Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaLeo
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 27 mar 2026 09:13

Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor

Inlägg av TeslaLeo »

Jag tror inte Sveriges motstånd behöver handla varken om politik eller girighet.

Det kan vara någon hastighetsbyråkrat som inte har sett hela bilden och fått för sig att vi absolut inte kan ha fortkörande självkörande bilar i Sverige.

Forskningen säger ju att lägre hastighet ger färre olyckor. Så kan det säkert vara om man inte ser hela bilden. Den bil som håller exakt hastighet är säkert med om färre olyckor, det visar forskningen.

Men de olyckor som vägsnigeln orsakar istället med köer bakom sig, farliga omkörningar med mera räknas säkert inte in.

Det bästa är såklart att FSD följer trafikrytmen och då krävs en Speed Offset på 5-15%.
——
Tesla Model Y AWD -24 Quicksilver
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 1339
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

krabbanidag skrev: 20 jun 2026 00:02
TeslaLeo skrev: 19 jun 2026 09:03
Sverige varnar EU för Tesla FSD. Tragiskt. Varnade vi för farthållare som kan hålla 10km/h över rådande hastighet också?

Jag är normalt inte konspiratorisk. Men här är en hund begraven.

https://www.dn.se/direkt/2026-06-19/sve ... lvkorning/
Behöver inte vara konspiratoriskt lagd för att förstå att kommunister driver myndigheter, riksdagspartier, fack mm. Musk har personifierat det alla i Sverige hatar.

Det kommer bli så mkt motstånd mot FSD och allt Musk hittar på i Sverige. Fråga gemene person vad de tycker om stygge Musken och Tesla ute på stan…
Du menar om fokus är på trafiksäkerhet eller om man är för eller emot Elon…?
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
itr888
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 mar 2025 19:12

Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor

Inlägg av itr888 »

martinot skrev: 20 jun 2026 21:58
itr888 skrev: 20 jun 2026 13:11
Autonom skrev: 20 jun 2026 09:31
Krasche skrev: 20 jun 2026 08:43


Spanien kommer inte hänvisa till RDW utan gör sin egen testning. Finns rykten att de kommer godkänna 30 juni. Vi får se.
Har läst ett antal trådar, det verkar som källan till godkännandedatumet kom från någon diskussion med försäljningspersonal, så det är sannolikt en övertolkning från diskussioner om att TCMV har formell möjlighet att godkänna det den 30 Juni.

Men allt tyder på att de kommer att godkänna inom några månader (om inte TCMV hinner före), och en annan sak är att Spanien tydligen har skapat egen nationell lagstiftning som är avsedd för att kunna godkänna självkörning utan övervakning för generellt bruk, så de ligger nog i startgroparna för när CyberCab och FSD (unsupervised) baserat på FSD V15 kommer. En kvalificerad gissning är att CyberCab-tester kommer att börja ske i Spanien senare i år.
¨Sorgligt att politik hindrar FSD..Det borde inte vara så isf kommer ju ingenting att godkännas till slut.
Det verkar som länder som inte gillar Musk motsäger FSD.

Men vi får hoppas vi får den i Sverige.
Det behöver inte (iaf. inte enbart) vara direkt emot Musk, men kan även speciellt i stora biltillverkande länder kanske vara mer beroende av nationalistiska och realpolitiska mål som man vill (tro sig) gynna.
Som sagt hur som helt så hämmar dom självkörning som är ett måste om man ska nå noll vision.
Sänka hastighet är inte enda vägen, för vi människor är olika och massa andra faktorer som trötthet, ouppmärksam eller kanske uppfattar skyltar fel E.tc.

Det TS gör nu är inte bra.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 6056
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor

Inlägg av Gustafsson »

Jag tycker det är bra att man är försiktig med ny teknik. Så bråttom är det inte och fungerar det så kommer det att bli godkänt för allmänt bruk. Eller?
Det är inte alltid bra att vara snabbast på pucken.
Att det finns många anekdoter om hur FSD räddar diverse situationer hjälper inte.
Är FSD perfekt redan? Har svårt att tro det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
itr888
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 mar 2025 19:12

Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor

Inlägg av itr888 »

Gustafsson skrev: 21 jun 2026 14:39
Jag tycker det är bra att man är försiktig med ny teknik. Så bråttom är det inte och fungerar det så kommer det att bli godkänt för allmänt bruk. Eller?
Det är inte alltid bra att vara snabbast på pucken.
Att det finns många anekdoter om hur FSD räddar diverse situationer hjälper inte.
Är FSD perfekt redan? Har svårt att tro det.
Ja Den är tillräcklig bra redan. Även med Version 14.
Snart kommer Version 15 som är baserad på över 10 miljarder Miles skörning och kommer V15 kommer
till Cybercab som är L4.

Om FSD är så dålig som TS säger skulle inte så många länder i världen godkänna det. Dom leker in med sina medborgarnas liv.
Det är för att det medför mindre krock och räddar liv.

100 att det politiska eller att värna sitt egna bilmärke som dom fördröjer det.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 7676
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor

Inlägg av AAKEE »

Max hastigheten = fartgräns går ju inte med Teslas undermåliga hastighetsvisning. I så fall kommer jag köra mest 40 och 70km/h på E4, där det är 110

Ska man ha en absolut gräns måste teslas system börja fungera som alla andras gör.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12268
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev: 21 jun 2026 14:39
Jag tycker det är bra att man är försiktig med ny teknik. Så bråttom är det inte och fungerar det så kommer det att bli godkänt för allmänt bruk. Eller?
Det är inte alltid bra att vara snabbast på pucken.
Det är inte heller alltid bra, som ofta fallet med EU, att vara långsammast på pucken med ny teknik och att bromsa utvecklingen med onödigt mycket byråkrati. Det är inte eller det alltid är den bästa lösningen. Oavsett om det handlar om övergång till elbilar, självkörning eller AI i stort.
Gustafsson skrev: 21 jun 2026 14:39
Är FSD perfekt redan? Har svårt att tro det.
Nej, det är helt garanterat inte perfekt. Tror att du har helt rätt i din tro där.

Men jag har också svårt att tro att vi människor, alltid och samtliga, kör perfekt. Tvärt om; der dagligen exempel som bevis på motsatsen.

Om man har en extremt hållning att allt skall vara helt perfekt för att få lov att existera och användas, så skall man nog inte tillåta några fordon alls.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
itr888
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 mar 2025 19:12

Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor

Inlägg av itr888 »

martinot skrev: 21 jun 2026 21:29
Gustafsson skrev: 21 jun 2026 14:39
Jag tycker det är bra att man är försiktig med ny teknik. Så bråttom är det inte och fungerar det så kommer det att bli godkänt för allmänt bruk. Eller?
Det är inte alltid bra att vara snabbast på pucken.
Det är inte heller alltid bra, som ofta fallet med EU, att vara långsammast på pucken med ny teknik och att bromsa utvecklingen med onödigt mycket byråkrati. Det är inte eller det alltid är den bästa lösningen. Oavsett om det handlar om övergång till elbilar, självkörning eller AI i stort.
Gustafsson skrev: 21 jun 2026 14:39
Är FSD perfekt redan? Har svårt att tro det.
Nej, det är helt garanterat inte perfekt. Tror att du har helt rätt i din tro där.

Men jag har också svårt att tro att vi människor, alltid och samtliga, kör perfekt. Tvärt om; der dagligen exempel som bevis på motsatsen.

Om man har en extremt hållning att allt skall vara helt perfekt för att få lov att existera och användas, så skall man nog inte tillåta några fordon alls.
Just därför kan man inte hålla bort FSD. Du kan inte få 100 procent säkerhet. om det är 98.999999 är det tillräcklig mycke bättre an mänsklig körning, kolla på söndags bilister , OMG. bara svänger ut utan och blinka e.tc. Folk som kör över rött ljus där många onödiga olyckor sker.

Bara godkänna FSD nu ! Idag .
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare
Inlägg: 511
Blev medlem: 03 feb 2026 13:52

Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor

Inlägg av Autonom »

Jag skulle säga att det är fastslaget bortom allt rimligt tvivel att FSD minskar olycksrisken med minst 50%, finns många sakliga källor som stödjer det och inga sakliga källor som motsäger det.

Om man tittar på hur man gör medicinska studier där man jämför med en kontrollgrupp så finns det etiska regler som säger att om resultaten är överväldigande så bör man avbryta studien för att minska lidandet och erbjuda även de i kontrollgruppen den nya medicinen eller vad det nu är.

Som jag ser det så kan man ifrågasätta det etiska i att fördröja FSD vilket för min egen del skulle det med mycket stor sannolikhet halvera min olycksrisk i trafiken. Trots att jag naturligtvis kör bättre än genomsnittsföraren. ;)

Det är en sak om beslutsfattarna fördröjer ett beslut från okunskap, men det måste vid det här laget stå klart för berörda personer på TS att FSD sparar liv.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 13684
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor

Inlägg av Fredrik j »

itr888 skrev: 21 jun 2026 20:30
Gustafsson skrev: 21 jun 2026 14:39
Jag tycker det är bra att man är försiktig med ny teknik. Så bråttom är det inte och fungerar det så kommer det att bli godkänt för allmänt bruk. Eller?
Det är inte alltid bra att vara snabbast på pucken.
Att det finns många anekdoter om hur FSD räddar diverse situationer hjälper inte.
Är FSD perfekt redan? Har svårt att tro det.
Ja Den är tillräcklig bra redan. Även med Version 14.
Snart kommer Version 15 som är baserad på över 10 miljarder Miles skörning och kommer V15 kommer
till Cybercab som är L4.

Om FSD är så dålig som TS säger skulle inte så många länder i världen godkänna det. Dom leker in med sina medborgarnas liv.
Det är för att det medför mindre krock och räddar liv.

100 att det politiska eller att värna sitt egna bilmärke som dom fördröjer det.
Då hade man nog gått volvo till mötes. Läste att volvo avslutade sitt projekt för självkörande bilar delvis på grund av svenska myndigheters inställning i frågan. Var i en artikel i GP förra veckan.
Krasche
Inlägg: 144
Blev medlem: 25 feb 2026 06:15

Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor

Inlägg av Krasche »



Riktigt coolt att kunna ändra mha Grok. Men byt ut "months" till "years" i Sverige. :)
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 1245
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor

Inlägg av Dinsdale »

AAKEE skrev: 21 jun 2026 20:33
Max hastigheten = fartgräns går ju inte med Teslas undermåliga hastighetsvisning. I så fall kommer jag köra mest 40 och 70km/h på E4, där det är 110

Ska man ha en absolut gräns måste teslas system börja fungera som alla andras gör.
Håller helt med om att det måste gå att under körning justera upp eller ner hastigheten för att kunna hantera de gånger då systemet läser skyltarna fel. Det kan ju även hända åt andra hållet, hastigheten justeras felaktigt upp och behöver sänkas. Däremot tycker jag personligen att en fast offset som tillåter användaren att konfigurera programvaran att konsekvent köra för fort är högst tveksamt. En mänsklig förare som alltid körde med offset hade inte fått godkänt på uppkörningen, varför skulle en AI godkännas?

Som jag tolkar det är det just offsetinställningen Trafikverket klagar på, inte möjligheten att göra tillfälliga justeringar upp och ner. Men kanske misstolkat.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 1245
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor

Inlägg av Dinsdale »

TeslaLeo skrev: 21 jun 2026 07:08
Jag tror inte Sveriges motstånd behöver handla varken om politik eller girighet.

Det kan vara någon hastighetsbyråkrat som inte har sett hela bilden och fått för sig att vi absolut inte kan ha fortkörande självkörande bilar i Sverige.

Forskningen säger ju att lägre hastighet ger färre olyckor. Så kan det säkert vara om man inte ser hela bilden. Den bil som håller exakt hastighet är säkert med om färre olyckor, det visar forskningen.

Men de olyckor som vägsnigeln orsakar istället med köer bakom sig, farliga omkörningar med mera räknas säkert inte in.

Det bästa är såklart att FSD följer trafikrytmen och då krävs en Speed Offset på 5-15%.
Det är olagligt att köra överdrivet långsamt, hindra nån genom att svänga ut framför nån som kommer i mycket högre hastighet och liknande https://www.riksdagen.se/sv/dokument-oc ... 8-1276/#K3
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
Däremot ansvaret för den farliga omkörningen ligger på den omkörande:
32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
...
36 § Omkörning får ske endast om det körfält som skall användas vid omkörningen på en tillräckligt lång sträcka är fritt från mötande trafik eller annat hinder mot omkörning.

En förare får inte köra om, om det inte finns möjlighet att efter omkörningen föra fordonet tillbaka till högra delen av körbanan utan fara för övriga trafikanter. ...

osv osv
Även om nån kör överdrivet långsamt får man som bakomvarande se till att hålla sitt avstånd och vänta på ett lämpligt tillfälle att köra om.

Här tror jag personligen en stor del av säkerheten med självkörande fordon kommer. De retar inte upp sig på vägsnigeln längst fram utan ligger snällt kvar och väntar tills möjligheten att göra en säker omkörning uppenbarar sig.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12268
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor

Inlägg av martinot »

Dinsdale skrev: 22 jun 2026 18:45
Som jag tolkar det är det just offsetinställningen Trafikverket klagar på, inte möjligheten att göra tillfälliga justeringar upp och ner. Men kanske misstolkat.
Det finns redan idag för aktiv farthållare, som är godkänd för dagens bilar i trafik.

Varför skulle man nu, plötsligt, resonera annorlunda (och just från svensk sida)?

Det är väldigt inkonsekvent och lite märkligt tycker jag allt.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP