Tänkte jag skulle kasta lite bensin på denna gamla brasan...
Hade inte Elon först tagit bort och sedan lagt tillbaka blinkerspaken så hade detta aldrig blivit en diskussion. Man får absolut tycka att det är kanonbra med tum-knappar på ratten för vitala funktioner som blinkers och tuta. Likadant med swajpande för att växla. Helt okej lösning för DIG, kanske. Men jag är personligen hundra procent i lägret OLD SCHOOL blinkerspak. Samt old school växelspak när vi ändå håller på. Samt tuta mitt i ratten.
- Tutan mitt i ratten kom fort tillbaka. Hann ens "dikeskörningen" med egen lite knapp nånstans på ratten komma till Europa, innan Tesla pudlade?
- Tre gånger hann jag lägga i fel swajp-växel innan fixen nedan.
- Den för mig personligen mest häpnadsveckande försämringen var blinkersspaken, så det behövdes verkligen åtgärdas. (MS och MX fick aldrig tillbaka den från fabriken).
Två lösingar stack ut från de andra, tyckte jag.
a) SEXY Stalks
Jag valde jag bort denna eftersom spakarna limmas fast på plasten. Känns som om för mycket belastning genom åren kommer att få limmet eller tejpen att krokna. Men jag köpte iaf controllern (och några knappar) utan spakarna ändå. Därmed kan jag permanent stänga av EUs speeding-gnäll-pling-plong. Fantastiskt!
b) Veekys
Teslas "original"-spakar från första generationens Model-Y. Klockrent. Mycket enkel montering utan garanti-ingrepp. Det är "slot-in", nästan som lego-bitar. Enda utmaningen är bulten för ratten under airbagen som sitter som berget (vilket är bra). Ett uppdrag man gärna låter en verkstad sköta för att inte dra sönder något. Bulten betraktas som engångsbult, så man sätter dit en ny efteråt. Den kostar 25 kr inkl moms hos Tesla.
Jag är så nöjd nu, som ett barn på julafton.
Jag håller nog faktiskt med dig. Att ta bort spakarna på ratten var verkligen en lösning på ett problem som inte fanns. Visst kan jag tycka att autoshift är en cool funktion, men spak är fortfarande bättre. Med det sagt så skulle jag i dagsläget ändå välja en Tesla om jag skulle köpa ny bil idag. (med reservation för att jag inte provkört Volvo EX60 än). Det är tillräckligt med saker jag skulle sakna från Tesla hos andra märken att jag kan leva med avsaknaden av växelspak.
Med tanke på att FSD är runt hörnet tror jag att spakarnas funktion i princip försvinner, redan i dag använder jag oftast autoparkering och startar parkeringen via displayen och blir det samma för övrig körning så får bilen växla och blinka hur den vill
Elon var lite för optimistisk som vanligt och plockade bort det lite för tidigt bara....
Tänkte jag skulle kasta lite bensin på denna gamla brasan...
Hade inte Elon först tagit bort och sedan lagt tillbaka blinkerspaken så hade detta aldrig blivit en diskussion. Man får absolut tycka att det är kanonbra med tum-knappar på ratten för vitala funktioner som blinkers och tuta. Likadant med swajpande för att växla. Helt okej lösning för DIG, kanske. Men jag är personligen hundra procent i lägret OLD SCHOOL blinkerspak. Samt old school växelspak när vi ändå håller på. Samt tuta mitt i ratten.
- Tutan mitt i ratten kom fort tillbaka. Hann ens "dikeskörningen" med egen lite knapp nånstans på ratten komma till Europa, innan Tesla pudlade?
- Tre gånger hann jag lägga i fel swajp-växel innan fixen nedan.
- Den för mig personligen mest häpnadsveckande försämringen var blinkersspaken, så det behövdes verkligen åtgärdas. (MS och MX fick aldrig tillbaka den från fabriken).
Två lösingar stack ut från de andra, tyckte jag.
a) SEXY Stalks
Jag valde jag bort denna eftersom spakarna limmas fast på plasten. Känns som om för mycket belastning genom åren kommer att få limmet eller tejpen att krokna. Men jag köpte iaf controllern (och några knappar) utan spakarna ändå. Därmed kan jag permanent stänga av EUs speeding-gnäll-pling-plong. Fantastiskt!
b) Veekys
Teslas "original"-spakar från första generationens Model-Y. Klockrent. Mycket enkel montering utan garanti-ingrepp. Det är "slot-in", nästan som lego-bitar. Enda utmaningen är bulten för ratten under airbagen som sitter som berget (vilket är bra). Ett uppdrag man gärna låter en verkstad sköta för att inte dra sönder något. Bulten betraktas som engångsbult, så man sätter dit en ny efteråt. Den kostar 25 kr inkl moms hos Tesla.
Jag är så nöjd nu, som ett barn på julafton.
Jag håller nog faktiskt med dig. Att ta bort spakarna på ratten var verkligen en lösning på ett problem som inte fanns. Visst kan jag tycka att autoshift är en cool funktion, men spak är fortfarande bättre. Med det sagt så skulle jag i dagsläget ändå välja en Tesla om jag skulle köpa ny bil idag. (med reservation för att jag inte provkört Volvo EX60 än). Det är tillräckligt med saker jag skulle sakna från Tesla hos andra märken att jag kan leva med avsaknaden av växelspak.
Hade vägrat yoke, och vill ha en rund ratt med blinkerspak. Växelspak hade varit plus, men ändå det som jag stör mig minst på att sakna när jag testkört de nya Teslorna (får se när vi fått vår nya MY i nästa vecka och använt den någon månad, kanske saknar den mer då efter ett tag).
Men fysiska knappar har Tesla alltid haft för blinkers (de som inte kom med spak hade fysiska knappar på ratten).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely