Jag har sett inlägg om massor av olika återförsäljare som har bilen utställd nu.Luma skrev: ↑18 jun 2026 09:42Det låter ju lovande - dock ännu inga EX60 registrerade enligt carinfo. Vilka ÅF är det som har bilar i hallen?toppo skrev: ↑18 jun 2026 09:38Flera ÅF har sen igår bilar i hallen, och vad de säger ska bilarna kunna provköras nästa vecka. Vi får se!
Volvo EX60
Moderator: Redaktion
-
chaffis75
- elbilist
- Inlägg: 5887
- Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
- Ort: Löddeköpinge
Re: Volvo EX60
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
-
Nect
- elbilist
- Inlägg: 2290
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Re: Volvo EX60
Skoj! Då ska jag iväg och kika på en.chaffis75 skrev: ↑18 jun 2026 11:20Jag har sett inlägg om massor av olika återförsäljare som har bilen utställd nu.
Och grattis till er som beställt, verkar vara en riktig fullträff! Minus ratten
Polestar 2 LRSM -25
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
-
current
- Inlägg: 347
- Blev medlem: 26 sep 2019 22:22
Re: Volvo EX60
Var inne och kikade på denna idag, vissa har fått den men dom flesta ÅF kommer få ut bilen i hallen under nästa vecka.
Helt underbar bil, den jag kikade på hade tygklädseln som var supernice. Mjukvaran toppen, går förbättra hastigheten något om man ska vara väldigt petig. Baksätet toppklass. Interiör och material ljusår bättre än ix3.
P10an kommer bli extremt trevlig. Ska provköra under nästa vecka.
Gällande det eventet Volvo annonserar vore det roligt om det lan vara en uppdaterad EX40 på SPA3 plattformem med bland annat LFP-batteri / ny design och 800-volts system.
Helt underbar bil, den jag kikade på hade tygklädseln som var supernice. Mjukvaran toppen, går förbättra hastigheten något om man ska vara väldigt petig. Baksätet toppklass. Interiör och material ljusår bättre än ix3.
P10an kommer bli extremt trevlig. Ska provköra under nästa vecka.
Gällande det eventet Volvo annonserar vore det roligt om det lan vara en uppdaterad EX40 på SPA3 plattformem med bland annat LFP-batteri / ny design och 800-volts system.
Model 3 Highland 2024
BMW M2 CS 2026
Beställd: Model Y AWD Juniper, Svart med 20" fälgar
BMW M2 CS 2026
Beställd: Model Y AWD Juniper, Svart med 20" fälgar
-
Dafro
- elbilist
- Inlägg: 3328
- Blev medlem: 24 okt 2021 13:00
Re: Volvo EX60
Då får jag också kolla vad det lider. Tycker den svarta ratten känns helt ok men jag sitter ju med den ljusa då jag ska ha tygklädsel om det blir en ex60.Nect skrev: ↑18 jun 2026 12:16Skoj! Då ska jag iväg och kika på en.
Och grattis till er som beställt, verkar vara en riktig fullträff! Minus ratten![]()
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
-
martinot
- Teslaägare
- Inlägg: 12268
- Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
- Referralkod: ts.la/martin65735
Re: Volvo EX60
Ful design på ratten håller jag med om (synd på en annars enormt vacker inredning, kanske den vackraste jag sett), men inte alls lika illa som på iX3.*Dafro skrev: ↑18 jun 2026 21:59Då får jag också kolla vad det lider. Tycker den svarta ratten känns helt ok men jag sitter ju med den ljusa då jag ska ha tygklädsel om det blir en ex60.
* Nu bedömer jag bara på foton jag sett, och inget rörande med hur de känns praktiskt att köra med (vilket jag inte haft chansen än med varken EX60 eller iX3)
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
current
- Inlägg: 347
- Blev medlem: 26 sep 2019 22:22
Re: Volvo EX60
Ix3 ratten är inte bra, alltså dels formen men även dom kapacitiva knapparna. Volvos ratt är klockren, perfekt storlek och riktiga knappar. Formen gör det enklare komma in i bilen och enklare se förardisplayen.
Model 3 Highland 2024
BMW M2 CS 2026
Beställd: Model Y AWD Juniper, Svart med 20" fälgar
BMW M2 CS 2026
Beställd: Model Y AWD Juniper, Svart med 20" fälgar
-
mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 10763
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Volvo EX60
I mitt fall syns inte displayen helt, trots liten och fyrkantig ratt.
Med normal ratt hade ingen sett displayen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
Dafro
- elbilist
- Inlägg: 3328
- Blev medlem: 24 okt 2021 13:00
Re: Volvo EX60
Hade du ratten i lägsta läget? Är lite orolig för om skärmen kanske skyms för min fru som är kort men tänker att det väl troligen inte är något problem då man då sitter längre fram men kan ju såklart fela ändå låter det som på dig.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
-
mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 10763
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Volvo EX60
Jag föredrar att inte ha ratten mot mina lår.Dafro skrev: ↑20 jun 2026 09:08Hade du ratten i lägsta läget? Är lite orolig för om skärmen kanske skyms för min fru som är kort men tänker att det väl troligen inte är något problem då man då sitter längre fram men kan ju såklart fela ändå låter det som på dig.
Man skall inte behöva ha ratten i lägsta läget för att kunna se displayen. Då är det ett konstruktionsfel.
Jag är 193 cm lång, men har brutit ryggen så överkroppen är lite kortare och krokig jämfört med ursprungligt utförande.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
Dafro
- elbilist
- Inlägg: 3328
- Blev medlem: 24 okt 2021 13:00
Re: Volvo EX60
Ok, jag gillar att ha ratten längst ner och har nog aldrig upplevt att den tagit i mina ben och då sitter jag ändå med det högsta läget på stolen i IX men skulle gärna kunna sänka ratten lite till, men jag ör ju också bara drygt 1.80. Men kan faktiskt hålla med dig om konstruktions fel eller att din inställning inte är inom spec. Min fru ör knappt 1.50 och för henne är det inte många bilar som har rätt konstruktion om man ska vända på det, men tror mer på att hon är utanför spec nör dom designar. Men då kanske den kan fungera för mig.mikebike skrev: ↑20 jun 2026 09:52Jag föredrar att inte ha ratten mot mina lår.Dafro skrev: ↑20 jun 2026 09:08Hade du ratten i lägsta läget? Är lite orolig för om skärmen kanske skyms för min fru som är kort men tänker att det väl troligen inte är något problem då man då sitter längre fram men kan ju såklart fela ändå låter det som på dig.
Man skall inte behöva ha ratten i lägsta läget för att kunna se displayen. Då är det ett konstruktionsfel.
Jag är 193 cm lång, men har brutit ryggen så överkroppen är lite kortare och krokig jämfört med ursprungligt utförande.![]()
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
-
roffe_s
- elbilist
- Inlägg: 1079
- Blev medlem: 27 sep 2020 13:13
Re: Volvo EX60
Här uppe blir det visning tidig juli, handlaren skulle skicka en inbjudan när den anlände och då skulle det vara P10 Ultra som finns tillgänglig. Med tanke på alla positiva recensioner ser jag fram emot att prova själv på våra vanliga vägar.Nect skrev: ↑18 jun 2026 12:16Skoj! Då ska jag iväg och kika på en.
Och grattis till er som beställt, verkar vara en riktig fullträff! Minus ratten![]()
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
-
martinot
- Teslaägare
- Inlägg: 12268
- Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
- Referralkod: ts.la/martin65735
Re: Volvo EX60
Detta är orsaken till att jag personligen (och detta är inte riktat specifikt emot EX60) hatar instrumentkluster som sitter bakom ratten. Det är alltid någon information (i mitt fall temperatur och klocka på vår Mini) som skyms bakom ratten.Dafro skrev: ↑20 jun 2026 09:08Hade du ratten i lägsta läget? Är lite orolig för om skärmen kanske skyms för min fru som är kort men tänker att det väl troligen inte är något problem då man då sitter längre fram men kan ju såklart fela ändå låter det som på dig.
Föredrar därför M3/MY/EX30-lösningen där all information finns tydligt och "oskymd" i mittskärmen. Blir aldrig några som helst problem med ratt som skymmer, eller att man måste kompromissa mer ergonomin att ställa ratten i ett icke-önskat eller icke-optimalt läge.
Skall man absolut ha någon mer informationsskärm för föraren i bilen, så föredrar jag isf. HUD, eller möjligen den nya typen av panoramaskärm som Neue Klasse har. Informationsskärm bakom ratten är den IMO absolut sämsta placeringen och lösningen av alla.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
Dafro
- elbilist
- Inlägg: 3328
- Blev medlem: 24 okt 2021 13:00
Re: Volvo EX60
Jag personligen vill nog ha hastigheten rakt framför mig och störs inte om klockan eller temperaturen skulle skymmas, det är info som jag inte behöver se hela tiden och att då behöva flytta på huvudet något gör mig inget. Att som i Y behöva se på mitten skärmen för att se hastigheten fungerar absolut men känns inte optimalt.martinot skrev: ↑20 jun 2026 10:28Detta är orsaken till att jag personligen (och detta är inte riktat specifikt emot EX60) hatar instrumentkluster som sitter bakom ratten. Det är alltid någon information (i mitt fall temperatur och klocka på vår Mini) som skyms bakom ratten.Dafro skrev: ↑20 jun 2026 09:08Hade du ratten i lägsta läget? Är lite orolig för om skärmen kanske skyms för min fru som är kort men tänker att det väl troligen inte är något problem då man då sitter längre fram men kan ju såklart fela ändå låter det som på dig.
Föredrar därför M3/MY/EX30-lösningen där all information finns tydligt och "oskymd" i mittskärmen. Blir aldrig några som helst problem med ratt som skymmer, eller att man måste kompromissa mer ergonomin att ställa ratten i ett icke-önskat eller icke-optimalt läge.
Skall man absolut ha någon mer informationsskärm för föraren i bilen, så föredrar jag isf. HUD, eller möjligen den nya typen av panoramaskärm som Neue Klasse har. Informationsskärm bakom ratten är den IMO absolut sämsta placeringen och lösningen av alla.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
-
mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 10763
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Volvo EX60
HUD känns som en bättre lösning än både på stor skärm i mitten och liten skymd skärm framför ratten.Dafro skrev: ↑20 jun 2026 16:07Jag personligen vill nog ha hastigheten rakt framför mig och störs inte om klockan eller temperaturen skulle skymmas, det är info som jag inte behöver se hela tiden och att då behöva flytta på huvudet något gör mig inget. Att som i Y behöva se på mitten skärmen för att se hastigheten fungerar absolut men känns inte optimalt.martinot skrev: ↑20 jun 2026 10:28Detta är orsaken till att jag personligen (och detta är inte riktat specifikt emot EX60) hatar instrumentkluster som sitter bakom ratten. Det är alltid någon information (i mitt fall temperatur och klocka på vår Mini) som skyms bakom ratten.Dafro skrev: ↑20 jun 2026 09:08Hade du ratten i lägsta läget? Är lite orolig för om skärmen kanske skyms för min fru som är kort men tänker att det väl troligen inte är något problem då man då sitter längre fram men kan ju såklart fela ändå låter det som på dig.
Föredrar därför M3/MY/EX30-lösningen där all information finns tydligt och "oskymd" i mittskärmen. Blir aldrig några som helst problem med ratt som skymmer, eller att man måste kompromissa mer ergonomin att ställa ratten i ett icke-önskat eller icke-optimalt läge.
Skall man absolut ha någon mer informationsskärm för föraren i bilen, så föredrar jag isf. HUD, eller möjligen den nya typen av panoramaskärm som Neue Klasse har. Informationsskärm bakom ratten är den IMO absolut sämsta placeringen och lösningen av alla.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
Fredrik j
- elbilist
- Inlägg: 13684
- Blev medlem: 06 jun 2019 21:23
Re: Volvo EX60
Är verkligen förardisplayen skymd av ratten i EX60? Borde ni inte provsitta innan domen faller?
-
mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 10763
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Volvo EX60
Jag HAR provsuttit.
Alla upplever inte att ratten skymmer displayen, men fler än jag gör det.
Peugeot har samma problem/fel.
Jag har haft många Volvo och jag var övertygad om att min nästa bil skull bli en Volvo. Tills jag provsuttit, sett prisbilden och fått veta leveranstiden.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
AAKEE
- Teslaägare
- Inlägg: 7676
- Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
- Ort: Boden
- Referralkod: ts.la/ke18519
Re: Volvo EX60
En modd?
Modifiering är normalt på plus, men det låter ju lite allvarligt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 10763
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Volvo EX60
Cyklistmod. Jag ser konstant ut som en tävlingscyklist.
Det är f.ö. resultatet av att i 50 km/h cykla in i en parkerad traktor.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
current
- Inlägg: 347
- Blev medlem: 26 sep 2019 22:22
Re: Volvo EX60
Displayen är absolut inga som helst problem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Model 3 Highland 2024
BMW M2 CS 2026
Beställd: Model Y AWD Juniper, Svart med 20" fälgar
BMW M2 CS 2026
Beställd: Model Y AWD Juniper, Svart med 20" fälgar
-
toppo
- elbilist
- Inlägg: 565
- Blev medlem: 28 aug 2022 08:35
Re: Volvo EX60
Provsatt också idag igen, 5 månader sedan senast. Hade mer tid idag ahh verkligen ställa in min egen sittposition och känna in bilen. Jag håller med - det är absolut inga problem att se displayen.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
-
martinot
- Teslaägare
- Inlägg: 12268
- Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
- Referralkod: ts.la/martin65735
Re: Volvo EX60
Mikebike kanske satt konstigt, eller missade att ställa in något då?
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP