Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor
Moderator: Redaktion
-
TeslaLeo
- Teslaägare
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 27 mar 2026 09:13
Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor
Jag tror inte Sveriges motstånd behöver handla varken om politik eller girighet.
Det kan vara någon hastighetsbyråkrat som inte har sett hela bilden och fått för sig att vi absolut inte kan ha fortkörande självkörande bilar i Sverige.
Forskningen säger ju att lägre hastighet ger färre olyckor. Så kan det säkert vara om man inte ser hela bilden. Den bil som håller exakt hastighet är säkert med om färre olyckor, det visar forskningen.
Men de olyckor som vägsnigeln orsakar istället med köer bakom sig, farliga omkörningar med mera räknas säkert inte in.
Det bästa är såklart att FSD följer trafikrytmen och då krävs en Speed Offset på 5-15%.
Det kan vara någon hastighetsbyråkrat som inte har sett hela bilden och fått för sig att vi absolut inte kan ha fortkörande självkörande bilar i Sverige.
Forskningen säger ju att lägre hastighet ger färre olyckor. Så kan det säkert vara om man inte ser hela bilden. Den bil som håller exakt hastighet är säkert med om färre olyckor, det visar forskningen.
Men de olyckor som vägsnigeln orsakar istället med köer bakom sig, farliga omkörningar med mera räknas säkert inte in.
Det bästa är såklart att FSD följer trafikrytmen och då krävs en Speed Offset på 5-15%.
——
Tesla Model Y AWD -24 Quicksilver
Tesla Model Y AWD -24 Quicksilver
-
Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 1339
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor
Du menar om fokus är på trafiksäkerhet eller om man är för eller emot Elon…?krabbanidag skrev: ↑20 jun 2026 00:02Behöver inte vara konspiratoriskt lagd för att förstå att kommunister driver myndigheter, riksdagspartier, fack mm. Musk har personifierat det alla i Sverige hatar.TeslaLeo skrev: ↑19 jun 2026 09:03Sverige varnar EU för Tesla FSD. Tragiskt. Varnade vi för farthållare som kan hålla 10km/h över rådande hastighet också?
Jag är normalt inte konspiratorisk. Men här är en hund begraven.
https://www.dn.se/direkt/2026-06-19/sve ... lvkorning/
Det kommer bli så mkt motstånd mot FSD och allt Musk hittar på i Sverige. Fråga gemene person vad de tycker om stygge Musken och Tesla ute på stan…
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
-
itr888
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 20 mar 2025 19:12
Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor
Som sagt hur som helt så hämmar dom självkörning som är ett måste om man ska nå noll vision.martinot skrev: ↑20 jun 2026 21:58Det behöver inte (iaf. inte enbart) vara direkt emot Musk, men kan även speciellt i stora biltillverkande länder kanske vara mer beroende av nationalistiska och realpolitiska mål som man vill (tro sig) gynna.itr888 skrev: ↑20 jun 2026 13:11¨Sorgligt att politik hindrar FSD..Det borde inte vara så isf kommer ju ingenting att godkännas till slut.Autonom skrev: ↑20 jun 2026 09:31Har läst ett antal trådar, det verkar som källan till godkännandedatumet kom från någon diskussion med försäljningspersonal, så det är sannolikt en övertolkning från diskussioner om att TCMV har formell möjlighet att godkänna det den 30 Juni.
Men allt tyder på att de kommer att godkänna inom några månader (om inte TCMV hinner före), och en annan sak är att Spanien tydligen har skapat egen nationell lagstiftning som är avsedd för att kunna godkänna självkörning utan övervakning för generellt bruk, så de ligger nog i startgroparna för när CyberCab och FSD (unsupervised) baserat på FSD V15 kommer. En kvalificerad gissning är att CyberCab-tester kommer att börja ske i Spanien senare i år.
Det verkar som länder som inte gillar Musk motsäger FSD.
Men vi får hoppas vi får den i Sverige.
Sänka hastighet är inte enda vägen, för vi människor är olika och massa andra faktorer som trötthet, ouppmärksam eller kanske uppfattar skyltar fel E.tc.
Det TS gör nu är inte bra.
-
Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 6056
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor
Jag tycker det är bra att man är försiktig med ny teknik. Så bråttom är det inte och fungerar det så kommer det att bli godkänt för allmänt bruk. Eller?
Det är inte alltid bra att vara snabbast på pucken.
Att det finns många anekdoter om hur FSD räddar diverse situationer hjälper inte.
Är FSD perfekt redan? Har svårt att tro det.
Det är inte alltid bra att vara snabbast på pucken.
Att det finns många anekdoter om hur FSD räddar diverse situationer hjälper inte.
Är FSD perfekt redan? Har svårt att tro det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
itr888
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 20 mar 2025 19:12
Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor
Ja Den är tillräcklig bra redan. Även med Version 14.Gustafsson skrev: ↑21 jun 2026 14:39Jag tycker det är bra att man är försiktig med ny teknik. Så bråttom är det inte och fungerar det så kommer det att bli godkänt för allmänt bruk. Eller?
Det är inte alltid bra att vara snabbast på pucken.
Att det finns många anekdoter om hur FSD räddar diverse situationer hjälper inte.
Är FSD perfekt redan? Har svårt att tro det.
Snart kommer Version 15 som är baserad på över 10 miljarder Miles skörning och kommer V15 kommer
till Cybercab som är L4.
Om FSD är så dålig som TS säger skulle inte så många länder i världen godkänna det. Dom leker in med sina medborgarnas liv.
Det är för att det medför mindre krock och räddar liv.
100 att det politiska eller att värna sitt egna bilmärke som dom fördröjer det.
-
AAKEE
- Teslaägare
- Inlägg: 7676
- Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
- Ort: Boden
- Referralkod: ts.la/ke18519
Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor
Max hastigheten = fartgräns går ju inte med Teslas undermåliga hastighetsvisning. I så fall kommer jag köra mest 40 och 70km/h på E4, där det är 110
Ska man ha en absolut gräns måste teslas system börja fungera som alla andras gör.
Ska man ha en absolut gräns måste teslas system börja fungera som alla andras gör.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
martinot
- Teslaägare
- Inlägg: 12268
- Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
- Referralkod: ts.la/martin65735
Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor
Det är inte heller alltid bra, som ofta fallet med EU, att vara långsammast på pucken med ny teknik och att bromsa utvecklingen med onödigt mycket byråkrati. Det är inte eller det alltid är den bästa lösningen. Oavsett om det handlar om övergång till elbilar, självkörning eller AI i stort.Gustafsson skrev: ↑21 jun 2026 14:39Jag tycker det är bra att man är försiktig med ny teknik. Så bråttom är det inte och fungerar det så kommer det att bli godkänt för allmänt bruk. Eller?
Det är inte alltid bra att vara snabbast på pucken.
Nej, det är helt garanterat inte perfekt. Tror att du har helt rätt i din tro där.
Men jag har också svårt att tro att vi människor, alltid och samtliga, kör perfekt. Tvärt om; der dagligen exempel som bevis på motsatsen.
Om man har en extremt hållning att allt skall vara helt perfekt för att få lov att existera och användas, så skall man nog inte tillåta några fordon alls.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
itr888
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 20 mar 2025 19:12
Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor
Just därför kan man inte hålla bort FSD. Du kan inte få 100 procent säkerhet. om det är 98.999999 är det tillräcklig mycke bättre an mänsklig körning, kolla på söndags bilister , OMG. bara svänger ut utan och blinka e.tc. Folk som kör över rött ljus där många onödiga olyckor sker.martinot skrev: ↑21 jun 2026 21:29Det är inte heller alltid bra, som ofta fallet med EU, att vara långsammast på pucken med ny teknik och att bromsa utvecklingen med onödigt mycket byråkrati. Det är inte eller det alltid är den bästa lösningen. Oavsett om det handlar om övergång till elbilar, självkörning eller AI i stort.Gustafsson skrev: ↑21 jun 2026 14:39Jag tycker det är bra att man är försiktig med ny teknik. Så bråttom är det inte och fungerar det så kommer det att bli godkänt för allmänt bruk. Eller?
Det är inte alltid bra att vara snabbast på pucken.
Nej, det är helt garanterat inte perfekt. Tror att du har helt rätt i din tro där.
Men jag har också svårt att tro att vi människor, alltid och samtliga, kör perfekt. Tvärt om; der dagligen exempel som bevis på motsatsen.
Om man har en extremt hållning att allt skall vara helt perfekt för att få lov att existera och användas, så skall man nog inte tillåta några fordon alls.
Bara godkänna FSD nu ! Idag .
-
Autonom
- Teslaägare
- Inlägg: 511
- Blev medlem: 03 feb 2026 13:52
Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor
Jag skulle säga att det är fastslaget bortom allt rimligt tvivel att FSD minskar olycksrisken med minst 50%, finns många sakliga källor som stödjer det och inga sakliga källor som motsäger det.
Om man tittar på hur man gör medicinska studier där man jämför med en kontrollgrupp så finns det etiska regler som säger att om resultaten är överväldigande så bör man avbryta studien för att minska lidandet och erbjuda även de i kontrollgruppen den nya medicinen eller vad det nu är.
Som jag ser det så kan man ifrågasätta det etiska i att fördröja FSD vilket för min egen del skulle det med mycket stor sannolikhet halvera min olycksrisk i trafiken. Trots att jag naturligtvis kör bättre än genomsnittsföraren.
Det är en sak om beslutsfattarna fördröjer ett beslut från okunskap, men det måste vid det här laget stå klart för berörda personer på TS att FSD sparar liv.
Om man tittar på hur man gör medicinska studier där man jämför med en kontrollgrupp så finns det etiska regler som säger att om resultaten är överväldigande så bör man avbryta studien för att minska lidandet och erbjuda även de i kontrollgruppen den nya medicinen eller vad det nu är.
Som jag ser det så kan man ifrågasätta det etiska i att fördröja FSD vilket för min egen del skulle det med mycket stor sannolikhet halvera min olycksrisk i trafiken. Trots att jag naturligtvis kör bättre än genomsnittsföraren.
Det är en sak om beslutsfattarna fördröjer ett beslut från okunskap, men det måste vid det här laget stå klart för berörda personer på TS att FSD sparar liv.
-
Fredrik j
- elbilist
- Inlägg: 13684
- Blev medlem: 06 jun 2019 21:23
Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor
Då hade man nog gått volvo till mötes. Läste att volvo avslutade sitt projekt för självkörande bilar delvis på grund av svenska myndigheters inställning i frågan. Var i en artikel i GP förra veckan.itr888 skrev: ↑21 jun 2026 20:30Ja Den är tillräcklig bra redan. Även med Version 14.Gustafsson skrev: ↑21 jun 2026 14:39Jag tycker det är bra att man är försiktig med ny teknik. Så bråttom är det inte och fungerar det så kommer det att bli godkänt för allmänt bruk. Eller?
Det är inte alltid bra att vara snabbast på pucken.
Att det finns många anekdoter om hur FSD räddar diverse situationer hjälper inte.
Är FSD perfekt redan? Har svårt att tro det.
Snart kommer Version 15 som är baserad på över 10 miljarder Miles skörning och kommer V15 kommer
till Cybercab som är L4.
Om FSD är så dålig som TS säger skulle inte så många länder i världen godkänna det. Dom leker in med sina medborgarnas liv.
Det är för att det medför mindre krock och räddar liv.
100 att det politiska eller att värna sitt egna bilmärke som dom fördröjer det.
-
Krasche
- Inlägg: 144
- Blev medlem: 25 feb 2026 06:15
Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor
Riktigt coolt att kunna ändra mha Grok. Men byt ut "months" till "years" i Sverige.
-
Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 1245
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor
Håller helt med om att det måste gå att under körning justera upp eller ner hastigheten för att kunna hantera de gånger då systemet läser skyltarna fel. Det kan ju även hända åt andra hållet, hastigheten justeras felaktigt upp och behöver sänkas. Däremot tycker jag personligen att en fast offset som tillåter användaren att konfigurera programvaran att konsekvent köra för fort är högst tveksamt. En mänsklig förare som alltid körde med offset hade inte fått godkänt på uppkörningen, varför skulle en AI godkännas?
Som jag tolkar det är det just offsetinställningen Trafikverket klagar på, inte möjligheten att göra tillfälliga justeringar upp och ner. Men kanske misstolkat.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
-
Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 1245
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor
Det är olagligt att köra överdrivet långsamt, hindra nån genom att svänga ut framför nån som kommer i mycket högre hastighet och liknande https://www.riksdagen.se/sv/dokument-oc ... 8-1276/#K3TeslaLeo skrev: ↑21 jun 2026 07:08Jag tror inte Sveriges motstånd behöver handla varken om politik eller girighet.
Det kan vara någon hastighetsbyråkrat som inte har sett hela bilden och fått för sig att vi absolut inte kan ha fortkörande självkörande bilar i Sverige.
Forskningen säger ju att lägre hastighet ger färre olyckor. Så kan det säkert vara om man inte ser hela bilden. Den bil som håller exakt hastighet är säkert med om färre olyckor, det visar forskningen.
Men de olyckor som vägsnigeln orsakar istället med köer bakom sig, farliga omkörningar med mera räknas säkert inte in.
Det bästa är såklart att FSD följer trafikrytmen och då krävs en Speed Offset på 5-15%.
Däremot ansvaret för den farliga omkörningen ligger på den omkörande:16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
Även om nån kör överdrivet långsamt får man som bakomvarande se till att hålla sitt avstånd och vänta på ett lämpligt tillfälle att köra om.32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
...
36 § Omkörning får ske endast om det körfält som skall användas vid omkörningen på en tillräckligt lång sträcka är fritt från mötande trafik eller annat hinder mot omkörning.
En förare får inte köra om, om det inte finns möjlighet att efter omkörningen föra fordonet tillbaka till högra delen av körbanan utan fara för övriga trafikanter. ...
osv osv
Här tror jag personligen en stor del av säkerheten med självkörande fordon kommer. De retar inte upp sig på vägsnigeln längst fram utan ligger snällt kvar och väntar tills möjligheten att göra en säker omkörning uppenbarar sig.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
-
martinot
- Teslaägare
- Inlägg: 12268
- Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
- Referralkod: ts.la/martin65735
Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor
Det finns redan idag för aktiv farthållare, som är godkänd för dagens bilar i trafik.
Varför skulle man nu, plötsligt, resonera annorlunda (och just från svensk sida)?
Det är väldigt inkonsekvent och lite märkligt tycker jag allt.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP