns inte i södra Sverige.
Det finns vattenkraft i södra Sverige också, vi har rejäl kraftledning tvärsöver tomten vid sommarstugan (Halland).
Det finns absolut vattenkraft i SE4 men det är högst marginellt även om just du har det i din närhet .
nedan installerad vattenkraft i SE4 i jämförelse med övriga elområden
IMG_2322.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
niklas12
Inlägg: 3596
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Är elbilar på väg att bli valfråga?

Inlägg av niklas12 »

ErransEgo skrev: 22 jun 2026 21:06
mussla skrev: 22 jun 2026 20:35
ErransEgo skrev: 22 jun 2026 15:34
martinot skrev: 22 jun 2026 11:26
Fredrik j skrev: 22 jun 2026 09:03
Tillgången på el brukar ju främst vara ett av argumenten elbilsmotståndare lyfter fram som anledning till att det är bättre med diesel. Det och att det finns någon annan som inte kan ladda hemma.
Jo, så är det.

Många (men inte alla) på högersidan som är negativa till att vi skall främja övergång till elbilar, och många (men inte alla) på vänstersidan som är negativa till hur vi skall främja att återfå en bra elförsörjning.

Men jag håller med Freeze att detta, varken elbilar eller vår elförsörjning, troligen inte kommer bli toppfrågorna i valet.
Har aldrig läst eller uppfattat det som att många på vänstersidan är negativa till en bra energiförsörjning.
Och även här vore det spännande med en definition av bra elförsörjning, extremt generellt och ospecifikt.
Jag skulle vilja säga att jag aldrig har hört någon vara negativ till bra elförsörjning.

Elbilar har jag läst och förstått som att delar av befolkningen är emot, ofta de som själva inte äger eller planerar äga en elbil.
Dvs de är många som saknar kunskaper i frågan de tycker till om.
"Vänstersidan" är nog inte emot en bra energiförsörjning per se. Däremot är de allierade med miljöpartiet som är emot kärnkraft och har en övertro till sol- och vind-kraft.

Man kan argumentera för att de som är emot kärnkraft även är emot en bra energiförsörjning eftersom det inte finns något alternativ till kärnkraft för att få till en bra energiförsörjning i södra Sverige. Vattenkraft är ju bra men finns inte i södra Sverige.
Konstig motivering, att någon som är skeptisk till en viss produktionsmetod betyder att man är för dålig energiförsörjning?

Nu till kråksången, ni är flera som rapar upp, enligt mig direkta felaktigheter som är sprunget ur politiskt propaganda, där man som politiker vill polarisera och vill slå in kilar mellan oss medborgare.

Det finns nyttor, fördelar och nackdelar med all typ av elproduktion.
Vi har olika utmaningar i elsystemet men majoriteten av dessa utmaningar inte löses om det bara finns eller inte finns någon typ av elproduktion.
Helt korrekt elsystemet mår bäst av en balanserad produktion med stabil baskraft i botten någon typ av reglerkraft i mitten och väderberoende kraft på topp.

Tyvärr så har man historiskt haft en kraftig övertro på väderberoende elproduktion som subventioneras och byggts ut kraftigt vilket gett en volatilitet som följer väderomslagen.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 1232
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Är elbilar på väg att bli valfråga?

Inlägg av mussla »

mikebike skrev: 22 jun 2026 20:50
mussla skrev: 22 jun 2026 20:35
ErransEgo skrev: 22 jun 2026 15:34
martinot skrev: 22 jun 2026 11:26
Fredrik j skrev: 22 jun 2026 09:03
Tillgången på el brukar ju främst vara ett av argumenten elbilsmotståndare lyfter fram som anledning till att det är bättre med diesel. Det och att det finns någon annan som inte kan ladda hemma.
Jo, så är det.

Många (men inte alla) på högersidan som är negativa till att vi skall främja övergång till elbilar, och många (men inte alla) på vänstersidan som är negativa till hur vi skall främja att återfå en bra elförsörjning.

Men jag håller med Freeze att detta, varken elbilar eller vår elförsörjning, troligen inte kommer bli toppfrågorna i valet.
Har aldrig läst eller uppfattat det som att många på vänstersidan är negativa till en bra energiförsörjning.
Och även här vore det spännande med en definition av bra elförsörjning, extremt generellt och ospecifikt.
Jag skulle vilja säga att jag aldrig har hört någon vara negativ till bra elförsörjning.

Elbilar har jag läst och förstått som att delar av befolkningen är emot, ofta de som själva inte äger eller planerar äga en elbil.
Dvs de är många som saknar kunskaper i frågan de tycker till om.
"Vänstersidan" är nog inte emot en bra energiförsörjning per se. Däremot är de allierade med miljöpartiet som är emot kärnkraft och har en övertro till sol- och vind-kraft.

Man kan argumentera för att de som är emot kärnkraft även är emot en bra energiförsörjning eftersom det inte finns något alternativ till kärnkraft för att få till en bra energiförsörjning i södra Sverige. Vattenkraft är ju bra men finns inte i södra Sverige.
Det finns vattenkraft i södra Sverige också, vi har rejäl kraftledning tvärsöver tomten vid sommarstugan (Halland).
OK, går den att bygga ut som alternativ till kärnkraft?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 1232
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Är elbilar på väg att bli valfråga?

Inlägg av mussla »

ErransEgo skrev: 22 jun 2026 21:06
mussla skrev: 22 jun 2026 20:35
ErransEgo skrev: 22 jun 2026 15:34
martinot skrev: 22 jun 2026 11:26
Fredrik j skrev: 22 jun 2026 09:03
Tillgången på el brukar ju främst vara ett av argumenten elbilsmotståndare lyfter fram som anledning till att det är bättre med diesel. Det och att det finns någon annan som inte kan ladda hemma.
Jo, så är det.

Många (men inte alla) på högersidan som är negativa till att vi skall främja övergång till elbilar, och många (men inte alla) på vänstersidan som är negativa till hur vi skall främja att återfå en bra elförsörjning.

Men jag håller med Freeze att detta, varken elbilar eller vår elförsörjning, troligen inte kommer bli toppfrågorna i valet.
Har aldrig läst eller uppfattat det som att många på vänstersidan är negativa till en bra energiförsörjning.
Och även här vore det spännande med en definition av bra elförsörjning, extremt generellt och ospecifikt.
Jag skulle vilja säga att jag aldrig har hört någon vara negativ till bra elförsörjning.

Elbilar har jag läst och förstått som att delar av befolkningen är emot, ofta de som själva inte äger eller planerar äga en elbil.
Dvs de är många som saknar kunskaper i frågan de tycker till om.
"Vänstersidan" är nog inte emot en bra energiförsörjning per se. Däremot är de allierade med miljöpartiet som är emot kärnkraft och har en övertro till sol- och vind-kraft.

Man kan argumentera för att de som är emot kärnkraft även är emot en bra energiförsörjning eftersom det inte finns något alternativ till kärnkraft för att få till en bra energiförsörjning i södra Sverige. Vattenkraft är ju bra men finns inte i södra Sverige.
Konstig motivering, att någon som är skeptisk till en viss produktionsmetod betyder att man är för dålig energiförsörjning?
Om man är emot den enda stabila produktionsmetoden som är rimlig i syd så leder det till att man är emot bra energiförsörjning. Alltså är man för dålig energiförsörjning.
Model Y LR AWD -24